Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows 10 S utmanar Chrome OS

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsoft satsar på en lättviktig Windows-version med fokus på molnet, och utmanar Googles Chrome OS.

Läs hela artikeln här

Är inte detta Microsofts OS som åter igen använder ARM-processorer?

Ursprungligen av Segas:

Är inte detta Microsofts OS som åter igen använder ARM-processorer?

Nej, körs på x86 precis som vanliga Windows 10.

Ursprungligen av keptang:

Nej, körs på x86 precis som vanliga Windows 10.

Ah, inget nytt då alltså...en mer bantad version med fler bantade inställningar.

Ursprungligen av Segas:

Ah, inget nytt då alltså...en mer bantad version med fler bantade inställningar.

Japp, för att konkurrera med ChromeOS, så i nivå med det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-03 11:15
Ursprungligen av Segas:

Ah, inget nytt då alltså...en mer bantad version med fler bantade inställningar.

Grundtanken är samma som med RT, att det ska vara lika enkelt och säkert att installera, uppdatera och avinstallera program som på iOS

Men förhoppningsvis blir det fler appar i Windows Store för att det blivit lättare för utvecklare att packa sina befintliga appar i en sanboxad låda för installation via Store. Och om man behöver kör man full Windows, det kunde man inte välja med RT.

Microsoft Announces Windows 10 S: RT Redux

Ursprungligen av IngoX:

Grundtanken är samma som med RT, att det ska vara lika enkelt och säkert att installera, uppdatera och avinstallera program som på iOS

Men förhoppningsvis blir det fler appar i Windows Store för att det blivit lättare för utvecklare att packa sina befintliga appar i en sanboxad låda för installation via Store. Och om man behöver kör man full Windows, det kunde man inte välja med RT.

Microsoft Announces Windows 10 S: RT Redux

Ska vi slå vad om att det fortfarande kommer att saknas sekretessinställningar och att det fortfarande bundlas med tredjepartsspel? ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-03 11:49
Ursprungligen av Segas:

Ska vi slå vad om att det fortfarande kommer att saknas sekretessinställningar och att det fortfarande bundlas med tredjepartsspel? ?

Jag sätter en peng på att man faktiskt slipper förinstallerade tredjepartsappar om man köper en maskin med 10 S.

Ursprungligen av IngoX:

Jag sätter en peng på att man faktiskt slipper förinstallerade tredjepartsappar om man köper en maskin med 10 S.

Knappast, när till och med Enterprise kommer med bundlade appar skulle det förvåna mig om de inte prioriterade det. Microsoft börjar bli som Samsung med en massa bundlat skräp. Jag har en Win 10 Pro licens och det tog mycket googlande bara för att få väck de programmen som jag inte har nåt intresse av och få dem att sluta laddas ner och installeras igen i bästa Malwareanda.
Hur i helsefyr tänker man när man bundlar Candy Crush och Minecraft i en Pro-version av ett OS? *facepalm*
Och hur tänkte man när man kan högerklicka, välja uninstall men sen installeras det igen så fort man är ansluten till nätet?! *ännu större facepalm*

Tydligen kan man inte ens stänga av Windows Store via policies om man inte har Enterprise eller Education om man skulle vilja, men det är inget jag kikat på.

I dagens läge med en massa webbappar är det intressant att se vart detta kan bära hän. För fortsätter Microsoft att agera på detta sättet skulle jag inte bli förvånad om halvstora organisationer (som inte har Enterprise-licenser) kollar på andra alternativ, t.ex. en Maclösning eller en med någon typ av Linux (tänker mig Red Hat, SUSE eller Ubuntu).

Ursprungligen av IngoX:

Jag sätter en peng på att man faktiskt slipper förinstallerade tredjepartsappar om man köper en maskin med 10 S.

...det kan vi nog bara spekulera om, men först och främst är det Microsoft, det finns alltid en massa skräp med i deras OS, samt att...ja, varför inte? Jag menar, Microsoft är ju några riktiga fenor på att reta gallfeber på sina användare.

Ursprungligen av suddgummi:

Hur i helsefyr tänker man när man bundlar Candy Crush och Minecraft i en Pro-version av ett OS? *facepalm*

Spel har de ju skickat med så länge jag kan minnas och vad gör det? Om man använder det på hyfsat företag ser ju IT till att dra in en anpassad ISO utan grejer företaget inte vill ha på sina datorer. Sedan att de spelen följer med är ju inte heller konstigt. Candy crush är ju uppenbarligen populärt och samma gäller minecraft som microsoft dessutom äger.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Spel har de ju skickat med så länge jag kan minnas och vad gör det? Om man använder det på hyfsat företag ser ju IT till att dra in en anpassad ISO utan grejer företaget inte vill ha på sina datorer. Sedan att de spelen följer med är ju inte heller konstigt. Candy crush är ju uppenbarligen populärt och samma gäller minecraft som microsoft dessutom äger.

Ja, men det är ju inte möjligt längre i Windows 10 Pro (inte utan en massa fulhack med nåt liknande nLite). Alla företag behöver inte de features som erbjuds i Enterprise där detta går att stänga av enkelt utan har betalat för en Pro-licens. Tidigare i Windows 10 Pro har det ju gått att avinstallera programmen också (så att de inte ominstallerat sig), men inte nu längre med Microsofts Consumer Experiences som laddar ner det till datorn automatiskt igen.

Jag kan se att det finns en poäng i att bundla spel och annat i versioner som inte är Pro/Enterprise/Education (som alltså riktar sig till proffs eller skolväsenet), men det är inte min poäng. Det spelar ingen roll om Candy Crush eller Minecraft är populärt. Om jag har sagt åt maskinen att avinstallera det, ska det också hållas avinstallerat, inte installeras automatiskt igen (samma gäller Facebook, Twitter och andra appar som man kan högerklicka och trycka uninstall på) om jag inte gör ett aktivt val att ominstallera.

Att göra en anpassad ISO (för installation via DVD/USB) är det ganska få stora som gör numera. Deployment (och ominstallation) över nätverk är det som gäller för princip alla "hyfsade" företag (detta gäller helt oavsett operativsystem) för man spärrar möjligheten att starta datorn via USB eller DVD. De enda uppstartsalternativen som brukar finnas är att starta från hårddisk eller nätverk. Sen låter man alla installations och deploymentfiler ligga centralt.

1
Bevaka tråden