Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft presenterar designfilosofin Fluent Design System

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den nya designfilosofin kommer medföra den största designändringen för Windows-plattformen sedan Windows 8.

Läs hela artikeln här

Ser väl bra ut Microsoft, men lycka till med att få med er de många tredjepartsutvecklare som verkar vara fast i Windows 95 vad gäller användargränssnitt och grafisk form.

Det är en av stora fördelarna med MacOS/OS X enligt mig – att många tredjepartsutvecklare har en känsla för både användargränssnitt och grafisk form, plus att programmen brukar vara enhetliga och oftast passar in i operativsystemets ”moderna” utseende.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-16 09:54
Ursprungligen av star-affinity:

Ser väl bra ut Microsoft, men lycka till med att få med er de många tredjepartsutvecklare som verkar vara fast i Windows 95 vad gäller användargränssnitt och grafisk form.

Det är en av stora fördelarna med MacOS/OS X enligt mig – att många tredjepartsutvecklare har en känsla för både användargränssnitt och grafisk form, plus att programmen brukar vara enhetliga och oftast passar in i operativsystemets ”moderna” utseende.

Jo, men vi ska inte glömma att Apple sätter grunden med sina egna verktyg. Det är Apple som mer eller mindre dikterar hur gränssnittet ser ut via sina verktyg och gör det enkelt för utvecklarna.

Apples filosofi är ju mitt emot många andras.

Ursprungligen av juanito:

Jo, men vi ska inte glömma att Apple sätter grunden med sina egna verktyg. Det är Apple som mer eller mindre dikterar hur gränssnittet ser ut via sina verktyg och gör det enkelt för utvecklarna.

Apples filosofi är ju mitt emot många andras.

Njae, du har väl ändå fria händer vad gäller det grafiska och användargränssnitt – i alla fall så länge applikationen inte ska finnas i Mac App Store.

Tänker exempelvis på FileZilla som ser ut som en Windows-app rakt av även i MacOS.

Sen kan jag tycka det är bra om Apple dikterar/föreslår saker som gör det enklare för slutanvändaren, som exempelvis att ha inställningar för applikationen på samma ställe (och med gemensamt kortkommando). I Windows återfinns detta på olika ställen beroende på app och även med olika namn (settings, options etc.)

Även Microsoft verkar ju ha en önskan om att styra upp detta.

Så MS ska äntligen börja tänka på design! Halleujah! Det var inte länge sedan allt mjukt från det företaget såg ut som kinestillverkade leksaker från Disney....eller asiatiska förpackningar till dessa leksaker.

Kom och tänka på denna:

https://youtu.be/yvh5k1RWER4

Plottrigt och rörigt.

Tror det var någon/några på Microsoft som producerade videon, så de har varit medvetna om det ett tag. Men bra och kul att det finns en vilja att styra upp det, vilket i min mening även märks på det som Microsoft släppt på senare år – gillar faktiskt den senaste tidens Microsoft.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-16 13:27
Ursprungligen av star-affinity:

Njae, du har väl ändå fria händer vad gäller det grafiska och användargränssnitt – i alla fall så länge applikationen inte ska finnas i Mac App Store.

Tänker exempelvis på FileZilla som ser ut som en Windows-app rakt av även i MacOS.

https://filezilla-project.org/images/screenshots/fz3_osx_main.png

Sen kan jag tycka det är bra om Apple dikterar/föreslår saker som gör det enklare för slutanvändaren, som exempelvis att ha inställningar för applikationen på samma ställe (och med gemensamt kortkommando). I Windows återfinns detta på olika ställen beroende på app och även med olika namn (settings, options etc.)

Även Microsoft verkar ju ha en önskan om att styra upp detta.

Jo visst man kan ställa till det men Apples verktyg hälper en ju väldigt mycket. Diktera är kanske fel ord, styr kanske funkar bättre.

Senast redigerat 2017-05-16 13:39
1
Bevaka tråden