Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tesla Model S vs Mustang GT

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Frågan är väl vilken sportbil som är den ultimata.

Själv skulle jag välja Teslan alla gånger.

- Snabbare
- Billigare
- Billigare att köra
- Snyggare

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-06-04 11:41

Av de två tycker jag mustangen är snyggare.

Som jag skrev i den andra tråden, elbilar är inte ett vettigt alternativ än.
Och billigare, det återstår att se, bilen är ju skrot när batteriet ger upp.

På fords hemsida står det att en Ford mustang GT kostar från 419 000Kr. Kikar jag på teslas hemsida så ligger basmodellen på 873 400Kr. Så tycker inte man kan påstå att teslan är billigare? Eller har jag kikat på helt fel priser?

Forden har även högre toppfart "Acceleration 0-100 km/h ca 4,5 s, toppfart 250 km/h." ( http://teknikensvarld.se/provkorning-av-ford-... )
Teslan har en toppfart på 225 och 0-100 på 5,8s enligt vad jag hittade på teslas hemsida.

Sedan har vi ju 90D 100D Dessa är snabbare än forden men de kostar över 1000 000kr st. Och P100D för nästan 1,7 miljoner kronor.

Senast redigerat 2017-06-04 12:30
  • Avstängd
  • 2017-06-04 13:25
Ursprungligen av Jonatatatan:

På fords hemsida står det att en Ford mustang GT kostar från 419 000Kr. Kikar jag på teslas hemsida så ligger basmodellen på 873 400Kr. Så tycker inte man kan påstå att teslan är billigare? Eller har jag kikat på helt fel priser?

Forden har även högre toppfart "Acceleration 0-100 km/h ca 4,5 s, toppfart 250 km/h." ( http://teknikensvarld.se/provkorning-av-ford-... )
Teslan har en toppfart på 225 och 0-100 på 5,8s enligt vad jag hittade på teslas hemsida.

Sedan har vi ju 90D 100D Dessa är snabbare än forden men de kostar över 1000 000kr st. Och P100D för nästan 1,7 miljoner kronor.

Nej en Tesla gör också 250km/h

Man köper inte en Tesla för dess sportiga egenskaper.
Man köper den för att vara med i den innovativa utvecklingen av elbilar.

Ursprungligen av Rlafh:

Nej en Tesla gör också 250km/h

Man köper inte en Tesla för dess sportiga egenskaper.
Man köper den för att vara med i den innovativa utvecklingen av elbilar.

Fast nu var det ju basmodellen (alltså den som heter 75) som jag jämförde och den har en toppfart på 225km/h enligt tesla själva. Redan där är det ganska orättvist eftersom teslan kostar över 400 000kr mer. Jag nämnde även att det fanns modeller av teslan med bättre prestanda men det valde du att ignorera? Och ja man köper inte en tesla för att få en sportig bil för den är stor och tung samma gäller mustangen. Man väljer troligtvis inte heller mellan en tesla eller mustang när man ska välja ny bil. Det är två helt olika målgrupper som köper bilarna.

Jag är ingen elbilshatare, hade gärna haft en men jag har inte pengarna till det eller möjlighet att ladda hemma eller på jobbet. Men när det kommer begagnade för 150 000 i storlektklass med en Saab 9-5 eller Volvo v70. Och har över 150hk och jag har möjlighet att ladda hemma köper jag gärna en.

  • Avstängd
  • 2017-06-04 14:07
Ursprungligen av Jonatatatan:

Fast nu var det ju basmodellen (alltså den som heter 75) som jag jämförde och den har en toppfart på 225km/h enligt tesla själva. Redan där är det ganska orättvist eftersom teslan kostar över 400 000kr mer. Jag nämnde även att det fanns modeller av teslan med bättre prestanda men det valde du att ignorera? Och ja man köper inte en tesla för att få en sportig bil för den är stor och tung samma gäller mustangen. Man väljer troligtvis inte heller mellan en tesla eller mustang när man ska välja ny bil. Det är två helt olika målgrupper som köper bilarna.

Jag är ingen elbilshatare, hade gärna haft en men jag har inte pengarna till det eller möjlighet att ladda hemma eller på jobbet. Men när det kommer begagnade för 150 000 i storlektklass med en Saab 9-5 eller Volvo v70. Och har över 150hk och jag har möjlighet att ladda hemma köper jag gärna en.

Den är elektroniskt begränsad till 225km/h men klarar av garanterat högre hastigheter än så.

Möjligheten att ladda hemma är något du får fixa själv och det räcker med 220V om man har en tex en Bolt.
Tar iofs 9h att ladda fullt men gör man det på nätterna är det ett icke bekymmer.

Elbilar är framtiden men 100% av befolkningen i Sverige kommer troligtvis aldrig få råd.

Ursprungligen av Rlafh:

Den är elektroniskt begränsad till 225km/h men klarar av garanterat högre hastigheter än så.

Ja självklart är det så men du måste utgå ifrån hur bilen kommer från fabrik annars kan man ju alltid mappa om forden och få ut mer effekt ur den också.

Citat:

Möjligheten att ladda hemma är något du får fixa själv och det räcker med 220V om man har en tex en Bolt.
Tar iofs 9h att ladda fullt men gör man det på nätterna är det ett icke bekymmer.

Beror på bor man i lägenhet är det inte särskilt enkelt. Jag har en egen parkeringsplats med elstolpe för motorvärmare och fläkt men den går på timer så man får bara laddning typ två timmar innan tiden man ställt in. Dessutom avsäkrad till 6A vilket ger dig endast 1380w på 230volt. SÅ det blir inte många % laddning på de två timmarna. Men vi får se under de närmsta 10 åren sker det säkert massa satsningar så att folk får möjlighet att ladda.

Jag tror de flesta kommer få råd med elbilar de måste bara komma ner till prisnivåer som man är van att lägga. Vilket de bör göra i takt med att biltillverkarna får upp sina försäljningsvolymer av elbilar.

  • Avstängd
  • 2017-06-04 14:19
Ursprungligen av Jonatatatan:

Ja självklart är det så men du måste utgå ifrån hur bilen kommer från fabrik annars kan man ju alltid mappa om forden och få ut mer effekt ur den också.
Beror på bor man i lägenhet är det inte särskilt enkelt. Jag har en egen parkeringsplats med elstolpe för motorvärmare och fläkt men den går på timer så man får bara laddning typ två timmar innan tiden man ställt in. Dessutom avsäkrad till 6A vilket ger dig endast 1380w på 230volt. SÅ det blir inte många % laddning på de två timmarna. Men vi får se under de närmsta 10 åren sker det säkert massa satsningar så att folk får möjlighet att ladda.

Jag tror de flesta kommer få råd med elbilar de måste bara komma ner till prisnivåer som man är van att lägga. Vilket de bör göra i takt med att biltillverkarna får upp sina försäljningsvolymer av elbilar.

Inga problem för hyresvärden att fixa det och det till en kostnad som jag personligen själv skulle stå för om jag köpte en elbil.
Ser man bara problemen så kommer det aldrig fungera.
Innovatörer som Jobs,Elon Musk skulle aldrig kommit dit dom är nu om man resonerar som du

  • Avstängd
  • 2017-06-04 14:21

Nu har jag turen att bo i en bostadsrättsföreningen som tänker i rätt banor.
Vi har redan fixat laddplatser ifall någon boende skulle vilja köpa en elbil.
Än så länge är det bara en som använder den till sin laddhybrid.

Ursprungligen av Rlafh:

Inga problem för hyresvärden att fixa det och det till en kostnad som jag personligen själv skulle stå för om jag köpte en elbil.
Ser man bara problemen så kommer det aldrig fungera.
Innovatörer som Jobs,Elon Musk skulle aldrig kommit dit dom är nu om man resonerar som du

Ursprungligen av Rlafh:

Nu har jag turen att bo i en bostadsrättsföreningen som tänker i rätt banor.
Vi har redan fixat laddplatser ifall någon boende skulle vilja köpa en elbil.
Än så länge är det bara en som använder den till sin laddhybrid.

Jo visst det går lösa om man har pengar. Men det får vänta till framtiden när de elbilar som idag säljs går hitta för lite mer realistiska summor (för min del) Och då kanske det redan fixats laddstolpar hos mig alternativt att jag flyttat.

Största problemet med Teslan är att du framstår som en smaklös miljömupp. Med en mustang så framstår man bara som smaklös

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-04 17:50

Att snacka maxfart, för körning på Svenska vägar helt obegripligt. Men 0-50 kmh på tiden X, ja det går jag igång på. Och dörrar som inte har tre lägen, utan stannar i exakt den vinkel man ställer den, det är smart.

Ford Mustang är drömbilen för mig, men en Tesla är idealbilen som jag önskar äga en dag.

  • Avstängd
  • 2017-06-04 19:42

50mil på en "tank" i en 75D ?

Timelaps film på det hela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-04 19:48

Tesla alla dagar i veckan. Även om Mustangen är en fantastik och helt galen bil. Vad gäller laddningen så är det såklart knepigt för många. Jag bodde fram till för tre år sedan i radhus med sen en samfällighet som ägde garagen. Jag lyckades driva fram en "utredning" om laddmöjligheter för elbilar. Men just när vi skulle fatta beslut kom frågan upp om vem som skulle betala för elen. Investeringen med individuella elmätare blev väldigt mycket större. Och då bara en(jag) av 116 skulle använda det så blev det tvärstopp. När väl frågan om kostnaden för laddning var på bordet var det ju inte att tänka på att de få(1) som just då skulle ladda(för mig max 8-10 sek per natt) skulle bli bjudna på det. Alla mina argument om högre pris vid försäljning, eller en schablonkostnad etc föll platt. Det var tvunget att vara exakt rättvist. Men just innan jag flyttade lyckades jag ändå få till en utredning om hur man skulle hantera det. Idag bor jag så det inte är ett problemm

  • Medlem
  • 2017-06-04 20:27
Ursprungligen av Ancientdragon:

Frågan är väl vilken sportbil som är den ultimata.

Själv skulle jag välja Teslan alla gånger.

- Snabbare
- Billigare
- Billigare att köra
- Snyggare

När jag tänker på Ford Mustang är det en Shelby eller 02 från 60-70 talet ?

http://m.ebay.com/itm/152562221930

Tanken med min jämförelse från början var ju toppmodellerna från respektive bilmodell.

Det är roligare att jämföra ?

När jag växte upp ville jag bli polis, köpa en mustang, röka pipa och lära mig basejumping.

Idag vill jag leva länge så jag undviker alla 4 och kan istället tänka mig att bli youtubemiljonär med en pool på gården, Tesla model S på uppfarten och sommarhus i Spanien.

Teslan känns som en vuxen sportbil helt enkelt i stil med Audi och Mercedes.

Jämförelsen med teknik skulle vara att jag tidigare letade efter telefonen som stack ut och var bäst på pappret. Idag vill jag ha telefonen som fungerar i min vardag och ligger skönt i handen.

  • Medlem
  • 2017-06-05 01:17
Ursprungligen av Ancientdragon:

Tanken med min jämförelse från början var ju toppmodellerna från respektive bilmodell.

Det är roligare att jämföra ?

När jag växte upp ville jag bli polis, köpa en mustang, röka pipa och lära mig basejumping.

Idag vill jag leva länge så jag undviker alla 4 och kan istället tänka mig att bli youtubemiljonär med en pool på gården, Tesla model S på uppfarten och sommarhus i Spanien.

Teslan känns som en vuxen sportbil helt enkelt i stil med Audi och Mercedes.

Jämförelsen med teknik skulle vara att jag tidigare letade efter telefonen som stack ut och var bäst på pappret. Idag vill jag ha telefonen som fungerar i min vardag och ligger skönt i handen.

Och jag som trodde att du menade Tesla som snabb och begränsad och Ford som lite bångstyrig men mångsidig och rolig. Sedan ser jag ju inte direkt Tesla som ett sportbilsmärke även om de går fort. Ford har ju otrolig bredd med allt från rena enkla familjebilar till GT 500. Men elbil är nog framtiden även om jag trodde ett tag att vätebilar skulle komma före. Men generellt anser jag att bilar är ett ont måste och ett stort svart hål i plånboken ?

Ursprungligen av PaO:

Och jag som trodde att du menade Tesla som snabb och begränsad och Ford som lite bångstyrig men mångsidig och rolig. Sedan ser jag ju inte direkt Tesla som ett sportbilsmärke även om de går fort. Ford har ju otrolig bredd med allt från rena enkla familjebilar till GT 500. Men elbil är nog framtiden även om jag trodde ett tag att vätebilar skulle komma före. Men generellt anser jag att bilar är ett ont måste och ett stort svart hål i plånboken ?

Nej jag gillar nynteknik som fungerar och jag gillar att vara kvar på vägen i kurvorna ?

Teslan är för mig som den första iPhonen. De fanns frågor om batteritid, kompabilitet och gränssnitt. Men på det stora hela var det en revolutionerande produkt. Min enda sorg i detta är priset då jag inte riktigt har en sådan budget idag.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-05 18:23

Faktum kvarstår, vill man transporteras i eget fordon med minsta möjliga påverkan på klimatet så är det elbil som gäller.

Innan man köper en Tesla - ifall man har råd - ska man väl kolla var deras laddstationer finns Som man kan konstatera är det inte så många.....
https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger

Räcker att jag lägger in denna bild så vet ni var jag står i frågan. Sedan vilken som är snabbast skiter jag i

  • Avstängd
  • 2017-06-05 19:02
Ursprungligen av calinou:

Innan man köper en Tesla - ifall man har råd - ska man väl kolla var deras laddstationer finns Som man kan konstatera är det inte så många.....
https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger

Du kan ladda en Tesla på alla andra laddare som finns. Så man är inte bunden till Teslas supercharger.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-06-06 07:52

För mig är det helt olika biltyper. En Tesla köper man för miljösamvetet, det är en dussinbil idag som syns överallt. En knallgul mustang köper man för att det är roligt. En bil som ger ett fånigt leende inombords bara man stoppar nycklarna i fickan.

Men om jag skulle välja en som present så Tesla alla gånger. Jag kunde sälja den och få en Mustang och ny maskinpark från Apple på köpet

  • Avstängd
  • 2017-06-06 08:04
Ursprungligen av flygarn:

För mig är det helt olika biltyper. En Tesla köper man för miljösamvetet, det är en dussinbil idag som syns överallt. En knallgul mustang köper man för att det är roligt. En bil som ger ett fånigt leende inombords bara man stoppar nycklarna i fickan.

Men om jag skulle välja en som present så Tesla alla gånger. Jag kunde sälja den och få en Mustang och ny maskinpark från Apple på köpet

Olika biltyper,ja
Dussinbil,nej

Ursprungligen av Rlafh:

Olika biltyper,ja
Dussinbil,nej

Kryllar av Tesla i Stockholm iallafall, så skulle kalla det dussinbil. Ser fler Tesla än vad jag ser av min bilmodell som ändå är från 2015 och populär.

  • Avstängd
  • 2017-06-06 08:33
Ursprungligen av Anderlind:

Kryllar av Tesla i Stockholm iallafall, så skulle kalla det dussinbil. Ser fler Tesla än vad jag ser av min bilmodell som ändå är från 2015 och populär.

Nu är inte Stockholm Sveriges centrum eller representativt för hela Sverige
Volvo,VW är en dussinbil. Det finns enligt uppgift 1 miljon Volvo bilar i Sverige kontra 2482 Teslor.
Så nej det är ingen dussinbil

Ursprungligen av Rlafh:

Nu är inte Stockholm Sveriges centrum eller representativt för hela Sverige
Volvo,VW är en dussinbil. Det finns enligt uppgift 1 miljon Volvo bilar i Sverige kontra 2482 Teslor.
Så nej det är ingen dussinbil

Förstår att du inte bor i Stockholm men ändå vet hur det ser ut här på vägarna och hur mycket Tesla-bilar det rullar.

edit:
Undrar var det rullar flest elbilar i Sverige?
ca. 1/3 av alla elbilar i Sverige finns i Stockholm.

Enligt Car.info så finns det sju teslor på sandön utanför Luleå

En ö utan förbindelse med fastlandet. Vare sig bro eller färja. En enskild grusväg som går över ön...

Det är grejer...

  • Avstängd
  • 2017-06-06 08:57
Ursprungligen av Anderlind:

Förstår att du inte bor i Stockholm men ändå vet hur det ser ut här på vägarna och hur mycket Tesla-bilar det rullar.

edit:
Undrar var det rullar flest elbilar i Sverige?
ca. 1/3 av alla elbilar i Sverige finns i Stockholm.

Vänta nu! Har jag någonstans i mitt inlägg påstått att det inte rullar fler Teslor i Stockholm jämfört mot resten av Sverige?
Jag skrev att Stockholm INTE representativt för Sverige dvs att det antal Teslor du ser i Stockholm speglar inte antalet i resten av Sverige.
Tesla är ingen dussinbil till det totala antalet bilar som säljs i hela landet.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-06-06 08:58

Ser man ett par per dag i trafiken är det en dussinbil i min bok och det gör jag i Malmö Stockholm Göteborg Uppsala. Om man säger så här, jag har sett en mustang i år.

Men visst Tesla-ägarna vill nog gärna tro att de är unika.

Bevaka tråden