Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple gör om sin sajt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-28 11:01

Enligt Zeldman.com har Apple hyrt in två designgubbar för redesign av apple.com.
MacRumors kollade lite i arkivet och fann att den senaste icke OS X-baserade layouten återfanns i november 1999.
Det är med andra ord hög tid att göra något åt den.

Kanske vi får se en sajt helt i metall, i stil med Powermac G5 och Panther?

MacRumors har lagt till:

Update: A followup post on StopDesign.com claims that a visual redesign is not necessarily in the works:

"To clear up some confusion and speculation, this does not imply a visual redesign is in the works. Happy Cog and Stopdesign will be consulting with the in-house team, providing guidance and a bit of a jump start as they explore the waters of web standards and forward-thinking design."

vad zeldman och killen ifrån stopdesign kommer att göra är mycket riktigt som MR beskriver; att städa upp ordentligt i html sidorna, och förhoppningsvis kunna visa upp en xhtml1.1 (strict? ) kodad sida.

Apple framhäver ju att en av dom bästa features med safari är att den är så bra på www-standardar (vilket den också börjar bli), så därför vore det väl inte helt fel att deras site också validerade

  • Oregistrerad
  • 2003-08-29 16:43

Vore kul att se något nytt. Försvinner inte de gamla tabsen i Panther? Apple kanske vill vara konsekventa och passar på att uppdatera sajten med

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-08-29 18:44

På tal om hur saker såg ut då, kika in denna lite roliga sida:

http://www.archive.org/web/web.php

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
...och förhoppningsvis kunna visa upp en xhtml1.1 (strict? ) kodad sida.

Mark Pilgrim bloggar idag intressant om validering, standarder och den semantiska webben, och lite om en övertro på det:

Anyone who tells you that XHTML buys you anything at all is most likely selling you snake oil.

Läs mer här:
Won’t somebody please think of the gerbils?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Mark Pilgrim bloggar idag intressant om validering, standarder och den semantiska webben, och lite om en övertro på det:

Anyone who tells you that XHTML buys you anything at all is most likely selling you snake oil.

Läs mer här:
Won’t somebody please think of the gerbils?

well, att jag är en html nazi döljer jag inte. men när jag säger www-standardar inkluderar jag även rätt/bra strukturerade sidor (=semantiska webben).
Jag ligger inte under bordet med att jag ibland pratar mer än vad jag gör och tar varje chans att propagerara för bättre html.
Dock gör jag det av en anledning; jag tror att saker kommer bli bättre om jag gör det. Om man skall göra webben användbar med allt vad den kan göras till då måste man inse att "min 13åriga kusin kan få göra företagets hemsida" inte räcker långt, och det vet idag förhoppningsvis en hel del om...

aaaanyway, back on topic.

Tycker att det är bra att apple tar chansen att förbättrar deras sida, dom "vanliga" delarna av apple.com är inte så farliga; bra struktur och relativt enkelt att hitta saker.
Dock tycker jag att deras support och framförallt developer sidor kan vara en mardröm att hitta på, inte minst för att dom skiljer sig så tillpass mycket i struktur och design jämnfört med resten av apple.com.

så jag hoppas att det mycket sånt som kommer att förbättras.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-01 10:27

De kan ju börja med att ange en kodbas för teckentabellen på sidorna. Som det är nu blir det ofta skit av svenska tecken som plockas från formulär och databaser.

Lätt åtgärdat, och minskar irritationen avsevärt för dem som berörs.

När det gäller formen håller jag med föregående talare att det är support/developer-sidorna som behöver lite handpåläggning. I övrigt är den föredömligt formgiven och strukturerad. En av de bättre sajterna på nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-08 22:10

Man kan redan nu se lite resultat av deras jobb med apple.com.

www.apple.com/ipod är nu XHTML Transitional.

Har jag sovit hela sommaren? När kom Apples Panther-sida upp?

Har den funnits där sedan WWDC?

Är förmodligen solsting eller något sånt...

  • Medlem
  • 2003-09-15 13:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Har jag sovit hela sommaren? När kom Apples Panther-sida upp?

Har den funnits där sedan WWDC?

Är förmodligen solsting eller något sånt...

Tror att den har funnits sedan dess ja. Antagligen har du sovit

1
Bevaka tråden