Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nekas tillgång till döda dotterns Facebook-konto

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En mamma i Tyskland vill få tillgång till sin döda dotters Facebook-konto men domstolen har valt att inte bevilja begäran.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-06-01 16:00

@redaktionen Blev dottern verkligen påkörd av en tunnelbana?

För övrigt, den personliga integriteten bör väl upphöra om man avlider.

Tycker ändå att motiveringen är rätt bra.
Att det kan kränka andra personers integritet.
Tänk t.ex. om någon erkänt ett brott för dottern och så kommer det fram.
Eller det behöver inte va ett brott, tänk om en otrohetsaffär kommer fram som gör att någon far illa fysiskt sen, hedersbrott t.ex.

  • Medlem
  • 2017-06-01 16:38

Bara rättsvårdande instanser ska kunna få ut konfidentiella uppgifter och då enbart med lagstöd (givetvis syftande till att utreda misstänkt brott eller hot mot rikets säkerhet). Tycker jag.

Bra beslut. Helt rätt. Sunt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-06-01 17:06
Ursprungligen av Chaosstar:

Tycker ändå att motiveringen är rätt bra.
Att det kan kränka andra personers integritet.
Tänk t.ex. om någon erkänt ett brott för dottern och så kommer det fram.
Eller det behöver inte va ett brott, tänk om en otrohetsaffär kommer fram som gör att någon far illa fysiskt sen, hedersbrott t.ex.

Hade det varit en vuxen dotter hade jag hållt med, men här handlar det om ett barn.

Domstolens argumentering är glasklar och klok.
En persons integritet - och personens omgivnings integritet som kan finnas blottat på kontot - väger tyngre (mycket, mycket tyngre enligt mig) än en förälders önskan att se sitt barns konto. Det stora allmänna intresset om att ha en stenhårt skydd mot integritetsintrång är så gigantiskt att en förälders önskan - i denna tragedi - inte alls är nog för att sätta ett prejudikat som luckrar upp skyddet. Egentligen var det nog ganska enkelt beslut av domstolen. Det handlar om mycket större grejer än en familjs tragedi. Det handlar om vilken värld vi vill leva in i det nya digitala universum.
Som någon sa här: Jag ser bara att myndighet ska kunna bryta skyddet (allvarliga brott, spioneri, rikets säkerjet, etc). Det är så här en riktig demokrati ska fungera. En moders förtvivlade tårar får INTE rucka på skyddet. Då är det kört för hela systemet. Det handlar alltså inte alls om denna döda tjej och hennes mor.

Det är i sak oväsentligt, men tänk också på detta: Ville dottern att hennes mor skulle få läsa hennes grejer på FB? Har en förälder rätt till sitt barns tankar? Är det kanske så att modern vet precis så lite eller mycket som dottern ville att hon skulle veta...annars skulle hon ju inte behöva försöka komma åt dotterns FB? Dessutom: det finns många föräldrar/barn som hatar varandra eller som inte har någon relation alls. Ska en pappa - som stack när ungen var ett bast - komma och få kliva in i döda sonens FB 10-15-20 år senare?
Så - vi - och domstolar och INGEN - vet ett skit så då lämnar man allt orört. Det är det moraliskt riktiga och sunda.

Ursprungligen av Demiurgen:

Domstolens argumentering är glasklar och klok.
En persons integritet - och personens omgivnings integritet som kan finnas blottat på kontot - väger tyngre (mycket, mycket tyngre enligt mig) än en förälders önskan att se sitt barns konto. Det stora allmänna intresset om att ha en stenhårt skydd mot integritetsintrång är så gigantiskt att en förälders önskan - i denna tragedi - inte alls är nog för att sätta ett prejudikat som luckrar upp skyddet. Egentligen var det nog ganska enkelt beslut av domstolen. Det handlar om mycket större grejer än en familjs tragedi. Det handlar om vilken värld vi vill leva in i det nya digitala universum.
Som någon sa här: Jag ser bara att myndighet ska kunna bryta skyddet (allvarliga brott, spioneri, rikets säkerjet, etc). Det är så här en riktig demokrati ska fungera. En moders förtvivlade tårar får INTE rucka på skyddet. Då är det kört för hela systemet. Det handlar alltså inte alls om denna döda tjej och hennes mor.

Det är i sak oväsentligt, men tänk också på detta: Ville dottern att hennes mor skulle få läsa hennes grejer på FB? Har en förälder rätt till sitt barns tankar? Är det kanske så att modern vet precis så lite eller mycket som dottern ville att hon skulle veta...annars skulle hon ju inte behöva försöka komma åt dotterns FB? Dessutom: det finns många föräldrar/barn som hatar varandra eller som inte har någon relation alls. Ska en pappa - som stack när ungen var ett bast - komma och få kliva in i döda sonens FB 10-15-20 år senare?
Så - vi - och domstolar och INGEN - vet ett skit så då lämnar man allt orört. Det är det moraliskt riktiga och sunda.

Väl skrivet. Håller fullständigt med.

Det borde finnas lagar även i skatteparadiset som Facebook är baserat, som ger förmyndare bestämmanderätt i vissa fall.

Sen om det är känslomässigt bättre för modern att ta del av dotterns online-liv vet man ju inte. Men de borde kunna göra modern vän till dottern om så inte är fallet, så att hon kan se det dottern delat med sina vänner.

Men... åsikter om andras privatliv och sorg. Det känns som att alla utom de inblandade inte har rätt att tycka så mycket i frågan. Facebook har ju minst rätt av alla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-02 11:43

Bra beslut. Helt rätt.

Om dottern är omyndig tycker jag att det är ytterst konstigt att förmyndaren inte får kontroll över kontot. Att en domstol dömer mot detta förvånar mig.

Dotterns bankkonto, är det banken som förvaltar det efter flickans död, eller går det över till förmyndaren...

  • Medlem
  • 2017-06-02 17:15
Ursprungligen av Rocklets:

Om dottern är omyndig tycker jag att det är ytterst konstigt att förmyndaren inte får kontroll över kontot. Att en domstol dömer mot detta förvånar mig.

Dottern är inte omyndig utan avliden. Föräldraskapets skyldigheter och rättigheter har juridiskt sett då upphört.

  • Medlem
  • 2017-06-02 18:25

Kan tipsa om att ett dödsbo bara ska (måste) betala hyra i en månad, inte tre månader som annars gäller vid uppsägning av kontraktet.

Senast redigerat 2018-07-23 15:49
Ursprungligen av Alix:

Kan tipsa om att ett dödsbo bara ska (måste) betala hyra i en månad, inte tre månader som annars gäller vid uppsägning av kontraktet.

Förlåt.

Borde påpekat att jag bara var intresserad av att förmedla nedan

Citat:

Ett dödsbo är en död persons tillgångar och skulder. Dödsboet är en juridisk person som existerar fram till dess att det upplöses genom arvskifte. Innan dess ska det förvaltas av dödsboets delägare tillsammans.

  • Medlem
  • 2017-06-02 19:20
Ursprungligen av Borttaget:

Förlåt.

Borde påpekat att jag bara var intresserad av att förmedla nedan

Ett dödsbo förvaltar i princip bara förmögenhet. Ett Facebook-konto kan för all del vara värt pengar i vissa sammanhang, kan man anta, men knappast vad gäller en 15-årig tysk flicka. Fast jag vet inte hur reglerna ser ut i Tyskland.

Senast redigerat 2018-07-23 15:46
Ursprungligen av zinned:

@redaktionen Blev dottern verkligen påkörd av en tunnelbana?

För övrigt, den personliga integriteten bör väl upphöra om man avlider.

Vad står i licensavtalet hos facebook, det är väl det som gäller?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-06-03 14:05
Ursprungligen av Rocklets:

Om dottern är omyndig tycker jag att det är ytterst konstigt att förmyndaren inte får kontroll över kontot. Att en domstol dömer mot detta förvånar mig.

Dotterns bankkonto, är det banken som förvaltar det efter flickans död, eller går det över till förmyndaren...

Det är väl en väldig skillnad på tankar/åsikter och materiella saker som pengar/ekonomi?
Jag tror inte den nu döda dottern skulle vilja att någon läser hennes eventuella dagbok heller.

Det intressanta var ju att föräldrarna faktiskt hade lösenordet men att sidan hann förvandlas till minnessida innan föräldrarna försökte logga in. Så flickan hade ju betrott föräldrarna med innehållet.
Men det verkar ju mer som att det handlar om att skydda tredjeparts integritet på hennes sida nu.
Vi får se om det kommer mer information....

Integriteten är mycket viktig.
https://www.svt.se/nyheter/far-inte-ratt-till...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-04 11:37

finns en färdig funktion för den här typen av situationer. Att inte aktivera den kanske kan ses som ett ställningstagande i sig?

https://newsroom.fb.com/news/2015/02/adding-a...

Citat:

"we’re introducing a new feature that lets people choose a legacy contact—a family member or friend who can manage their account when they pass away. "

  • Medlem
  • 2017-06-04 14:46
Ursprungligen av oskard:

finns en färdig funktion för den här typen av situationer. Att inte aktivera den kanske kan ses som ett ställningstagande i sig?

https://newsroom.fb.com/news/2015/02/adding-a...

Flickan dog 2012.

1
Bevaka tråden