Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar högtalaren Homepod

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Piteå
  • 2017-06-08 12:40

Hoppas att den fungerar bra på svenska, väntar ivrigt på recension från 99mac!

Allt står och faller ju på Siri känns det som. Är det inte för den funktionen är den ju konceptuellt så lik Sonos m.fl. Att den fungerar på svenska antar jag ju, som sagt eftersom Siri finns på svenska idag.

Jag föredrar ju också Spotify och vi kör Spotify Family här, meeen är det riktigt skön funktionalitet på Siri och bra ljud så kan jag väl tänka mig plocka en abonnent från det och flytta mig själv (som jag tror är mest välvilligt inställd till förändringar i familjen, haha) till Apple Music.

Edit: Aj då, HomePod verkar ju åtminstone inledningsvis inte få stöd för svenska! Allra längst ner på sidan. Lär väl komma vad det lider som med Apple TV och Siri, men tänker tidigast sent 2018 eftersom inte ens storspråken tyska, franska m.fl. finns med i releaseversionen som de gjorde med Apple TV.

Senast redigerat 2017-06-08 13:11

Tror det finns en stor kundkrets som inte bryr sig ett dugg om det är stereo eller inte.
Finns massvis med tillfällen då stereobilden inte kommer att fungera tillfredsställande och mono kommer vara fullt tillräckligt.
Tex i köket när man lagar mat och vill ha musik, eller när man sitter och äter med gäster och vill ha lite stämningsmusik, solar på altanen, duschar..... kan tänka mig att det kommer bli en "självklar" inredningsdetalj på flertalet inredningsbloggar. Många som gillar sonos eller HK onyx även för att de gör sig bra på en hylla och inte skämmer ut rummet med någon skrymmande eller ful/plastig musikanläggning.

En sak jag undrar över är om den kommer få stöd för webbradio, hade varit smidigt om man kunde säga åt Siri att starta upp Bandit rock eller valfri annan radiokanal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-09 08:17
Ursprungligen av JND:

Allt står och faller ju på Siri känns det som. Är det inte för den funktionen är den ju konceptuellt så lik Sonos m.fl.

Sonos m.fl. har varken stöd för AirPlay (2) eller kan agera som HomeKit-hub.

Ursprungligen av Sledde:

Tror det finns en stor kundkrets som inte bryr sig ett dugg om det är stereo eller inte.
Finns massvis med tillfällen då stereobilden inte kommer att fungera tillfredsställande och mono kommer vara fullt tillräckligt.

Tror inte HomePod ska betraktas som "mono".

Visst, ljudet kommer från en punkt. Men den har riktade tweeters åt alla håll. Jag förväntar mig att den sprutar högerljudet och vänsterljudet åt olika håll i rummet så att man får ett visst "djup" och rumsplacering av ljudet. Hur pass bra detta fungerar jämfört med en klassisk stereo med två separerade högtalare är väl en sak att testa och utvärdera.

Jag tycker personligen att det största problemet med "riktiga" HiFi-anläggningar är att de är fula (de skriker "kolla hit på mig vad hitech och dyr jag är") och stora och därmed svårplacerade. Som möbler. Kan man få bra ljud i mindre enheter (kanske är fysiskt omöjligt) så är jag helt för.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-06-09 09:10
Ursprungligen av pesc:

Jag tycker personligen att det största problemet med "riktiga" HiFi-anläggningar är att de är fula (de skriker "kolla hit på mig vad hitech och dyr jag är") och stora och därmed svårplacerade. Som möbler. Kan man få bra ljud i mindre enheter (kanske är fysiskt omöjligt) så är jag helt för.

Man måste ju inte ha stora golvare och 15" Cerwin Vega-subbar för att få mycket ljud. Det finns många diskreta lösningar sedan länge. Som dessutom är Stereo samt Multichannel.

  • Medlem
  • 2017-06-09 09:24
Ursprungligen av pesc:

Sonos m.fl. har varken stöd för AirPlay (2) eller kan agera som HomeKit-hub.

Tror inte HomePod ska betraktas som "mono".

Visst, ljudet kommer från en punkt. Men den har riktade tweeters åt alla håll. Jag förväntar mig att den sprutar högerljudet och vänsterljudet åt olika håll i rummet så att man får ett visst "djup" och rumsplacering av ljudet. Hur pass bra detta fungerar jämfört med en klassisk stereo med två separerade högtalare är väl en sak att testa och utvärdera.

Jag tycker personligen att det största problemet med "riktiga" HiFi-anläggningar är att de är fula (de skriker "kolla hit på mig vad hitech och dyr jag är") och stora och därmed svårplacerade. Som möbler. Kan man få bra ljud i mindre enheter (kanske är fysiskt omöjligt) så är jag helt för.

Ungefär samma pris som 2 HomePods

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-h...

  • Medlem
  • 2017-06-09 09:33
Ursprungligen av zinned:

Man måste ju inte ha stora golvare och 15" Cerwin Vega-subbar för att få mycket ljud. Det finns många diskreta lösningar sedan länge. Som dessutom är Stereo samt Multichannel.

Håller med dig helt och hållet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-09 09:44
Ursprungligen av PaO:

Ungefär samma pris som 2 HomePods

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-h...

Precis vad jag menar. De har troligen helt överlägset ljud jämfört med HomePod.

Men det är två möbler. som helst ska placeras "riktigt" för att få en bra stereobild. I min stuga på landet skulle de vara omöjliga att placera utan att det såg konstigt ut, både placeringsmässigt och i stil (hur matchar de moraklockan?). Det finns inte på kartan att jag skulle skaffa detta till stugan, och det handlar inte om priset.

I stugan på landet har vi idag en transistorradio och en 20" TV med interna högtalare som står i en dold vrå eftersom TV-apparater är fula. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en (kanske två) HomePod till stugan för att få (1) bättre ljud än transistorradion, (2) fler ljudkällor via AirPlay, (3) HomeKit-hub så jag kan fjärrstyra stugan då jag inte är där.

Siri i HomePad är kanske kul men inte en anledning för mig att skaffa den.

I min stuga skulle till och med en HomePad vara svårplacerad. Måste jag sätta upp en hylla? Ser den ful ut om jag väggmonterar den? Om jag tänker så, vilken produkt från hifiklubben skulle ni rekommendera? Jag har funderat på infällda takhögtalare så man slipper se dem, men är osäker på om det är värt besväret.

Senast redigerat 2017-06-09 09:58
Ursprungligen av PaO:

Ungefär samma pris som 2 HomePods

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-h...

Dom där såg nästan lite intressanta ut. Letat efter något liknande. DALI har jag kört innan och varit nöjd. Kanske skulle testlyssna. Lite för mycket pengar utan att lyssna och pilla lite innan köp.

Ursprungligen av pesc:

Tror inte HomePod ska betraktas som "mono".

Visst, ljudet kommer från en punkt. Men den har riktade tweeters åt alla håll. Jag förväntar mig att den sprutar högerljudet och vänsterljudet åt olika håll i rummet så att man får ett visst "djup" och rumsplacering av ljudet. Hur pass bra detta fungerar jämfört med en klassisk stereo med två separerade högtalare är väl en sak att testa och utvärdera.

Det jag menade va att jag tror att en stor potentiell kundkrets inte bryr sig så mycket om mono/stereo biten. Går man omkring och grejar så kommer ändå stereobilden inte bli optimal. Men jag läser bland många här att stereo är så himla viktigt, men jag tror inte att det är så för alla potentiella köpare. Är stereobilden viktigast vid ett köp så kanske man ska kolla på annat eller åtmindstånde provlyssna först. Angående funktionerna på homepod och om det är mono/stereo eller någon form av simulerad stereo, det känner jag inte att jag behöver spekulera i så länge inte Apple bekräftar det ena eller det andra.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-06-09 12:54

Har den några externa anslutningar, går det att spela upp ljud utan Air Play?

Ursprungligen av Mija:

Har den några externa anslutningar, går det att spela upp ljud utan Air Play?

Inte vad vi vet ännu. http://appleinsider.com/articles/17/06/05/fir...
Tycker något skulle finnas...långt till december...vi får se.

  • Medlem
  • 2017-06-09 15:03
Ursprungligen av pesc:

Precis vad jag menar. De har troligen helt överlägset ljud jämfört med HomePod.

Men det är två möbler. som helst ska placeras "riktigt" för att få en bra stereobild. I min stuga på landet skulle de vara omöjliga att placera utan att det såg konstigt ut, både placeringsmässigt och i stil (hur matchar de moraklockan?). Det finns inte på kartan att jag skulle skaffa detta till stugan, och det handlar inte om priset.

I stugan på landet har vi idag en transistorradio och en 20" TV med interna högtalare som står i en dold vrå eftersom TV-apparater är fula. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en (kanske två) HomePod till stugan för att få (1) bättre ljud än transistorradion, (2) fler ljudkällor via AirPlay, (3) HomeKit-hub så jag kan fjärrstyra stugan då jag inte är där.

Siri i HomePad är kanske kul men inte en anledning för mig att skaffa den.

I min stuga skulle till och med en HomePad vara svårplacerad. Måste jag sätta upp en hylla? Ser den ful ut om jag väggmonterar den? Om jag tänker så, vilken produkt från hifiklubben skulle ni rekommendera? Jag har funderat på infällda takhögtalare så man slipper se dem, men är osäker på om det är värt besväret.

Nu är det ingen smart högtalare men välspelad för sin storlek. Köpte en själv nu när de sänkte priset. 2 st 57 mm element och 1 st 100 mm passiv bas. Denon envaya. Aptx och AUX in. 10 timmars batteritid så du kan ta med den ut.

www.hifiklubben.se/hogtalare/tradlosa-hogtala...

Bevaka tråden