Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyheterna i Mac OS 10.13 High Sierra

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple visar under WWDC upp nästa version av operativsystemet Mac OS, som får det högtravande namnet High Sierra.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-05 22:10

APFS i macOS High Sierra!
Hoppas Time Machine funkar som den ska.
På apples hemsida skriver dom om förenklad backup vid resa, undrar vad de menar med det?

Tryggt och säkert.
Känn dig ännu tryggare med inbyggd kryptering,
kraschtåligt skydd och förenklad säkerhetskopiering
av data när du är på resande fot.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-05 22:27

iCloud file sharing..

Jag är mest intresserad av delningen av ansikten mellan device. Det har jag väntat på...

  • Medlem
  • 2017-06-06 13:01

Jag är helt övertygad om att prestandavinsten med APFS äts upp av x antal nya bakgrundsprocesser. De har stadigt ökat för varje ny Mac OS X-version. Men APFS har jämväl andra företräden.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-06 13:46
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är mest intresserad av delningen av ansikten mellan device. Det har jag väntat på...

Vad är detta?
Låter mer som iOS.

Ursprungligen av mattiL:

Vad är detta?
Låter mer som iOS.

Tolkar det som att det gäller ”personer” och att dessa synkas mellan iOS och MacOS.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-06 14:39
Ursprungligen av barbapappa_86:

Tolkar det som att det gäller ”personer” och att dessa synkas mellan iOS och MacOS.

Foton då, eller?
Kanske automatisk in i Bilder på macOS, och Bilders 'databas' uppe i iCloud.
(spånar bara)

Ursprungligen av mattiL:

Foton då, eller?
Kanske automatisk in i Bilder på macOS, och Bilders 'databas' uppe i iCloud.
(spånar bara)

Foton, ja och appen Bilder.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tolkar det som att det gäller ”personer” och att dessa synkas mellan iOS och MacOS.

Helt korrekt, kom inte ihåg vad det hette. En stor brist har varit att jag har varit tvungen att identifiera alla personer separat på varje device: Ipad, 2 telefoner och MBP.

Vilket, i realiteten, har gjort funktionen mer eller mindre oanvändbar. Nu blir det annorlunda.

Jag ser verkligen fram emot möjligheterna med eGPU i High Sierra. Nu går det att välja en Macbook Pro 13 och ansluta kraftfullare grafik vid behov snarare än att behöva ha en lite besvärligare 15 tum-maskin bara för att få mer kraft.

Ursprungligen av sextontio:

Jag ser verkligen fram emot möjligheterna med eGPU i High Sierra. Nu går det att välja en Macbook Pro 13 och ansluta kraftfullare grafik vid behov snarare än att behöva ha en lite besvärligare 15 tum-maskin bara för att få mer kraft.

Nu? Och du lär få betala vad en halv MBP kostar för medioker prestanda (RX580).

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-06-08 09:31

eGPU är ju suveränt för bärbara men kan man ansluta iMacens skärm till en sådan? Om inte så krävs det alltså en till skärm dessutom, det blir ett kostsamt nöje. Nvidia har ju släppt drivrutiner till sina kort så det borde fungera med ett 1080ti också.

Apples stöd för eGPU är en av de största fördelarna med hela High Sierra enligt mig. Det kommer leda till massor med stöd för ny hårdvara och VR/spel.

Ursprungligen av flygarn:

eGPU är ju suveränt för bärbara men kan man ansluta iMacens skärm till en sådan? Om inte så krävs det alltså en till skärm dessutom, det blir ett kostsamt nöje. Nvidia har ju släppt drivrutiner till sina kort så det borde fungera med ett 1080ti också.

Senaste iMac har ju Thunderbolt 3 så jag har svårt att se varför det inte skulle fungera.

Ursprungligen av keptang:

Nu? Och du lär få betala vad en halv MBP kostar för medioker prestanda (RX580).

Som med det mesta inom Apples värld alltså. Om det var priset som var en avgörande faktor så hade jag väl suttit med en Dell XPS istället för att fortsätta envisas med att lägga enorma summor på Macbook.

Apropå "nu" så tänker jag väl då från och med när High Sierra släpps. Lite klumpigt uttryckt bara.

Ursprungligen av flygarn:

eGPU är ju suveränt för bärbara men kan man ansluta iMacens skärm till en sådan? Om inte så krävs det alltså en till skärm dessutom, det blir ett kostsamt nöje.

Om du menar att köra bilden från extern GPU på imacens inbyggda skärm – som det fungerar nu måste man trassla en del.
https://egpu.io/how-to-egpu-accelerated-inter...

Vi får se om Apple styr upp något mer praktiskt när 10.13 väl släpps.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-06-09 14:42
Ursprungligen av gabriela:

Om du menar att köra bilden från extern GPU på imacens inbyggda skärm – som det fungerar nu måste man trassla en del.
https://egpu.io/how-to-egpu-accelerated-inter...

Vi får se om Apple styr upp något mer praktiskt när 10.13 väl släpps.

Ja, annars faller poängen bort till stor del. Dyrt om inte annat med en skärm till. De tog ju bort möjligheten att använda bara skärmen på en iMac tillsammans med en stationär PC och det var ju rätt taskigt mot de som vill ha en liten spelburk under skrivbordet men bara hade plats för en skärm.

Vet vi om APFS betyder att vi får "klipp ut" av filer och att vi slipper "Felaktig utmatning" av minnen etc?

Ursprungligen av Chaosstar:

Vet vi om APFS betyder att vi får "klipp ut" av filer och att vi slipper "Felaktig utmatning" av minnen etc?

Jag kan prova i eftermiddag när jag kommer hem från jobbet (i alla fallfelaktig utmatning av minne)

1
Bevaka tråden