Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låg efterfrågan på Surface-produkter

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsoft-produkter som Surface Studio och Surface Pro tar inte marknaden med storm, enligt indikationer från tillverkningsleden i Asien.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-07-04 16:07

Det är väl inte så konstigt, de är ju asdyra!

Skulle just säga det. Surface-produkterna ligger ju i ett prissegment där enbart Apple ligger traditionellt. Och den traditionella PC-köparen brukar inte ligga där. Med det sagt tycker jag deras Surface Studio är imponerande och första gången jag någonsin känt ett sug efter en Windowsprodukt

Ursprungligen av Pazu:

Det är väl inte så konstigt, de är ju asdyra!

Här tänker jag att det är ett område som ffa gäller dagligvaruprodukter, det där med Priset Är Skillnaden.
MS har än så länge inte kunnat bryta sin tradition att dominera som varande mjukvaruproducent, medan andra stått för ekologin runt OS/programvara. Det har gett möjligheter för konsumenter/köpare att vara prismedvetna (egentligen att köpa billigt eller dyrt eller någonstans mitt emelllan). Lyckas de (MS) med sin nya allätarstrategi, som inkluderar Linux, så kommer deras Ytliga maskiner att börja sälja. Än så länge har de ingen riktig bas på telefonsidan. Där har Apple sitt ankare numera och kan sälja både gammalt och nytt. Det senare asdyrt, liksom Apples bärbara nyheter. Det är intjäningen som gör skillnaden.

  • Medlem
  • 2017-07-06 16:05

Microsoft är för mig ekvivalent med billig laptop (och osäkert operativsystem). Det är nog svårt att ta steget upp till premiumdivisionen i köparnas ögon.

Ursprungligen av Alix:

Microsoft är för mig ekvivalent med billig laptop (och osäkert operativsystem). Det är nog svårt att ta steget upp till premiumdivisionen i köparnas ögon.

Har Microsoft någonsin gjort en billig laptop? Surface serien har i alla fall alltid varit relativt påkostade och kostat enligt det. Du måste tänka på laptops från ex compaq för 2990kr. Men de flesta förstår nog att man får vad man betalar för, köper du en laptop för 6000kr kan man inte förvänta sig samma standard som på en för 15 000 eller 30 000.

Operativsystemet säger jag inget om jag gillar Windows i många fall men det är ju inte något som passar alla.

  • Medlem
  • 2017-07-06 22:10
Ursprungligen av Jonatatatan:

Har Microsoft någonsin gjort en billig laptop? ...

Det påstod jag inte.

Ursprungligen av Alix:

Det påstod jag inte.

Du påstår att de är motsvarande billig laptop vilket de inte är. Deras surface datorer håller hög klass.

  • Medlem
  • 2017-07-06 23:01
Ursprungligen av Jonatatatan:

Du påstår att de är motsvarande billig laptop vilket de inte är. ...

Nej, jag skrev ”Microsoft är för mig ekvivalent med billig laptop (och osäkert operativsystem).”. Det betyder inte att jag påstår att Microsoft gör sådana datorer själva. Det betyder att billiga laptops kör Windows och andra program från Microsoft. Och det är så folk ser på Microsoft, Windows och deras program.

Ursprungligen av Alix:

Nej, jag skrev ”Microsoft är för mig ekvivalent med billig laptop (och osäkert operativsystem).”. Det betyder inte att jag påstår att Microsoft gör sådana datorer själva. Det betyder att billiga laptops kör Windows och andra program från Microsoft. Och det är så folk ser på Microsoft, Windows och deras program.

"Folk" eller du? Surface är mer en prototyp-produkt för Microsoft för att försöka visa att man kan (tror man) och kostar därefter, låg tillverkningsvolym = dyr produkt.
Sen finns det andra produkter från andra tillverkare som slår det mesta på fingrarna och som också kör Windows, eller varför inte Linux.

  • Medlem
  • 2017-07-07 11:00
Ursprungligen av Anderlind:

"Folk" eller du? ...

Folk i allmänhet, inte nödvändigtvis du. Man kan slå på bärbara datorer på Prisjakt, kryssa i att de ska ha Windows och kosta under 3000 kronor. Då får man 59 träffar. Höjer man priset blir det så småningom svårt att räkna antalet utan att kopiera och klistra in i Numbers. Jag utgår från att tillverkarna har undersökt marknaden och anser det vara sannolikt att finna avsättning för alla dessa billiga Windowsburkar av plast. Steget att ta för Microsoft att övertyga folk om att Windows också utgör en självklar plattform för premiumprodukter är då mycket svårare, vilket artikeln också redovisar.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-07-10 10:39
Ursprungligen av Alix:

Microsoft är för mig ekvivalent med billig laptop (och osäkert operativsystem). Det är nog svårt att ta steget upp till premiumdivisionen i köparnas ögon.

Jo, men nu har de möjligheten att ha kontroll över funktionen av drivrutiner och hårdvara. M.a.o. de kan om de ids nöta på, tävla med Apple kvaliten. Apples kvalite på mjukvaran är ju inte lika hög som förr heller så de har alla möjligheter att göra sitt Windows ekosystem användbart.

Senast redigerat 2017-07-10 11:05
  • Medlem
  • International user
  • 2017-07-10 11:03
Ursprungligen av Jonatatatan:

Har Microsoft någonsin gjort en billig laptop? Surface serien har i alla fall alltid varit relativt påkostade och kostat enligt det. Du måste tänka på laptops från ex compaq för 2990kr. Men de flesta förstår nog att man får vad man betalar för, köper du en laptop för 6000kr kan man inte förvänta sig samma standard som på en för 15 000 eller 30 000.

Operativsystemet säger jag inget om jag gillar Windows i många fall men det är ju inte något som passar alla.

Ska rätta det där åt dig, "...de flesta förstår nog inte...". Sedan sitter jag men en relativt dyr HP laptop i arbetet, och njä man får inte vad man betalar för.

Faktum är att den att den är till och med konstruerad på ett sätt så att den ska få problem. Den har en docka så när man sitter på sin arbetsplats dockar man den till en hel del prylar. Problemet är att dessa kontakter inte är ämnade för att hotswappas, men det är ju det man gör med den.
En hel del drivrutiner som går knas och enheter kopplade till usb fallerar med jämna mellanrum. Built to fail så att säga.

Där hittar du även svaret till varför Apple inte har sina datorer med docka.

1
Bevaka tråden