Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar nya Imac och Imac Pro

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har presenterat nya modeller av Imac-familjen med bland annat nya grafikkort och bättre skärmar. Senare i år kommer också en kraftigare Imac Pro.

Läs hela artikeln här

27-tummaren gick att uppgradera till 64 GB sedan tidigare, bara inte från Apple då.

Hrrrm, dags att byta ut Imac i3 där hemma.

Jag undrar om inte väldigt många "pro-användare" vill kunna jobba med två likadana skärmar – är det tänkt att man ska köpa två imacar då?

Ursprungligen av gabriela:

Jag undrar om inte väldigt många "pro-användare" vill kunna jobba med två likadana skärmar – är det tänkt att man ska köpa två imacar då?

Det kommer en ny fristående skärm "snart".

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det kommer en ny fristående skärm "snart".

Jaha, det missade jag.

Ursprungligen av gabriela:

Jaha, det missade jag.

Nja, det framkom redan under den där träffen de hade i början av april med en handfull journalister. Så det är inget som har presenterats i kväll.

Ursprungligen av gabriela:

Jaha, det missade jag.

Nej du har inte missat något.

Inget nytt officiellt om nya skärmar.

Kan man installera mer minne själv efteråt?
Har inte råd att maxa minnet nu och vill kunna höra det senare.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det kommer en ny fristående skärm "snart".

Dock inte från Apple själva.

Är mer inne på en iMac Pro när den släpps, fullmaxad bör den ju hamna strax under 100 papp

Ursprungligen av @ndreas:

Dock inte från Apple själva...

Jo, enligt Phil Schiller. Fast det dröjer ju tyvärr till nästa år:
"...we are in the process of what we call completely rethinking the Mac Pro... ...we will be doing a pro display as well... ...you won’t see any of those products this year; we’re in the process of that..."

https://www.macrumors.com/2017/04/04/apple-up...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-06 11:13
Ursprungligen av powerplant:

Kan man installera mer minne själv efteråt?
Har inte råd att maxa minnet nu och vill kunna höra det senare.

Ser inte ut så på bilderna.

Har själv svårt att berättiga ett köp av en iMac Pro för mitt eget bruk, dels med det skyhöga priset. 5000USD motsvara två st vanliga 27" iMac.

iMac pro känns verkligen som Apple satsar på proffsanvändarna - 10Gbit Ethernet, ECC, 18kärnor, 16GBHBM2.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-06 11:45

Jag tycker det ser ut som om minnena sitter i socklar, man kanske måste byta ut sina små minnen mot större dock på grund av begränsat antal socklar. (troligen fyra socklar)

  • Avstängd
  • 2017-06-06 12:13

Nej det går inte att byta minnen (enligt Macworld)

http://macworld.idg.se/2.1038/1.683948/du-kan...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-06 12:19

Jag är tveksam, varför montera standardsocklar för minnena och sedan inte kunna byta ut dem?
Tiden får utvisa vad som gäller, iMac Pro kommer inte landa hos mig iallafall..

Jag har verkligen inget behov av pro varianten utan tänkte uppgradera minnet i den vanliga 27an senare ifall det går. Artikeln från mack world handlade om pro-varianten.

Ursprungligen av mattiL:

Jag är tveksam

Man kan ju inte låta bli att vara lite försiktigt inställd till hela konceptet.
Konsolideringen i "nya" mac pro slog ju inte så väl ut – kan man verkligen hoppas att det går bättre om de lägger till inbyggd skärm och tar bort minnesuppgradering?!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-06 13:45

Vanliga iMac 27'' ska man visst kunna byta minnena i, tydligen inte i iMac 21'' eller Pro.

Ursprungligen av mattiL:

Vanliga iMac 27'' ska man visst kunna byta minnena i, tydligen inte i iMac 21'' eller Pro.

Låter ju helskumt om det är sant. Att det skulle gå att uppgradera/byta minnen på vanliga iMac och inte i PRO varianten.
SÅ korkade kan ju inte  vara ändå. Har jag svårt att tro på.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-06-06 14:52

Med tanke på placeringen av minnena på bilden och att det inte finns någon lucka där så lutar jag också åt att de inte går att byta ut, om de inte har börjat skruva fast bakstycket till framdelen av skärmen. Även om det är protoypbilder vi ser så borde de ju inte skifta placeringen av minnen ner mot mitten senare för att kunna sätta dit en "snygg" lucka.

Ursprungligen av gabriela:

Man kan ju inte låta bli att vara lite försiktigt inställd till hela konceptet.
Konsolideringen i "nya" mac pro slog ju inte så väl ut – kan man verkligen hoppas att det går bättre om de lägger till inbyggd skärm och tar bort minnesuppgradering?!

Nej, inte direkt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-06 15:29

Den som köper iMac Pro vet hur mycket RAM man behöver, och denna målgrupp är mindre priskänslig än gemene man.
Alla iMac:ar går väl att öppna, med rätt verktyg och reservdelar. Så ett byte av RAM är nog inte omöjligt, utan bara dyrt.

Ursprungligen av reboot81:

Den som köper iMac Pro vet hur mycket RAM man behöver

Alltid dubbelt så mycket än vad man har!

Ursprungligen av gabriela:

Alltid dubbelt så mycket än vad man har!

Alltid dubbelt så mycket som Apple officiellt stöder, heter det väl?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-06 20:10
Ursprungligen av reboot81:

Den som köper iMac Pro vet hur mycket RAM man behöver, och denna målgrupp är mindre priskänslig än gemene man.
Alla iMac:ar går väl att öppna, med rätt verktyg och reservdelar. Så ett byte av RAM är nog inte omöjligt, utan bara dyrt.

Förutsätter ju att den som beställer också är användaren av datorn, inte alltid så i större företag.

Ingen av dem går att byta ram på själv? Värre än ett skämt...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-06 21:24
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Ingen av dem går att byta ram på själv? Värre än ett skämt...

Läs #18

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-06 23:20

En större bild visar om jag förstår rätt, från vänster 4st minnen runt CPU, kylfläns – men vad är det för kretsar under? "Bakom" foten. SSDn? Ser inte hur varken en 2,5" eller 3,5" disk skulle få plats, men det är ingen överraskning.
Det överliggande kretskortet, som lutar på höger sida, är det PSU:n?

Ursprungligen av reboot81:

En större bild visar om jag förstår rätt, från vänster 4st minnen runt CPU, kylfläns – men vad är det för kretsar under? "Bakom" foten. SSDn? Ser inte hur varken en 2,5" eller 3,5" disk skulle få plats, men det är ingen överraskning.
Det överliggande kretskortet, som lutar på höger sida, är det PSU:n?

Ser ut som lagringskretsar på moderkortet.
Ser ingen PSU, den är nog glömd i renderingen.

Ursprungligen av reboot81:

Det överliggande kretskortet, som lutar på höger sida, är det PSU:n?

Förmodligen. Jämför nätagget i 27":
https://www.ifixit.com/Guide/Image/meta/5DTeN...

Bevaka tråden