Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stjärnanalytiker: Ingen USB Type-C till Iphone

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nästa Iphone behåller Lightning-anslutningen, men får stöd för snabbare laddning tack vare modernare USB-protokoll enligt nya uppgifter.

Läs hela artikeln här

Jag tror han har rätt - inte 2017. Jag är också fortfarande osäker på att USB-C verkligen "ryms" i en iPhone...och framtidens iPhones är säker ännu ett snäpp tunnare (en sjuk och ologisk utveckling som Apple och alla andra utvecklare/producenter av smartphoners psykotiskt driver på).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-03 12:14

@jakobnilsson skrev:

Citat:

Stjärnanalytiker: Ingen USB Type-C till Iphone

Vad gör en astronom till expert på kommande iphones? Eller menar ni att han är astrolog och kan spå i stjärnor?

"Välkänd analytiker" som ni kallar herr Kuo i texten kan jag köpa, "Stjärnanalytiker" är den moderna journalistikens klickbait-trams.

Senast redigerat 2017-03-03 12:29
Ursprungligen av IngoX:

@jakobnilsson skrev:
Vad gör en astronom till expert på kommande iphones? Eller menar ni att han är astrolog och kan spå i stjärnor?

"Välkänd analytiker" som ni kallar herr Kuo i texten kan jag köpa, "Stjärnanalytiker" är den moderna journalistikens klickbait-trams.

En stjärna är väl ändå en väl accepterad beskrivning av en person som är stor och lyckad inom sitt område. Bland Apple-analytiker skulle jag säga att det finns två stjärnor: Ming-Chi Kuo och Horace Dediu.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror han har rätt - inte 2017. Jag är också fortfarande osäker på att USB-C verkligen "ryms" i en iPhone...och framtidens iPhones är säker ännu ett snäpp tunnare (en sjuk och ologisk utveckling som Apple och alla andra utvecklare/producenter av smartphoners psykotiskt driver på).

Det borde satsas mer utveckling på batteri, istället för att kämpa med att göra saker strömsnålare. Tänk en telefon man behövt ladda, en gång i månaden? Brandlarm som håller i en livstid eller bilen som aldrig längre är stendöd på grund av ett el-fel som tömt allt.

Men nej, vi gör allt tunnare och mindre och saker går sönder lättare för att någon i utvecklingen snålat på byggkvalitén.

Merkostnader, logistik och dåligt miljötänk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-03 13:14
Ursprungligen av jakobnilsson:

En stjärna är väl ändå en väl accepterad beskrivning av en person som är stor och lyckad inom sitt område. Bland Apple-analytiker skulle jag säga att det finns två stjärnor: Ming-Chi Kuo och Horace Dediu.

Ok då, jag låter det väl passera för denna gången. Vill bara hålla efter er så ni inte hemfaller åt aftonbladettrams. Eller som Viasat sports nyheter, de har tappat mig som följare, jag blir bara så trött. Men nu är det långt från ämnet...

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror han har rätt - inte 2017. Jag är också fortfarande osäker på att USB-C verkligen "ryms" i en iPhone...och framtidens iPhones är säker ännu ett snäpp tunnare

Tanken att ett bra utförande av trådlös laddning möjliggör att varken Lightning eller den mer utrymmeskrävande USB-C behövs på iPhones om några år är tilltalande. Det skulle ge viss logik till varför Apple inte valde USB-C redan nu när de slopade analogt ljud ut på iphone 7. De har en annan plan.

Däremot kanske USB-C kommer i andra änden av Lightning-laddsladden redan i år? Det skulle också vara logiskt, då har Apple slopat USB-A på alla sina produkter. Fast kanske måste de medföljande mobilladdarna vara utrustade med både A- och C-uttag för att godkännas enligt EUs krav?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-03 13:18
Ursprungligen av Segas:

Det borde satsas mer utveckling på batteri, istället för att kämpa med att göra saker strömsnålare. Tänk en telefon man behövt ladda, en gång i månaden? Brandlarm som håller i en livstid eller bilen som aldrig längre är stendöd på grund av ett el-fel som tömt allt.

Men nej, vi gör allt tunnare och mindre och saker går sönder lättare för att någon i utvecklingen snålat på byggkvalitén.

Merkostnader, logistik och dåligt miljötänk.

Det satsas nog enormt på batteriteknik, men ingen har knäckt nöten än. Ett eftertraktat patent för den som först hittar "de vises sten".

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-03-03 14:20

Metall-luft batterier är väl det som ligger närmast och som flest tror på (kortsiktigt). Ska ge lättare och hållbarare batterier. Men när det når marknaden återstår att se. Det skrevs mycket om dem för ett år sedan.

Ursprungligen av IngoX:

Ok då, jag låter det väl passera för denna gången. Vill bara hålla efter er så ni inte hemfaller åt aftonbladettrams. Eller som Viasat sports nyheter, de har tappat mig som följare, jag blir bara så trött. Men nu är det långt från ämnet...

Det är mycket bra att du håller koll på oss!

Precis...det satsas oerhört extremt fruktansvärt mycket på batteriteknik - jag tippar att det är ett av de områden inom teknik som det satsas mest på över huvud taget. Biljoner biljoners biljoner...vi har exakt dom batterier vi KAN ha idag...och bättre blir dom ju säkert, men någon mirakulös NY och mycket effektfullare lösning för att lagra elektrisk spänning ska vi nog inte förvänta oss närmaste...tja, 30 åren.

Ursprungligen av IngoX:

Det satsas nog enormt på batteriteknik, men ingen har knäckt nöten än. Ett eftertraktat patent för den som först hittar "de vises sten".

  • Medlem
  • 2017-03-03 18:45
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror han har rätt - inte 2017. Jag är också fortfarande osäker på att USB-C verkligen "ryms" i en iPhone...och framtidens iPhones är säker ännu ett snäpp tunnare (en sjuk och ologisk utveckling som Apple och alla andra utvecklare/producenter av smartphoners psykotiskt driver på).

Håller inte med

2014 kom Vivo 5X Max på 4.75 mm i tjocklek
Då behöll man 3.5 mm jack

Man kan om man vill men Apple vill skratta hela vägen till banken på licenspengar för lightning

Ursprungligen av PaO:

Håller inte med

2014 kom Vivo 5X Max på 4.75 mm i tjocklek
Då behöll man 3.5 mm jack

Man kan om man vill men Apple vill skratta hela vägen till banken på licenspengar för lightning

Fast är skillnad på 3.5an och lightning.
3.5 är en gammal teknik som håller tillbaka utvecklingen av gediget ljud trådlöst som dessutom inte behöver gynna Apple ekonomiskt.

Vi vet ju inte om Apple känner att om två gen iPhones så blir det äkta trådlös laddning.
Är det värt att offra resurser på USB-c eller vänta in trådlös och tjäna licenspengar?

  • Medlem
  • 2017-03-04 13:15
Ursprungligen av Mackan1984:

Fast är skillnad på 3.5an och lightning.
3.5 är en gammal teknik som håller tillbaka utvecklingen av gediget ljud trådlöst som dessutom inte behöver gynna Apple ekonomiskt.

Vi vet ju inte om Apple känner att om två gen iPhones så blir det äkta trådlös laddning.
Är det värt att offra resurser på USB-c eller vänta in trådlös och tjäna licenspengar?

Klart det är skillnad på 3.5 mm jack och lightning-kontakten. Min kommentar var endast angående tjockleken dvs att Apple skulle ta bort 3.5 mm jack och inte satsa på USB-C pga av att bygga en så tunn mobil som möjligt.

Men tendensen är att alla portar och fingeravtryckläsare kommer att försvinna

Vad tror du? ?

Jag tror inte Apples strategi vad gäller portar och kontakter har med inkomster från licenser att göra (det måste väl ändå vara en fjuttig del av deras penningflöde?). Det finns säkert dom som kan "bevisa" att Apples satsning på t.ex. Lightning - och inte micro-USB - har tvärtom skadat inkomsterna. Man kan göra vad man vill av sådana foliehatt-teorier.

Jag tror det är helt andra saker som driver fram dessa protokoll och kontaktstandarder (i Lightningsfall var det nog helt enkelt att man behövde en tunn lösning och att man INTE ska behöva bry sig om vilket håll man stoppar i kontakten - och eftersom det inte fanns en allmän standard så tog man fram en egen som håller Apples nivå på användarvänlighet etc).
USB-C är inte ens Apples grej, det är väl Intel m.fl.?

Jag har svårt att tänka mig att Jony Ive & Co. sitter i labbet och säger: "Nu ska vi ta fram en ny kontakt som VI ÄGER och sedan ska vi tjäna en massa pengar på licensavgifter. Det är DET som är grejer." Skulle man påstå att det scenariot utspelas i Cupertino så skulle dom nog antingen skratta eller bara skaka på huvudet...eller båda delarna.

Apple är ett brutalt globalt superkapitalistiskt företag som det går oerhört bra för och deras absoluta drivkraft är guvetvis att tjäna stålar - deras totalt dominerande intresse (enligt lag dessutom) är att tillfredställa aktieägarnas intressen. Men att kontaktstandarder skulle tas fram för att tjäna stålar på licernser funkar inte i min bild av hur det troligtvis ser ut i Cupertino när dom spånar fram nya saker. Inte när det gäller kontakter.

Senast redigerat 2017-03-04 21:48
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror inte Apples strategi vad gäller portar och kontakter har med inkomster från licenser att göra (det måste väl ändå vara en fjuttig del av deras penningflöde?). Det finns säkert dom som kan "bevisa" att Apples satsning på t.ex. Lightning - och inte micro-USB - har tvärtom skadat inkomsterna. Man kan göra vad man vill av sådana foliehatt-teorier.

Jag tror det är helt andra saker som driver fram dessa protokoll och kontaktstandarder (i Lightningsfall var det nog helt enkelt att man behövde en tunn lösning och att man INTE ska behöva bry sig om vilket håll man stoppar i kontakten - och eftersom det inte fanns en allmän standard så tog man fram en egen som håller Apples nivå på användarvänlighet etc).
USB-C är inte ens Apples grej, det är väl Intel m.fl.?

Jag har svårt att tänka mig att Jony Ive & Co. sitter i labbet och säger: "Nu ska vi ta fram en ny kontakt som VI ÄGER och sedan ska vi tjäna en massa pengar på licensavgifter. Det är DET som är grejer." Skulle man påstå att det scenariot utspelas i Cupertino så skulle dom nog antingen skratta eller bara skaka på huvudet...eller båda delarna.

Apple är ett brutalt globalt superkapitalistiskt företag som det går oerhört bra för och deras absoluta drivkraft är guvetvis att tjäna stålar - deras totalt dominerande intresse (enligt lag dessutom) är att tillfredställa aktieägarnas intressen. Men att kontaktstandarder skulle tas fram för att tjäna stålar på licernser funkar inte i min bild av hur det troligtvis ser ut i Cupertino när dom spånar fram nya saker. Inte när det gäller kontakter.

Att företag kör med sin egen standard har allt med pengar att göra.
Lightning kabel komponeter kostar endast Apple ca: 3,50US att tillverka och säljs med 775% ökning. Årligen tjänar Apple ca 100 Miljoner dollar på endast Lighntning kablar och laddare!
Sen tjänar Apple pengar också på att ensam har patent över "security chipset" som finns i lightning kabeln. Förutom "kina" kablar som knäckt säkerhets chipset i lightning kabeln, som säljs billigt på Ebay och då får företag betala licens avgiften för sälja deras lightning kabel med bättre kvailte.

http://mashable.com/2012/10/29/apple-lightning-micro-usb/#.Q0Qa376csqH

1
Bevaka tråden