Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på lämplig laserskrivare?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en Mac Mini med macOS Sierra 10.12 och en HP LaserJet P1102w. Lång historia kort: jag köpte skrivaren medan jag fortfarande använde PC i hemmet men sedan jag bytte till Mac har den krånglat och krånglat på en massa olika sätt och nu sedan senaste flytten, sedan jag kopplat in och riggat allt igen, vill den inte identifieras som annat än scanner och jag är kort sagt trött på skiten. Den har aldrig fungerat som den ska med Mac så nu tänker jag fan byta. Inte minst för att jag vid det här laget läst varenda satans guide som finns för den där skrivaren, utan att någonsin helt få rätsida på alla bekymmer.

Så, tips på en bra och stabil, Mac-kompatibel laserskrivare som har både USB, Wifi och Airprint-funktion?
Jag vill inte ha multifunktion utan bara svartvit laser. Den får kosta mellan 1000–2000 SEK och ska kunna beställas inom Sverige. För övrigt gillar jag HP vad gäller skrivare men det är inget måste – bättre vetande på området kanske har någon helt annan rekommendation vad gäller kvalitet och kompatibilitet ...

Tack på förhand!

Har kollat på den här (Brother HL-L2365DW) hos Webhallen ...?

Jag kör med en brother HL-2270DW sedan några år tillbaka och tycker den fungerar klockrent. Tror inte den har sån där "airprint-funktion" (vet inte riktigt vad det är), men det finns det säkert nån nyare modell som har. Kort och gott så kan jag säga att jag bara har gott att säga om min brother-skrivare, även om den jag har inte är just en sån som du letar. En annan modell av dem kanske kan vara något.

Jag har en Samsung SL-C430W
billig skrivare som fungerar alldeles ypperligt för mina behov

HP är väldigt bra, men tonern är dyr.
Brother är min rekommendation nuförtiden.

/$0,02

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-05-13 22:35

Brother HL-L2340DW här, toner för 2700 sidor gick på 470kr, så driftkostnaden blir låg.
Ska tydligen ha stöd för AirPrint också, skriver dubbelsidigt dessutom.

Ursprungligen av mattiL:

Brother HL-L2340DW här, toner för 2700 sidor gick på 470kr, så driftkostnaden blir låg.
Ska tydligen ha stöd för AirPrint också, skriver dubbelsidigt dessutom.

Låter fantastiskt för en så billig skrivare, kanske man ska slå till, bra tips!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-05-14 10:03
Ursprungligen av keptang:

Låter fantastiskt för en så billig skrivare, kanske man ska slå till, bra tips!

Jag hittade originaltoner för 470, skrivaren gick på knappt 1000 inklusive en liten toner för upp till 500 sidor.

Okej, nå, jag får likvärdiga svar oavsett forum så det får nog bli en Brother i L23-serien.

Tack för alla svar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-14 11:49

Glöm inte att tejpa över "indikatorn" på tonerkassetten som skrivaren läser av optiskt för att mäta mängden toner. På så vis kan du använda tonerkassetter LÅNGT efter det att skrivaren börjat gnälla.

Ursprungligen av iSweden:

Glöm inte att tejpa över "indikatorn" på tonerkassetten som skrivaren läser av optiskt för att mäta mängden toner. På så vis kan du använda tonerkassetter LÅNGT efter det att skrivaren börjat gnälla.

Classic! Ett mycket bra tips.

På HP:n jag har nu har jag för mig att man kan välja bort påminnelserna. Eller om jag bara avinstallerade hjälpmedelsoftwaret ... Minns inte, för det var när jag fortfarande använde PC.

Men ja, det är ju just det, de börjar varna så väldigt tidigt. "Mindre än 50 sidor kvar" enligt skrivaren, jag tror dock att jag skrev ut runt 200+ sidor innan texten började blekna märkbart. ... Jag byter aldrig toner förrän jag inte kan läsa utskrifterna längre.

Ursprungligen av solvebring:

Okej, nå, jag får likvärdiga svar oavsett forum så det får nog bli en Brother i L23-serien.

Tack för alla svar!

Har bara haft dåliga erfarenheter av Brother och Samsungs skrivare även om det var ett tag sedan. Båda smäckiga byggen och opålitliga. Den senare skrev riktigt uselt och trasslade papper ofta. Just nu har jag bara HP, en multifunktionslaser med färg och en A3 bläcktstråle och båda har varit mycket bra och pålitliga.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2017-05-14 18:51
Ursprungligen av iSweden:

Glöm inte att tejpa över "indikatorn" på tonerkassetten som skrivaren läser av optiskt för att mäta mängden toner. På så vis kan du använda tonerkassetter LÅNGT efter det att skrivaren börjat gnälla.

Ser inte riktigt ut så på OKI's kassetter. Någon som vet hur man blockerar toneravläsningen på dessa?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-14 21:51
Ursprungligen av TouchCAD:

Har bara haft dåliga erfarenheter av Brother och Samsungs skrivare även om det var ett tag sedan. Båda smäckiga byggen och opålitliga. Den senare skrev riktigt uselt och trasslade papper ofta. Just nu har jag bara HP, en multifunktionslaser med färg och en A3 bläcktstråle och båda har varit mycket bra och pålitliga.

Gå upp lite i pris på Brother så får du bättre byggkvalitet. Samsungs skrivare rör jag inte. HP har svikit mig så många gånger under senare år och brist på drivare mm att jag helt släppt dem. HP är idag billigt slit och släng, från att tidigare ha varit i princip outslitliga.
Och de kunniga i Apples butiker rekommenderar Brother.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-15 08:38

Har själv en Samsung C460 färglaser med scanner. Ska enligt reklamen kunna koppla upp sig mot trådlöst nätverk. Jo, det går, men efter ett tag bestämmer den sig på egen hand för ett nytt IP-nummer som ingen annan i nätverket känner till. Jag tröttnade på att mecka med den så nu har jag dragit en nätverkssladd. I övrigt är Mac-kompatibiliteten okänslig och ful. Kommer nog inte att köpa Samsung-skrivare igen.

Ursprungligen av TouchCAD:

Har bara haft dåliga erfarenheter av Brother och Samsungs skrivare även om det var ett tag sedan. Båda smäckiga byggen och opålitliga. Den senare skrev riktigt uselt och trasslade papper ofta. Just nu har jag bara HP, en multifunktionslaser med färg och en A3 bläcktstråle och båda har varit mycket bra och pålitliga.

Okej, Brother har jag själv inte ägt på många år men jag tror nog att det ska gå bra. Men ja, Samsung-skrivare aktar jag mig för. Inte hört ett gott ord om dem, tvärtom. HP har jag som sagt alltid gillat men det känns som att Brother är ett bra val då både folket på 99mac och MacWorld rekommenderar detsamma.

1
Bevaka tråden