Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Galaxy S8 kan låsas upp med foto

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Samsungs nya telefon Galaxy S8 har flera olika sätt att logga in på enheten, bland annat ansiktsigenkänning som dock inte verkar vara särskilt säker.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-04-03 09:32

Biometrisk inloggning är inte säker. Man kan göra avgjutningar av fingeravtryck, exempelvis. Det har bevisats förut.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-04 09:51

Det finns flera tekniker för att göra fingeravtryck säkrare, t ex tempmätning, om blodet i kapillärerna rör sej etc. Så avgjutning än nog lite föråldrat.

  • Medlem
  • 2017-04-04 10:22
Ursprungligen av kenjon:

Det finns flera tekniker för att göra fingeravtryck säkrare, t ex tempmätning, om blodet i kapillärerna rör sej etc. Så avgjutning än nog lite föråldrat.

Det du räknar upp går rätt säkert att kompensera för. Precisionen kan nämligen inte vara för stor. Då kan du bara logga in med den värme och puls du hade då du registrerade fingeravtrycket. Inte heller är det du nämner ens implementerat, det kostar för mycket. Biometrisk säkerhet borde döpas om till biometrisk osäkerhet.

Såg en film (kommer inte ihåg vilken) där dom offrade/kapade av hela handen på någon för logga in sig med fingeravtryck. Det var väl det ultimata. ?

  • Medlem
  • 2017-04-04 10:52
Ursprungligen av calinou:

Såg en film (kommer inte ihåg vilken) där dom offrade/kapade av hela handen på någon för logga in sig med fingeravtryck. Det var väl det ultimata. ?

Jag såg en film där det skedde med ett öga... ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-04 11:20
Ursprungligen av Alix:

Det du räknar upp går rätt säkert att kompensera för. Precisionen kan nämligen inte vara för stor. Då kan du bara logga in med den värme och puls du hade då du registrerade fingeravtrycket. Inte heller är det du nämner ens implementerat, det kostar för mycket. Biometrisk säkerhet borde döpas om till biometrisk osäkerhet.

Jag säger inte att det är idiotsäkert, inga system är väl det. Det gäller bara att göra dem säkrare.
Jag har tempkänning på mitt ytterdörrlås, där även fingern måste röras för att den ska acceptera det. Du får gärna testa med en avgjutning

  • Medlem
  • 2017-04-04 11:26
Ursprungligen av kenjon:

Jag säger inte att det är idiotsäkert, inga system är väl det. Det gäller bara att göra dem säkrare.
Jag har tempkänning på mitt ytterdörrlås, där även fingern måste röras för att den ska acceptera det. Du får gärna testa med en avgjutning

Vi får hoppas du slipper inbrott som inte enkelt kan visa sig vara inbrott. Jag antar nämligen, misstänksam som jag är, att försäkringsbolaget kan ha synpunkter på spårlösa inbrott.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-05 09:56

Jag har rätt mycket kameror runt huset som spelar in till en videoserver
Men det handlar nog mer om tur/otur...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-05 16:44

Säkerheten faller inte på tekniken, utan på lösningen som helhet.
Tänker mig att godkänt ansikte tillsammans med PIN-kod ska släppa in användaren, även om denne slår 6:e siffran fel.
Eller att det räcker med de fyra första siffrorna.
Eller ansikte + att användaren håller upp enheten i samma vinkel som denne alltid gör, samt att denne lyfter upp telefonen ur fickan med samma hastighet som vanligt.

  • Medlem
  • 2017-04-05 17:58
Ursprungligen av kenjon:

Jag säger inte att det är idiotsäkert, inga system är väl det. Det gäller bara att göra dem säkrare.
Jag har tempkänning på mitt ytterdörrlås, där även fingern måste röras för att den ska acceptera det. Du får gärna testa med en avgjutning

Vill tjuven ta sig in så gör de det ?
Men helt rätt man kan försvåra men är nog få tjuvar som börjar med att dyrka upp ytterdörren på villor i alla fall

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-05 18:26
Ursprungligen av PaO:

Vill tjuven ta sig in så gör de det ?
Men helt rätt man kan försvåra men är nog få tjuvar som börjar med att dyrka upp ytterdörren på villor i alla fall

Och ännu färre tjuvar som börjar med att leta upp ett objekt med ditt fingeravtryck, lyfta avtrycket, tillverka en avgjutning och sedan passa på att länsa huset när du är borta hemifrån.

Däremot, om det är någon som är ute efter att kidnappa dig inatt för att föra dig till en hemlig bas i Antarktis där de ska tvinga ur dig dina statshemligheter, ja då är det mycket sannolikt att de börjar med den metoden.

Men jag skulle inte använda ansiktsigenkänning som lås till min mobil, alldeles för lätt för mina skojfriska vänner att komma runt. Lustigkurrarna är mina värsta fiender

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-05 20:22

Om man har sitt ansikte som bakgrundsbild, man man låsa upp telefonen genom att hålla den mot en spegel?

  • Medlem
  • 2017-09-06 12:18
Ursprungligen av reboot81:

Om man har sitt ansikte som bakgrundsbild, man man låsa upp telefonen genom att hålla den mot en spegel?

Man kan använda en selfie på en annan mobil och andra bilder, enligt en ny artikel.

1
Bevaka tråden