Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första intrycken av Ipad Pro 10,5 tum

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har uppdaterat Ipad Pro och 10,5-tums versionen har landat på redaktionen. Ida rapporterar om sina första intryck av Apples senaste prestandaplatta.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-16 19:36

En fin platta, man slås av hur tunn den är nu när man ännu inte skaffat något skal till den.
Jag tog steget från en iPad Pro 9,7 till denna 10,5 så det borde inte vara så stor skillnad kan man tycka.

Vi får se om någon vecka eller när iOS 11 public beta släpps.

Den verkar onekligen superbra. Känns som ett givet köp.

Dock tråkigt att den saknar:
-"Haptisk" hemknapp.
-3D Touch.
-Bluetooth 5.

Ursprungligen av Chaosstar:

Den verkar onekligen superbra. Känns som ett givet köp.

Dock tråkigt att den saknar:
-"Haptisk" hemknapp.
-3D Touch.
-Bluetooth 5.

Jag har funderat på det där med 3D Touch på Ipad. Beror förstås helt på hur man brukar hålla i/använda sin Ipad, men det känns inte lika givet som på en mindre skärm man håller i en hand och trycker med tummen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-16 20:43

Jag använder aldrig 3D-touch på telefonen, så jag saknar det inte nu, men kanske de kommer upp med något helt nytt man kan använda det till i kommande iOS.

  • Medlem
  • 2017-06-16 21:08
Ursprungligen av mattiL:

Jag använder aldrig 3D-touch på telefonen, så jag saknar det inte nu, men kanske de kommer upp med något helt nytt man kan använda det till i kommande iOS.

Hur kan man inte vilja använda 3D-touch för att flytta cursorn när man skriver? Trycka på tangentbordet och sedan flytta den dit man vill. Nåja, vi är ju alla olika

Ursprungligen av Ljung:

Hur kan man inte vilja använda 3D-touch för att flytta cursorn när man skriver? Trycka på tangentbordet och sedan flytta den dit man vill. Nåja, vi är ju alla olika

Ja, i telefonen är det exakt så jag använder 3D Touch, men på den större Ipad-skärmen känns det inte som att jag behöver 3D Touch – inte av samma anledning i alla fall. På den större skärmen är det mycket lättare att träffa rätt genom att bara peka dit jag vill ha markören.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-16 21:42
Ursprungligen av Ljung:

Hur kan man inte vilja använda 3D-touch för att flytta cursorn när man skriver? Trycka på tangentbordet och sedan flytta den dit man vill. Nåja, vi är ju alla olika

Måste testas! ?

Ursprungligen av Chaosstar:

-Bluetooth 5.

Om vi låtsas att jag inte var insatt, vad vore nyttan med BT 5?

  • Medlem
  • 2017-06-16 21:56

Vill också ha 3D Touch på iPad, funktionen kommer förmodligen inte funka bra i vissa lägen, men när man navigerar med tummarna borde det ju funka. Saknar verkligen 3D Touch-funktionen i Safari.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2017-06-16 22:02
Ursprungligen av Ljung:

Hur kan man inte vilja använda 3D-touch för att flytta cursorn när man skriver? Trycka på tangentbordet och sedan flytta den dit man vill. Nåja, vi är ju alla olika

Fungerar väl likadant med två fingrar på tangentbordet på en iPad

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om vi låtsas att jag inte var insatt, vad vore nyttan med BT 5?

Blev nyfiken själv och hittade den här jämförelsen:

www.rfwireless-world.com/Terminology/Bluetooth-5-vs-bluetooth-4-2.html

I princip krävs det mindre ström och ger bättre räckvidd och hastighet.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om vi låtsas att jag inte var insatt, vad vore nyttan med BT 5?

Räckvidden, speciellt om man är i stugan och liknande.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag har funderat på det där med 3D Touch på Ipad. Beror förstås helt på hur man brukar hålla i/använda sin Ipad, men det känns inte lika givet som på en mindre skärm man håller i en hand och trycker med tummen.

Ja kanske.
iMore har en utförlig artikel om varför iPad fortfarande saknar 3D Touch.
https://m.imore.com/why-ipad-pro-doesnt-have-...

  • Medlem
  • 2017-06-16 23:14

Köpte 12,9-tums modellen och kan bara stämma in i Idas intryck. Den känns verkligen responsiv och displayen är riktigt bra. Tummen upp från mej.

Beställde 12,9" gen 2 modellen från Apple. Fick information i tisdags att den skulle "levereras innan dagens slut".
Har stått så ända tills i fredags då statusen blev att UPS har slarvat bort paketet.
så JA, jag skulle ha känt på den nya paddan vid det här laget om inte UPS......
Tack för en bra artikel, ska bli spännande.

Ursprungligen av Wille_3:

Beställde 12,9" gen 2 modellen från Apple. Fick information i tisdags att den skulle "levereras innan dagens slut".
Har stått så ända tills i fredags då statusen blev att UPS har slarvat bort paketet.
så JA, jag skulle ha känt på den nya paddan vid det här laget om inte UPS......
Tack för en bra artikel, ska bli spännande.

Vi kan bilda klubb, alla här på kontoret delar din kärlek till budfirmor. Mängden paket de inte lyckats leverera till oss genom åren... Deras "customer satisfaction rate" måste vara nära 0.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-06-17 07:41
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om vi låtsas att jag inte var insatt, vad vore nyttan med BT 5?

Man kan ju även ha 2 aktiva kopplingar samtidigt. Skicka ljud till 2 högtalare t ex. Eller ha trådlösa hörlurar för telefoni men samtidigt skicka musik till en högtalare.

Jag ör egentligen mer nyfiken på varför de har kvar den gamla typen av hemknapp?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-17 09:52
Ursprungligen av Ida Blix:

Vi kan bilda klubb, alla här på kontoret delar din kärlek till budfirmor. Mängden paket de inte lyckats leverera till oss genom åren... Deras "customer satisfaction rate" måste vara nära 0.

/RANT
Min platta skulle kommit i onsdags, själv var jag inte hemma den dagen och tänkte hämta den på en DHL service point, det gick ju sådär..
Enligt DHLs första SMS skulle jag få ett till SMS när plattan fanns på plats.
Något sådant kom aldrig..
Där stod jag på service point, en mataffär, men ingen där servar en på denna service point, DHL hanterar det.
Så tänkte jag, ring DHL då, men där fanns inget telefonnummer, givetvis.
I samma ögonblick närapå fick jag ett email från Apple om att mitt gods hölls kvar av leverantören (japp, DHL)

Nåväl, DHL har en godsplats i närheten, åkte dit omgående.
Vad händer? Näe vi har inte detta paket, kanske JetPak, kolla med dem (tyckte DHL), så jag ringde dem, och där fanns inte mitt paket.
Dock skulle denne vänlige gosse kolla med, just det, DHL express, och återkomma.
Själv åkte jag hem, och när jag skulle parkera ringde gossen och lät meddela att låddan skulle finnas hos, japp, DHL...

Vände tillbaks dit med nytt, uppenbarligen ändrat, godsnummer och fick min nya leksak...

Undrar om DHL har någon sida för feedback?
Borde nog vänta ett tag med att skick ut formulär om kundnöjdhet om de nu bryr sig om sådant.

/END RANT

Senast redigerat 2017-06-17 14:51
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2017-06-17 09:59

Ser ut som de har ändrat antenn färgen på mobil versionen från svart till samma färg som övriga skalet

Ursprungligen av pt96hni:

Ser ut som de har ändrat antenn färgen på mobil versionen från svart till samma färg som övriga skalet

Den ändringen kom redan med första iPad Pro.

Själv funderar jag på att uppgradera, då min 4:a inte kommer få iOS 11. Men jag använder bara iPaden till läsning och surf mest så det känns inte helt motiverat att slänga ut 10 bagare på den nya. Kanske får leta upp en begagnad air 2 eller förra pron. Den nya skärmen är ju säkert fin iofs men är det värt för lite extra lyx? Svårt...

Min leverans av 10.5 via DHL

Planerad leverans torsdag
På tisdag befinner jag mig i Uleåborg, får ett samtal från föraren. Inser att den kommer två dagar tidigt. Min fru är inte hemma men han kan åka förbi mina föräldrar istället och lämna den (400 m från mitt hus)

Så jag är nöjd men såväl DHL som den nya ipaden

Ursprungligen av mattiL:

/RANT
Min platta skulle kommit i onsdags, själv var jag inte hemma den dagen och tänkte hämta den på en DHL service point, det gick ju sådär..
Enligt DHLs första SMS skulle jag få ett till SMS när plattan fanns på plats.
Något sådant kom aldrig..
Där stod jag på service point, en mataffär, men ingen där servar en på denna service point, DHL hanterar det.
Så tänkte jag, ring DHL då, men där fanns inget telefonnummer, givetvis.
I samma ögonblick närapå fick jag ett email från Apple om att mitt gods hölls kvar av leverantören (japp, DHL)

Nåväl, DHL har en godsplats i närheten, åkte dit omgående.
Vad händer? Näe vi har inte detta paket, kanske JetPak, kolla med dem (tyckte DHL), så jag ringde dem, och där fanns inte mitt paket.
Dock skulle denne vänlige gosse kolla med, just det, DHL express, och återkomma.
Själv åkte jag hem, och när jag skulle parkera ringde gossen och lät meddela att låddan skulle finnas hos, japp, DHL...

Vände tillbaks dit med nytt, uppenbarligen ändrat, godsnummer och fick min nya leksak...

Undrar om DHL har någon sida för feedback?
Borde nog vänta ett tag med att skick ut formulär om kundnöjdhet om de nu bryr sig om sådant.

/END RANT

My gawd! Låter tyvärr som ett rätt standard förfarande. Hur svårt ska det va?

Ursprungligen av BlackSmp:

Min leverans av 10.5 via DHL

Planerad leverans torsdag
På tisdag befinner jag mig i Uleåborg, får ett samtal från föraren. Inser att den kommer två dagar tidigt. Min fru är inte hemma men han kan åka förbi mina föräldrar istället och lämna den (400 m från mitt hus)

Så jag är nöjd men såväl DHL som den nya ipaden

Men vilken tur du hade då!

Kan smygrapportera att Ipad Pro i steksol på altan funkar. Inte så skärmen bländar mig med sitt starka sken, men jag ser!

Intryck iPad 10.5
Åkte hem från USA den 14:e och tog vägen förbi applestore på väg till flygplatsen. Lite generad blev man när alla stod uppställda på rad och applåderade när man steg in i butiken. Hur som helst köpte en 10.5 256 GB Spacegrey med snabbladdare. Har nu haft den några dagar och kan inte annat än gilla den........mycket. Funkar fint att sitta i solen och surfa/skriva. Missade att köpa sladd till snabbladdaren som är usb-c till lightning, det har jag gjort nu idag så det ska bli intressant att se hur det funkar (intressant detta med att det hela tiden är nya tillbehör man behöver). Undrar om man kan ladda iPhonen med samma 24w laddare, eller att man kan använda samma laddare som är till min Macbook Pro som ju har usb-c? Annars får man fortsätta släpa på flera laddare....nån som vet? Hur som helst, en perfekt iPad - sysslar en hel del med videoredigering i LumaFusion och att spara videofiler nu går riktigt snabbt..... ( har även en iPad Pro gen 1 12.9 som väl får stå tillbaka nu )

En egenskap som jag uppskattar extra, pga min hörselskada, är det rejäla ljudet där jag för första gången kan använda högtalarna utan hörapparater och ändå uppfatta något

Ursprungligen av BlackSmp:

En egenskap som jag uppskattar extra, pga min hörselskada, är det rejäla ljudet där jag för första gången kan använda högtalarna utan hörapparater och ändå uppfatta något

Har ingen hörselskada, men ja! Tycker mycket om ljudet! Sparade Monument Valley 2 tills jag fick den här så jag skulle kunna njuta av ljudet ordentligt ?

Ursprungligen av pt96hni:

Fungerar väl likadant med två fingrar på tangentbordet på en iPad

Behöver inte ens ha dem på tangentbordet om man kör externt. Jag skriver i stort sett allt på iPaden i Pages med externt tangentbord och kan enkelt med två fingrar flytta markören eller markera ord snabbt genom att hålla nere två fingrar lite längre.

Bevaka tråden