Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Micro SD kort

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-07-10 18:54

Jag har en Micro SD adapter med ett 128Gb kort i min MBP mid 2014 Retina. Men det går inte att kopiera över filer hur jag än formaterar kortet. Finns det en spärr på hur stort kortet kan vara eller har jag bara ett dåligt Micro SD kort?

  • Medlem
  • 2017-07-10 19:06
Ursprungligen av Matsaki:

Jag har en Micro SD adapter med ett 128Gb kort i min MBP mid 2014 Retina. Men det går inte att kopiera över filer hur jag än formaterar kortet. Finns det en spärr på hur stort kortet kan vara eller har jag bara ett dåligt Micro SD kort?

Det fysiska låset kanske är på? En plastflärp på adaptern.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-07-10 19:11

Jag har inte sett något fysiskt lås? Den börjar kopiera ett tag men sen tar det stop med errorkoder. Små filer går också bra att kopiera.

  • Medlem
  • 2017-07-10 19:18
Ursprungligen av Matsaki:

Jag har inte sett något fysiskt lås? Den börjar kopiera ett tag men sen tar det stop med errorkoder. Små filer går också bra att kopiera.

Hur är kortet formaterat? Fat 32?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-07-10 19:24

ExFAT nu men jag har testat Fat 32 också.

  • Medlem
  • 2017-07-10 19:42
Ursprungligen av Matsaki:

ExFAT nu men jag har testat Fat 32 också.

Kan du kanske posta uppgifter från Skivverktyg angående SD-kortet? Markera partitionen, klicka på knappen Info och posta uppgifterna som dyker upp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-07-10 20:06
Citat:

Volume name : MicroSD
Volume type : Unknown
BSD device node : disk2s2
Mount point : /Volumes/MicroSD
File system : ExFAT
Connection : USB
Device tree path : IODeviceTree:/PCI0@0/XHC1@14
Writable : Yes
Is case-sensitive : No
File system UUID : D613D171-12EB-3FA9-8757-30785584AAED
Volume capacity : 129,813,667,840
Available space (Purgeable + Free) : 129,185,742,848
Purgeable space : 0
Free space : 129,185,742,848
Used space : 627,924,992
Owners enabled : No
Is encrypted : No
System Integrity Protection supported : No
Can be verified : Yes
Can be repaired : Yes
Bootable : No
Journaled : No
Disk number : 2
Partition number : 2
Media name :
Media type : Generic
Ejectable : Yes
Solid state : No
Parent disks : disk2

  • Medlem
  • 2017-07-10 20:14
Ursprungligen av Matsaki:

Enda knepiga är att det står partitioner = 2. Har du fler än en? Du kanske försöker föra över till fel partition, som är väldigt liten?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-10 20:23

MicroSD kort har ingen plastflärp/skrivskydd. Däremot kan adaptern (microSD->SD) ha en sådan.

Dessa kan vara lite luriga, för de kan ställas om till skrivskyddat när man trycker in kortet om man har otur.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-10 20:24
Ursprungligen av Matsaki:

Jag har inte sett något fysiskt lås? Den börjar kopiera ett tag men sen tar det stop med errorkoder. Små filer går också bra att kopiera.

Så du lyckas med att kopiera över små filer? Går de att öppna och spara? Radera?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-07-10 20:56

Jag har denna adapter https://www.baseqi.com med ett Samsung EVO 128Gb kort i. Det finns inget lås på den.

Ursprungligen av Matsaki:

...med ett Samsung EVO 128Gb kort i...

Gb = gigabit
GB = gigabyte

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-07-11 23:23

Jag testade att sätta i ett 32GB (nöjd nu Jesper? ). Jag formaterade det i FAT 32 och nu funkar det som det ska. Så kanske det finns en begränsning på hur många GB Micro SD man kan sätta i?

  • Medlem
  • 2017-07-11 23:37
Ursprungligen av Matsaki:

Jag testade att sätta i ett 32GB (nöjd nu Jesper? ). Jag formaterade det i FAT 32 och nu funkar det som det ska. Så kanske det finns en begränsning på hur många GB Micro SD man kan sätta i?

Ja, det finns en gräns. Den ligger på 2 TB för SDXC-standarden, som din dator har. Problemet är något annat. Det kan ha med partitionering att göra. För att stödja mer än 32 GB måste formatet vara ExFAT. Se här. Men det hade du väl testat? Testa ExFAT med MBR respektive GUID.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-07-12 00:35
Ursprungligen av Alix:

Ja, det finns en gräns. Den ligger på 2 TB för SDXC-standarden, som din dator har. Problemet är något annat. Det kan ha med partitionering att göra. För att stödja mer än 32 GB måste formatet vara ExFAT. Se här. Men det hade du väl testat? Testa ExFAT med MBR respektive GUID.

Det blev lite för tekniskt för mig nu Med SDXC-standarden? Om SDXC max är 2TB så varför sätter det stop för ett 128GB MSD kort? Jag vill bara sätta i en hyfsat snabb extra disk att spara slask på. Eftersom jag inte vill att den ska sticka ut så valde jag en MSD adapter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-07-12 00:52

Nu verkar det som det finns SDXC kort som passar till min 15" mid 2014 Retina med. Men undrar om den sticker ut? https://www.amazon.co.uk/Transcend-JetDrive-S...

  • Medlem
  • 2017-07-12 08:57
Ursprungligen av Matsaki:

Det blev lite för tekniskt för mig nu Med SDXC-standarden? Om SDXC max är 2TB så varför sätter det stop för ett 128GB MSD kort? Jag vill bara sätta i en hyfsat snabb extra disk att spara slask på. Eftersom jag inte vill att den ska sticka ut så valde jag en MSD adapter.

Du kan formatera ditt SD-kort i MSD-adaptern på två sätt, se nedan. Om inget av dem ger det resultat man förväntar sig tycker jag att du reklamerar SD-kortet. Adaptern har knappast med saken att göra, men för säkerhets skull kan du pröva en vanlig adapter.

1
Bevaka tråden