Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dolda system ?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-06-27 16:41

Jag har skrivit om detta tidigare, men det har hänt en del så jag börjar om.
Det gäller en PPC G5. Jag köpte den av en kille som haft någon sorts udda system i den. Ubunto eller vad det hette.
Jag raderade skivorna och installerade 10.4.11. Trodde att allt var frid och fröjd. Men det visade sig att datorn ibland startade helt själv om den var strömansluten. Kunde också hända att den stängde av sig helt oplanerat.
Det går ju inte att jobba med en sådan dator.
Nu har jag tagit bort de ursprungliga hårddiskarna och ersatt dem med två andra som tidigare satt i en annan G% som pajade pga åska.
Nu borde ju allt vara frid och fröjd, men icke! Den startar själv ändå.
En god vän till mig som själv använder PC påstår att det kan finnas något sorts system oberoende av det jag lagt in. Skall alltså finnas i datorns hårdvara. Där är denna inställning som får datorn att starta själv.
Men hur kommer man åt det? Går det via Terminal? Eller fordras det någon speciell programvara?
Det är alltså frågan. Finns det dolda system i datorn?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-06-27 17:08

Nej.
Finns det ett litet backupbatteri på moderkortet?
Testat att nolla PRAM?

Ursprungligen av torin:

...Finns det dolda system i datorn?

Nej.

Det finns ju en BIOS (eller EFI), vilket är ett slags "system". Men det finns inget "system" i den bemärkelsen som du tänker på - inget som är orsak till det du beskriver.

Men det finns ju ströminställningar i OS X. Där kan man bl.a. ställa in att datorn ska startas och stängas på bestämda tider. Har du tittat där? (Jag vet inte exakt vad det heter i 10.4 Tiger, men det borde heta något med "Energi..." eller "Ström...". I senaste systemet 10.12 Sierra heter det "Strömsparare".)

Men om jag får gissa så tror jag mer på att det är något fel på datorn - något glapp eller kortslutning någonstans.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-06-27 19:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej.

Det finns ju en BIOS (eller EFI), vilket är ett slags "system". Men det finns inget "system" i den bemärkelsen som du tänker på - inget som är orsak till det du beskriver.

Men det finns ju ströminställningar i OS X. Där kan man bl.a. ställa in att datorn ska startas och stängas på bestämda tider. Har du tittat där? (Jag vet inte exakt vad det heter i 10.4 Tiger, men det borde heta något med "Energi..." eller "Ström...". I senaste systemet 10.12 Sierra heter det "Strömsparare".)

Men om jag får gissa så tror jag mer på att det är något fel på datorn - något glapp eller kortslutning någonstans.

Strömspararna är ställda på ALDRIG. Det kan alltså inte vara de som gör att den stänger av/på.
Glapp eller kortslutning vet jag inte hur jag skall kunna kolla. Allt sitter fast vad jag vet.
Kan du svara på hur jag kommer åt BIOS?

Ursprungligen av torin:

Strömspararna är ställda på ALDRIG. Det kan alltså inte vara de som gör att den stänger av/på.
Glapp eller kortslutning vet jag inte hur jag skall kunna kolla. Allt sitter fast vad jag vet.
Kan du svara på hur jag kommer åt BIOS?

Tror du håller in option när den startar upp och ljudet (”chime”) låter.

Ursprungligen av torin:

Strömspararna är ställda på ALDRIG...

Där finns en knapp som heter något med "Schema". Det är där du hittar inställningarna för att stänga av och slå på.

Ursprungligen av torin:

...Kan du svara på hur jag kommer åt BIOS?

Det gör du inte. Du kan inte ändra någonting där.

Släpp nu det, och kolla t.ex. in kenjons tips i stället.

Senast redigerat 2017-06-27 23:57
Ursprungligen av barbapappa_86:

Tror du håller in option när den startar upp och ljudet (”chime”) låter.

"Alt" under starten är för att välja startskiva.

Mig veterligen har man aldrig kunnat komma åt BIOS/EFI-inställningar i en Mac på det sättet.

Senast redigerat 2017-06-27 23:58
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-06-28 16:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Där finns en knapp som heter något med "Schema". Det är där du hittar inställningarna för att stänga av och slå på.

Det gör du inte. Du kan inte ändra någonting där.

Släpp nu det, och kolla t.ex. in kenjons tips i stället.

Nu har jag kontrollerat och shemainställningar är inte aktivt och står dessutom på 00.

  • Medlem
  • 2017-06-28 19:13

PPC-macar har Open Firmware (i stället för BIOS eller EFI). Man startar en PPC-mac genom att trycka kommando + alt + O + F vid start. Det är inget dolt system, men däremot kanske obekant. Nedan kan man se hur Open Firmware ser ut på min Ibook G4 12" Late 2004. I denna miljö installerar man exempelvis PPC-Linux (Lubuntu i mitt fall).

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-07-02 11:47
Ursprungligen av Alix:

PPC-macar har Open Firmware (i stället för BIOS eller EFI). Man startar en PPC-mac genom att trycka kommando + alt + O + F vid start. Det är inget dolt system, men däremot kanske obekant. Nedan kan man se hur Open Firmware ser ut på min Ibook G4 12" Late 2004. I denna miljö installerar man exempelvis PPC-Linux (Lubuntu i mitt fall).

Har nu kollat. Kom till samma text som du visat.
Vad kan man nu göra för att se vad som ligger kvar sedan tidigare användning av UBUNTU?

  • Medlem
  • 2017-07-02 12:07
Ursprungligen av torin:

Har nu kollat. Kom till samma text som du visat.
Vad kan man nu göra för att se vad som ligger kvar sedan tidigare användning av UBUNTU?

Om du har raderat hårddisken i Skivverktyg finns det inget kvar av Ubuntu i din dator. Open Firmware är bara ett sätt att ange kommandon inför boot, install, med mera. Läs mer här. De problem du har verkar ha med SMU att göra. Har du en Imac? Se här. Har du en Powermac? Se här. Alla modeller täcks inte så vill du veta mer exakt får du bemöda dig att berätta exakt vilken Macmodell du har.

Ursprungligen av Alix:

...får du bemöda dig att berätta exakt vilken Macmodell du har

Det är en Power Mac G5. Exakt modell har vi nog aldrig fått reda på, trots antalet trådar.

Ursprungligen av torin:

...Vad kan man nu göra för att se vad som ligger kvar sedan tidigare användning av UBUNTU?

Du kan inte göra någonting, för det finns ingenting sådant där - vilket du har fått reda på flera gånger redan i den här tråden.

Du har raderat disken. Redan då försvann alla eventuella rester av Ubuntu-systemet.

Och efter det så har du dessutom bytt ut disken. Så den gamla Ubuntu-installationen är definitivt borta.

  • Medlem
  • 2017-07-02 12:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är en Power Mac G5. Exakt modell har vi nog aldrig fått reda på, trots antalet trådar.

Det blir väl ännu krångligare genom att Imacs modellidentifierare var "PowerMacX,X" tills Intelimacen kom (utom de två första Imacarna)...

Ursprungligen av Alix:

Det blir väl ännu krångligare genom att Imacs modellidentifierare var "PowerMacX,X" tills Intelimacen kom (utom de två första Imacarna)...

Ja, men det är en Power Mac G5. Så mycket har vi rett ut i alla de tidigare trådarna.

(Eller rättare sagt så har det väl handlat om två eller kanske tre olika Power Mac G5, men inga iMac.)

  • Medlem
  • 2017-07-02 12:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, men det är en Power Mac G5. Så mycket har vi rett ut i alla de tidigare trådarna.

(Eller rättare sagt så har det väl handlat om två eller kanske tre olika Power Mac G5, men inga iMac.)

Okej.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-07-06 22:04

Jag har ju bytt ut båda hårddiskarna, kommer från en annan PPCG5
Har öppnat och petat på alla komponenter, med tanke på ev. glapp.
I ströminställningar har jag kollat schema och det står på 00.
Men den fan stänger av sig plötsligt ändå.
Jag ger upp.

Min gissning: Något fel på strömförsörjningen.

Men med lite tur är det något enklare. Du skrev att du hade petat på alla komponenter, men kollade du kabelanslutningarna också, t.ex från strömförsörjning till moderkort/disk/osv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-31 20:14
Ursprungligen av Alix:

Om du har raderat hårddisken i Skivverktyg finns det inget kvar av Ubuntu i din dator. Open Firmware är bara ett sätt att ange kommandon inför boot, install, med mera. Läs mer här. De problem du har verkar ha med SMU att göra. Har du en Imac? Se här. Har du en Powermac? Se här. Alla modeller täcks inte så vill du veta mer exakt får du bemöda dig att berätta exakt vilken Macmodell du har.

Tack för länken om Powermac. Efter genomläsning chansade jag i ett sista försök att få igång min "nya" Power Mac G5, Modell PowerMac7,2. Den behagade plötsligt bråka vid start. Plonget kom som vanligt och silveräpplet, men sedan stod den och snurrade i det oändliga utan att gå igång. Försökte också med <alt, cmd, r och p> utan resultat en massa gånger. Alla kablar mm satt i som de skulle men efter försöket med att dra ur strömsladden och vänta mer än 2 minuter så hände undret, allt gick igång som förut. Aldrig hört om SMU, men nu vet jag lite ...

Power Mac G5en har tyvärr ingen fungerande DVD-enhet, är det svårt att byta ut den till en jag har i en äldre PM G4?

Finns det manualer på nätet någonstans, har försökt att ladda ner men inte hittat? På den tiden var det väl endast tryckta böcker som gällde...

Tack för alla kloka råd, hoppas på svar.

  • Medlem
  • 2017-08-31 21:10
Ursprungligen av Fierro:

... Power Mac G5en har tyvärr ingen fungerande DVD-enhet, är det svårt att byta ut den till en jag har i en äldre PM G4?

Finns det manualer på nätet någonstans, har försökt att ladda ner men inte hittat? På den tiden var det väl endast tryckta böcker som gällde...

Tack för alla kloka råd, hoppas på svar.

PATA (IDE)-kopplingen för den optiska enheten är densamma, men i PMG5 sitter Ultra ATA/100 medan PMG4 har EIDE (ATA-3). Förmodligen funkar ändå en äldre enhet i en nyare dator. Jag har gamla optiska IDE som ligger och skräpar, har ingen dator att stoppa dem i, mot porto kan jag skicka en om du vill. PM:a i så fall. Vad gäller manual hittar du en här (pdf). Ifixit har guider här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-01 04:29
Ursprungligen av Alix:

PATA (IDE)-kopplingen för den optiska enheten är densamma, men i PMG5 sitter Ultra ATA/100 medan PMG4 har EIDE (ATA-3). Förmodligen funkar ändå en äldre enhet i en nyare dator. Jag har gamla optiska IDE som ligger och skräpar, har ingen dator att stoppa dem i, mot porto kan jag skicka en om du vill. PM:a i så fall. Vad gäller manual hittar du en här (pdf). Ifixit har guider här.

Fantastiskt!! Vilka bra instruktioner. Ska bara läsa igenom lite om DVD-spelaren och återkommer om jag tror jag klarar det.
Jättetack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-07 15:44
Ursprungligen av Alix:

PATA (IDE)-kopplingen för den optiska enheten är densamma, men i PMG5 sitter Ultra ATA/100 medan PMG4 har EIDE (ATA-3). Förmodligen funkar ändå en äldre enhet i en nyare dator. Jag har gamla optiska IDE som ligger och skräpar, har ingen dator att stoppa dem i, mot porto kan jag skicka en om du vill. PM:a i så fall. Vad gäller manual hittar du en här (pdf). Ifixit har guider här.

Nu vägrar den "nya" att starta, den kommer till silveräpplet och sen står den och snurrar och vägrar att komma igång. Saknar plonget så det är väl något fysiskt kan jag tro. Har försökt med <alt, cmd, p och r> men det har inte hjälpt, den morrar ett par gånger minst men skärmen förblir svart. Släpper tangenterna och silveräpplet kommer fram och snurrandet kommer igång utan resultat. I förrgår drog jag ut strömsladden och väntade i minst 10 minuter och då gick datorn igång. Men inte idag fm. Kan det lilla batteriet vara slut? Eller vad? Ska hårddisken ersättas eller nåt annat?

Kan jag koppla ihop PM G5 med min iMac med en ethernetkabel eller annan och få igång den trilskande datorn? Som med bilens startkablar...?

Synd på en så bra början... Hoppas det går att fixa med er hjälp! Tacksam för svar.

Ursprungligen av Fierro:

...Kan jag koppla ihop PM G5 med min iMac med en ethernetkabel eller annan och få igång den trilskande datorn? Som med bilens startkablar...?

Nej.

Det går ju såklart att koppla ihop dem, t.ex för att föra över filer. Men startar den inte, så hjälper det ju inte att försöka koppla den till en annan dator.

Det du kan göra är att försöka starta från en annan skiva (hårddisk eller DVD), och köra Skivverktyg för att kontrollera hårddisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-10 21:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej.

Det går ju såklart att koppla ihop dem, t.ex för att föra över filer. Men startar den inte, så hjälper det ju inte att försöka koppla den till en annan dator.

Det du kan göra är att försöka starta från en annan skiva (hårddisk eller DVD), och köra Skivverktyg för att kontrollera hårddisken.

Jaha, det var det jag anade... Då är det bara att försöka byta ut DVD-spelaren som tyvärr inte är kurant enligt säljaren. Förhoppningsvis passar den gamla G4ans spelare för att klara åtminstone en sådan start.

Går det att lägga in en startskiva i en extern hårddisk och koppla den till G5an och starta från den? Har ett kabinett med firewirekontakter om det skulle gå bättre. Vilka knappar ska i så fall tryckas ner för att datorn ska få tag i Skivverktyg i den externa hårddisken??

Jag är van vid att Macar alltid fungerar. Tydligen inte i det oändliga...

  • Medlem
  • 2017-09-10 21:43
Ursprungligen av Fierro:

Jaha, det var det jag anade... Då är det bara att försöka byta ut DVD-spelaren som tyvärr inte är kurant enligt säljaren. Förhoppningsvis passar den gamla G4ans spelare för att klara åtminstone en sådan start.

Går det att lägga in en startskiva i en extern hårddisk och koppla den till G5an och starta från den? Har ett kabinett med firewirekontakter om det skulle gå bättre. Vilka knappar ska i så fall tryckas ner för att datorn ska få tag i Skivverktyg i den externa hårddisken??

Jag är van vid att Macar alltid fungerar. Tydligen inte i det oändliga...

Ja, hårddisk via Firewire fungerar att skapa startskiva på. Om där redan finns en fungerande Mac OS X-installation, Leopard eller tidigare, så når du den genom att hålla nere alt- eller X-tangenten vid uppstart. Det är dock inte säkert att installationen passar just denna maskins hårdvarukonfiguration, men ofta gör det det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-15 00:10
Ursprungligen av Alix:

Ja, hårddisk via Firewire fungerar att skapa startskiva på. Om där redan finns en fungerande Mac OS X-installation, Leopard eller tidigare, så når du den genom att hålla nere alt- eller X-tangenten vid uppstart. Det är dock inte säkert att installationen passar just denna maskins hårdvarukonfiguration, men ofta gör det det.

Ack ja, jag trodde att nu går det. Pytt, nu verkar det som om externa hårddisken är låst så jag kan inte lägga in något eller på annat sätt ändra bef. filer, bara läsa. Finns det någon möjlighet att låsa upp den, har försökt med <cmd+i> men där fanns inget lås att låsa upp. Hur gör man då??? Jag blir uppmanad att göra backup och sedan formatera om. Det är väl drastiskt, tycker jag.

Har ett annat kabinett men den har bara USB2-kontakter. Fungerar det med den kabeln eller är den för långsam? FireWire är på 400 (6–polig), det är väl inte så stor skillnad mot USB2, eller...? Hur är det med Ethernet-kabel?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-11-01 17:05

Nu aktiverar jag denna tråd igen. Har nämligen tröttnat på att datorn stänger av sig alt startar av sig själv. Den heter CK3380YMNVB
För den som känner till sådant.
Jag har alternativet att skrota den eller försöka lösa problemen. Sökte på nätet efter någon annan PPCG5 men hittade ingen. Folk kanske behåller dem eller skrotar.
Om jag går in och startar datorn så att jag kommer till Open Firmware så vet jag ju inte vilka kommandon jag skall ge den för att få det sålda programmet att upphöra.

Off Topic: Har mac99 upphört med köp och sälj marknad?

  • Medlem
  • 2017-11-01 18:26
Ursprungligen av torin:

Off Topic: Har mac99 upphört med köp och sälj marknad?

Finns under forumavdelningen "Övriga ämnen", https://www.99.se/forum/6-kopes-och-saljes

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-15 12:34
Ursprungligen av Fierro:

Ack ja, jag trodde att nu går det. Pytt, nu verkar det som om externa hårddisken är låst så jag kan inte lägga in något eller på annat sätt ändra bef. filer, bara läsa. Finns det någon möjlighet att låsa upp den, har försökt med <cmd+i> men där fanns inget lås att låsa upp. Hur gör man då??? Jag blir uppmanad att göra backup och sedan formatera om. Det är väl drastiskt, tycker jag.

Har ett annat kabinett men den har bara USB2-kontakter. Fungerar det med den kabeln eller är den för långsam? FireWire är på 400 (6–polig), det är väl inte så stor skillnad mot USB2, eller...? Hur är det med Ethernet-kabel?

Nu har jag gjort den "operation" som jag inte visste om jag skulle klara av, jag har bytt ut den trasiga optiska enheten mot en som jag tog från en gammal G4 som lagt av. Kontakterna stämde, men lådan var ca 10 mm längre. Den rymdes dock i det befintliga utrymmet. När jag sen skulle sätta igång datorn så fungerade det inte som jag hoppats. Jag provade med olika varianter med snarlikt resultat. Först med <alt, cmd, r och p> och då kom efter plonget äpplet och snurran fram. Men... efter ca 3 minuter blev skärmen svart, det hela stängdes av förutom att startknappen nere till höger på skärmen lyser med fast sken. När jag sedan försöker starta utan några knappar nedtryckta så slocknar äpplet med snurran återigen efter ca 3 minuter och allt är avstängt, även startknappen.

Jag har försökt med att byta det lilla batteriet, starta med <cmd och r>, <alt, cmd och r> med lika resultat, processen stoppar efter ca 3 minuter. Samma resultat med säker start. Jag är nu rådlös, finns det något som skulle köra igång G5an?

Har också försökt att byta ut den andra hårddisken (som är bortkopplad av förre ägaren) men har inte tillräckligt starka nypor, den sitter fast som berget, vågar inte använda de tänger jag har för att inte krossa HDn eller andra delar.

Om jag för över via min iMac en startskiva till en extern hårddisk och kopplar den med Firewire 400 till G5an, skulle det vara en väg? Jag vet ju ännu inte om den optiska enhet jag satt in i G5an fungerar, har ju inte fått igång datorn...

Tacksam för råd.

Ursprungligen av Fierro:

...Om jag för över via min iMac en startskiva till en extern hårddisk och kopplar den med Firewire 400 till G5an, skulle det vara en väg?...

Om du menar att kopiera iMacens startskiva till en extern disk, och sedan starta PM G5 från den externa disken, så är svaret i princip ja.

Men för att kunna svara säkert, så behöver vi veta vilken iMac-modell det är, och vilken version av OS X den kör.

Bevaka tråden