Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung demonstrerar assistenten Bixby

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under onsdagens Galaxy S8-event presenterades AI-assistenten Bixby utan att demonstreras. Nu har Samsung lagt upp en videodemonstration.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-03-31 13:50

Varför gör de en egen när Google Assistant redan är inbyggd?

  • Medlem
  • 2017-03-31 14:29
Ursprungligen av Alix:

Varför gör de en egen när Google Assistant redan är inbyggd?

Det undrar jag med, det ska bli spännande att se hur dem står mot varandra i framtida tester.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-31 15:45
Ursprungligen av Alix:

Varför gör de en egen när Google Assistant redan är inbyggd?

Jag skulle tro att de gör det dels för att ha en digital assistent vars funktioner och kapacitet de själva har kontroll över, och dels för att de ska kunna integrera den bättre med deras egna produkter. Med Bixby kan de exempelvis skräddarsy mjukvaran på telefoner, TV-apparater, skrivare, smarta kylskåp med mera, på ett sätt som de inte kan med Google Assistant. Men utifrån det som har visats upp av Bixby hittills skiljer den sig inte särskilt mycket från just Google Assistant, så man kan ju bara hoppas på att de bygger ut den med lite fler unika färdigheter längre fram.

Ursprungligen av Alix:

Varför gör de en egen när Google Assistant redan är inbyggd?

Alla inbyggda funktioner duger inte. Använder du bara det som följer med i en iphone eller mac? Sedan är det ju ingen nackdel för samsung om de bygger egna tjänster och lär sig det, blir ju enklare i framtiden om de vill dumpa android och köra på sitt egna os för att slippa google. Men de kanske helt lagt ner Bada, tizen eller vad de nu hette för smartphones?

  • Medlem
  • 2017-03-31 16:56
Ursprungligen av Jonatatatan:

Alla inbyggda funktioner duger inte. Använder du bara det som följer med i en iphone eller mac? Sedan är det ju ingen nackdel för samsung om de bygger egna tjänster och lär sig det, blir ju enklare i framtiden om de vill dumpa android och köra på sitt egna os för att slippa google. Men de kanske helt lagt ner Bada, tizen eller vad de nu hette för smartphones?

Som du ser redaktör Eklöv förklara här ovanför så erbjuder Bixby inget mer än vad Google Assistant redan har. Så det handlar inte om vad som är inbyggt eller ej. För mig känns två jämbördiga tjänster i samma mobil som en för mycket.

  • Medlem
  • 2017-03-31 17:24
Ursprungligen av Alix:

Som du ser redaktör Eklöv förklara här ovanför så erbjuder Bixby inget mer än vad Google Assistant redan har. Så det handlar inte om vad som är inbyggt eller ej. För mig känns två jämbördiga tjänster i samma mobil som en för mycket.

Mobilen ja just nu men om Bixby utvecklas och slår så kan man precis som Eklöv skriver bygga in den i alla Samsung produkter i framtiden. Fråga kylen vad det blir för väder idag tex ?

  • Medlem
  • 2017-03-31 17:33
Ursprungligen av PaO:

Mobilen ja just nu men om Bixby utvecklas och slår så kan man precis som Eklöv skriver bygga in den i alla Samsung produkter i framtiden. Fråga kylen vad det blir för väder idag tex ?

Mörkt och sex plus.

Ursprungligen av Alix:

Som du ser redaktör Eklöv förklara här ovanför så erbjuder Bixby inget mer än vad Google Assistant redan har. Så det handlar inte om vad som är inbyggt eller ej. För mig känns två jämbördiga tjänster i samma mobil som en för mycket.

Andreas Eklöv heter personen i fråga. Och han skrev "Men utifrån det som har visats upp av Bixby hittills skiljer den sig inte särskilt mycket från just Google Assistant" Alltså har han inte testat den personligen eller tolkar jag det fel? Man behöver ju använda tjänster som denna en vecka eller så innan man kan säga om den är skitkass eller bara kass. Kanske visar sig att den kan dialekter betydligt bättre ( han har ju problem med att uttala Björn Ranelid om jag inte mins fel? )

Sedan är det ju bättre för samsung ju mer de slipper vara beroende av vad google gör.

  • Medlem
  • 2017-03-31 21:44
Ursprungligen av Jonatatatan:

Andreas Eklöv heter personen i fråga. Och han skrev "Men utifrån det som har visats upp av Bixby hittills skiljer den sig inte särskilt mycket från just Google Assistant" Alltså har han inte testat den personligen eller tolkar jag det fel? Man behöver ju använda tjänster som denna en vecka eller så innan man kan säga om den är skitkass eller bara kass. Kanske visar sig att den kan dialekter betydligt bättre ( han har ju problem med att uttala Björn Ranelid om jag inte mins fel? )

Sedan är det ju bättre för samsung ju mer de slipper vara beroende av vad google gör.

Samsung kunde inte demonstrera Bixby när S8:orna lanserades men kan nu presentera en video hur det fungerar. Vi utgår gentilt från att det inte är riggat (annars brukar oberoende journalister vilja testa själva innan de fäller omdömen om hur det fungerar).
Bixby kan så klart bli hur stort som helst, det är riktigt att vi inte kan veta det. Man får köpa grisen i säcken och chansa.
Samsungtrogna kunder lär köpa oavsett vad detta ger i slutändan, jag tror inte det påverkar ett dugg.

Senast redigerat 2017-03-31 22:04

Jag testade alla dessa kommandon med Siri. Hon klarade precis allt utmärkt utan det sista, att spela upp via Airplay till Apple TV:n. Dessutom gjorde ju Siri detta på svenska vilket jag inte tror Bixby har stöd för? Men det vet jag inte så där får någon gärna rätta mig

EDIT: *slår mig för pannan! Står ju i artikeln.

  • Medlem
  • 2017-04-01 07:15
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jag testade alla dessa kommandon med Siri. Hon klarade precis allt utmärkt utan det sista, att spela upp via Airplay till Apple TV:n. Dessutom gjorde ju Siri detta på svenska vilket jag inte tror Bixby har stöd för? Men det vet jag inte så där får någon gärna rätta mig

EDIT: *slår mig för pannan! Står ju i artikeln.

Det jag tyckte var häftigast med Bixby var koppling till kameran för sökningar

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jag testade alla dessa kommandon med Siri. Hon klarade precis allt utmärkt utan det sista, att spela upp via Airplay till Apple TV:n. Dessutom gjorde ju Siri detta på svenska vilket jag inte tror Bixby har stöd för? Men det vet jag inte så där får någon gärna rätta mig
EDIT: *slår mig för pannan! Står ju i artikeln.

Det tog väldigt lång tid innan Siri fick svenskt språkstöd.

Bixby är nog ett steg till att fullt ut kunna migrera till Tizen på smartmobilerna. Samsung pay likaså. Samsung har ju även köpt upp Viv:

http://www.pcworld.com/article/3128220/samsun...

Visserligen är de störst på android men deras förhållande till Google har ju alltid varit ansträngt. Med deras kraftiga modifieringar av systemet som Samsung brukar göra m.m..

De har ju redan Tizen på TV och smartklockorna. Skulle i och för sig vara spännande med ett tredje livskraftigt alternativ på mobilerna.

Är det någon som använder sina digitala assistenter?
mycket sällan jag känner mig bekväm med att prata med Siri.
Ensam...i ett låst rum... på natten...sätta ett alarm på sin höjd.

Kom och tänka på när jag lekte med Siri i begynnelsen och försökte fråga henne vem Zlatan Ibrahimovic är ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-01 11:45
Ursprungligen av Mackan1984:

Är det någon som använder sina digitala assistenter?
mycket sällan jag känner mig bekväm med att prata med Siri.
Ensam...i ett låst rum... på natten...sätta ett alarm på sin höjd.

Ringa upp personer är det enda jag regelbundet använder i vardagen.
Har någon gång använt dikteringsfunktionen för att göra dagboksanteckningar under pågående promenad. Man får rätta mycket efteråt, men ändå möjligt. Men dikterinsfunktion är inte Siri eller AI.

Jag är övertygad om att vi kommer att tala mycket med våra mobila datorenheter i framtiden. Det är naturligt och frigör våra ögon och händer till viktigare uppgifter. Dags att lyfta blicken från skärmen vänja sig vid ett ständigt lågmält mummel runtomkring!

Ursprungligen av Mackan1984:

Kom och tänka på när jag lekte med Siri i begynnelsen och försökte fråga henne vem Zlatan Ibrahimovic är ?

Jag kontrade med att nu några år senare ställa frågan på engelska till svensktalande Siri:

Jag: "Who is Zlatan Ibrahimovic?"
Siri: "Nej, just nu ser det inte isigt ut".

Än så länge är våra digitala assistenter Artificiellt Ointelligenta.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-04-01 13:33
Ursprungligen av Jonatatatan:

Andreas Eklöv heter personen i fråga. Och han skrev "Men utifrån det som har visats upp av Bixby hittills skiljer den sig inte särskilt mycket från just Google Assistant" Alltså har han inte testat den personligen eller tolkar jag det fel? Man behöver ju använda tjänster som denna en vecka eller så innan man kan säga om den är skitkass eller bara kass. Kanske visar sig att den kan dialekter betydligt bättre ( han har ju problem med att uttala Björn Ranelid om jag inte mins fel? )

Sedan är det ju bättre för samsung ju mer de slipper vara beroende av vad google gör.

Med formuleringen "utifrån det som visats" menade jag just att det är funktioner som har visats upp, inte något vi har testat själva. Inte ens journalisterna som var på plats i New York fick testa alla funktionerna som presenterades under presskonferensen, de fick mest testa de där Google Now-liknande informationskorten man kan svepa till från hemskärmen. I videon som lades ut i efterhand (den i artikeln) visar Samsung hur dessa funktioner fungerar mer i praktiken, oklart varför de inte lät journalisterna testa det själva. Det kan vara så att de vill ha mer kontroll över vad som testas så att funktionen inte får negativ kritik redan under presskonferensen, men med tanke på hur lite tid det är kvar till lanseringen av telefonerna hinner de nog inte korrigera Bixbys röststyrningsfunktioner i någon större utsträckning.

Utifrån det som visats upp skiljer sig inte Bixby särskilt mycket från det som Siri och Google Now erbjuder, bildsökningen och översättning av text i bilder har Google exempelvis tillhandahållit i en separat app sedan tidigare. Det kan ju vara så att Bixby Vision och Bixby Voice har funktioner som inte visats upp, eller att de som visats upp fungerar mycket bättre än konkurrensen. Vi ska så klart hårdtesta detta så snart som bara möjligt!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-04-01 13:35
Ursprungligen av IngoX:

Ringa upp personer är det enda jag regelbundet använder i vardagen.
Har någon gång använt dikteringsfunktionen för att göra dagboksanteckningar under pågående promenad. Man får rätta mycket efteråt, men ändå möjligt. Men dikterinsfunktion är inte Siri eller AI.

Jag är övertygad om att vi kommer att tala mycket med våra mobila datorenheter i framtiden. Det är naturligt och frigör våra ögon och händer till viktigare uppgifter. Dags att lyfta blicken från skärmen vänja sig vid ett ständigt lågmält mummel runtomkring!

Jag kontrade med att nu några år senare ställa frågan på engelska till svensktalande Siri:

Jag: "Who is Zlatan Ibrahimovic?"
Siri: "Nej, just nu ser det inte isigt ut".

Än så länge är våra digitala assistenter Artificiellt Ointelligenta.

Haha så Zlatan Ibrahimovic är din Björn Ranelid alltså? Har försökt fråga Siri vem Björn Ranelid är på alla möjliga typer av enheter och det är ytterst sällan det blir rätt. Oftast får jag fram en Wikipedia-sida över vanliga svenska björnar

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-04-01 13:42
Ursprungligen av johnh3:

Bixby är nog ett steg till att fullt ut kunna migrera till Tizen på smartmobilerna. Samsung pay likaså. Samsung har ju även köpt upp Viv:

http://www.pcworld.com/article/3128220/samsun...

Visserligen är de störst på android men deras förhållande till Google har ju alltid varit ansträngt. Med deras kraftiga modifieringar av systemet som Samsung brukar göra m.m..

De har ju redan Tizen på TV och smartklockorna. Skulle i och för sig vara spännande med ett tredje livskraftigt alternativ på mobilerna.

Samsung inledde en satsning på Tizen för ett par år sedan, bland annat lanserade de några Tizen-baserade telefoner i mellanklassen i Indien (Samsung Z-serien), men efter det har det avtagit. Jag tror att Android-ekosystemet helt enkelt är för stort och etablerat för att Samsung ska våga bryta sig ut med ett eget system, det skulle inledningsvis vara en stor nackdel sett till utbudet av mjukvara och tjänster. De skulle kunna emulera Android för att lösa mjukvarufrågan, men det skulle sannolikt inte bli en särskilt bra användarupplevelse.

Men, Samsung har nyligen släppt utvecklarverktyg för Tizen med stöd för Microsofts utvecklarplattform .Net vilket kommer göra mjukvaruutveckling för Tizen betydligt bättre. Kanske är det ett tecken på en ny satsning, kanske inte. Men spännande om det skulle vara så!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-01 14:52

Det jag undrar är hur mycket av Viv som finns i Bixby.

När de ursprungliga Siri-skaparna presenterade sin Viv förra året menade de ju att de knäckt nöten och patenterat den. Viv förstår frågans intention och klarar av frågeställningar i flera lager. Sedan löser den uppgiften genom att i stunden skapa sin egen mjukvara för just den aktuella frågeställningen. Mjukvara som skapar mjukvara. Dessutom ett öppet gränssnitt för alla apputvecklare så att det inom olika områden kan bildas neurala nätverk som sedan ansluts till andra noder, och Vivs totala förståelse och problemlösningsförmåga kan ständigt växa. Inte som nu där Alexa, Cortana, Siri och Google är begränsade av det dom programmerats till. Deras vision var att alla intelligenta assistenter skulle använda Viv-tekniken.
What is the technology behind Viv, the next generation of Siri?

Storvulna ord, men det ryktades om att Google, Facebook m fl ville köpa upp dem. Sedan valde de att bli uppköpta av Samsung, enligt Dag Kittlaus för att de av Samsung fick garantier att få fortsätta vara relativt fristående, som ett dotterbolag.

I våras ryktades det om att Bixby mest är en vidareutveckling av Samsungs S-Voice och att Viv inte kommit så långt. Samsung och Viv är tysta om saken.

Min gissning är att Viv är något på spåren, men att det inte är unikt och patenterbart. Det kommer utvecklas i liknande riktning av alla de stora. I framtiden kommer vi dagligen tala med många olika mer eller mindre intelligenta assistenter. En del är enkla, mest ett röstgränssnitt till en apparat. Sedan en eller flera molnbaserade personliga assistenter med AI som följer med till våra olika mobila och fasta enheter. Självlärande och personligt anpassningsbara.

  • Medlem
  • 2017-04-01 19:40
Ursprungligen av IngoX:

Det jag undrar är hur mycket av Viv som finns i Bixby.

När de ursprungliga Siri-skaparna presenterade sin Viv förra året menade de ju att de knäckt nöten och patenterat den. Viv förstår frågans intention och klarar av frågeställningar i flera lager. Sedan löser den uppgiften genom att i stunden skapa sin egen mjukvara för just den aktuella frågeställningen. Mjukvara som skapar mjukvara. Dessutom ett öppet gränssnitt för alla apputvecklare så att det inom olika områden kan bildas neurala nätverk som sedan ansluts till andra noder, och Vivs totala förståelse och problemlösningsförmåga kan ständigt växa. Inte som nu där Alexa, Cortana, Siri och Google är begränsade av det dom programmerats till. Deras vision var att alla intelligenta assistenter skulle använda Viv-tekniken.
What is the technology behind Viv, the next generation of Siri?

Storvulna ord, men det ryktades om att Google, Facebook m fl ville köpa upp dem. Sedan valde de att bli uppköpta av Samsung, enligt Dag Kittlaus för att de av Samsung fick garantier att få fortsätta vara relativt fristående, som ett dotterbolag.

I våras ryktades det om att Bixby mest är en vidareutveckling av Samsungs S-Voice och att Viv inte kommit så långt. Samsung och Viv är tysta om saken.

Min gissning är att Viv är något på spåren, men att det inte är unikt och patenterbart. Det kommer utvecklas i liknande riktning av alla de stora. I framtiden kommer vi dagligen tala med många olika mer eller mindre intelligenta assistenter. En del är enkla, mest ett röstgränssnitt till en apparat. Sedan en eller flera molnbaserade personliga assistenter med AI som följer med till våra olika mobila och fasta enheter. Självlärande och personligt anpassningsbara.

Bra inlägg
Svårt att säga men jag tror att Viv kommer mer och mer och att idag är det mycket lite av Viv i Bixby. Men intressant helt klart. Kamera integration är nog det jag tyckte var mest intressant

Gillar Bixby vision.
Skulle vara behändigt att ta ett kort på en växt hemma och då få reda på vad det är för sort. Najs

Ursprungligen av Tjosansa:

Gillar Bixby vision.
Skulle vara behändigt att ta ett kort på en växt hemma och då få reda på vad det är för sort. Najs

There's an app for that ?
https://youtu.be/XMdct-5bERQ

Ursprungligen av Mackan1984:

There's an app for that ?
https://youtu.be/XMdct-5bERQ

Ska bli spännande att se vilken felprocent bixby har jämfört med Aipoly vision ?

Ursprungligen av Mackan1984:

There's an app for that ?
https://youtu.be/XMdct-5bERQ

Det var en häftig app.. Man vill nästan sätta på sig en ögonbindel o ge sig ut i världen med bara den där appen till hjälp.. Lär väl bli överkörd på kuppen

edit.. wow.. Den ska tydligen klara 1000 olika plantor..
tnx!

1
Bevaka tråden