Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En dag med Samsung Pay

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sent omsider fick vi tag på ett konto och mobil att låna och det här är våra första intryck av Samsung Pay.

Läs hela artikeln här

Trevligt test och kul med video. Och att tjänsten funkar så bra.
Vill ha en betaltjänst som funkar lika smidigt oavsett märke man har på mobilen.

Kanske en app kan lösa det i framtiden, på iPhone krävs då att Apple öppnar upp sin NFC-implementation.

Samsung har en stor fördel just nu iom att man har inbyggt stöd för MST.

  • Medlem
  • 2017-03-16 08:43

Amanda, du är ett riktigt charmtroll! Men bortsett från det så undrar jag om inte den där andra betalstationen på Espresso house kan ha stört ut betalterminalen som du till slut lyckades med (systemet bygger ju mest på magnetism). Allmänt hoppas jag att det här kan komma till fler mobiler, system och banker.

  • Medlem
  • 2017-03-16 08:49

Finns ju tyvärr ingen vits med det om man först måste öppna en app i telefonen, sen hålla telefonen mot terminalen och sedan slå in koden!
Då går det betydligt fortare att betala med kort. Och detta kommer att leda till längre och långsammare köer när alla ska vara "moderna" och betala med telefonen bara för att det går.

Tumavtryck hade ju varit tusen gånger bättre...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-16 09:13

Enda fördelen är väl att man slipper ta med korten. Men då måste man kunna lita på att det alltid funkar.

Nja är väll känslan av testet. Alldeles för ogenomtänkt känns det som. Men stort tack för testet!

  • Medlem
  • 2017-03-16 09:35
Ursprungligen av kenjon:

Enda fördelen är väl att man slipper ta med korten. Men då måste man kunna lita på att det alltid funkar.

Ja det vore ju smidigt. Men då måste det räcka med att hålla upp telefonen mot terminalen utan att behöva starta någon app först. Samt att man legitimerar sig med touch id eller Samsung motsvarande kopia.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-16 09:49
Ursprungligen av Alix:

Amanda, du är ett riktigt charmtroll! Men bortsett från det så undrar jag om inte den där andra betalstationen på Espresso house kan ha stört ut betalterminalen som du till slut lyckades med (systemet bygger ju mest på magnetism). Allmänt hoppas jag att det här kan komma till fler mobiler, system och banker.

Det kan du absolut ha en poäng i, i och med att det fungerade så pass bra på övriga stationer, och att det i grunden bara är en magnetisk emulering av fysiska kort, kan den andra stationen eventuellt plockat upp en del av magnetismen. Samsung säger att man ska hålla telefonen inom en centimeter av kortläsaren, men MST-tekniken kan säkerligen skicka ut magnetiska fält längre än så.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-16 10:00
Ursprungligen av carlsson:

Tumavtryck hade ju varit tusen gånger bättre...

Tumavtryck används ju med Samsung Pay, för att autentisera dig som användare när du väljer kort att betala med

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-16 10:03
Ursprungligen av Dalle:

Ja det vore ju smidigt. Men då måste det räcka med att hålla upp telefonen mot terminalen utan att behöva starta någon app först. Samt att man legitimerar sig med touch id eller Samsung motsvarande kopia.

Du startar inte en app på traditionellt manér, istället sveper du upp från skärmens nedre sida och väljer vilket kort du vill betala med. Om telefonen är låst exempelvis så sveper du bara upp och väljer kort, autentiserar dig med fingeravtryck och placerar sedan telefonen mot kortläsaren.

  • Medlem
  • 2017-03-16 10:35

Nu får Apple snabba sig så att vi med iPhones också kan göra mobila betalningar. Toppen för mig och andra som alltid glömmer bankkortet hemma.

  • Medlem
  • 2017-03-16 10:41
Ursprungligen av ekloev:

Du startar inte en app på traditionellt manér, istället sveper du upp från skärmens nedre sida och väljer vilket kort du vill betala med. Om telefonen är låst exempelvis så sveper du bara upp och väljer kort, autentiserar dig med fingeravtryck och placerar sedan telefonen mot kortläsaren.

Om man autentiserar med fingeravtryck, varför måste man då också slå in pin-kid på terminalen? (Som Amanda gjorde)

Ursprungligen av Dalle:

Om man autentiserar med fingeravtryck, varför måste man då också slå in pin-kid på terminalen? (Som Amanda gjorde)

Är det NFC som används så behövs ingen pinkod, det är bara när det går via MST, "magnetremsan".
Det reddes ut här också.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-16 11:07
Ursprungligen av Dalle:

Om man autentiserar med fingeravtryck, varför måste man då också slå in pin-kid på terminalen? (Som Amanda gjorde)

Precis som @keptang skriver behövs bara PIN-kod om du använder MST, och som vi skrev i originalnyheten handlar detta om en emulering av ditt fysiska kort. Om du har PIN-kod på kortet får du skriva in det även med Samsung Pay eftersom det är exakt samma sak, bara emulerad. Om du inte har PIN-kod på ditt kort behöver du inte skriva in någon kod. Det är just därför det fungerar nästan överallt, för terminalen ser det ut som att du faktiskt drar ditt kort, och då behöver du så klart autentisera dig på samma sätt som du brukar göra med kortet.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-03-16 11:14
Ursprungligen av keptang:

Är det NFC som används så behövs ingen pinkod, det är bara när det går via MST, "magnetremsan".
Det reddes ut här också.

Jag hade en Samsung Pay kund framför mig igår, som körde med NFC. Varför behövde han använda pin-kod på terminalen?

  • Medlem
  • 2017-03-16 11:19
Ursprungligen av Mija:

Jag hade en Samsung Pay kund framför mig igår, som körde med NFC. Varför behövde han använda pin-kod på terminalen?

Det räcker inte att mobilen har NFC, om betalterminalen inte har det så används MST.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-16 11:24
Ursprungligen av Mija:

Jag hade en Samsung Pay kund framför mig igår, som körde med NFC. Varför behövde han använda pin-kod på terminalen?

Hmm, om han verkligen använde NFC ska han inte behöva PIN, är du säker på att han faktiskt använde NFC? Samsung Pay fungerar på så sätt att det automatiskt går över till MST (emulering av magnetremsan) om NFC inte fungerar, kan ha varit så att det inte fungerade för honom och att det därför gick över till MST där PIN används. Autentiseringen för NFC ska skötas via fingeravtrycksläsaren (enligt Samsung). När vi testade det fungerade inte NFC-betalningen på den enda terminalen vi hittade med NFC-stöd, så vi har dessvärre inte kunnat testa detta än. Jag vet faktiskt inte om det kan skilja sig åt mellan olika banker, att en bank kan kräva PIN-kod även när man använder NFC. Jag tror inte det, men är inte säker.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-03-16 11:26

Jag trodde att alla ICA hade terminaler med NFC.

Ursprungligen av keptang:

Trevligt test och kul med video. Och att tjänsten funkar så bra.
Vill ha en betaltjänst som funkar lika smidigt oavsett märke man har på mobilen.

Kanske en app kan lösa det i framtiden, på iPhone krävs då att Apple öppnar upp sin NFC-implementation.

Samsung har en stor fördel just nu iom att man har inbyggt stöd för MST.

Tack, kul att testet uppskattas!

Ja precis, grämer mig lite för att det endast funkar med Samsung, skulle vara guld om det funkade med andra OS och enheter. Men i nuläget skulle jag säga att MST är avgörande för att den ska funka smidigt (i alla fall i Sverige) och det är ju något som Samsung har patent på. Även om andra företag säkert kan komma på liknande lösningar.

Ursprungligen av Alix:

Amanda, du är ett riktigt charmtroll! Men bortsett från det så undrar jag om inte den där andra betalstationen på Espresso house kan ha stört ut betalterminalen som du till slut lyckades med (systemet bygger ju mest på magnetism). Allmänt hoppas jag att det här kan komma till fler mobiler, system och banker.

Haha, tack!
Ja, vi har funderat en del på kontoret och vi hade en vända där vi funderade på om NFC var aktiverat på mobilen, men det var det med största sannolikhet. Sedan började jag fundera på om affärer kan stänga av NFC-läsaren och om de kanske gjort det, även om det låter rätt dumt och konstigt. För att använda MST måste en hålla telefonen väldigt nära inte bara kortterminalen utan även i princip emot delen som läser av magnetremsan, och det var ju det vi var tvungna att använda istället. Skulle vilja testa fler kortterminaler med NFC för att se om detta var en engångshändelse eller inte.

Ursprungligen av Mija:

Jag trodde att alla ICA hade terminaler med NFC.

Det räcker inte med att terminalen har NFC. Man måste också öppna upp för olika banker t.ex.
ICA har vad jag vet endast öppnat för ICA Banken och Seqr, sist jag kollade iallafall, kan ha öppnat för fler nu.

Därför är MST väldigt bra, som Samsung Pay har.

Ursprungligen av Mija:

Jag hade en Samsung Pay kund framför mig igår, som körde med NFC. Varför behövde han använda pin-kod på terminalen?

Ursprungligen av ekloev:

Hmm, om han verkligen använde NFC ska han inte behöva PIN, är du säker på att han faktiskt använde NFC? Samsung Pay fungerar på så sätt att det automatiskt går över till MST (emulering av magnetremsan) om NFC inte fungerar, kan ha varit så att det inte fungerade för honom och att det därför gick över till MST där PIN används. Autentiseringen för NFC ska skötas via fingeravtrycksläsaren (enligt Samsung). När vi testade det fungerade inte NFC-betalningen på den enda terminalen vi hittade med NFC-stöd, så vi har dessvärre inte kunnat testa detta än. Jag vet faktiskt inte om det kan skilja sig åt mellan olika banker, att en bank kan kräva PIN-kod även när man använder NFC. Jag tror inte det, men är inte säker.

Enligt en handlare, om man ska tro hans inlägg på swedroid, så handlar det om att man kan behöva uppdatera terminalen för att få bort pin-kodsfrågan. Se tråden här för mer information http://www.swedroid.se/betaversionen-av-samsu...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-16 13:08
Ursprungligen av tidsoptimist:

Enligt en handlare, om man ska tro hans inlägg på swedroid, så handlar det om att man kan behöva uppdatera terminalen för att få bort pin-kodsfrågan. Se tråden här för mer information http://www.swedroid.se/betaversionen-av-samsu...

Intressant, det kände jag inte till. Det låter som en rimlig förklaring, vi ska se om vi kan få fram någon mer konkret information om frågan. Tack för tipset!

Så...istället för att ta upp kortet och trycker PIN-kod så tar man upp telefonen och trycker PIN-kod? Is that it? Vad är "vinsten" med detta?
Den enda skillnaden jag ser är att kortet måste fysiskt in i en apparat och telefonen bara behöver vara nära i liften vid apparaten.

Jag ser faktsikt en nackdel med att betala med telefonen med denna lösning; telefoner går sönder när man tappar dessa...det är nog 99% av alla fall där en smartphone går sönder (krash i golvet, trappen, gatan). Antalet gånger man tar upp telefonen per dygn är avgörande för hur stor sannolikheten man ska tappa den = ju färre gånger man håller i en smartphone desto mindre risk att den går sönder. Enkel matematik - klockren logik - verklighet.

Eftersom jag inte ser en verklighet UTAN kort så blir denna lösning bara tårta på tårta - ännu en grej ovanpå den andra grejen. Men som reserv - om man t.ex. tappat kortet eller det krånglar (chippen) - så är det ju OK. Men jag fortsätter nog att slita på ett plastkort - som inte går sönder om man tappar det t.ex. - istället för att hiva upp en 7000 kr. handdator varje gång jag ska betala en snusdosa.

Det coola skulle vara om man inte behövde ta upp telefonen - det räcker med att den är en meter från läsare...kvar i fickan/väskan - men det kräver typ bluetooth och problemet är att läsaren kanske känner av 4-5 telefoner i kön vid kassan och blir förvirrad...vem av dessa är köparen? Så...så länge man måste ta upp klumpen - och ändå lever med plastkort (som inte lär försvinna och åtminstone vara kvar som backup...om telefonens batteri är slut t.ex.) så är jag inte så tänd på detta.

Att vifta med en Iwatch och betala är mera min grej. DET skulle jag börja använda...DÅ blir mitt plastkort bara backup.

Ursprungligen av Demiurgen:

Så...istället för att ta upp kortet och trycker PIN-kod så tar man upp telefonen och trycker PIN-kod? Is that it? Vad är "vinsten" med detta?
Den enda skillnaden jag ser är att kortet måste fysiskt in i en apparat och telefonen bara behöver vara nära i liften vid apparaten.

Det är ett sätt, med MST.
Det andra sättet står längre upp i denna tråd.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-16 18:31

Utmärkt och underhållande test, tack Amanda och berörda medarbetare!

Åhå... Varför fick Samsung så bråttom hit till Sverige då.. Kan det bero på att Applepay är på väg hit snart? Hoppas hoppas...

  • Medlem
  • 2017-03-16 21:20
Ursprungligen av Demiurgen:

Så...istället för att ta upp kortet och trycker PIN-kod så tar man upp telefonen och trycker PIN-kod? Is that it? Vad är "vinsten" med detta?
Den enda skillnaden jag ser är att kortet måste fysiskt in i en apparat och telefonen bara behöver vara nära i liften vid apparaten.

Jag ser faktsikt en nackdel med att betala med telefonen med denna lösning; telefoner går sönder när man tappar dessa...det är nog 99% av alla fall där en smartphone går sönder (krash i golvet, trappen, gatan). Antalet gånger man tar upp telefonen per dygn är avgörande för hur stor sannolikheten man ska tappa den = ju färre gånger man håller i en smartphone desto mindre risk att den går sönder. Enkel matematik - klockren logik - verklighet.

Eftersom jag inte ser en verklighet UTAN kort så blir denna lösning bara tårta på tårta - ännu en grej ovanpå den andra grejen. Men som reserv - om man t.ex. tappat kortet eller det krånglar (chippen) - så är det ju OK. Men jag fortsätter nog att slita på ett plastkort - som inte går sönder om man tappar det t.ex. - istället för att hiva upp en 7000 kr. handdator varje gång jag ska betala en snusdosa.

Det coola skulle vara om man inte behövde ta upp telefonen - det räcker med att den är en meter från läsare...kvar i fickan/väskan - men det kräver typ bluetooth och problemet är att läsaren kanske känner av 4-5 telefoner i kön vid kassan och blir förvirrad...vem av dessa är köparen? Så...så länge man måste ta upp klumpen - och ändå lever med plastkort (som inte lär försvinna och åtminstone vara kvar som backup...om telefonens batteri är slut t.ex.) så är jag inte så tänd på detta.

Att vifta med en Iwatch och betala är mera min grej. DET skulle jag börja använda...DÅ blir mitt plastkort bara backup.

I Sverige har vi chip och därför endast ca 10% NFC terminaler i dagsläget. Samsung Pay är den enda mobila betalningstjänsten som klarar 98% av alla terminaler i Sverige. Utomlands är NFC mycket större och då slipper man pin koden. Har du dessutom en Gear S3 så behöver du inte ha mobilen med dig för att betala. Samsung slog både Android Pay och Apple Pay på fingrarna för att vara först i Sverige.

  • Medlem
  • 2017-03-16 21:21
Ursprungligen av Tjosansa:

Åhå... Varför fick Samsung så bråttom hit till Sverige då.. Kan det bero på att Applepay är på väg hit snart? Hoppas hoppas...

Jag tror det kan vara så eller att de vill visa att de kan i iPhone land ?

Bevaka tråden