Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Farliga USB-laddare återkallas

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har du köpt en billig laddare från CDON, Fyndiq eller andra ställen bör du kontrollera modellen. Elsäkerhetsverket har nu beslutat om försäljningsförbud av 14 olika USB-laddare.

Läs hela artikeln här

Bra läskigt tycker jag. Själv har jag två mobiler med laddare som jag dock tar ut när jag laddat klart. Men jag har en drös enkortsdatorer som alltid är på. Dom är lite värre att dra ut :/ Dom är dock köpta på ställen som jag antar har lite koll. Man får hoppas iaf.

Fattar inte att folk köper dessa undermåliga laddare, inte bara att dom kan börja brinna, dom kan ju också förstöra prylen som ska laddas, från billiga prylar till jädrigt dyra???

Ursprungligen av CekariYH:

Fattar inte att folk köper dessa undermåliga laddare, inte bara att dom kan börja brinna, dom kan ju också förstöra prylen som ska laddas, från billiga prylar till jädrigt dyra???

De vet inte bättre helt enkelt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

De vet inte bättre helt enkelt.

Skrämmande i så fall...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-04-18 16:10

Att det finns enskilda tokskallar som köper sånt här direkt från asiatiska (läs kinesiska) tillverkare/postorderföretag för att spara några kronor är en sak. Men det mest skrämmande tycker jag är att etablerade svenska företag som CDON och Fyndiq säljer skiten till intet ont anande konsumenter. De är nog i princip medvetna om att det är skräp men "kan man tjäna en krona så".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-18 21:15
Ursprungligen av Gunnar B:

Att det finns enskilda tokskallar som köper sånt här direkt från asiatiska (läs kinesiska) tillverkare/postorderföretag för att spara några kronor är en sak. Men det mest skrämmande tycker jag är att etablerade svenska företag som CDON och Fyndiq säljer skiten till intet ont anande konsumenter. De är nog i princip medvetna om att det är skräp men "kan man tjäna en krona så".

Det här håller jag verkligen med om. Jag tycker det är en skandal(även om jag inte går så långt att jag känner mig kränkt..;)) att etablerade företag tar in dessa prylar. Där skulle ett saftigt bötesbelopp vara på sin plats.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-18 23:14

CDON har nyligen börjar sälja prylar åt andra företag. Det kan tex röra sig om småföretagare (privatpersoner) som själva importerar direkt från Kina, och där prylarna därefter säljs vidare, genom CDON.
Ja det blir billigare, men till en kostnad. Vilket framgår av Elsäkerhetsverkets rapport.
Att momsen blir betalt tror jag, men tull? Finns nog fler mörka bottnar i den här historian.

Har själv handlat (ej laddare) av ett av företagen som sålt osäkra laddare, men via CDON. Har ett pågående supportärende som börjar bli smått komiskt. Jag mailar CDON, som i sin tur mailar säljaren. Följdfrågor osv sker alltid via CDON, så ni kan gissa om ärendet tar tid.

Den mest prisvärda CE-märkta laddaren är IKEA:s KOPPLA med 3 stycken USB-uttag och maximal 3,4A -laddström. 2,4A per port. Den går på 79 kr.

Ursprungligen av darkshippo:

Den mest prisvärda CE-märkta laddaren är IKEA:s KOPPLA med 3 stycken USB-uttag och maximal 3,4A -laddström. 2,4A per port. Den går på 79 kr.

Och väldigt uppskattad.

Blev glad när jag såg denna video förra året!

Ursprungligen av CekariYH:

Fattar inte att folk köper dessa undermåliga laddare, inte bara att dom kan börja brinna, dom kan ju också förstöra prylen som ska laddas, från billiga prylar till jädrigt dyra???

De är färgglada, original finns bara i "tråkigt" vitt?

Den här artikeln har några år på nacken(2014) men den är ff aktuell:
http://www.righto.com/2014/05/a-look-inside-i...

Senast redigerat 2017-04-20 20:17
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-21 22:17

Jag har 10 mils resa till närmaste Appleåterförsäljare, Biltema ligger 3 km bort. Inte konstigt att folk köper laddare där, spec när de är ganska mycket billigare. De vet inte om att de kan vara farliga.

1
Bevaka tråden