Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Late 2012 iMac startar inte sedan igår

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-04 19:56
Ursprungligen av panther:

Utanför Sveriges gränser kan ju vara värt att kolla kanske...

Inte billigare där, tvärt om. Från Crucial själv kostar det 320 Euro för 4 x 8 GB.

Ursprungligen av panther:

Sälj SSD'n

Funderar på det faktiskt. Ser inte riktigt varför jag skulle ha den kvar...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-05-04 20:45

Jag funderar, hade du AppleCare då du fick en ny dator för en från 2012?

Vad är det för Fusion Drive? Den äldre typen med hyfsat generös SSD eller den nya snikmodellen med nästan ingen SSD alls?

Ursprungligen av zinned:

Jag köpte ett externt Thunderbolt-chassi (Se bild) men av någon anledning så får jag bara ut en skriv-hastighet på ca 350 MB/s från denna och inte 500-550 MB/s som det borde ligga på.

Många (billigare) thunderbolt-chassin använder enbart en pcie-kanal (och inte två) i thunderbolt/sata-bryggan. Detta ger en flaskhals med ett teoretiskt max 5Gbps och med div övriga begränsningar i protokoll och annat hamnar man då på "USB-hastigheter" dvs 400-450MBps. Men 350 låter ju lite lågt.

Ursprungligen av gabriela:

Som många andra har jag haft exakt samma problem med 27" Imac från 2012. Dessa maskiner kan slockna helt plötsligt eller dö i sömnen och blir omöjliga att starta om.
Testa att dra ur sladden mer än 15s – säg 15-30 min(!) istället. Då kan den skramla igång.

Citat:

Den jag fick var alltså helt nybyggd, en late 2015, med Retina-skärm/4GHz i7/2TB FD/AMD Radeon R9 M395 med 2 GB GDDR5-minne.

nästa gång ringer jag apple istället för att lajva macgyver! B-) (finns ingen hockeyfrilla-smajley?!)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-05 16:34
Ursprungligen av mattiL:

Jag funderar, hade du AppleCare då du fick en ny dator för en från 2012?

Nej, den gick ut 2015.

Ursprungligen av johan_tanying:

Vad är det för Fusion Drive? Den äldre typen med hyfsat generös SSD eller den nya snikmodellen med nästan ingen SSD alls?

Det äldre upplägget med 128 GB.

Ursprungligen av gabriela:

Många (billigare) thunderbolt-chassin använder enbart en pcie-kanal (och inte två) i thunderbolt/sata-bryggan. Detta ger en flaskhals med ett teoretiskt max 5Gbps och med div övriga begränsningar i protokoll och annat hamnar man då på "USB-hastigheter" dvs 400-450MBps. Men 350 låter ju lite lågt.

Där har vi säkert en stor del av svaret...jag skickar tillbaka möget.

En liten uppdatering hör om någon skulle råka söka och hitta denna tråd:

Om du lider av detta problem – testa stänga av airport och kör endast trådat nätverk.
Verkar funka här iallafall!

Bevaka tråden