Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Många laddare "rent livsfarliga"

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En stor granskning av Elsäkerhetsverket visar att nästan var fjärde USB-laddare har så pass allvarliga tekniska brister att det är livsfarligt att använda dem.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-06-14 14:41

Det kan noteras att Apples laddare MD813ZM/A fick anmärkning. Den är hur vanlig som helst, jag har den hemma. Undrar varför den fick anmärkning.

Ursprungligen av Alix:

Det kan noteras att Apples laddare MD813ZM/A fick anmärkning. Den är hur vanlig som helst, jag har den hemma. Undrar varför den fick anmärkning.

Apple har två laddare med i listan över enheter som fått en anmärkning. MD836ZM/A också. Enligt rapporten innebär det att det finns en mindre allvarlig brist med produkten. Hittar dock inte exakt vad de anmärkt på.

Citat:

"Vid mindre allvarliga anmärkningar kan Elsäkerhetsverket överlåta ansvaret till aktören att rätta till bristerna. I dessa fall motiverar briserna heller inte ett försäljningsförbud."

Skulle väl kunna röra sig om det här med EU-försäkran (eller att informationen inte finns på svenska, många verkar ha fått anmärkning på grund av det).

Citat:

Av de laddare som avslutats med överlåtelse av ansvar hade cirka 20 procent felaktig eller ingen EU-försäkran (åtta stycken). Det är tydligt att laddare som hade allvarliga brister också hade felaktig eller ingen EU- försäkran.
För de laddare med mindre anmärkningar som fått avslut med överlåtelse av ansvar fördelade sig anmärkningarna ganska jämnt mellan de som hade en korrekt EU- försäkran och de som hade en felaktig eller ingen EU-försäkran.

Det vanligaste felet är otillräckligt isolationsavstånd mellan primär- (AC230V) och sekundärsidan (DC5V) om det är en vanlig usbladdare. Köp IKEAs 3 portar Koppla för 79kr. Den är CE-märkt på riktigt och inte "Chinese/China Experience". Sen bör det finnas ett överströmsskydd som löser ut vid kortslutning. Folk kan köpa en enhet för tusenlappar, men vill inte lägga ut några extra tior för en vettig laddare.

Ursprungligen av darkshippo:

Det vanligaste felet är otillräckligt isolationsavstånd mellan primär- (AC230V) och sekundärsidan (DC5V) om det är en vanlig usbladdare. Köp IKEAs 3 portar Koppla för 79kr. Den är CE-märkt på riktigt och inte "Chinese/China Experience". Sen bör det finnas ett överströmsskydd som löser ut vid kortslutning. Folk kan köpa en enhet för tusenlappar, men vill inte lägga ut några extra tior för en vettig laddare.

Gillar också Ikeas laddare. En stor tumme upp också för deras uppladdningsbara batterier. Verkar hålla god kvalitet tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-06-14 15:08
Ursprungligen av darkshippo:

Det vanligaste felet är otillräckligt isolationsavstånd mellan primär- (AC230V) och sekundärsidan (DC5V) om det är en vanlig usbladdare. Köp IKEAs 3 portar Koppla för 79kr. Den är CE-märkt på riktigt och inte "Chinese/China Experience". Sen bör det finnas ett överströmsskydd som löser ut vid kortslutning. Folk kan köpa en enhet för tusenlappar, men vill inte lägga ut några extra tior för en vettig laddare.

Jo men inte direkt Apples laddare som har de bristerna, däremot kopior på Apple laddare.

Ursprungligen av juanito:

Jo men inte direkt Apples laddare som har de bristerna, däremot kopior på Apple laddare.

Det finns väl ingen vettig tillverkare av telefoner, paddor som snålar in på acadaptern. Apple brukar ha väldesignade adaptrar. Med tanke på att de i princip alltid nudlar

Håller med föregående kommentarer angående Ikea Koppla.
Finns även en stor youtube-profil som gjort en teardown där han visar hur bra den faktiskt är:
https://www.youtube.com/watch?v=uRe9w5PKmsE

Finns ju utbytesprogram för Apples egna laddare.

https://www.apple.com/se/support/usbadapter-e...

  • Medlem
  • 2017-06-14 19:31
Ursprungligen av Borttaget:

Finns ju utbytesprogram för Apples egna laddare.

https://www.apple.com/se/support/usbadapter-e...

Tack för tipset! Jag hade den som ska bytas ut! ?

Senast redigerat 2018-07-23 15:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-14 22:54
Ursprungligen av darkshippo:

Det vanligaste felet är otillräckligt isolationsavstånd mellan primär- (AC230V) och sekundärsidan (DC5V) om det är en vanlig usbladdare. Köp IKEAs 3 portar Koppla för 79kr. Den är CE-märkt på riktigt och inte "Chinese/China Experience". Sen bör det finnas ett överströmsskydd som löser ut vid kortslutning. Folk kan köpa en enhet för tusenlappar, men vill inte lägga ut några extra tior för en vettig laddare.

Ursprungligen av tidsoptimist:

Håller med föregående kommentarer angående Ikea Koppla.
Finns även en stor youtube-profil som gjort en teardown där han visar hur bra den faktiskt är:
https://www.youtube.com/watch?v=uRe9w5PKmsE

Jag är för okunnig för att ställa frågan korrekt, men det jag undrar är hur många watt, eller kan det vara ampere?, som Koppla laddar med? Alltså passar den till iPhone eller iPAd? Och påverkas det om man använder fler än en USB-kontakt?

  • Medlem
  • 2017-06-14 23:00
Ursprungligen av xms67:

Jag är för okunnig för att ställa frågan korrekt, men det jag undrar är hur många watt, eller kan det vara ampere?, som Koppla laddar med? Alltså passar den till iPhone eller iPAd? Och påverkas det om man använder fler än en USB-kontakt?

Ikeas Koppla kan ladda en Ipad samtidigt med en Iphone. Ipad behöver 2,4 A och en Iphone 1 A. Ikeas Koppla ger totalt 3,4 A på tre portar.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-06-15 08:24
Ursprungligen av darkshippo:

Det finns väl ingen vettig tillverkare av telefoner, paddor som snålar in på acadaptern. Apple brukar ha väldesignade adaptrar. Med tanke på att de i princip alltid nudlar

Då finns det inte många vettiga tillverkare, men det visste ju vi förvisso redan

Apples egna har ju brunnit mer än en gång...

  • Medlem
  • 2017-06-17 11:44
Ursprungligen av Borttaget:

Finns ju utbytesprogram för Apples egna laddare.

https://www.apple.com/se/support/usbadapter-e...

Ursprungligen av Alix:

Tack för tipset! Jag hade den som ska bytas ut! ?

Bytte ut denna i torsdags, det var inga problem. ?

Senast redigerat 2018-07-23 15:49
  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-06-17 11:50

Fem av mina sju laddare är av modellen som ska bytas ut. Jag hoppas att butiken har fått leverans på bulk.

  • Medlem
  • 2017-06-17 12:40
Ursprungligen av filuren:

Fem av mina sju laddare är av modellen som ska bytas ut. Jag hoppas att butiken har fått leverans på bulk.

Var och en ska knytas till ett Iphoneserienummer, dessutom.

Ett gäng av de laddarna bytte jag ut förra sommaren....utan iPhone-serienummer

  • Medlem
  • International user
  • 2017-06-17 18:00
Ursprungligen av PokerNick:

Apples egna har ju brunnit mer än en gång...

Menar du aftonbladet rubrikerna? När man följt dem brukar det ju ha varit kopior.

Men visst så många laddare som de byggt måste ju en och annan ha något fel.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-06-17 19:40
Ursprungligen av Alix:

Var och en ska knytas till ett Iphoneserienummer, dessutom.

Det är galet. Helt galet.

  • Medlem
  • 2017-06-17 20:23
Ursprungligen av panther:

Ett gäng av de laddarna bytte jag ut förra sommaren....utan iPhone-serienummer

Ursprungligen av filuren:

Det är galet. Helt galet.

Fast som du ser här ovan kan det gå att byta ändå. När jag ringde in så krävdes ingenting mer än att jag tog med mig laddaren, men väl på plats var jag tvungen att uppge serienummer. Det var olika personer. Så går det inte den ena gången kanske det går den andra.

Ursprungligen av PokerNick:

Apples egna har ju brunnit mer än en gång...

Det bör stämma då man tillverkat mer än en miljard laddare...

1
Bevaka tråden