Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa lösningen för att lagra, och jobba med, 20-30 TB data...?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en vän som jag försöker att hjälpa med att hitta en optimal lagringslösning. Idag har han 11 stycken externa hårddiskar som han jonglerar mellan 20-30 TB data på. Han är konstnär och jobbar med foto och film, därav datamängden. Dessutom dubbel- eller trippelsparar han allting för att han är rädd att förlora något.

Jag får ju utslag när jag ser honom jobba, bara tanken på att behöva ha koll på dessa hårddiskar, och ta backup på allt, kan ju få vem som helst att bli galen.
Till denna soppan så ska det inflikas att han använder 3 olika datorer också (en iMac, en MacPro och en MacBook Pro). Och han är dessutom inte världens mest tekniska person...

Det är inte helt lätt att hitta en optimal lösning har det visat sig. På grund av hastigheten för en lokal lagring så vore det ju optimalt, men då kommer man till nästa problem: Nåbarheten från de andra maskinerna han inte jobbar på för tillfället.
Så i det läget får man titta på en molnlösning. Här har Apple lyckats oerhört bra med sitt iCloud Storage eftersom det sparar frekvent använda filer på den lokala enheten. Problemet är att den största storleken för iCloud Storage är 2 TB, så det faller bort. Och övriga alternativ som jag har tittat på har ingen automatik vad gäller "lagring av frekvent använda filer", samtidigt som de flesta tjänsterna kräver någon form av hantering när man har mer molnlagring än lokal lagring.

Så vad är egentligen den bästa lösningen?

Jag vill att han har en (1) plats där han lagrar allting. Denna plats ska också säkerhetskopieras på något sätt. Om vi tänker oss att man sätter en 30 TB hårddisk på MacPron, så kommer ju ändå problemet med backup att finnas, och den backupen vill man ju gärna inte ha på samma plats. Och då blir ju molnlagring ändå aktuellt... *Gaaaaahh....*

Google Drive har en 30 TB-plan som jag skulle vilja rekommendera, men då återkommer vi till problemet med vad som lagras lokalt och inte.

Någon som har något förslag, kanske någon i samma situation?
Att det kommer kosta (mycket) pengar är underförstått.

En schysst NAS är väl ändock ett vettigt alternativ? Den kan man även komma åt utanför sitt LAN.

Ursprungligen av barbapappa_86:

En schysst NAS är väl ändock ett vettigt alternativ? Den kan man även komma åt utanför sitt LAN.

Troligen för slött att jobba mot en NAS.

Jag skulle nog köpa två st DAS tex tex Drobo 5D, men det blir ju 10 8-10TB HDD att köpa till, den ena som huvudlagring och den andra som backup, så billigt blir det ju inte och behöver de andra Macarna komma åt åtminstone den för huvudlagring, är det ju bara att dela ut den på "huvud-Macen".
Sedan tillkommer någon sorts molnlagring som klarar mängden data, och typ BackBlaze eller Google Drive skulle nog funka här men kostar också en slant (BackBlaze med 2 års abb. är något billigare än Googles per år, medan Googles är snabbare att få data till och från).

Senast redigerat 2017-04-11 11:09

När du säger 20-30 TB, menar du då inklusive dubbel- och trippel-lagringen?

Om det är så - hur stor är den egentliga datamängden, utan dubbletterna?

Jag har en Pegasus Raid med 24 tb. Sen backas den upp mot en server via en torrent som ligger aktiv hela tiden.

Vill jag nå mitt arbete från annan dator så kan jag logga in på backupen via ftp och ladda ner det jag behöver.

För mig är det extremt smidigt och bra.

Har tittat på en QNAP NAS, de har en del schyssta lösningar och några specifika Mac-produkter som jag håller på att läsa in mig på. Dessutom med Thunderbolt-gränssnitt om man vill.
Så ja, en NAS är nog det som ligger närmast till hands. Men jag vet ju vem som får sätta upp detta och bidra med hjälp om det skiter sig, så det måste verkligen fungera... ?

Hur stor den egentliga lagringen är vet jag inte, och inte han heller. Det kanske visar sig att vi är nere på 5 TB efter att alla dubbletter och skräp tagits bort... Men gissningvis 15-20 TB åtminstone.

@jurassic: Är det en egen server du har eller har du köpt en tjänst? 20 TB tenderar ju till att kosta en del per månad...

Senast redigerat 2017-04-11 11:42

Om lagring i molnet är önskvärt kan din vän skaffa ett Google G Suite konto med obegränsad lagring för 8 euro/mån. Han får då tillgång till ex Google Drive och/eller Google Photos utan begränsningar och han har full kontroll själv över kontot. Räcker att äga en domän som man sen kopplar till G Suite.

Ursprungligen av ztikkan:

Om lagring i molnet är önskvärt kan din vän skaffa ett Google G Suite konto med obegränsad lagring för 8 euro/mån. Han får då tillgång till ex Google Drive och/eller Google Photos utan begränsningar och han har full kontroll själv över kontot. Räcker att äga en domän som man sen kopplar till G Suite.

Intressant...
Det stämmer dock inte riktigt: "Om det inte räcker kan du köpa obegränsat lagringsutrymme för 8 EUR per användare och månad. Konton med färre än fem användare får 1 TB per användare."

Dvs, man behöver 5 användare. Oavsett, 400 spänn/månad för obegränsad lagring är väldigt prisvärt.

Frågan är om det går att skjuta upp en backup från en NAS till en Gdrive? ?

Ursprungligen av jurassic579:

Jag har en Pegasus Raid med 24 tb. Sen backas den upp mot en server via en torrent som ligger aktiv hela tiden.

Vill jag nå mitt arbete från annan dator så kan jag logga in på backupen via ftp och ladda ner det jag behöver.

För mig är det extremt smidigt och bra.

Några frågor:
- Du kan alltså jobba med denna både lokalt och som Nas, samtidigt?
- Ställer man in i Pegasusens gränssnitt hur den ska ta backup till en annan plats, eller krävs en separat dator?
- Går det inte FTP:a in mot Pegasusen direkt? (det är ett krav, att få honom att jobba mot backupen kommer bara skapa ännu fler kopior. Det får bara finnas ETT ställe han får jobba mot.)

Ursprungligen av carlsson:

Intressant...
Det stämmer dock inte riktigt: "Om det inte räcker kan du köpa obegränsat lagringsutrymme för 8 EUR per användare och månad. Konton med färre än fem användare får 1 TB per användare."

Dvs, man behöver 5 användare. Oavsett, 400 spänn/månad för obegränsad lagring är väldigt prisvärt.

Frågan är om det går att skjuta upp en backup från en NAS till en Gdrive? ?

Jag vet inte varför Google skriver så, man får obegränsad lagring oavsett hur många användare man har på kontot. (Jag kör själv så)

Det finns olika betallösningar för att backuppa mot Gdrive, men du kan även (som jag gör) köra via Rclone där du kan välja att kryptera datan eller ej.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-11 23:00

En komplex fråga som är svår att besvara utan mer fakta. Vad har har för uppkoppling? Behöver han nå datan från resande fot?
Hur mycket tillkommer per år? Är det all data han behöver komma åt, eller bara senaste månadernas?

Molnlösningar har nämnts ovan, men jag får det inte att gå ihop med tvåsiffriga datamängder som mäts i TB…
Har även svårt att se hur molnlösningar kan passa för backup. Visst man kan tanka upp XX TB över tid, men när raid:en i NAS:en krashar då? Som sista lager i sitt skydd kan molnlösning passa, de är ju förhållandevis billiga.

Om jag uppfattat kraven rätt så tror jag på en NAS med plats för 8 diskar, där man populerar 6 av platserna med 8TB diskar. Detta ger ~32TB lagring plus två diskar för paritet. 10000 + 8 x 2800 = 33000kr. När man sen lägger till en 8:a, så ökar lagringsytan med densamma, men med samma skydd. Så här kan man alltså växa till 48TB.
Självklart kan man ta en mindre NAS, med 6 platser. Prisskillnaden är dock inte så stor.

Ovan är mitt val (friskrivning, läs "gissning") för backup. Primärlagring kan bestå av en likadan uppsättning som ovan.
Begränsningen är dock gigabithastighet samt att filerna ligger på nätverket. Alternativet, vilket nämnts ovan är en NAS/DAS, kopplad via Thunderbolt.
QNAP-modellerna kopplas till en dator och nätverket. Supersnabbt mot datorn, mot de andra datorerna är det prestanda som mot en NAS. Men även där är det inte lokal lagring, utan en nätverksdisk.

-Sidospår: Om man har en Pegasus, TB-ansluten mot en Mac. Kan inte den då, i sin tur dela ut filerna över nätverket? Förutsatt att den är igång och kabelansluten till nätverket. Borde väl ge prestanda i samma klass som en QNAP med TB?

Ursprungligen av carlsson:

Har tittat på en QNAP NAS, de har en del schyssta lösningar och några specifika Mac-produkter som jag håller på att läsa in mig på. Dessutom med Thunderbolt-gränssnitt om man vill.
Så ja, en NAS är nog det som ligger närmast till hands. Men jag vet ju vem som får sätta upp detta och bidra med hjälp om det skiter sig, så det måste verkligen fungera... ?

Hur stor den egentliga lagringen är vet jag inte, och inte han heller. Det kanske visar sig att vi är nere på 5 TB efter att alla dubbletter och skräp tagits bort... Men gissningvis 15-20 TB åtminstone.

@jurassic: Är det en egen server du har eller har du köpt en tjänst? 20 TB tenderar ju till att kosta en del per månad...

Jag använder mig av en tjänst som jag köper av en kille som hjälper många fotografer i STHLM. Han har satt upp den själv och det finns säker många billigare alternativ men jag betalar ca 800 ink moms i månaden för obegränsad datalagring men då har man också dirketkontakt med en person som även kan komma och hjälpa på plats om något strular. Extremt värdefullt för mig och min firma. Skulle aldrig vilja lagra mina foton hos ett stort företag. Förstår att andra tänker annorlunda.

Hör av dig om du vill att jag passar kontakten så kan du kolla upp förutsättningarna.

/B

1
Bevaka tråden