Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Apple Watch får glukosmätare

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nästa Apple Watch kan få inbyggt glukosmätare, och nya armband kan utöka funktionaliteten ytterligare enligt en ny rapport om Apples planer för sin smarta klocka.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-16 13:44

Då köper jag.

Jag hoppas de vågar stå emot alla som menar att glukosmätningen måste vara exakt, jag bryr mig inte så mycket om själva värdet är exakt på decimalen eller ens en hel enhet. Det viktiga är att få trenden och en indikation på var man ligger.

Jag köper också om glykosmätare ingår!

Spännande att se hur man löser mätning utan nålstick. Skulle gärna vilja ha funktionen - lika väl som puls och hjärtrytm som finns idag.

Freestyle Libre kräver endast ett nålstick per 14 dagar. Appliceringen är helt smärtfri jämfört med att "pricka fingret" för blodprov.Det är en väldigt bra lösningen om än kostsam (2400:-per månad). Om En Apple Watch får glukosmätare kommer jag stå först i kön till butiken!

  • Medlem
  • 2017-05-17 21:07

Tror inte på det här. Och läser man artikeln från BGR så säger den ju absolut ingenting.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-17 22:18
Ursprungligen av Ljung:

Tror inte på det här. Och läser man artikeln från BGR så säger den ju absolut ingenting.

Tyvärr misstänker jag att det inte blir till något heller, google försökte ju via en lins i ögat men de fastnade också på läkemedel bolagens skrämselhicka för avläsningar som inte har en precision på tredje decimalen.

Problemet med att avläsa från huden är att bl.a. svett gör att avläsnings parametrana ändras. Så för att det ska lyckas måste man mäta mer än enbart glukos.

Själv tror jag att det skulle räcka med 3 eller 4 olika mätningar förutom glukos värdet för att få en någorlunda nära uppskattning av egentliga glukos värdet. Fukt, salthalt, puls och temperatur skulle jag gissa för en långt.

Med lite individuel kalibrering och statistik kunde man förbättra mätningen över tid.

Ursprungligen av hummel:

Freestyle Libre kräver endast ett nålstick per 14 dagar. Appliceringen är helt smärtfri jämfört med att "pricka fingret" för blodprov.Det är en väldigt bra lösningen om än kostsam (2400:-per månad). Om En Apple Watch får glukosmätare kommer jag stå först i kön till butiken!

" kräver endast ett nålstick per 14 dagar " gör det helt uteslutet för typ AppleWatch. Går inte att jämföra. Ryktet gäller en ny patent - utan nålstick. Dessutom tar man inte glukosprov på armen. En sändare till - är knappast heller ngt alternativ. Skulle i så fall vara det närmaste Libren. Frågan är - kan man lösa provtagningen - utan att penetrera huden - oavsett var. ?

Ursprungligen av juanito:

Då köper jag.

Jag hoppas de vågar stå emot alla som menar att glukosmätningen måste vara exakt, jag bryr mig inte så mycket om själva värdet är exakt på decimalen eller ens en hel enhet. Det viktiga är att få trenden och en indikation på var man ligger.

Vad är felmarginalen idag ? Har för mig att den är 10%. Ganska marginellt - oftast.

Ursprungligen av hummel:

Freestyle Libre kräver endast ett nålstick per 14 dagar. Appliceringen är helt smärtfri jämfört med att "pricka fingret" för blodprov.Det är en väldigt bra lösningen om än kostsam (2400:-per månad). Om En Apple Watch får glukosmätare kommer jag stå först i kön till butiken!

Två sensorer kostar enl Abbotts sida freestylelibre.se 1298:- inte 2400. Inte billigt det heller men nästan överkomligt... ?

Ursprungligen av lady Macbeth:

Två sensorer kostar enl Abbotts sida freestylelibre.se 1298:- inte 2400. Inte billigt det heller men nästan överkomligt... ?

Det stämmer i Sverige, jobbar just nu i Abu Dhabi och där kostar dom 500 dirham per styck...

Ursprungligen av hummel:

Det stämmer i Sverige, jobbar just nu i Abu Dhabi och där kostar dom 500 dirham per styck...

Aha! Jag förstår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-18 19:50
Ursprungligen av juanito:

google försökte ju via en lins i ögat men de fastnade också på läkemedel bolagens skrämselhicka för avläsningar som inte har en precision på tredje decimalen.

var inte problemet att den skulle hjälpa diabetiker, men att det inte är lämpligt för diabetiker att ha kontaktlinser?

Ursprungligen av oskard:

var inte problemet att den skulle hjälpa diabetiker, men att det inte är lämpligt för diabetiker att ha kontaktlinser?

Varför skulle inte det vara lämpligt för diabetiker att ha kontaktlinser? Det har aldrig stoppat mig eller mina vänner med diabetes.
Däremot om du har torra ögon kan det ju vara olämpligt...

På ämnet, jag har aldrig funderat över en Appleklocka (eller en annan "smart" klocka) innan detta rykte. Om detta kan funka som hyfsat okej CGM (och kopplas till insulinpump på ett säkert sätt) är jag väldigt intresserad av en sån här.
Om man däremot känner Apple rätt (ta NFC eller Homekit som exempel) vill de hålla väldigt hårt på implementationen, vilket potentiellt kan ställa till det. En CGM utan att kunna koppla till pump är inte lika intressant, för min del i alla fall...

  • Medlem
  • 2017-05-19 15:05
Ursprungligen av suddgummi:

Varför skulle inte det vara lämpligt för diabetiker att ha kontaktlinser? Det har aldrig stoppat mig eller mina vänner med diabetes.
Däremot om du har torra ögon kan det ju vara olämpligt...

Här anges:

"Det går bra att använda kontaktlinser även om man har diabetes. Dock bör man undvika permanenta linser (som byts varannan eller var tredje vecka) eftersom hornhinnans skyddande cellskikt är något skörare hos personer med diabetes."

Om Googlelinserna skulle bäras permanent kanske det är därför?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-20 19:37

jag hade nåt vagt minne om att det inte skulle vara lämpligt, men mindes inte varför. Jag försökte hitta nåt vettigt, men eventuell vettig info har drunknat i en tsunami av upprepade pressmeddelanden på alla sajter som tog upp Google linser.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-20 22:05
Ursprungligen av oskard:

jag hade nåt vagt minne om att det inte skulle vara lämpligt, men mindes inte varför. Jag försökte hitta nåt vettigt, men eventuell vettig info har drunknat i en tsunami av upprepade pressmeddelanden på alla sajter som tog upp Google linser.

Jag har för mig att det beror på att glukosnivå i tårvätska helt enkelt inte på ett tillförlitlig sätt avspeglar blodsockernivån.

1
Bevaka tråden