Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Justerade Mac Pro nu i svenska butiken

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples diskreta uppdatering av Mac Pro syns nu i svenska nätbutiken, där processor och grafikkort har blivit kraftigare.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-05 09:04

Kan man tro att ouppdaterade enheter som finns hos återförsäljare kommer reas ut, eller återkallar Apple allt och uppgraderar?

Ursprungligen av IngoX:

Kan man tro att ouppdaterade enheter som finns hos återförsäljare kommer reas ut, eller återkallar Apple allt och uppgraderar?

Rea - ja, förmodligen.
Återkallelse - nej, det kommer inte att hända.

Och apropå rea så har det nog i praktiken varit så ganska länge. Jag köpte ett butiksexemplar på Elgiganten i somras - nedsatt med ca 40%.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-05 10:47

In-direkt så har Apple precis givit alla MacPro's en ordentlig "rea" eller snarare prisjustering. Hur detta påverkar ÅF-ledet vet jag inte men en 8-core D700 från en ÅF borde kosta precis lika mycket som från Apple Store. Denna modellen har gått ner ofantligt mycket i pris, 6-core enheten är även den relativt prisvärd.

Lite synd att man inte kunde erbjuda en GPU-uppgradering i väntan på New Mac Pro 2.0. Typ D550 / D750 eller dyl. Lite mer minne och en arketektur-bump. Jag antar det har med R&D och senare support att göra (Apple måste väl hålla reservdelar i 10 år efter produkten tas från marknaden eller något sådant).

Spännande att se vad som landar nästa år då… Jag antar Apple kommer synka detta med nästa stora Xeon-uppdatering.

  • Medlem
  • 2017-04-05 10:55
Ursprungligen av Erik.dv:

... Lite synd att man inte kunde erbjuda en GPU-uppgradering i väntan på New Mac Pro 2.0. Typ D550 / D750 eller dyl. Lite mer minne och en arketektur-bump. Jag antar det har med R&D och senare support att göra (Apple måste väl hålla reservdelar i 10 år efter produkten tas från marknaden eller något sådant). ...

Jo, Apple är ”strictly business” och de kastar inte goda pengar efter dåliga, helt enkelt. Mac Pro 2013 var en flopp. Trots att det givetvis är en oerhört kompetent desktopkonsumentdator.

Ursprungligen av Alix:

Jo, Apple är ”strictly business” och de kastar inte goda pengar efter dåliga, helt enkelt. Mac Pro 2013 var en flopp. Trots att det givetvis är en oerhört kompetent desktopkonsumentdator.

Jag skulle nog inte gå så långt att kalla den för en flopp, för det var ju omöjligt att inte höja ögonbrynen över den fantastiska designen. Priset däremot, en garanterad flopp.

Jag har länge ruvat på en sådan själv, men vill köra Apples produkter och inväntar en skärm som deras tidigare Cinema, fast ny.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-04-05 13:59

Det kommer nog en iMac pro med 34" skärm. 5K upplösningen är great men på 27" så blir gränssnittet för litet. Jag kommer nog köpa kommande MacPro nästan oavsett vad den kostar. Bara maxa den, riva plåstret och behålla den länge. Dells kommande 8K monitor vore något i Apple-skrud men då kostar paketet som en bil sen.

Ursprungligen av Erik.dv:

Lite synd att man inte kunde erbjuda en GPU-uppgradering i väntan på New Mac Pro 2.0. Typ D550 / D750 eller dyl.

Som jag har förstått det finns det betydande värmeproblem för modellen med D700, så de hade isåfall behövt ett alternativ med inte högre (snarare lägre) effekt. Det är ju hela problemet med denna maskin!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-05 16:20
Ursprungligen av gabriela:

Som jag har förstått det finns det betydande värmeproblem för modellen med D700, så de hade isåfall behövt ett alternativ med inte högre (snarare lägre) effekt. Det är ju hela problemet med denna maskin!

Absolut, de hade fått ex. köra med ett något ned-klockat GTX 1080 eller dyl. Det är precis vad de gör idag, fast ett nedlockat 7970.

Ok, då får man också ge upp det enda starka kortet fanskapet har – OpenCL-prestanda i dubbelprecision. Men det är ju iofs kanske inte så många som har nytta av ändå. (Vilket utgör det andra "hela problemet" med denna maskin!)

Vi kan väl alla vara rörande överens om att turbin-konceptet skulle fungera väldigt mycket bättre som "vanlig" desktop med standardkomponenter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-05 20:29
Ursprungligen av gabriela:

Ok, då får man också ge upp det enda starka kortet fanskapet har – OpenCL-prestanda i dubbelprecision. Men det är ju iofs kanske inte så många som har nytta av ändå. (Vilket utgör det andra "hela problemet" med denna maskin!)

Vi kan väl alla vara rörande överens om att turbin-konceptet skulle fungera väldigt mycket bättre som "vanlig" desktop med standardkomponenter.

Nja, man hade säkert kunna kört på någon VEGA-krets som kommer inom kort. Tom två RX480-kort hade säkert varit mycket bättre prestanda än D700-korten, de har ca 25% lägre TDP (150W vs 200W) och mer VRAM (8 GB vs 2 GB).

Jag har en maxad med D700 som har tuggat fruktansvärda mängder info i tusentals timmar; inga värmeproblem alls...sval och fin och spinner som en katt...ohörbart...och den står i ett ganska varmt ljudisolerat (har andra bullriga grejer där) rackskåp.
Men det handlar då om jobb med Apples egna applikationer. Dom måste vara oerhört välskrivna (för hårdvaran) antar jag.

Ursprungligen av Erik.dv:

Nja, man hade säkert kunna kört på någon VEGA-krets som kommer inom kort. Tom två RX480-kort hade säkert varit mycket bättre prestanda än D700-korten

Inte just i dubbelprecision, men det är som sagt kanske mest av akademiskt intresse.

7000 & 8000-serien står sig fortfarande väldigt bra i denna beräkningsgren jmf senare (och kommande!) generationer. Vega exvis kommer ha enbart 1/16 av flyttalsprestandan i dubbel- jmf enkelprecision som jag läst, jmf 1/4 för D700 & co.

Hade dom klämt in USB-C/TB3 så hade jag rekomenderat maskinen för dom som inte kan vänta till 2018 när nya MacPro kommer (att det skulle dröja längre tror jag inte på en sekund).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-07 09:04
Ursprungligen av gabriela:

Inte just i dubbelprecision, men det är som sagt kanske mest av akademiskt intresse.

7000 & 8000-serien står sig fortfarande väldigt bra i denna beräkningsgren jmf senare (och kommande!) generationer. Vega exvis kommer ha enbart 1/16 av flyttalsprestandan i dubbel- jmf enkelprecision som jag läst, jmf 1/4 för D700 & co.

Oerhört få appar bryr sig om dubbel precision i praktiken.

1
Bevaka tråden