Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket typsnitt är detta?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle behöva få fram vilken font detta är? Tetat what the font utan framgång.
Någon som vet eller har ett tips på hur jag ska gå till väga?

Tacksam för svar.

Senast redigerat 2017-06-30 15:48
  • Medlem
  • 2017-06-30 15:00

Ser ut som Bureau Grot Book. Se särskilt ”serifen” på G. HKM Publishing AB borde veta annars, de gör Handelsstaden. Se här.

Ursprungligen av Alix:

Ser ut som Bureau Grot Book. Se särskilt ”serifen” på G. HKM Publishing AB borde veta annars, de gör Handelsstaden. Se här.

Väldigt likt Bureau Grot Book men en detalj som skiljer är avståndet till pricken i gemena i. Mycket luftigare i hallonbats exempel.

  • Medlem
  • 2017-06-30 20:18
Ursprungligen av Sir N.:

Väldigt likt Bureau Grot Book men en detalj som skiljer är avståndet till pricken i gemena i. Mycket luftigare i hallonbats exempel.

Den undre raden är inte samma typsnitt. Jag tittade bara på den första. Gement g är helt annorlunda i undre raden. Den undre raden vet jag inte (men den ser ut som en skärning av Helvetica). Dåligt renderad är den i alla fall. Inget att ha, om jag får tycka något.

Ursprungligen av Alix:

Den undre raden är inte samma typsnitt. Jag tittade bara på den första. Gement g är helt annorlunda i undre raden. Den undre raden vet jag inte (men den ser ut som en skärning av Helvetica). Dåligt renderad är den i alla fall. Inget att ha, om jag får tycka något.

Jo, du har rätt. Jag har fått lära mig att man inte skall blanda liknande typsnitt, som i det här fallet två grotesker, så jag förutsatte att nedre raden var samma som den övre och tittade inte så noga.

  • Medlem
  • 2017-06-30 22:24
Ursprungligen av Sir N.:

Jo, du har rätt. Jag har fått lära mig att man inte skall blanda liknande typsnitt, som i det här fallet två grotesker, så jag förutsatte att nedre raden var samma som den övre och tittade inte så noga.

Nej, man ska inte blanda. Jag utgick precis som du att det var samma, just därför. Typografin har changerat överlag på senare år. Apple hade ju länge Helvetica Neue, skuren 1983, som inte ens var anpassad för skärm. Men nu har de bättrat sig.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-01 00:15

Vad är källan? Online?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-01 17:36
  • Medlem
  • 2017-07-01 17:58
Ursprungligen av hallonbat:

... Tetat what the font utan framgång. ...

Tyvärr hjälpte det inte TS, men bra med länk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-01 18:27
Ursprungligen av Alix:

Tyvärr hjälpte det inte TS, men bra med länk.

Sorry, läste lite snabbt. Ibland får man hjälpa WhatTheFont på traven. Förstora, beskära osv ...

  • Medlem
  • 2017-07-01 18:47
Ursprungligen av iSweden:

Sorry, läste lite snabbt. Ibland får man hjälpa WhatTheFont på traven. Förstora, beskära osv ...

Precis vad jag brukar göra. ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-01 18:49

http://www.chengyinliu.com/whatfont.html
Finns för alla större webbläsare.

  • Medlem
  • 2017-07-05 21:52
Ursprungligen av hallonbat:

Skulle behöva få fram vilken font detta är? Tetat what the font utan framgång.
Någon som vet eller har ett tips på hur jag ska gå till väga?

Tacksam för svar.

Hur tacksam var du egentligen? Har du ens sett svaret? Om det inte stämmer får vi leta vidare.

1
Bevaka tråden