Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cykelintresserade på 99mac?

Tråden skapades och har fått 204 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2016-05-12 21:30

Hur många mil har du cyklat sammanlagt i år?
Jag tror det viktigaste är att du cyklar lite varje dag fram tills det är dags. På så vis får du en vana med cykeln och konditionen bygger man upp ganska snabbt. Kanske bör man även tänka på att ta det lugnt i början så man inte blir för ivrig och bränner all kraft för tidigt? (I loppet alltså)

Ursprungligen av Dalle:

Hur många mil har du cyklat sammanlagt i år?
Jag tror det viktigaste är att du cyklar lite varje dag fram tills det är dags. På så vis får du en vana med cykeln och konditionen bygger man upp ganska snabbt. Kanske bör man även tänka på att ta det lugnt i början så man inte blir för ivrig och bränner all kraft för tidigt? (I loppet alltså)

Önskar det vore mer men det är tyvärr bara cirka 70 mil försöker cykla 3-4 gånger i veckan dessa slingor ligger på mellan 2,5-4,5 mil i längd.
Hoppas att det inte regnar varje dag så man hinner träna...

Ursprungligen av Dalle:

Hur många mil har du cyklat sammanlagt i år?
Jag tror det viktigaste är att du cyklar lite varje dag fram tills det är dags. På så vis får du en vana med cykeln och konditionen bygger man upp ganska snabbt. Kanske bör man även tänka på att ta det lugnt i början så man inte blir för ivrig och bränner all kraft för tidigt? (I loppet alltså)

3,267.5 km (Strava or it didn´t happen).

Ok jag behöver nog lite råd o tips. Jag har börjat titta efter en ny/en till cykel. Först provade jag en Trek Hybrid kallad Allant, den kändes bra men så började jag tänka att förutom däckbredd o skivbromsar så är den ganska lik den GT jag har idag, det är en vardagscykel som kan användas vartsom helst. Så då började jag titta på nybörjar racer.

Förra veckan provkörde jag en racer för första gången i mitt liv, har aldrig haft bockstyre, o idag ska jag provköra en annan. Den förra var väldigt lätt då den var helt i kolfiber o långt utanför min budget(max 8000kr) men det var ändå ett bra provåk.

Idag ska jag testa en alu-cykel, Giant Defy3(2015). Någon som har någon årsmodell av denna cykel o kan ge lite tips, infallsvinklar, synpunkter etc?
Går det tex att sätta bredare däck än 25mm?

Nästa fråga: nån som använder Sigmas cykeldator Rox 10.0? Jag får ett felmeddelande när jag ansluter den till datorn m usb. "loggingerrorevent" felkod 125 dyker upp på datorskärmen. Någon som fått detta o möjl har tips på lösning? Har mailat sigma men vet ej om eller när jag får svar. Min erfarenhet av kontakt med dem är att de har väldiga problem m att fatta engelska...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-06-03 09:13

Vill du ha en "racer" med plats till breda däck ska du titta på en cross (CX) istället, brukar också ha fäste för skärmar om du vill ha det och använda i vinterslaskväglag.

Ursprungligen av Mija:

Vill du ha en "racer" med plats till breda däck ska du titta på en cross (CX) istället, brukar också ha fäste för skärmar om du vill ha det och använda i vinterslaskväglag.

Tyvärr är cx-cyklar en bit utanför min budget

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-06-03 15:06
Ursprungligen av Mymac4ever:

Tyvärr är cx-cyklar en bit utanför min budget

Det kanske är lite svårare att hitta dom just nu eftersom det är inte är CX säsong. Men visst går det om man vill. Den här är under din budget på 8000 kr. http://www.wiggle.se/verenti-substance-crossc...

Ursprungligen av Mija:

Det kanske är lite svårare att hitta dom just nu eftersom det är inte är CX säsong. Men visst går det om man vill. Den här är under din budget på 8000 kr. http://www.wiggle.se/verenti-substance-crossc...

Gör detsamma nu. Provkörde en Giant Defy3(2015), en vägracer, idag o blev frälst ?. Den må ha smala däck men den var urskön att köra så jag ska cykla hem den nästa fredag ?.

Vad gäller cykeldatorn har jag fått svar från Sigma...

Ursprungligen av Mymac4ever:

Gör detsamma nu. Provkörde en Giant Defy3(2015), en vägracer, idag o blev frälst ?. Den må ha smala däck men den var urskön att köra så jag ska cykla hem den nästa fredag ?.

Vad gäller cykeldatorn har jag fått svar från Sigma...

Trivs du med din nya cykel?
Jag är oxå lite sugen på att byta ut min hybrid mot en racer så dela gärna med dig av dina intryck

Ursprungligen av memnon:

Trivs du med din nya cykel?
Jag är oxå lite sugen på att byta ut min hybrid mot en racer så dela gärna med dig av dina intryck

Jag tycker den är jättekul att cykla. Var ut på en femmilsrunda igår runt sjön Marmen, i växlande väder. Det är sådan skillnad för mig mot min andra cykel, 29" smala (25mm) istället för 26" breda(50mm) däck gör en stor skillnad på rullfart o hur mkt jag behöver jobba. Samtidigt jobbar jag gärna lite hårdare när jag märker att cykeln inte sas motarbetar mig.

Jag har alltid trott att den sittställningen jag haft på min andra cykel var avslappnad men nu när jag har racern vet jag att det var lite fel.

Allt känns perfekt men möjl skulle jag önska att jag fick ut bättre bromskraft, men det kanske kommer när jag hittar det perfekta greppet, eller så kanske jag kan byta till längre bromsklossar bak...

Igår blev det som sagt en tur i växlande väder. Det började m 15 grader o "sol" samt en del vind som sedan gick över till hällregn varvid jag var glad över att finna en bussholk att stå i ett tag.

Förresten en till sak om cykeln. Denna har alu-ram o kolfibergaffel o jag gillar den vridstyvheten som ramen ger. Gaffeln i sin tur är bra på att ta upp mindre ojämnheter i de norrländska vägarna

Har blivit riktigt intresserad av cykling och funderar skarpt att byta ut min hybrid mot en "komfort racer".
Då jag i princip inte kan så mycket om cykling/cyklar hoppas jag på lite hjälp.

dom jag kollat på är

Bianchi impulso 105
Bianchi nirone 7 claris
Cannondale caad12 105

frågan är om det är värt pengarna att köpa cannondale för 15 eller kommer Bianchi via nirone duga gott åt mig skiljer ju trots allt 6000
eller ska man titta på nåt annat?

  • Medlem
  • 2016-06-12 12:06
Ursprungligen av Mymac4ever:

Det är sådan skillnad för mig mot min andra cykel, 29" smala (25mm) istället för 26" breda(50mm) däck gör en stor skillnad på rullfart o hur mkt jag behöver jobba. Samtidigt jobbar jag gärna lite hårdare när jag märker att cykeln inte sas motarbetar mig.

Däckstrycket är också en helt avgörande faktor för hur tungt det går när man cyklar. På däcket står maxtrycket angivet, pumpa upp däcken till nära maxtryck så rullar det ännu lättare. Jag har en cross-hybrid och trycker i 6 bar i mina däck, tror att en racer har ännu högre tryck.
Om du kör över ett gruskorn och hela cykeln studsar till så vet du att du har bra tryck.

När det gäller bromsar så skulle jag aldrig vilja ha något annat än skivbromsar. När man har vant sig med bettet i dessa vill man inte gå tillbaka till de gamla v-bromsarna igen.

Ursprungligen av Dalle:

Däckstrycket är också en helt avgörande faktor för hur tungt det går när man cyklar. På däcket står maxtrycket angivet, pumpa upp däcken till nära maxtryck så rullar det ännu lättare. Jag har en cross-hybrid och trycker i 6 bar i mina däck, tror att en racer har ännu högre tryck.
Om du kör över ett gruskorn och hela cykeln studsar till så vet du att du har bra tryck.

När det gäller bromsar så skulle jag aldrig vilja ha något annat än skivbromsar. När man har vant sig med bettet i dessa vill man inte gå tillbaka till de gamla v-bromsarna igen.

När jag ursprungligen började titta på ny cykel var skivbroms ett av kriterierna men tyvärr är sas det kriteriet o min maxbudget inte särskilt kompatibla så då fick det bli V igen men på min andra cykel bytte jag till längre klossar som ger ett bättre grepp(större kontaktyta) så om det bara går att sätta sådana på denna cykeln så är saken klar, annar är det bara att vänja sig

Senast redigerat 2016-06-12 14:06
  • Medlem
  • 2016-06-21 17:46

Körde en liten runda idag. Fint väder men alldeles för blåsigt. (Åt ena hållet) Hur som helst blev det 10,94 mil. Nytt säsongsbästa.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-22 12:13

Då skulle du väl kört åt andra hållet

  • Medlem
  • 2016-06-22 16:20
Ursprungligen av kenjon:

Då skulle du väl kört åt andra hållet

För att få medvind måste man först ha motvind (Om man inte fuskar och åter tåg eller liknande åt ena hållet)

Good news: min cykeldator ska funka igen som den ska
Bad news: Sigmas support kunde inte backa upp innehållet före fw-uppdatering varför allt som var på den är väck

En liten notis: enligt sigma berodde felet som jag fick(error 126/loggingerror) på Macosx 10.11.x o tydligen har Apple inte kunnat finna vad det är som orsakar det.

Resultatet av felet är dock att det ej gick att synka cykeldatorn med datorprogrammet

Jag borde antagligen ha backat upp cykeldatorn innan jag uppgraderade min Mac men det var en sak jag totalt förbisåg/missade

Jaja, bara att ge sig ut o lagra mil i såväl ben som cykeldator

EDIT: Eftersom mitt inlägg var kopplat till poster från vad admin bedömt som troll/spammare så strök jag ner det.

Senast redigerat 2017-01-25 19:27

Tog bort två inlägg och ändrade ett, tack för rapporten.

Har en liten fråga/fundering vad är den största fördelen med att ha en cykeldator kontra att använda sin iPhone med strava som jag gör?
Funderar även kring en träningsklocka typ polar V800 eller garmin fenix 5 känns som mer mångsidig än cykeldatorn?

bytte nyss pedaler från spd som jag hade på min landsvägshoj till spd-sl tycker skillnaden är stor blev av med mina ömmande knän tycker om det större anläggningsytan nån som har liknande erfarenheter?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-06-05 09:31
Ursprungligen av memnon:

Har en liten fråga/fundering vad är den största fördelen med att ha en cykeldator kontra att använda sin iPhone med strava som jag gör?

En vettig cykeldator har en display som du kan se på i fullt solsken och mycket längre batteritid.
iPhone med Strava måste vara det sämsta, den kan inte ens rotera kartan om du följer en rutt.

Ursprungligen av memnon:

Har en liten fråga/fundering vad är den största fördelen med att ha en cykeldator kontra att använda sin iPhone med strava som jag gör?
Funderar även kring en träningsklocka typ polar V800 eller garmin fenix 5 känns som mer mångsidig än cykeldatorn?

bytte nyss pedaler från spd som jag hade på min landsvägshoj till spd-sl tycker skillnaden är stor blev av med mina ömmande knän tycker om det större anläggningsytan nån som har liknande erfarenheter?

Vill du använda cykeldatorn för att förbättra din förmåga att cykla eller för något annat? Om du vill löpträna är rimligen en träningsklocka alternativet. Om du vill cykla/navigera är, trots ‘rotationsproblemet’ i Strava, iPhone & en cykelapp bättre än klocka. Det finns fler cykelappar än Strava! Bäst verktyg för förbättrad cykling ger IMO Garmin Edge 1000 alternativt 520. Med Edge 1000 får du största displayen, med Edge 520 får du en mer ekonomisk lösning. Fördelen med bägge modellerna är att det finns IQappar som du kan installera. Några mest för att få en mer underhållande displaybild, andra är riktigt kraftfulla program som i abonnemangsform erbjuder verktyg för dig om du vill träna ‘databaserat’ med wattmätare. Bland dem kan nämnas Baron Biosystems Xert. Även om du inte idag har wattmätare, så ger de nämnda Edge GPS modellerna möjligheten att få ut ‘mer’ om/när du skaffar en sådan.

Ursprungligen av ArtAudio:

Vill du använda cykeldatorn för att förbättra din förmåga att cykla eller för något annat? Om du vill löpträna är rimligen en träningsklocka alternativet. Om du vill cykla/navigera är, trots ‘rotationsproblemet’ i Strava, iPhone & en cykelapp bättre än klocka. Det finns fler cykelappar än Strava! Bäst verktyg för förbättrad cykling ger IMO Garmin Edge 1000 alternativt 520. Med Edge 1000 får du största displayen, med Edge 520 får du en mer ekonomisk lösning. Fördelen med bägge modellerna är att det finns IQappar som du kan installera. Några mest för att få en mer underhållande displaybild, andra är riktigt kraftfulla program som i abonnemangsform erbjuder verktyg för dig om du vill träna ‘databaserat’ med wattmätare. Bland dem kan nämnas Baron Biosystems Xert. Även om du inte idag har wattmätare, så ger de nämnda Edge GPS modellerna möjligheten att få ut ‘mer’ om/när du skaffar en sådan.

Huvudmålet är ju att att förbättra mig som cyklist men även kul om man kan logga lite annat typ gym, vandring ,joggning.
Vill ha möjlighet att ansluta ant+ sensorer kadens&fart det är väl inte möjligt med iPhone va?
Är inte så beroende av navigation då jag oftast vet var jag vill cykla ( kör kortare turer 50-75km) så att inte kunna rotera kartan är inget jag lidigt av.

Funderar fortfarande på klocka eller alternativt Edge 520 klocka inser jag blir lite av en kompromiss.

Wattmätare verkar vara rätt kostsamma är det värt att investera i även om man inte cyklar 300 mil under sommaren?

Ursprungligen av memnon:

Huvudmålet är ju att att förbättra mig som cyklist men även kul om man kan logga lite annat typ gym, vandring ,joggning.
Vill ha möjlighet att ansluta ant+ sensorer kadens&fart det är väl inte möjligt med iPhone va?
Är inte så beroende av navigation då jag oftast vet var jag vill cykla ( kör kortare turer 50-75km) så att inte kunna rotera kartan är inget jag lidigt av.

Funderar fortfarande på klocka eller alternativt Edge 520 klocka inser jag blir lite av en kompromiss.

Wattmätare verkar vara rätt kostsamma är det värt att investera i även om man inte cyklar 300 mil under sommaren?

iPhone trivs bättre med BlueTooth än med ANT+. Det har dock funnits (finns?) bryggor som översätter mellan ANT+ och BT [googla t ex Wahoo RFLKT]. Pulsband för BT finns flera olika. Det finns hastighetsmätare och kadensmätare (i kombo) som kommunicerar via BT. Det finns effektmätare som kommunicerar med både ANT och BT, t ex PowerTap P1. Måste du verkligen ha ANT+?

Prisvärdhet för den som inte satsar "hårt" på att förbättra sin cykling är ju svårt att skatta. Hur som helst med en Edge 520 kommer du långt. Jag har själv använt min gamla Edge 500 när jag sprungit/gått långturer. Det kan rentav finnas armband för att ha den på handleden. En kompis hade ett sådant inför Kalmar IM för något år sedan. Wattmätare finns från ca 6000 SEK och uppåt. Avråder dock från Stages, även om priset är förhållandevis lågt. Den tål inte vatten, kan jag säga efter att ha gjort slut på en i regnväder.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-06-07 08:02
Ursprungligen av ArtAudio:

iPhone trivs bättre med BlueTooth än med ANT+. Det har dock funnits (finns?) bryggor som översätter mellan ANT+ och BT [googla t ex Wahoo RFLKT].

Det finns fortfarande. Det ligger en ((CABLE)) i tullen och väntar på att skickas vidare till mig i veckan. http://npe-inc.com/products/products-cable.ht...

Bevaka tråden