Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Kul att se Apple vakna

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Årets WWDC bjöd på ett Apple som tagit sig i kragen, och som visade prov på både förvaltning av det befintliga och små stadiga innovationer.

Läs hela artikeln här

Det skulle vara intressant ifall ni kan skriva om nyheterna i detalj för oss som inte har följt WWDC.

Senast redigerat 2017-06-08 16:32
  • Medlem
  • 2017-06-08 16:19
Ursprungligen av calinou:

Det skulle vara intressant ifall ny kan skriva om nyheterna i detalj för oss som inte har följt WWDC.

Keynoten och lite information finns på https://www.apple.com/apple-events/june-2017/

Bara att poppa popcornen och titta

  • Medlem
  • Finspång
  • 2017-06-08 16:22

Ja detta var ett av dom bättre eventen på länge. Har senaste tiden känt att Apples beslut bara för dom längre och längre bort från det som jag vill ha ut av mina Appleprylar. Men årets WWDC visade tydligt att dom nu tagit sig i kragen och även lagt lite fokus på Pro-segmentet. Även om man kan diskutera iMac Pro's för- nackdelar tror jag ändå det vi ser i och med den bara är början på mer Pro-inriktat Apple.

Hade gärna sett att Mac Mini hade fått lite uppmärksamhet också, men den modellen verkar onekligen sjunga på sista versen. Min förhoppning är väl om Mac mini som modell försvinner, att den ersätts av en "Mac Pro mini" istället. En dator som är mindre, enklare och mer överkomligt prissatt än succsen "Nya Mac Pro" som kommer ta världen med storm nästa år.

Det som kitlade köpsuget mest under eventet måste nog vara nya iPad Pro. Visst det var ingen stoppa-pressarna uppdatering men nog för att den tillsammans med de nya funktionerna för iPad i iOS 11 känns som en mer mogen produkt som, kanske inte ersätter, men väl kompletterar en dator för viss produktivitet.

EDIT:

Missa en sak... hade gärna sett en lägre prissatt instegsmodell av 15" Macbook Pro. En med i5 och utan dedikerad grafik t ex. Skulle gärna uppgradera min 15" 2014 Macbook Pro Retina men har inget behov av dedikerad grafik, i7 processor etc. Men inte för 27 000kr och jag vill heller inte ha en 13" då jag föredrar 15" formatet.

"Kul att se Apple vakna" det är ju att ponera att de har sovit, de har de väl ändå inte!? ?

Rymdskeppet är ju klart, det är väl rätt självklart att de varit rätt upptagna med en flytt av den storleken.
Keynoten visar ju snarare att de verkligen har arbetat trots den största flytten i Apple's historia.

Men det är ju bra att det får tyst på de värsta gnällspikarna.
Jag har inte misstrott dem en sekund. Kreativt arbete kanske ser ut som 'sovande' för de som inte förstår dess processer.
Men det är faktiskt DÅ verkliga genombrott händer. Men det förstår ju inte Svensson.

Jag var verkligen nöjd med vad som kom & kommer nu framöver.

Toppen!

Bra updates, och jag ser helt klart fram emot HomePod OCH dess utveckling.
Kommer nog snart både mindre och större versioner.

Ursprungligen av panther:

"Kul att se Apple vakna" det är ju att ponera att de har sovit, de har de väl ändå inte!? ?

Rymdskeppet är ju klart, det är väl rätt självklart att de varit rätt upptagna med en flytt av den storleken.
Keynoten visar ju snarare att de verkligen har arbetat trots den största flytten i Apple's historia.

Men det är ju bra att det får tyst på de värsta gnällspikarna.
Jag har inte misstrott dem en sekund. Kreativt arbete kanske ser ut som 'sovande' för de som inte förstår dess processer.
Men det är faktiskt DÅ verkliga genombrott händer. Men det förstår ju inte Svensson.

Jag var verkligen nöjd med vad som kom & kommer nu framöver.

Toppen!

Bra updates, och jag ser helt klart fram emot HomePod OCH dess utveckling.
Kommer nog snart både mindre och större versioner.

Ah, det är ju en liten lek med orden där. Rubriken kan betyda både "Att se Apple vakna", vilket antyder att de tidigare sovit. Detta är måhända inte sant, men från utsidan har det nog sett ut så på vissa områden; t ex datoruppdateringar och IOS för Ipad.

Men det kan också tolkas som "Att se Apple VARA vakna", det vill säga arbete har pågått nere i källaren, med flytt och allt!

Ursprungligen av calinou:

Det skulle vara intressant ifall ni kan skriva om nyheterna i detalj för oss som inte har följt WWDC.

Det här är länken du söker:

http://www.99mac.se/arkiv/tag/wwdc-2017

  • Medlem
  • 2017-06-08 19:17

Ett riktigt fullsmockat event, helt klart. Blev faktiskt överraskad av att de klämde in så mycket.

Det jag inte gillade var prishöjningen (!) på Macbook. Det i sig gjorde att jag blev ännu mer nyfiken på nya iPad Pro och iOS 11 än vad jag antagligen hade blivit annars. Och utan att dra några förhastade slutsatser verkar HomePod riktigt trevlig, frågan är bara om prislappen rättfärdigar dess funktionalitet och ljudkvalité.

Och iMac Pro förstår jag att många jublade över (trots att informationen är knapphändig), och det gläder mig att Apple släpper en sådan dator. Men för mig är den inte aktuell på långa vägar. På tok för dyr och med en prestanda som är skyhögt över mina behov.

Sitter nu och försöker rättfärdiga ett köp av Macbook (trots mitt missnöje med ökad prislapp) eller iPad Pro.

Helt klart ett av de bättre eventen på flera år. Det jag funderar över är Apple Sveriges prissättning. Är den adekvat? Som exempel Apples dyraste 21,5 iMac släppte de för 1499 dollar, men i sek blev det 17900kr. Jag tycker dollarpriset känns lagom mtp vad man får, men svenska priset blir något för dyrt. Vill minnas att det inte var särskilt längesen en dollar kostade 10 sek enligt Apple, och även något mindre ett tag.. Mao, svenska priset borde blivit 13900-14900kr. Tycker inte riktigt att historiken på dollar-kursen förklarar det hela, någon med mer insikt i detta? Anser faktiskt att svenska Apple gör sig själva en riktigt stor björntjänst, då de ligger några tusen kronor för dyrt på de flesta av deras enheter, tror marknadsandelen hade kunnat se helt annorlunda ut annars.

Ursprungligen av Anders Båth:

Helt klart ett av de bättre eventen på flera år. Det jag funderar över är Apple Sveriges prissättning. Är den adekvat? Som exempel Apples dyraste 21,5 iMac släppte de för 1499 dollar, men i sek blev det 17900kr. Jag tycker dollarpriset känns lagom mtp vad man får, men svenska priset blir något för dyrt. Vill minnas att det inte var särskilt längesen en dollar kostade 10 sek enligt Apple, och även något mindre ett tag.. Mao, svenska priset borde blivit 13900-14900kr. Tycker inte riktigt att historiken på dollar-kursen förklarar det hela, någon med mer insikt i detta? Anser faktiskt att svenska Apple gör sig själva en riktigt stor björntjänst, då de ligger några tusen kronor för dyrt på de flesta av deras enheter, tror marknadsandelen hade kunnat se helt annorlunda ut annars.

Du måste lägga på den svenska momsen på 25% ovanpå Apples priser när du räknar ut det svenska priset. Det är inget du gör när du bara räknar ut dollarkursen.

Ursprungligen av Anders Båth:

Helt klart ett av de bättre eventen på flera år. Det jag funderar över är Apple Sveriges prissättning. Är den adekvat? Som exempel Apples dyraste 21,5 iMac släppte de för 1499 dollar, men i sek blev det 17900kr. Jag tycker dollarpriset känns lagom mtp vad man får, men svenska priset blir något för dyrt. Vill minnas att det inte var särskilt längesen en dollar kostade 10 sek enligt Apple, och även något mindre ett tag.. Mao, svenska priset borde blivit 13900-14900kr. Tycker inte riktigt att historiken på dollar-kursen förklarar det hela, någon med mer insikt i detta? Anser faktiskt att svenska Apple gör sig själva en riktigt stor björntjänst, då de ligger några tusen kronor för dyrt på de flesta av deras enheter, tror marknadsandelen hade kunnat se helt annorlunda ut annars.

Som tidigare påpekats, du räknar fel, 1499 USD = SEK 13058 + moms = 16322, och räkna på lite frakt osv på det. Dessutom kör förmodligen Apple med hedge-kurser som alla andra stora amerikanska bolag så det inte går att jämföra överhuvudtaget.
Från nästa månad får du räkna på kemikalieskatt också.

Ursprungligen av Sai-tam:

Du måste lägga på den svenska momsen på 25% ovanpå Apples priser när du räknar ut det svenska priset. Det är inget du gör när du bara räknar ut dollarkursen.

TULL inte att förglömma....
Tull på varan - och på frakten! Sedan tillkommer moms på hela beloppet - dvs varan inklusive tullavgift och frakt inklusive tullavgift. Som lök på laxen en avgift till tullen. Från deras hemsida:

Citat:

Så här räknar du ut varans totala pris

Du vill köpa några mobiltelefonskal i plast från Kina. Det totala priset som du ser när du gör beställningen är 1 600 kr. Du behöver räkna med nedanstående kostnader:

Frakt och försäkring: 50 kr
Tull på 6,5 %: 1 650 x 6,5 % = 107 kr
Moms på 25 %: (1 650 + 107) x 25 % = 439 kr
Importtulldeklarationsavgift: 125 kr

Totalt: (1 600 + 50 + 107 + 439 + 125) = 2 321 kr

Det totala priset för mobiltelefonskalet är alltså 2 321 kronor.

Mao, det finns förklaring till Apple Sveriges priser. Trots detta vill jag ändå minnas att en 1500-dollars-dator tidigare kostat typ 13900kr, men möjligen var detta när dollarn stod i 6-6,5 och kursändringen är hela förklaringen..

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ah, det är ju en liten lek med orden där. Rubriken kan betyda både "Att se Apple vakna", vilket antyder att de tidigare sovit. Detta är måhända inte sant, men från utsidan har det nog sett ut så på vissa områden; t ex datoruppdateringar och IOS för Ipad.

Men det kan också tolkas som "Att se Apple VARA vakna", det vill säga arbete har pågått nere i källaren, med flytt och allt!

Men då är vi överens om att Apple INTE HAR SOVIT. Bra!

Och att Apple ger redaktionen lite nytt att skriva om, så ni vaknar upp

Toppen!

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det här är länken du söker:

http://www.99mac.se/arkiv/tag/wwdc-2017

Dom länkarna ovan är intressanta men svårt det är enstaka trådar.
Jag menade någon form av en sammanställning över alla nyheter. Liknande den som du har skrivit på Sweclockers. (som jag hittade nu.)

Ursprungligen av martinator:

TULL inte att förglömma....
Tull på varan - och på frakten! Sedan tillkommer moms på hela beloppet - dvs varan inklusive tullavgift och frakt inklusive tullavgift. Som lök på laxen en avgift till tullen. Från deras hemsida:

Den 1:e juli kommer den nya elektronik-skatten i Sverige också... ?

  • Medlem
  • International user
  • 2017-06-12 12:50
Ursprungligen av wurpan:

Hade gärna sett att Mac Mini hade fått lite uppmärksamhet också, men den modellen verkar onekligen sjunga på sista versen.

Ingen kund vill köpa nuvarande mini. Jag gick och köpte en begagnade mini från 2011.

Jag har varit it köptagen för en ny mini nu sedan c.a. 2013, men varje ny uppdatering de gjort har gjort dealen sämre för mig.
1300 € för 256 ssd 16 Ram av en mellan mini. Det får de helt klart glömma.
1000€ betalar jag för det inte mera.
iMacen verkar prisvärd dock. Men jag gillar inte detta med slit och släng gällande iMacens skärm. Skärmen är för bra för att bara gå till en landfill.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-06-16 08:48

Jag håller helt med dej. Fick tag på en 2012 i7 quadcore för ett par år sedan, kör SSD via FireWire, är helnöjd. Men kommer de med en häftigare mini byter jag

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-06-16 18:26
Ursprungligen av kenjon:

Jag håller helt med dej. Fick tag på en 2012 i7 quadcore för ett par år sedan, kör SSD via FireWire, är helnöjd. Men kommer de med en häftigare mini byter jag

Ja, lite synd att de tappat bort Minin. Jag är en sådan där person som föredrar att köpa skärm själv och dator separat (dels för fotoredigering, och dels för spel). Lite trist med att endast hålla tillgodo med de i iMac.

1
Bevaka tråden