Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft söker balansen med Surface Laptop

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsoft presenterar sin nya bärbara dator som de hoppas ska bli det självklara valet för studenter. Med tunn formfaktor, hög prestanda, bra batteritid och ett attraktivt pris tar Surface Laptop direkt sikte på Apples Macbook-datorer.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-05-02 19:23

Hade varit perfekt som arbetslaptop, om det inte vore för det lilla problemet att Windows 10 S inte stödjer "vanliga" Windows-program.

Datorn i sig är riktigt läcker.

Klart 99Mac skall toppas av Windowsnyheter. Wiiiiii!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-02 19:56

Det låter precis det som Apple borde ha - en Macbook / Macbook Air för $899 - $999 dvs ca 8 999 9 999 kr inkl moms som är komplett i avseende hyfsat "allt". Typ 12-13" Retina, i5, 8GB ram, 256 GB SSD, ett par i/o portar av moderna slag, maxad batteritid med hög portabilitet. Inget trams vad gäller OS:et dock - fullt macOS.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-02 20:02

Kan man inte köra vanliga Windowsprogram kommer den nog att floppa.

  • Medlem
  • 2017-05-02 20:06
Ursprungligen av JohannesKBA:

Hade varit perfekt som arbetslaptop, om det inte vore för det lilla problemet att Windows 10 S inte stödjer "vanliga" Windows-program.

Datorn i sig är riktigt läcker.

Alla enheter som säljs med 10 S går att uppgradera till 10 pro för 49$

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-05-02 20:08
Ursprungligen av chiba:

Alla enheter som säljs med 10 S går att uppgradera till 10 pro för 49$

Även Surface Laptop? Måste ha missat det, jag såg ändå presentationen

  • Medlem
  • 2017-05-02 20:11
Ursprungligen av kenjon:

Kan man inte köra vanliga Windowsprogram kommer den nog att floppa.

Med tanke på att ChromeOS har nästan 60% av marknadsandelar för datorer som säljs i USA upp t o m årskurs 12 så finns det helt klart en marknad för nedskalade OS. Kommer även släppas enheter som inte kostar mer än 189$. Sen går det även att uppgradera till 10 pro om man är ute efter hårdvaran.

Ursprungligen av Sixten:

Klart 99Mac skall toppas av Windowsnyheter. Wiiiiii!

Självklart! Åtminstone när Microsoft släpper en dator som direkt konkurrerar med Macbook, och dessutom storsatsar på Apples gamla domän utbildningssektorn.

  • Medlem
  • 2017-05-02 20:14
Ursprungligen av JohannesKBA:

Även Surface Laptop? Måste ha missat det, jag såg ändå presentationen

Iaf enligt theverge
https://www.theverge.com/2017/5/2/15517708/wi...

Edit: verkar t o m vara gratis fram till 31 dec 2017, kolla under software under Tech specs
https://www.microsoft.com/en-us/surface/devic...

Senast redigerat 2017-05-02 20:34

Som Ed Bott skriver så har ju många applikationer lyfts in i app butiken:
http://www.zdnet.com/article/what-is-windows-...

Så systemet är ju inte lika begränsat som Windows RT var på sin tid. En intressant satsning av Microsoft.

Ursprungligen av Sixten:

Klart 99Mac skall toppas av Windowsnyheter. Wiiiiii!

Skicka in lite tips till redaktionen om nya produkter som Apple släpper så lär det skrivas om det.

OnT: Kul med konkurrens! Chromebooks är gigantiskt inom skolan så ska bli kul att följa.

En ny Windows rt alltså.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-05-02 23:30
Ursprungligen av Tjosansa:

En ny Windows rt alltså.

Det trodde jag också först, men läste på lite efter kommentarerna här. Detta är en fullfjädrad Windows-maskin, bara det faktum att den skeppas med en studentoptimerad version av Windows.

14,5 timmars batteritid och förhållandevis bra prestanda (i5/4GB/128GB) för pengarna (ca 9990 kr + 500 kr för uppgradering till Windows 10 Pro) får i alla fall mig att känna att Apple ligger efter nu... Min dagliga arbetshäst (fullutrustad MBA i7/8GB/512GB) från 2014 är nere på 5-6 timmars batteritid nu. Vad jag hade velat ha är exakt var jag har nu fast med bättre skärm och bättre batteri - Men jag håller i pengarna, MBA:n kommer säkerligen vara mig trogen i 2-3 år till och då får vi hoppas att Apple är tillbaka i matchen.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2017-05-03 08:27

Snygg dator men jag misstänker att filttyget de använder runt om tangenterna inte kommer att se så grann ut efter 3-4 månaders användande. Hur kommer det att se ut efter ett par år?!?

Ursprungligen av JohannesKBA:

Hade varit perfekt som arbetslaptop, om det inte vore för det lilla problemet att Windows 10 S inte stödjer "vanliga" Windows-program.

Datorn i sig är riktigt läcker.

Windows 10 S på Surface Laptop är gratis att uppgradera till Windows 10 Pro under första året man innehar laptopen enligt Anandtech.

  • Medlem
  • 2017-05-03 11:22
Ursprungligen av hansfilipelo:

Windows 10 S på Surface Laptop är gratis att uppgradera till Windows 10 Pro under första året man innehar laptopen enligt Anandtech.

Det gäller fram t o m 31 dec 2017 https://www.microsoft.com/en-us/surface/devic...

Står dock inget om det på svenska sidan så möjligt att det bara är ett erbjudande för USA, ordinarie pris där är iaf 49$ https://www.microsoft.com/sv-SE/surface/devic...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-03 11:25

Microsoft väljer återigen att vänta med USB-C. Istället en USB-3, mini DisplayPort och Surface Connect Port för laddning.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-05-03 11:40
Ursprungligen av Jedih:

Snygg dator men jag misstänker att filttyget de använder runt om tangenterna inte kommer att se så grann ut efter 3-4 månaders användande. Hur kommer det att se ut efter ett par år?!?
http://i.imgur.com/Iehnuba.jpg

Materialet de använder ska vara bra på att hålla fläckar och annat otyg borta, det används i bilar med samma säljargument, men det återstår att se när datorerna har funnits ute i konsumenters händer en längre tid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-03 11:41
Ursprungligen av Redaktionen:

Surface Laptop börjar säljas 15 juni, men i dagsläget vet vi inte om detta även gäller Sverige.
Läs hela artikeln här

Surface Laptop finns nu att beställa på svenska Microsoft Store för leverans 15 juni. Från 11499 kr.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-05-03 11:50
Ursprungligen av IngoX:

Surface Laptop finns nu att beställa på svenska Microsoft Store för leverans 15 juni. Från 11499 kr.

Tack för tipset! Har uppdaterat nyheten med länk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-03 11:56

Priserna för att konfigurera med större RAM och SSD håller ungefär Apple-nivå.

Senast redigerat 2017-05-03 12:31
  • Medlem
  • 2017-05-03 12:59
Ursprungligen av IngoX:

Priserna för att konfigurera med större RAM och SSD håller ungefär Apple-nivå.

Holy moly, tror inte ens Apple tar 3 000 kr kombon för 128->256 SSD och 4->8GB RAM eller 3 500 kr för i5->i7

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-05-03 13:04
Ursprungligen av chiba:

Holy moly, tror inte ens Apple tar 3 000 kr kombon för 128->256 SSD och 4->8GB RAM eller 3 500 kr för i5->i7

Samtidigt kostar motsvarande konfiguration av Macbook Pro 13-tum 17 000 kr, ett rejält steg upp från de 14 500 kr som Surface Laptop kostar, och då får man bättre prestanda och betydligt bättre batteritid (om Microsofts angivna siffror stämmer det vill säga). Så på det stora hela är Microsofts alternativ mycket konkurrenskraftigt här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-03 13:36
Ursprungligen av ekloev:

Samtidigt kostar motsvarande konfiguration av Macbook Pro 13-tum 17 000 kr, ett rejält steg upp från de 14 500 kr som Surface Laptop kostar, och då får man bättre prestanda och betydligt bättre batteritid (om Microsofts angivna siffror stämmer det vill säga). Så på det stora hela är Microsofts alternativ mycket konkurrenskraftigt här.

Och om du bygger på grund Macbook Pro 13 till i7/16GB/512GB kostar den 24695 kr. Motsvarande konfiguration av Surface Laptop kostar lika, 24699 kr. Så Surface börjar billigare men kommer ikapp. Och har snik-version med 4 GB ram vilket ingen bärbar mac har numera.

1
Bevaka tråden