Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Apple skrotar Touch ID

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-07-05 20:43
Ursprungligen av adress@mac:

Idag kan man använda TouchID om det är mörkt. Hur går det med ansiktsavkänning - tänds lampan då?
Roligt på biografer och andra lokaler....

Förmodligen används en IR-teknik som sänder ut ljus som är osynligt för människoögat. Bör inte vara några problem för den att fungera i mörker.

Enäggstvillingar, kommer de att kunna låsa upp vandras telefoner? Fingeravtryck skiljer sig åt men hur är med med ögonavstånd, näsor etc. Hur funkar det på Galaxy S8? Någon som har erfarenhet?

Ursprungligen av Sir N.:

Enäggstvillingar, kommer de att kunna låsa upp vandras telefoner? Fingeravtryck skiljer sig åt men hur är med med ögonavstånd, näsor etc. Hur funkar det på Galaxy S8? Någon som har erfarenhet?

Antar att det är ungefär samma teknik som Microsoft kör med Windows hello
Här är ett tvillingtest. https://www.youtube.com/watch?v=J1NL246P9Vg

Eftersom dom använder ir så spelar ljuset mindre roll.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hard...

Ursprungligen av BlackSmp:

På biografer ska folk ge tusan i sina telefoner. Det är nog störande att skärmen tänds, vilket den gör oavsett vilken lösning som du använder för att låsa upp den eller inte - så låt bli...

Var det svar på frågan - eller bara ett inlägg i en annan debatt....?

Om de kan undvika att telefonen låses upp via ett foto på personen så köper jag det. Men att vara tvåa med en dum lösning ... njae

  • Medlem
  • 2017-07-05 23:19
Ursprungligen av adress@mac:

Idag kan man använda TouchID om det är mörkt. Hur går det med ansiktsavkänning - tänds lampan då?
Roligt på biografer och andra lokaler....

Infrarött ljus?

  • Medlem
  • 2017-07-05 23:26

I skidbacken behöver man ta av en handske för touch-id men med ansiktsigennkänning behöver man ta av skidglasögon, hjälm och eventuell halsduk bara för att låsa upp telefonen. Sjukt osmidigt. Lika dant på motorcykeln, av med hjälmen. Eller med solglasögon, av med dem...

Ursprungligen av fn76:

I skidbacken behöver man ta av en handske för touch-id men med ansiktsigennkänning behöver man ta av skidglasögon, hjälm och eventuell halsduk bara för att låsa upp telefonen. Sjukt osmidigt. Lika dant på motorcykeln, av med hjälmen. Eller med solglasögon, av med dem...

Ja, jag skulle precis skriva det, väldigt många huvudbonader kommer ställa till det, No more iPhones for ninjas och bankrånare

Nä men skämt åt sido, finns flertalet tillfällen när jag ska röststyra (för att jag inte kan ha telefonen uppe) min telefon och den ber mig låsa upp telefonen för att gå vidare, detta går då att göra genom att bara drar ner tummen i fickan... Tvivlar på att kameran ser mitt ansikte genom fickan.

Jag skulle nog hellre operera in ett RF-ID i var hand än att behöva använda en kamera för att låsa upp telefonen.

  • Medlem
  • 2017-07-05 23:40

Jag tror på hemknapp under glaset på framsidan och Touch ID på baksidan på själva Appleloggan!

Det som jag börjar fundera på är om vi drar fel slutsatser. Det är kanske inte ”antingen eller” utan ”både ock”

Ansiktsigenkänning och fingertryck samtidigt

Det skulle onekligen lösa en hel del problem och relevanta användningsfall som har kommit upp här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-07-06 09:41
Ursprungligen av BlackSmp:

På biografer ska folk ge tusan i sina telefoner. Det är nog störande att skärmen tänds, vilket den gör oavsett vilken lösning som du använder för att låsa upp den eller inte - så låt bli...

Tycker du verkligen det? Mig stör det inte alls att en pytteliten skärm tänds, det är en annan sak med de som ringer och talar i telefon.

Ursprungligen av zinned:

Tycker du verkligen det? Mig stör det inte alls att en pytteliten skärm tänds, det är en annan sak med de som ringer och talar i telefon.

Jo, jag tycker verkligen det! Du sitter inte i ditt vardagsrum så visa respekt för din omgivning!

Åter till ämnet, Apple skrotar Touch ID.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-07-06 11:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, jag tycker verkligen det! Du sitter inte i ditt vardagsrum så visa respekt för din omgivning!

Visa respekt, givetvis, dock är det för mig oförståeligt att man kan störa sig på det. För min del så märker jag det inte ens.

Touch ID eller ej kommer inte att påverka detta

Varför inte..?

  • Medlem
  • 2017-07-07 12:25
Ursprungligen av Alix:

... Touch ID på baksidan på själva Appleloggan!

Ursprungligen av panther:

... Skulle kunna vara snyggare om  byggde in touch-id i loggan. På ett elegant sätt som bara  kan

Då är vi två!

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-07-07 19:07

Snart ska telefonen ha ett DNA-prov för att öppna upp. Det blir det nya svarta, slicka på skärmen för att kunna skicka SMS.

Tråd rensad, försök håll er till ämnet.

Tror det är ett riskabelt steg som kommer möta mer negativa reaktioner än när de tog bort hörlursuttaget. Apple har implementerat och investerat mycket som funkar med fingerprintsensorn. Men vi får väl vänta och se hur det blir.

Bevaka tråden