Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV (4th gen) och fiberuppkoppling

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker hjälpa min granne som vill få tillgång till tysk tv. Han är gammal, haft en stroke och har absolut inga andra tekniska prylar och har mkt begränsade möjligheter och heller ingen vilja att ta till sig det moderna samhällets teknologi. Fastigheten har fått ett bredband med fiber till varje lgh. Varje lgh är utrustad med en TP-Link optoelektrisk omkopplare och jag hade trott att det bara var att trycka i en ethernetkabel mellan denna och en ATV men så enkelt var det tydligen inte. Jag har fabriksåterställt ATVn men den vill envist bara matas från WIFI. Trodde att den automatiskt skulle prioritera fast kabel ethernet och jag hittar inga val under systeminställningar för att ev omkonfigurera ATVn. Enl min internetleverantör funkar detta enl DHCP. Mina kunskaper just med nätverk är begränsade men jag har fått airport att funka med nuvarande hårdvara utan problem. Ngt förslag eller är jag ute i helt fel ärende och måste svälja extrautgiften med trådlöst?

  • Medlem
  • Borås
  • 2017-07-03 10:56

Får du något annat att fungera med kabel till bredbandet? Testa med en dator eller dylikt.

  • Medlem
  • 2017-07-03 10:58

Han har hårdvaran men har han internetabonnemang?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-03 11:20

Kan vi få lite mer info på utrustningen i grannens lägenhet - mao vad är det för TP-Link som alla(?) lägenheter använder. Och från beskrivningen måste vi utgå från att även du har en i din lägenhet som din AirPort är ansluten till.

Liten googling ger att det troligen sitter en TP-Link TX-6610 i varje lägenhet. Till den ska en AppleTV kunna anslutas direkt. En AppleTV känner direkt av om du drar ut ethernet-sladden (det finns alltså ingen inställning för detta) så det lutar mer åt att din ethernet-sladd är trasig eller att porten på TX-6610 inte är aktiv.

Senast redigerat 2017-07-03 12:16

Tack så jättemycket för snabba svar!
Ja, airporten (express) kopplar upp sig utan problem. Däremot har jag inte fått det att funka med ethernetadapter>thunderbolt till min MB Pro Retina (mid 2012). Givetvis allra senaste mjukvara. Jag har givetvis valt adaptern i Nätverksinställningar.
Konverteraren är av märke TP-Link MC220L Single mode module (TPn matas med en fiber). Ethernetkabeln är testad ok!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-03 12:41

Hur märker du att MBPr inte fungerar med din TB-adapter för ethernet mot MC220L? En skärmdump på Inställningar->Nätverk kanske?

Fast det vore också kul att kunna hjälpa din granne med sin ATV4 (vilket är väl huvudspåret i tråden?). Vilka statusdioder lyser på konverteraren?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-03 13:26
Ursprungligen av iGroucho:

Tack så jättemycket för snabba svar!
Ja, airporten (express) kopplar upp sig utan problem. Däremot har jag inte fått det att funka med ethernetadapter>thunderbolt till min MB Pro Retina (mid 2012). Givetvis allra senaste mjukvara. Jag har givetvis valt adaptern i Nätverksinställningar.
Konverteraren är av märke TP-Link MC220L Single mode module (TPn matas med en fiber). Ethernetkabeln är testad ok!

Ofta sitter det ett MAC-lås, så du kan inte byta enhet utan vänta tills det släppt.
Brukar vara från 20 min upp till ett dygn.

Ursprungligen av frazze:

Hur märker du att MBPr inte fungerar med din TB-adapter för ethernet mot MC220L? En skärmdump på Inställningar->Nätverk kanske?

Fast det vore också kul att kunna hjälpa din granne med sin ATV4 (vilket är väl huvudspåret i tråden?). Vilka statusdioder lyser på konverteraren?

På TP-Linken lyser PWR & LINK (ovan FX) - bifogar alla relevanta dumpar under Inställningar > Nätverk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-03 13:49
Ursprungligen av iGroucho:

På TP-Linken lyser PWR & LINK (ovan FX) - bifogar alla relevanta dumpar under Inställningar > Nätverk

Ditt problem med AppleTVn (ATV4) beror nog på att ATV4 har ett 10/100Mb uttag och din konverter endast ger 1Gb. Därför fungerar det med din Airport som har 10/100/1000Mb
Enklaste lösningen i din grannes fall är att sätta dit en Router (Som stödjer 1Gb) mellan konvertern och ATV4n

Ursprungligen av maglog:

Ditt problem med AppleTVn (ATV4) beror nog på att ATV4 har ett 10/100Mb uttag och din konverter endast ger 1Gb. Därför fungerar det med din Airport som har 10/100/1000Mb
Enklaste lösningen i din grannes fall är att sätta dit en Router (Som stödjer 1Gb) mellan konvertern och ATV4n

Ok - förklarar detta problemet med TB<>Ethernet? Nu måste jag tyvärr avslöja mina djupa okunskaper i ämnet men "router": är dessa alltid trådlösa eller finns det en billig lösning som ger korrekt signal till ATVn? Gärna förslag... (vill ju hålla ev extrautrustning så billig som möjligt eftersom det handlar om "extrautgifter" för denne pensionär)

Ursprungligen av iGroucho:

...men "router": är dessa alltid trådlösa...

En router har (nästan?) alltid möjlighet till både kabel och trådlöst.

Ursprungligen av iGroucho:

...finns det en billig lösning...

I det här fallet borde det räcka med en switch. Kan fås för runt 150-200 kr. Som den här t.ex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=254585

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-03 14:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-03 14:26
Ursprungligen av iGroucho:

Ok - förklarar detta problemet med TB<>Ethernet? Nu måste jag tyvärr avslöja mina djupa okunskaper i ämnet men "router": är dessa alltid trådlösa eller finns det en billig lösning som ger korrekt signal till ATVn? Gärna förslag... (vill ju hålla ev extrautrustning så billig som möjligt eftersom det handlar om "extrautgifter" för denne pensionär)

Är lite mer fundersam på ditt problem med TB<>Ethernet.. Trodde först att det kunde bero på att den inte växlade "polaritet" på kabeln automatiskt men konvertern ska stödja detta (1000M RJ45 port (Auto MDI/MDIX)). Men dom kan ibland vara lite bångstyriga. Du skulle kunna prova med att ha TB<>Ethernet adapter ansluten och slå av och på strömmen till Fiberkonvertern.

Det finns routrar utan trådlöst men tror nästan dessa är dyrare idag än routrar med trådlöst.
Utan att lägga någon värdering i funktion/prestanda så har du denna som exempel.
ZyXEL NBG6515 för ca:500:-
Viktiga i din Grannes fall är att den stödjer 1Gb på "utsidan". Den ovan gör detta.
Sen kan du även "bara" sätta in en Gigabit switch mellan konvertern och ATVn. Den skulle då fungera som en egen konverter.
tex. Netgear GS105 v5 ProSafe ca 300:-

Men skulle nog rekommendera router alternativet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-03 14:31

Denna stödjer tyvärr inte 1Gb

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-03 14:40

Se upp med de billigaste routrarna, det är rätt vanligt att de hänger sig ofta.

Har av en tillfällighet en sån här liggande - kan den duga??

Ursprungligen av maglog:

Är lite mer fundersam på ditt problem med TB<>Ethernet.. Trodde först att det kunde bero på att den inte växlade "polaritet" på kabeln automatiskt men konvertern ska stödja detta (1000M RJ45 port (Auto MDI/MDIX)). Men dom kan ibland vara lite bångstyriga. Du skulle kunna prova med att ha TB<>Ethernet adapter ansluten och slå av och på strömmen till Fiberkonvertern.

Provade detta men NO GO. Det finns en liten switch på baksidan "Force" alt "Auto" vilken jag oxå provade ändra på, samma resultat. Cross-over ethernetkabel??

Ursprungligen av iGroucho:

...kan den duga??

Ja, den borde funka.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-03 15:51
Ursprungligen av iGroucho:

Provade detta men NO GO. Det finns en liten switch på baksidan "Force" alt "Auto" vilken jag oxå provade ändra på, samma resultat. Cross-over ethernetkabel??

Nej, switchen som du har hittat påverkar bara fiber-anslutningen. Cross-over har spelat ut sin roll i och med Auto-MDI/MDIX.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-03 15:54
Ursprungligen av iGroucho:

På TP-Linken lyser PWR & LINK (ovan FX) - bifogar alla relevanta dumpar under Inställningar > Nätverk

Hmm, det var lite underligt. USB-ethernet klarar 10/100 Mbps och TB-ethernet klarar 10/100/1000 Mbps. Dock noterar jag att bryggan är inaktiv (i statuskolumnen). Var den inte ansluten när du gjorde skärmdumpen? Det vore också intressant att se vad som finns under maskinvara-fliken.

FX är alltså fiber (och dom ska lysa hela tiden och är inte intressanta i denna tråd). TX är ethernet och måste lysa för att anslutningen ska fungera. Eller rättare sagt: LINK lyser och RX blinkar vid trafik.

Ursprungligen av frazze:

Hmm, det var lite underligt. USB-ethernet klarar 10/100 Mbps och TB-ethernet klarar 10/100/1000 Mbps. Dock noterar jag att bryggan är inaktiv (i statuskolumnen). Var den inte ansluten när du gjorde skärmdumpen? Det vore också intressant att se vad som finns under maskinvara-fliken.

Den var ansluten. Under "Maskinvara" står "Automatiskt" (som Konfigurera) och MAC-Adress (MTU: Standard (1500))

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-03 18:03
Ursprungligen av iGroucho:

Den var ansluten. Under "Maskinvara" står "Automatiskt" (som Konfigurera) och MAC-Adress (MTU: Standard (1500))

Ahhh, nu fattar jag hur man ska läsa TB-informationen. Du har ju en MacBook Pro Retina med två (2) olika TB-interface. Enligt den status som du visar i skärmdumpen har ingen av dina uttag detekterat en TB-ethernet-adapter. Därför fungerar det inte för dig. Du måste få rätt status (=aktiv) där innan du kan få det att fungera hela vägen.

Ursprungligen av frazze:

Ahhh, nu fattar jag hur man ska läsa TB-informationen. Du har ju en MacBook Pro Retina med två (2) olika TB-interface. Enligt den status som du visar i skärmdumpen har ingen av dina uttag detekterat en TB-ethernet-adapter. Därför fungerar det inte för dig. Du måste få rätt status (=aktiv) där innan du kan få det att fungera hela vägen.

Då återstår endast frågan VARFÖR detekteras inte adaptern??

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-06 08:51
Ursprungligen av iGroucho:

Då återstår endast frågan VARFÖR detekteras inte adaptern??

Det verkar vara ett ganska stort problem om man söker efter icke-fungerande Thunderbolt-ethernet-adapter. Men några har lyckats med

Citat:

System Preferences > Network > with Thunderbolt Ethernet highlighted, click Advanced > IPv6: change to Link-local Only > Hit Renew DHCP Lease > OK > Apply.

Och läser man övriga kommentarer i olika trådar så får man intrycket att det är Apple själva som i en tidigare uppdatering har lyckats svartlista sina egna hårdvaror/interface. Då får man gå in och radera plist-filer.

Ursprungligen av frazze:

Det verkar vara ett ganska stort problem om man söker efter icke-fungerande Thunderbolt-ethernet-adapter. Men några har lyckats med Och läser man övriga kommentarer i olika trådar så får man intrycket att det är Apple själva som i en tidigare uppdatering har lyckats svartlista sina egna hårdvaror/interface. Då får man gå in och radera plist-filer.

Testade ditt förslag men har fortf "Inte ansluten". Jo, jag har kollat runt och funnit dessa förslag om att trasha plist-filer. Har gjort några mindre insatser i den riktningen men varit för bang för de mer radikala förslagen, som att kasta hela mappar. Har testat adaptern på min iMac men med samma resultat. Verkar således inte specifikt för just min MBP...
Alla förslag är ytterst välkomna även om jag inte sitter i sjön längre med just adaptern. Ang ATV problemen så har det hittills funkat så här: Redovisade switch gav iaf ATV ethernet åtkomst men ej internet!? Bet det sura och ropade in en AP Express och då får jag ATVn att funka. Verkar som att ATV inte gillar "bare bone" bredband utan kräver en router! Mitt scenario är säkert extremt ovanligt, dvs att ENDAST nyttja bredband för en ATV, i princip alla har väl ngn form av router vilket kan förklara att det är så svårt att hitta en möjlig lösning eller ens ngn som har problemen. Det verkar som att ju mer man kan desto mer problem springer man på. Jag fattar inte hur Amanda Karlsson får ngt att funka öht, men det är väl som humlan som inte förstår att den eg. inte kan flyga...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, den borde funka.

Och så känner jag mig förpliktigad att berätta slutet på historien: Efter att ha försökt fram och tillbaka som beskrivits ovan gjorde jag åter en koppling till en Airport Extreme via ethernetuttagen, fick upp internet varefter jag bytte Airporten med nämnda switch (som alltså tidigare gav "Ej ansluten till internet") och HUGA! plötsligt är ATV:n ansluten! Tidigare försök har båda ATV envisats med att endast vilja ansluta till wifi, trots i ena fallet fabriksåterställning. Den senare rullar nu via switchen och grannen har nu sin ATV installerad (remoten SUGER, men det visste jag ju redan). Ethernet-adaptern är dock fortf obrukbar...

Senast redigerat 2017-07-16 23:32
1
Bevaka tråden