Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Apple Pay kommer till Ukraina

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det ryktas att Apple Pay kommer till Ukraina under andra kvartalet 2018. Kanske är det snart dags för Sverige?

Läs hela artikeln här

Hörde att Ica höll på med att uppdatera sina betalterminaler för Apple Pay och Samsung Pay...

  • Medlem
  • 2017-05-31 17:09

Har läst rykten att Sverige får Apple Pay strax efter Syrien, Nordkorea och Ghana! Bara ett litet tag kvar alltså, håll ut!

Med tanke på att en del länder som har fått har lägre befolkningsantal så är det diskriminerande mot Sverige/Norden som ännu inte fått.

  • Medlem
  • 2017-05-31 18:15
Ursprungligen av Dalle:

Har läst rykten att Sverige får Apple Pay strax efter Syrien, Nordkorea och Ghana! Bara ett litet tag kvar alltså, håll ut!

Hahaha, men förhoppningsvis är det fler länder än Ukraina som får tillgång till Apple Pay under WWDC.

Ursprungligen av calinou:

Med tanke på att en del länder som har fått har lägre befolkningsantal så är det diskriminerande mot Sverige/Norden som ännu inte fått.

Diskriminering skulle inte jag kalla det, Apple väljer ju själva på vilka marknader dem vill satsa på. Sverige är nog inte tillräckligt intressant än.

Ursprungligen av WiFi:

Diskriminering skulle inte jag kalla det, Apple väljer ju själva på vilka marknader dem vill satsa på. Sverige är nog inte tillräckligt intressant än.

Det har inte så mycket med Apple att göra. Det är oligopolmarknaden, som den svenska bankmarknaden är, som inte vill släppa in ytterligare en aktör. Dom såg väl hur set gick för Nokia...?

  • Medlem
  • 2017-05-31 20:59
Ursprungligen av Sai-tam:

Det har inte så mycket med Apple att göra. Det är oligopolmarknaden, som den svenska bankmarknaden är, som inte vill släppa in ytterligare en aktör. Dom såg väl hur set gick för Nokia...?

Kanske, men de släppte ju in Samsung så jag tror inte att problemet ligger där.

Ursprungligen av WiFi:

Kanske, men de släppte ju in Samsung så jag tror inte att problemet ligger där.

Nej mycket möjligt. Skillnaden som jag förstod det var att Apple vill ha betalt i % av transaktionen, till skillnad från Samsung? Hur som. När AP kom ut pratade jag med en hyfsat insatt bankkille som i princip sa att AP skulle dröja om det skulle komma alls till Sverige. Jag hoppas ju naturligtvis att han har fel alla dar i veckan! ? Apple Pay känns så mycket säkrare än alla andra lösningar där ute...

  • Medlem
  • 2017-05-31 21:26

Apple gör väl en affärsbedömning om det lönar sig. De är ju inte som FN som ska ha verksamhet i alla behövande länder.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2017-06-01 13:59

Bankerna i Sverige gör nog allt de kan för att fördröja en lansering av Apple Pay här. Tyvärr så har bankerna rent för mycket makt och kan göra precis som de vill och komma undan med det.

  • Medlem
  • 2017-06-01 15:01
Ursprungligen av Jedih:

Bankerna i Sverige gör nog allt de kan för att fördröja en lansering av Apple Pay här. Tyvärr så har bankerna rent för mycket makt och kan göra precis som de vill och komma undan med det.

Kan du underbygga dessa påståenden med fakta/källor, eller är det teorier?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-03 10:49
Ursprungligen av WiFi:

Kanske, men de släppte ju in Samsung så jag tror inte att problemet ligger där.

Samsung Pay och Apple Pay skiljer sig åt - de går endast att jämföra i hur användaren genomför själva köpet. Om jag förstått det rätt så emulerar Samsungs prylar själva kortet, medans Apples går in som en mellanaktör/bank.
Så för banken är Samsungs lösning bara positiv, högre säkerhet och mindre slitage/brukande av plastkort. Apples lösning, där de går in som en aktör emellan kräver mer av banken, samtidigt som kortutgivaren/banken mister all information om själva köpet.

Jag kan inte se hur Samsung skulle tjäna något på transaktionerna, medans det är solklart att Apple gör vinst på varenda transaktion. Där är nog problemet – de (svenska) bankerna har nog ännu inte gått med på Apples hårda bud.

(Rätta mig gärna, Apple Pay är rätt komplext.)

1
Bevaka tråden