Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tullavgift osv, oväntat hög avgift, fattar noll

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett stativben ingående från USA. Köptes på ebay för 419£ med en frakt på 141£. Inget tokigt än så länge. Dock idag fick jag ett sms från UPS att tull å momsavgifter kommit att bli 1723kr. Blev lite förvånad, fick ingen koppling med procentsatserna jag läst om. Så drog till Avgiftsguiden som Tullverker har. Då får jag summan 1211.43kr. Så var är vajsingen?

Tack för svar!

Ring och kolla: 0771-520 520

UPS vill nog ha några kronor för att administrera det också.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-03-22 08:09

Har du räknat med att även frakten ingår i beräkning av moms och tull?

Jag misstänker att det kan vara som Json_81 skriver att frakten också ingår i momspliktigt belopp samt att även adminstrationsavgiften också beläggs med moms.

Tack för alla tankar! Avgiften hos UPS är 150kr för administrering så inget konstigt där. Tullverket räknade ut med momssats (kamerateknik) 25 % + tullavgift: 3.7 %. Så Tullverkets egna beräkning var faktiskt dyrare än det jag fått från UPS.

En liten heads up för er som köper kamerateknik från butik i USA. Jag köper helst i EU då allt är clear och enkelt, men även om du köper från privatpersoner i USA så kan ni enkelt om de inte skriver några kostnader undkomma tull (?) och moms kostnader. Hysh hysh...

Senast redigerat 2017-03-22 14:34
Ursprungligen av D_Odell:

En liten heads up för er som köper kamerateknik från butik i USA. Jag köper helst i EU då allt är clear och enkelt, men även om du köper från privatpersoner i USA så kan ni enkelt om de inte skriver några kostnader undkomma tull (?) och moms kostnader.

Ja, det är sant men inget som vi talar om här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-22 14:36

Att beställa varor från länder utanför Schengen-avtalet är som att ta en lott. Ibland blir det tull, men oftast inte.

Ursprungligen av iSweden:

...beställa varor från länder utanför Schengen-avtalet...

Du menar nog "utanför EU".

Schengensamarbetet handlar om pass- och identitetskontroll när personer korsar gränserna, inte om tullkontroll på varor.

"...Schengensamarbetet hindrar inte de nationella myndigheterna från att genomföra tullkontroller vid de inre gränserna..." (Källa: Wikipedia)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-22 17:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du menar nog "utanför EU".

Schengensamarbetet handlar om pass- och identitetskontroll när personer korsar gränserna, inte om tullkontroll på varor.

"...Schengensamarbetet hindrar inte de nationella myndigheterna från att genomföra tullkontroller vid de inre gränserna..." (Källa: Wikipedia)

Nja, det är större än EU. Men jag kanske syftade på EES.
http://www.eu-upplysningen.se/EU-i-Varlden/Ha...

Det är en djungel där ute.

Ursprungligen av iSweden:

Att beställa varor från länder utanför Schengen-avtalet är som att ta en lott. Ibland blir det tull, men oftast inte.

Tull-satsen är såpass låg. Jag skulle föredra att slippa momsen.

1
Bevaka tråden