Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-05 15:25
Ursprungligen av onnyt:

Vad gick det kalaset på i runda slängar?

Ca 230 000 kr nyckelfärdigt. Antingen kan man dra ROT eller få solcellsbidrag av Länsstyrelsen (20 eller 30 %).

  • Medlem
  • International user
  • 2017-04-05 16:24

Den senaste månaden, inte allt på en gång.

Ursprungligen av Konrad:

Den senaste månaden, inte allt på en gång.

Sammlare av Leicaprylar?

  • Medlem
  • International user
  • 2017-04-05 22:59
Ursprungligen av CekariYH:

Sammlare av Leicaprylar?

Inte alls, jag använder prylarna. Det är inga samlarobjekt, utan moderna saker.

Ursprungligen av Konrad:

Inte alls, jag använder prylarna. Det är inga samlarobjekt, utan moderna saker.

Ok, bara undrade, är novis på deras grejor

Lurades lite av läderskyddet på den ena.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-04-06 00:14
Ursprungligen av CekariYH:

Ok, bara undrade, är novis på deras grejor

Lurades lite av läderskyddet på den ena.

Det är ett så kallat halfcase, finns till många kameror. Fuji, Olympus, Sony, Panasonic med flera.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-04-06 12:32
Ursprungligen av CekariYH:

Mitt nya stativ.
3 Legged Thing Equinox ALBERT Carbon Fibre Tripod System & AirHed 360:

Fräckt att det funkar som drönare också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-06 13:50

Adapter för RS-232. Surt att man ska behöva donglar för allt på Apple-laptops nuförtiden.

Ursprungligen av filuren:

Fräckt att det funkar som drönare också!

Javisst, bara montera på kameran och skicka "up into the blue"

Ursprungligen av pesc:

Adapter för RS-232. Surt att man ska behöva donglar för allt på Apple-laptops nuförtiden.

Har sett sådana kontakter på museum men aldrig i verkligheten ?

Vad har du grävt fram från förrådet som kräver en sådan adapter?

Ursprungligen av Ancientdragon:

Har sett sådana kontakter på museum men aldrig i verkligheten ?

Vad har du grävt fram från förrådet som kräver en sådan adapter?

Jisses vad gammal jag känner mig nu då... Vi använder fortfarande dessa gamla seriella gränssnitt där jag jobbar, på nya produkter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-07 00:50

Samma här
Seriegränssnitt är enkelt att använda till skillnad från USB som kräver en del mjukvaradrivrutiner (som ofta innehåller buggar)....

Ursprungligen av suddgummi:

Jisses vad gammal jag känner mig nu då... Vi använder fortfarande dessa gamla seriella gränssnitt där jag jobbar, på nya produkter.

Ursprungligen av kenjon:

Samma här
Seriegränssnitt är enkelt att använda till skillnad från USB som kräver en del mjukvaradrivrutiner (som ofta innehåller buggar)....

Nej nu är det väl dags för er att komma in i 2000-talet. Gränssnittet kom ju 1962!!!

Men jag gissar att ni tillhör gruppen som saknar hörlursuttaget på iPhone med? (Det gör jag i och för sig med i bilen men det är bara för att den är lite gammal)

Modern produktion?? Nja finns inte modern utrustning med detta gränssnitt. Fullt fungerande kanske men modern är att ta i. Visst finns det fördelar men så fort du behöver en längre kabel så känns nutiden genast bättre ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-07 08:23

Jo, inom professionell utrustning finns seriegränssnitt kvar i stor utsträckning, t ex inom medicinen och tillverkningsindustrin. Där vill man begränsa komplexiteten med programvara/drivrutiner med buggar, ingen anslutning mot Internet etc.
Men tillbaka till trådens ämne...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-04-07 17:52

Serieportar är fortfarande vanliga inom industriell automation och även på switchar (dock ändras detta med nya modeller på switchar).

KVM switch för DisplayPort och USB. Är sanslöst trött på att byta källa manuellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-10 13:16
Ursprungligen av Ancientdragon:

Vad har du grävt fram från förrådet som kräver en sådan adapter?

Vill ju bara koppla in extern skärm och tangentbord.

Bra att RS232-adaptern har skruvar så att den seriella kabeln ej kan ryckas ut. Dåligt att inte USB-sidan har skruvar...

Ursprungligen av pesc:

Vill ju bara koppla in extern skärm och tangentbord.

Bra att RS232-adaptern har skruvar så att den seriella kabeln ej kan ryckas ut. Dåligt att inte USB-sidan har skruvar...

Kände på mig att det handlade om 60-talet. Eller vad är det för kul du har där?

  • Medlem
  • Finspång
  • 2017-04-11 01:21

Får väl fylla på lite här eftersom SweSG tjötar så dant

ASUS tinker board med svart låda och nätadapter från raspberry pi samt ett SanDisk 32GB microSD

EdgeRouter X och UAP-AC Lite accesspunkt från Ubiquiti

Samt en T20 som inhandlades ungefär samtidigt som SweSG som för tillfället är bestyckad med 32GB ECC RAM, 2x4TB HDD och en 500GB SSD. Rullar VMware ESXi 6.5 just nu och inväntar ett LSI 9207-8i kort som ligger på posten....

@wurpan Haha, gnälla och tjata är mina bästa egenskaper

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-04-11 10:30
Ursprungligen av kenjon:

Jo, inom professionell utrustning finns seriegränssnitt kvar i stor utsträckning, t ex inom medicinen och tillverkningsindustrin. Där vill man begränsa komplexiteten med programvara/drivrutiner med buggar, ingen anslutning mot Internet etc.
Men tillbaka till trådens ämne...

Jag jobbar inom industriell automation och mycket riktigt använder vi seriell kommunikation. De flesta kontrollenheterna är bestyckade med RJ45 numera men för maskin-till-maskin är det mycket vanligare med 2/4-tråd.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-04-14 20:21

Till jobbet. Inte till mig själv.
Fyra objektiv till.

Lite billigare pryl än filurens ovan

Afi MRP01 360° Panorama drive för GoPro, mobilen och andra lättare kameror, köpt via AliExpress.

IMG_1747 by CekariYH, on Flickr

En super-ljusstark LED Flashlight Q250 with zoom, den ljusstarkaste ficklampa jag nånsin ägt eller sett tom, perfekt att lysa upp motiv på lite avstånd och för macro i tex skogen men se upp för billiga kopior som inte håller vad dom lovar…

Två Convoy S2+ 365nm Nichia UV Waterproof LED Flashlight, för spektakulära effekter vid fotografering av blommor och andra organiska motiv.
Även här finns det mer eller mindre kassa billiga kopior som inte håller vad dom lovar, så se upp.

Alla är vattentäta.
Alla tre använder sig av 18650 batterier. Q250 kan även använda tre st AAA-batterier, hållare för bägge typerna medföljer.

IMG_1766 by CekariYH, on Flickr

IMG_1765 by CekariYH, on Flickr

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-19 11:26
Ursprungligen av kenjon:

och här en Rewiew om Q250: https://www.infinitepowersolutions.com/flashl...

Ubiquiti Unifi AP-AC Lite:

Kunde inte vara sämre än @wurpan

Ska paras ihop med min ER-X som köptes för någon månad sedan. Som för övrigt är en stabil pryl!

Pressen är stor. Ping @SweSG

Dji Mavic Pro - drönare

@_empty Glöm! Skulle dra en sån där snabbt i marken! Roliga prylar dock.

Bevaka tråden