Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Orange is the New Black stulet av hackare

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den nya säsongen av Netflix-serien Orange is the New Black finns redan upplagd på nätet, efter att en hackare krävt lösensumma från TV-tjänsten.

Läs hela artikeln här

Varför publicerar ni sånt här? Hade inte massa nyhetssidor på nätet publicerat reklam som denna för piraterna, hade ju förlusterna för inblandade företag blivit lägre.

Hade jag gjort en film som blev stulen och upplagd på nätet, hade i alla fall inte jag uppskattat att varenda forum på nätet berättade det så att fler potentiella kunder ser filmen utan att betala.

Och de utan pengar som maniskt piratar allt de behöver ju inte dessa nyheter.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-05-01 11:01

För att sälja mer reklam. Så jobbar alla på nätet. "Nyhetsvärde" är begreppet som publicister använder sig av men ett ärligare begrepp är "intäktspotential". Chansen att tjäna pengar gånger antalet pengar = nyhetsvärde. Formeln avgör om saken publiceras eller inte. Moral återfinns någonstans på plats 97 på topp-100 listan över prioriteringar för annonsförsäljare på internet. Varför tror du live-våldtäkter får snurra ett dygn på Facebook innan de tas ner? För att alla älskar en snackis och all PR är bra PR. Kolumnister och ledarsidor får chansen att förfasas. Grupper bildas för att protestera och t-shirts säljas, armband beställas, marscher ordnas. Och alla snackar om Facebook. Folk som inte ens har ett konto går med för att se "vad alla snackar om".

Pengar. Det är det enkla och ärliga svaret på din fråga.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Varför publicerar ni sånt här? Hade inte massa nyhetssidor på nätet publicerat reklam som denna för piraterna, hade ju förlusterna för inblandade företag blivit lägre.

Hade jag gjort en film som blev stulen och upplagd på nätet, hade i alla fall inte jag uppskattat att varenda forum på nätet berättade det så att fler potentiella kunder ser filmen utan att betala.

Och de utan pengar som maniskt piratar allt de behöver ju inte dessa nyheter.

Det går ju att se det på olika sätt. Ett annat är att genom att skriva om det och väcka uppmärksamhet på det inträffade kan folk som inte är så insatta i när serier har premiär kanske inse att avsnittet som dök upp på nätet inte är lagligt att ta del av. Kunskapen om upphovsrätt är i många fall väldigt dålig bland folk.

Dessutom ger ju artikeln också uppmärksamhet kring det lagliga alternativet, och Netflix har själva gjort ett uttalande vilket bör tydas som att är okej med att det inträffade lyfts. Det finns ett nyhetsvärde även när olagliga saker inträffar, och det tycker jag vi ska rapportera om. Jag tvivlar på att det kommer som någon överraskning för de flesta att det finns material på internet som olagligt kan laddas ned.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det går ju att se det på olika sätt. Ett annat är att genom att skriva om det och väcka uppmärksamhet på det inträffade kan folk som inte är så insatta i när serier har premiär kanske inse att avsnittet som dök upp på nätet inte är lagligt att ta del av. Kunskapen om upphovsrätt är i många fall väldigt dålig bland folk.

Visst kanske är så men jag tror nog de allra flesta som tittar material som är piratkopierat är medvetna om detta.

Citat:

Dessutom ger ju artikeln också uppmärksamhet kring det lagliga alternativet, Netflix har själva gjort ett uttalande vilket bör tydas som att är okej med att det inträffade lyfts.

Kanske det, hur netflix vill hantera detta vet jag ej.

Citat:

Det finns ett nyhetsvärde även när olagliga saker inträffar, och det tycker jag vi ska rapportera om.

Jag tycker bara att artiklar som denna gynnar pirater eftersom det i princip är reklam för deras tjänster. Skriver ni däremot en nyhet om när (obs påhittat exempel) Tim Cook stal en Volvo 740, och körde över en get. Så hade det ju inte drabbat någon annan än gärningsmannen negativt

Citat:

Jag tvivlar på att det kommer som någon överraskning för de flesta att det finns material på internet som olagligt kan laddas ned.

Inte det jag påstår heller. Men hade inte ni och i princip varenda nyhetssida skrivit om det hade i alla fall inte jag vetat om att det gick ladda ner senaste säsongen av serien olagligt.

Nu tror jag dock inte det är så farligt för Netflix för vem prenumererar på Netflix endast för en serie? De får in sina pengar varje månad i vilket fall.

Edit
Vi tänker olika helt enkelt

Senast redigerat 2017-05-01 11:43
  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-05-01 13:18

Geten då??

Ursprungligen av flygarn:

Geten då??

Den frågar man ju självklart först om den vill vara anonym eller ej. I mitt exempel klarade sig geten men blev lite chockad, glömde skriva det.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-05-01 14:05

Inte hackare utan utpressare och tjuvar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-01 17:51

Man kan ju även se nyheten som ett tips att se över sin egen säkerhet....

En nyhet är en nyhet - redaktörer och journalister kan inte hålla på och göra framtidsprognoser och sociokulturella gissningar om hur nyhetsrapporteringen "faller ut". Då skulle vi inte ha några nyheter alls. T.ex. nyheter om terroristbrott skulle aldrig rapporteras (en total mediatystnad vid alla terrorattacker skulle troligtvis minska antalet terroristattacker i långa loppet). Media - eller vilken enskild medborgare som helst på stan med megafon eller på Twitter - kan inte förväntas undertrycka fakta och sanningar bara för att det - eventuellt - kan skada bizniz eller t.o.m. öka brottslighet. Det är brottslingar som är ansvariga för sina handlingar; INGEN annan.
I demokratier är det enligt lag endast förbjudet att sprida sanningen om den kan skada rikets säkerhet. Så ska det vara. Det är max - det räcker.

Senast redigerat 2017-05-02 07:35
Ursprungligen av reboot81:

Inte hackare utan utpressare och tjuvar.

Vad är skillnaden?

hela piratmarknaden med nerladdningar av copyrightskyddat material försörjs redan av hackare och andra kriminella.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad är skillnaden?

hela piratmarknaden med nerladdningar av copyrightskyddat material försörjs redan av hackare och andra kriminella.

Låter som en definitionsfråga. Så här säger Wikipedia: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hackare

Enligt min personliga åsikt så är inte en hackare = kriminell. Inte alltid.

1
Bevaka tråden