Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Mac uppdateras på WWDC

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Årets WWDC kan bjuda på en rad uppdateringar till Apples bärbara linje Mac-datorer. Både Macbook Pro och Macbook väntas få prestandauppdateringar, och kanske även trotjänaren Macbook Air.

Läs hela artikeln här

In med Kaby Lake och vässa grafikkretsen i Macbook Pro 15" så kan de lita på att jag tar steget från min Macbook upp till en 15" Pro.

Om inte Air uppdateras så kommer det verkligen kännas märkligt att köpa in 40 nya Airs med utdaterad teknik bara för att det är det enda alternativet.

Spännande att se hur de kommer hantera de o(t)roliga förväntningarna på nya "nya mac pro".
Uppenbarligen har de redan insett att transparens är vägen till återställt förtroende – men det är ju ändå Apple vi har att göra med!

Hoppas verkligen på en fisig update för Macbook Pro - inget sensationellt - eftersom jag nyss köpte en och inte lär köpa ännu en närmaste 4-5 åren.

"Dator-familjen har dock stor betydelse för Apples mest trogna användare..."
Nå, det är nog en betydligt större grupp människor som bryr sig :-D. Att Mac skulle vara en angelägenhet för bara "trogna användare" är ju absurt. Mac är en massprodukt som veritabelt översvämmar vår verkliga och virtuella värld (media, filmer, nätet). Det är snart svårt att få syn på en WinPC över huvud taget.
Plocka slumpmässigt ner 1000 bilder från nätet (västliga klotet) tagna senaste veckan - bilder med folk och deras laptops: vad har dom?

Jag har ingen statistik...men är inte Mac världens mest sålda dator till privatkonsumenter? Åtminstone en av planetens största datormärken? Eller är det verkligen bara något "trogna användare" köper och diggar?

(de flesta jag känner som har Mac är absolut inga nördar och "trogna användare" - det är gamlingar, barn, Svenssons, etc - folk som inte vet ett skvatt om Mac-historia, Jobs, Mac-vs-Win-kriget, etc)

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag har ingen statistik...men är inte Mac världens mest sålda dator till privatkonsumenter? Åtminstone en av planetens största datormärken? Eller är det verkligen bara något "trogna användare" köper och diggar?

Inte störst på långa vägar, men jag tror att de har blivit rika genom iPhone. Så rika faktiskt att de vet inte ens hur de kan använda pengarna på bästa sättet!

En sak är dock säker. De sätter aldrig konsumenten först utan satsar alltid lite halvhjärtat på ett sätt som mest gynnar Apple själv.
Sålunda är ”nya” datorer redan gamla från början på vissa delar och det är inte varje gång ens säkert att det lönar sig att uppdatera, då man får sämre prestanda på någon annan front. De tänker inte särskilt mycket på oss, utan hur de kan få ännu högre avkastning till sina aktieägare.
P.S. Jag retas lite, men vill få lite fart i diskussionerna, då det alltid finns folk som försvarar äpplet oavsett vad de gör!

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag har ingen statistik...men är inte Mac världens mest sålda dator till privatkonsumenter? Åtminstone en av planetens största datormärken? Eller är det verkligen bara något "trogna användare" köper och diggar?

Fråga ett, nej.
Fråga två, ja, topp 5 iaf.
Fråga tre, kanske (men är ju ändå topp 5 globalt).

Information är inte så svårt att ta reda på.

7.1% marknadsandelar 2016 (ner från 7.4% 2015), -10% år till år. Tappade mest av samtliga stora datortillverkare (Lenovo/HP/Dell/ASUS/Apple), källa.

Q1 2017, 6.8% marknadsandelar, källa.

För var 10e dator som säljs så är ca. 0.7 av dessa en Mac.

Senast redigerat 2017-05-17 19:32
  • Medlem
  • 2017-05-17 19:27
Ursprungligen av Demiurgen:

"Dator-familjen har dock stor betydelse för Apples mest trogna användare..."
Nå, det är nog en betydligt större grupp människor som bryr sig :-D. Att Mac skulle vara en angelägenhet för bara "trogna användare" är ju absurt. Mac är en massprodukt som veritabelt översvämmar vår verkliga och virtuella värld (media, filmer, nätet). Det är snart svårt att få syn på en WinPC över huvud taget.
Plocka slumpmässigt ner 1000 bilder från nätet (västliga klotet) tagna senaste veckan - bilder med folk och deras laptops: vad har dom?

Jag har ingen statistik...men är inte Mac världens mest sålda dator till privatkonsumenter? Åtminstone en av planetens största datormärken? Eller är det verkligen bara något "trogna användare" köper och diggar?

(de flesta jag känner som har Mac är absolut inga nördar och "trogna användare" - det är gamlingar, barn, Svenssons, etc - folk som inte vet ett skvatt om Mac-historia, Jobs, Mac-vs-Win-kriget, etc)

Apple säljer lika många datorer på ett år som de största drakarna på Windows sidan säljer på ett kvartal var för sig. Men exponeringen är nog större på Mac i media. Men Samsung fick väldig exponering i nya 24. De betalade nog en slant ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-05-18 00:03

Jag struntar i både processor och grafik, men se till för bövelen att montera dit några tangentbord som fungerar, och håller i längden.
Dom här nya butterfly tangenterna är ju en ren katastrof.

Ursprungligen av smurf:

Jag struntar i både processor och grafik, men se till för bövelen att montera dit några tangentbord som fungerar, och håller i längden.
Dom här nya butterfly tangenterna är ju en ren katastrof.

Du kommer nog att få leva med butterfly-mekanismen. Apple kommer säkert arbeta lite justeringar, men inte ta bort. Vad är problemet tycker du? Själv har jag faktiskt inga nämnvärda bekymmer med det. Det var lite ovanligt i början och det är lite smått störande de få gånger man måste blåsa bort sådant som hamnat under, men det kan jag leva med eftersom det är estetiskt supersnyggt.

Är det? Eller drar du slutsats av ett måndagsex.? Finns det statistik? Jag har inte sett något om det på Nätet....att denna nya konstruktion/teknik skulle vara bristfällig....jag vill verkligen inte att min nya MBP ska falera i tangenterna...jezez...

Ursprungligen av smurf:

Jag struntar i både processor och grafik, men se till för bövelen att montera dit några tangentbord som fungerar, och håller i längden.
Dom här nya butterfly tangenterna är ju en ren katastrof.

Ursprungligen av keptang:

Fråga ett, nej.
Fråga två, ja, topp 5 iaf.
Fråga tre, kanske (men är ju ändå topp 5 globalt).

Information är inte så svårt att ta reda på.

7.1% marknadsandelar 2016 (ner från 7.4% 2015), -10% år till år. Tappade mest av samtliga stora datortillverkare (Lenovo/HP/Dell/ASUS/Apple), källa.

Q1 2017, 6.8% marknadsandelar, källa.

För var 10e dator som säljs så är ca. 0.7 av dessa en Mac.

Du får gärna länka till någon relevant information angående fråga 1, "är inte Mac världens mest sålda dator till privatkonsumenter?". Ingen av dina länkar säger ett ord om privatkonsumenter..

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag har ingen statistik...men är inte Mac världens mest sålda dator till privatkonsumenter?

Möjligt, men finns dåligt med statistik om det. Det är väl framför allt Asus, Apple och Dell som konkurrerar om det, då Lenovo och HP fokuserar på företagslösningar.

Ursprungligen av skrotnisse92:

Du får gärna länka till någon relevant information angående fråga 1, "är inte Mac världens mest sålda dator till privatkonsumenter?". Ingen av dina länkar säger ett ord om privatkonsumenter..

Marknaden räknas inte så (av en anledning, omöjligt att få ut den informationen, därav finns det inga sådana siffror), så du får hålla till godo med den fakta som finns som jag presenterat och länkat till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-18 18:16

Kan man hoppas på en Air med Retina?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-05-18 22:05
Ursprungligen av Demiurgen:

Är det? Eller drar du slutsats av ett måndagsex.? Finns det statistik? Jag har inte sett något om det på Nätet....att denna nya konstruktion/teknik skulle vara bristfällig....jag vill verkligen inte att min nya MBP ska falera i tangenterna...jezez...

Vi har bytt rätt så många tangentbord på dessa modeller, särskilt om du jämför med dom ädre modellerna. Like hög felfrekvens på både MacBook och MacBook pro.

Sen låter dom fruktansvärt mycket när man sitter och skriver på dom, något som inte uppskattas om du sitter i ett relativt tyst rum, t.ex. på ett bibliotek eller liknande.

Slaglängden är för kort.

Ursprungligen av smurf:

Vi har bytt rätt så många tangentbord på dessa modeller, särskilt om du jämför med dom ädre modellerna. Like hög felfrekvens på både MacBook och MacBook pro.
Sen låter dom fruktansvärt mycket när man sitter och skriver på dom, något som inte uppskattas om du sitter i ett relativt tyst rum, t.ex. på ett bibliotek eller liknande.
Slaglängden är för kort.

Fast om nu felfrekvensen är så mycket högre än tidigare så tror jag väl att Apple skulle se över tekniken. Om garantireparationer skjuter i höjden så innebär det antagligen en kostnad som Apple absolut inte vill fortsätta att ta. Så sett till helheten så kanske det inte är ett problem?

Sedan delar jag nog inte bilden av att det låter för mycket. Vi är ett antal studenter som har dessa nya MacBooks och jag kan väl inte påstå att det är störande när det är många med sådana i ett bibliotek eller på en föreläsning.

Ursprungligen av xms67:

Kan man hoppas på en Air med Retina?

Med tanke på att det är vad macbook är, så nej.

Ursprungligen av keptang:

Marknaden räknas inte så (av en anledning, omöjligt att få ut den informationen, därav finns det inga sådana siffror), så du får hålla till godo med den fakta som finns som jag presenterat och länkat till.

Precis, alltså gissar du alltså angående privatkonsumenter. "alternative facts"

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-05-19 18:05
Ursprungligen av sextontio:

Fast om nu felfrekvensen är så mycket högre än tidigare så tror jag väl att Apple skulle se över tekniken. Om garantireparationer skjuter i höjden så innebär det antagligen en kostnad som Apple absolut inte vill fortsätta att ta. Så sett till helheten så kanske det inte är ett problem?

Sedan delar jag nog inte bilden av att det låter för mycket. Vi är ett antal studenter som har dessa nya MacBooks och jag kan väl inte påstå att det är störande när det är många med sådana i ett bibliotek eller på en föreläsning.

Man kan ju då undra varför Apple har skickat oss 2 stora kartonger med lösa tangenter, som vi ska ha för att byta ut, på dessa modeller, samt att dom har skickat med delar som vi ska använda för att få tangenterna lite tystare. Det är alltså inget som man ska bry sig om?

Ursprungligen av smurf:

Man kan ju då undra varför Apple har skickat oss 2 stora kartonger med lösa tangenter, som vi ska ha för att byta ut, på dessa modeller, samt att dom har skickat med delar som vi ska använda för att få tangenterna lite tystare. Det är alltså inget som man ska bry sig om?

Det klart att man kan bry sig om det. Vad jag säger är att jag inte tror att felfrekvensen är så drastiskt mycket högre så länge Apple inte ser över detta och presenterar en annan lösning. Sedan om ni som återförsäljare/reparatörer har fått en stora kartonger med reparationsdelar så är det väl också bara positivt då för kunderna när de drabbas av problem.

Jag har bara otroligt svårt att se att Apple är beredda att ta sådana kraftigt ökade kostnader i upp till tre år efter inköpsdatum bara för att låta prestige segra i fråga om de nya tangentborden.

Om de gärna vill få ner ljudnivån så är det väl positivt, men jag säger att jag knappast överlever det som ett problem i exempelvis bibliotek eller föreläsningssituationer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-19 23:45
Ursprungligen av sextontio:

Det klart att man kan bry sig om det. Vad jag säger är att jag inte tror att felfrekvensen är så drastiskt mycket högre så länge Apple inte ser över detta och presenterar en annan lösning. Sedan om ni som återförsäljare/reparatörer har fått en stora kartonger med reparationsdelar så är det väl också bara positivt då för kunderna när de drabbas av problem.

Jag har bara otroligt svårt att se att Apple är beredda att ta sådana kraftigt ökade kostnader i upp till tre år efter inköpsdatum bara för att låta prestige segra i fråga om de nya tangentborden.

Om de gärna vill få ner ljudnivån så är det väl positivt, men jag säger att jag knappast överlever det som ett problem i exempelvis bibliotek eller föreläsningssituationer.

Helt underbart svar. Heja Apple, här har man konstruerat något som kräver många utbytesdelar - strålande, de skickar ut utbytesdelar... Sorry, no offense... Men visst måste vi konstatera att detta är en mycket allvarlig signal..?

Jag hoppas verkligen att de uppdaterar grafikkortet i dessa nya macbook pro 15". Hoppas verkligen att vi får se det under WWDC!

Ursprungligen av xms67:

Helt underbart svar. Heja Apple, här har man konstruerat något som kräver många utbytesdelar - strålande, de skickar ut utbytesdelar... Sorry, no offense... Men visst måste vi konstatera att detta är en mycket allvarlig signal..?

Jag har faktiskt ingen fortsatt kommentar i detta eftersom det bara slutar i att samma åsikt repeteras.

Vi får se hur Apple gör framåt. Är felfrekvensen så mycket högre så kommer Apple byta teknik i tangentborden.

Ursprungligen av Demiurgen:

"Dator-familjen har dock stor betydelse för Apples mest trogna användare..."
Nå, det är nog en betydligt större grupp människor som bryr sig :-D. Att Mac skulle vara en angelägenhet för bara "trogna användare" är ju absurt. Mac är en massprodukt som veritabelt översvämmar vår verkliga och virtuella värld (media, filmer, nätet). Det är snart svårt att få syn på en WinPC över huvud taget.
Plocka slumpmässigt ner 1000 bilder från nätet (västliga klotet) tagna senaste veckan - bilder med folk och deras laptops: vad har dom?

Jag har ingen statistik...men är inte Mac världens mest sålda dator till privatkonsumenter? Åtminstone en av planetens största datormärken? Eller är det verkligen bara något "trogna användare" köper och diggar?

(de flesta jag känner som har Mac är absolut inga nördar och "trogna användare" - det är gamlingar, barn, Svenssons, etc - folk som inte vet ett skvatt om Mac-historia, Jobs, Mac-vs-Win-kriget, etc)

Många köpte MacBook Pro pre-USB-c för köra Windows 10, eftersom den var bästa hårdvaran. Tror inte senaste modellen lockar lika mycket. Haveriet med att lämna skärmarna till andra har ju inte heller hjälpt.
När det gäller trogenhet så har väl Apple visat förmågan att släppa de trogna och gå vidare. Huruvida Apple kan återknyta till dem är väl en öppen fråga, eftersom positionering kring mobil och plattor genererar så pass mycket slantar. Jag gissar att Apple kommer att sälja många datorer även fortsatt, men inte till de trogna utan till de som inte vill att deras dator skall kidnappas av MicroSofts uppdateringar.

1
Bevaka tråden