Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgraderat diskar i RAID1 (Lacie 5 Big Thunderbolt 1)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en Lacie 5 Big "Thunderbolt 1" med 5 st 2TB diskar som är speglade (Raid 1). Uppdelad i 2 st Raid1-volymer och en singelvolym utan Raid.

I helgen bytte jag ut två av diskarna för att uppgradera till 4TB-diskar. Trodde allt skulle "återskapas" automatiskt, men det gjorde det inte.. Kör MAC OS X 10.10.5 och använde "Skivverktyg" för att konfigurera Raiden. Bytte en disk i taget, raderade och "Nedgraderade" det "saknade Raid-segmentet", lade till den "nya formatterade disken" till Raiden och sedan "Återskapa". Efter detta bytte jag den andra disken och gjorde samma sak. Det tog ca 4 timmar per disk att återskapa.

Nu är Raid1-volymen återskapad, den dyker upp som en enhet i Findern och filerna finns där som tidigare. Dock har inte lagringsutrymmet ökat — "RAID-uppsättningens storlek" är fortfarande bara på 2TB. Borde väl vara 4TB?

Gjorde jag något fel? Vore mycket tacksam om någon hade några tips och idéer om hur jag löser detta. Tack!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-20 17:28

Kan något på denna sida kanske hjälpa? (jag har aldrig testat RAID på Mac OS själv)

Det låter som att du tagit en genväg här. Du bör nog kopiera från den gamla kompletta disken till den nya disken. Dvs du behöver 2 kabinett för denna övning.

1
Bevaka tråden