Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar högtalaren Homepod

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple presenterar under WWDC en smart högtalare med Siri integrerad och fokus på musikupplevelser. Högtalaren kommer senare i år och heter Homepod.

Läs hela artikeln här

Blev riktigt sugen på en HomePod (dock besviken på namnet, borde hetat Siri Speaker) men synd att den inte kommer hit förrän 2018 och då vet man inte ens om den har stöd för svenska. Sen lär den ju kosta runt 4000kr och uppåt med tanke på att den går på $349 i USA.

  • Avstängd
  • 2017-06-05 21:47
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Blev riktigt sugen på en HomePod (dock besviken på namnet, borde hetat Siri Speaker) men synd att den inte kommer hit förrän 2018 och då vet man inte ens om den har stöd för svenska. Sen lär den ju kosta runt 4000kr och uppåt med tanke på att den går på $349 i USA.

Har svårt att se varför den inte skulle ha stöd för Siri på svenska när alla andra enheter har det.
Min gissning är att den kostar 4500:-

  • Medlem
  • 2017-06-05 21:59
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Blev riktigt sugen på en HomePod (dock besviken på namnet, borde hetat Siri Speaker) men synd att den inte kommer hit förrän 2018 och då vet man inte ens om den har stöd för svenska. Sen lär den ju kosta runt 4000kr och uppåt med tanke på att den går på $349 i USA.

Hade inte Macsense en produkt kallad HomePod för 10 år sedan eller så?

Ursprungligen av Rlafh:

Har svårt att se varför den inte skulle ha stöd för Siri på svenska när alla andra enheter har det.
Min gissning är att den kostar 4500:-

Jo det är rimligt men man vet aldrig med Apple men tänkte nog mer på att alla kommandon inte kommer fungera på svenska så den kommer antagligen vara mycket mer begränsad.

Ursprungligen av PaO:

Hade inte Macsense en produkt kallad HomePod för 10 år sedan eller så?

Det vet jag inget om! Men tycker fortfarande att det är ett sämre namn än Siri Speaker — tycker Apple misslyckades med High Sierra som namn också. Fanns ju mycket bättre namn som cirkulerade innan Keynoten.

För den som seriöst är intresserad av musik är inte Homepod ett alternativ. Hur många ingångar har högtalaren exempelvis? Kan man koppla in ett elpiano och en vinylspelare?

Ursprungligen av Johan Thuresson:

För den som seriöst är intresserad av musik är inte Homepod ett alternativ. Hur många ingångar har högtalaren exempelvis? Kan man koppla in ett elpiano och en vinylspelare?

Klart den inte är, men den duger säkerligen för väldigt många.

Denna har jag längtat efter länge. Synd bara att den bara finns i den storleken.. kan ha denna stora i vardagsrummet. Men i hallen vill jag ha små enheter. Jag är mest ute efter Siri funktionen.
Glad att jag inte investerat något alls i Sonos. HomePod verkar vara en direkt konkurrent till dom. Och mycket bättre.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2017-06-05 22:37
Ursprungligen av Johan Thuresson:

För den som seriöst är intresserad av musik är inte Homepod ett alternativ. Hur många ingångar har högtalaren exempelvis? Kan man koppla in ett elpiano och en vinylspelare?

Så länge ditt elpiano och din vinylspelare har stöd för Airplay borde det inte vara några problem.

  • Avstängd
  • 2017-06-05 22:41
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jo det är rimligt men man vet aldrig med Apple men tänkte nog mer på att alla kommandon inte kommer fungera på svenska så den kommer antagligen vara mycket mer begränsad.

Vilka kommandon tänker du på då? Vad jag vet så dom som fungerar till Apple Music fungerar på svenska också.

  • Avstängd
  • 2017-06-05 22:42
Ursprungligen av Johan Thuresson:

För den som seriöst är intresserad av musik är inte Homepod ett alternativ. Hur många ingångar har högtalaren exempelvis? Kan man koppla in ett elpiano och en vinylspelare?

Finns det någon högtalare som har den funktionen? Eller du kanske bara var ironiskt? ?

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

...tycker Apple misslyckades med High Sierra som namn också...

Att gå från Sierra till High Sierra kan väl ses som en parallell till när man gick från Leopard till Snow Leopard.

Dvs en markering att det inte är så många nya "synliga" funktioner, men många förändringar och förbättringar "under skalet".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att gå från Sierra till High Sierra kan väl ses som en parallell till när man gick från Leopard till Snow Leopard.

Dvs en markering att det inte är så många nya "synliga" funktioner, men många förändringar och förbättringar "under skalet".

Självklart det finns en logisk koppling där! Men det hindrar inte namnet från att vara sämre än Snow Leopard i min mening.

Får väl sälja Stereon och högtalarna till den nu då. Använder ju bara den till AirPlay ändå. Börja köpa HomePods istället. Kan bli intressant utveckling.

Ursprungligen av Rlafh:

Vilka kommandon tänker du på då? Vad jag vet så dom som fungerar till Apple Music fungerar på svenska också.

Jo Apple Music kommandona funkar säkerligen ungefär lika bra men den ska ju kunna utföra mycket mer komplexa kommandon än så. Vad jag har sett av engelska Siri i videos osv. och sedan plockat upp luren för att göra samma sak på svenska har det nästan alltid gjort mig besviken.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-06-05 23:27

Jag blev ju lite sugen på Homepod men rejält besviken att den är så tätt integrerad med Music. Jag tänker ju aldrig byta ifrån Spotify! ❤️

  • Medlem
  • 2017-06-05 23:43
Ursprungligen av Johan Thuresson:

För den som seriöst är intresserad av musik är inte Homepod ett alternativ. Hur många ingångar har högtalaren exempelvis? Kan man koppla in ett elpiano och en vinylspelare?

Frågan är snarare har den AUX, Airplay eller Spotify klient. Sedan kan jag inte förstå att Apple jobbat länge med denna. Presenteras i juni och försäljning i december. Den bör bannemig vara lysande ?

  • Medlem
  • 2017-06-05 23:47
Ursprungligen av Rlafh:

Finns det någon högtalare som har den funktionen? Eller du kanske bara var ironiskt? ?

Aktiva högtalare av klass har många ingångar så det är inga problem

  • Medlem
  • 2017-06-05 23:48
Ursprungligen av panther:

Får väl sälja Stereon och högtalarna till den nu då. Använder ju bara den till AirPlay ändå. Börja köpa HomePods istället. Kan bli intressant utveckling.

Vad har du för anläggning idag?

  • Medlem
  • 2017-06-05 23:50
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Det vet jag inget om! Men tycker fortfarande att det är ett sämre namn än Siri Speaker — tycker Apple misslyckades med High Sierra som namn också. Fanns ju mycket bättre namn som cirkulerade innan Keynoten.

Found it ?

Inte lika snygg men bannemig samma namn
https://www.cnet.com/products/macsense-homepo...

  • Avstängd
  • 2017-06-05 23:50
Ursprungligen av PaO:

Aktiva högtalare av klass har många ingångar så det är inga problem

Låter inte som aktiva högtalare duger åt audiofilen JT ?

Ursprungligen av PaO:

Vad har du för anläggning idag?

Skaplig Pioneer. Ingen värsting. Medium ungefär.

HomePod är snyggare

  • Medlem
  • 2017-06-06 00:13
Ursprungligen av panther:

Skaplig Pioneer. Ingen värsting. Medium ungefär.

HomePod är snyggare

Ja det kanske den är men det är hård konkurrens som den ger sig in i ?
Spännande med tester i december

Ursprungligen av PaO:

Ja det kanske den är men det är hård konkurrens som den ger sig in i ?
Spännande med tester i december

Säkert. Men jag har inte kollat på liknande högtalare. Om man inte har jätte PRO behov tycker jag det verkar klart intressant. Får väl jämföra och undersöka.
Men gillade HomePod

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-06-06 09:08

HomePod verkar intressant. Och med hästkrafter i form av A8 kommer den ju vara kapabel till massor! Jag ser en framtid med dessa.

Intressant men ska man vara inne i hela Apple ekosystemet för att ha nytta av den? Har den Bluetooth, så du kan exempelvis streama från din Samsung mobil via den? Går det spela Spotify på den eller måste man ha ett abonnemang på Apples egen musiktjänst?
Apple och Microsoft är sent ute med sina assistenter. Så Amazon och Google har fått ett väldigt stort försprång.

Priset är högt så det gäller att den verkligen levererar.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-06-06 11:14
Ursprungligen av johnh3:

Intressant men ska man vara inne i hela Apple ekosystemet för att ha nytta av den? Har den Bluetooth, så du kan exempelvis streama från din Samsung mobil via den? Går det spela Spotify på den eller måste man ha ett abonnemang på Apples egen musiktjänst?
Apple och Microsoft är sent ute med sina assistenter. Så Amazon och Google har fått ett väldigt stort försprång.

Priset är högt så det gäller att den verkligen levererar.

Står väldigt lite information på sidan om HomePod, men jag antar att den går att streama till precis som en AIrPort Express. Dock fungerar inte den inbyggda Siri ihop med annat än HomeKit och Apple Music, så att byta låt eller spela upp en spellista kommer man fortfarande få göra från mobilen, tyvärr. (Jag kommer inte lämna Spotify för Apple Music, så enkelt är det bara.) Vill dock ändå ha en HomePod för det kompakta formatet, men skall givetvis ge den en lyssning i affären innan. När det gäller högtalare köper jag aldrig grisen i säcken.

  • Medlem
  • 2017-06-06 11:40
Ursprungligen av Redaktionen:

Apple presenterar under WWDC en smart högtalare med Siri integrerad och fokus på musikupplevelser. Högtalaren kommer senare i år och heter Homepod.

Läs hela artikeln här

Mycket spännande och intressant att Apple tar fram en smart högtalare alltid är där något som ingen annan tänkte på innan ?
Alexa och Echo har jag dålig koll på men gällande Google Home så är ju tanken att man har ChromeCast som förlängd arm till sina befintliga enheter. Personligen kör jag multiroom musik mef ChromeCast Audio på traditionell stereo i vardagsrummet och bättre bluetooth högtalare i köket. Fungerar utmärkt och bättre ljud än bluetooth aptx. Men namnet HomePod är ju ett skämt dessutom använt redan för musikspelare även om det var länge sedan

Ursprungligen av JohannesKBA:

Står väldigt lite information på sidan om HomePod, men jag antar att den går att streama till precis som en AIrPort Express. Dock fungerar inte den inbyggda Siri ihop med annat än HomeKit och Apple Music, så att byta låt eller spela upp en spellista kommer man fortfarande få göra från mobilen, tyvärr. (Jag kommer inte lämna Spotify för Apple Music, så enkelt är det bara.) Vill dock ändå ha en HomePod för det kompakta formatet, men skall givetvis ge den en lyssning i affären innan. När det gäller högtalare köper jag aldrig grisen i säcken.

Så om man har en Airport express och en schysst anläggning redan så få en massa irriterande begränsningar på köpet om man byter?

Bevaka tråden