Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man byta namn på bilder i Bilder-appen?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj!
Jag har en kort fråga om bilder, kan man byta namn på sina bilder i den ursprungliga "bilder" appen?

Eller måste man ladda hem en annan foto app för att kunna skapa namn på sina bilder?
Isf vilken app?

Jag googlade på min fråga men fann inget svar...

//Tack för hjälpen.

Senast redigerat 2014-07-22 15:31
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-22 15:46

En fråga som dyker upp är varför du vill byta namn på bilderna?
Speciellt med tanke på att man inte ser några namn på bilderna!!!

Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

Halloj!
Jag har en kort fråga om bilder, kan man byta namn på sina bilder i den ursprungliga "bilder" appen?

Eller måste man ladda hem en annan foto app för att kunna skapa namn på sina bilder?
Isf vilken app?

Jag googlade på min fråga men fann inget svar...

//Tack för hjälpen.

Nej, det går inte. Du måste tanka över dem till din dator för att byta namn

Ursprungligen av lappen71:

En fråga som dyker upp är varför du vill byta namn på bilderna?
Speciellt med tanke på att man inte ser några namn på bilderna!!!

Jag menade skapa namn till mina bilder...

Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

Jag menade skapa namn till mina bilder...

Vad menar du? Att skapa album?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-22 16:57
Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

Jag menade skapa namn till mina bilder...

Nej det går inte. Har aldrig gått och det går inte att göra med tredjeparts program heller.

Ser man inga existerande namn kan man dra slutsatsen att man inte kan skapa heller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-22 17:13

Jag förstår inte poängen, varför skulle man vilja byta namn på bilderna? Deras namn är väl helt ointressant...eller?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-22 17:17
Ursprungligen av zinned:

Jag förstår inte poängen, varför skulle man vilja byta namn på bilderna? Deras namn är väl helt ointressant...eller?

Ska vi gissa att det är Windows användare som har det kontrollbehovet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-22 17:19
Ursprungligen av lappen71:

Ska vi gissa att det är Windows användare som har det kontrollbehovet

Exakt, det var min gissning också när jag skrev inlägget ovan...otroligt att många lever kvar i ett sådant tänk.

Ursprungligen av lappen71:

Ska vi gissa att det är Windows användare som har det kontrollbehovet

Ursprungligen av zinned:

Exakt, det var min gissning också när jag skrev inlägget ovan...otroligt att många lever kvar i ett sådant tänk.

Jag vill veta tex var en bild är tagen, så man inte glömmer bort det...

Är det bara Windows användare som vill ha lite koll??

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-07-22 17:46
Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

Jag vill veta tex var en bild är tagen, så man inte glömmer bort det...

Är det bara Windows användare som vill ha lite koll??

Nej, men det går att använda sig av GPS-data som finns i bildens metadata.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-22 18:16
Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

Jag vill veta tex var en bild är tagen, så man inte glömmer bort det...

Är det bara Windows användare som vill ha lite koll??

Nu var det inte det du frågade från början utan hur man namnger bilderna.
Det kan du göra efter att du har importerat dom till datorn antingen i Finder eller i iPhoto.
Dessutom i iPhoto så ser du all exif-data på en bild bland annat var den är tagen.
Finns säkert något tredjeparts program som gör det också ifall du inte vill använda iPhoto.

Ursprungligen av joakimo:

Nej, men det går att använda sig av GPS-data som finns i bildens metadata.

Visst är det så, men inte om man håller på med vad jag gör...

Jag har en massa cool motionscykel som man kan koppla in till sin iPad via bluetooth.
Sedan AirPlayar jag signalen till min Apple TV.
Det blir en riktigt fräck känsla, när den varierar motståndet beroende på höjden man cyklar!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-22 18:28
Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

Visst är det så, men inte om man håller på med vad jag gör...

Jag har en massa cool motionscykel som man kan koppla in till sin iPad via bluetooth.
Sedan AirPlayar jag signalen till min Apple TV.
Det blir en riktigt fräck känsla, när den varierar motståndet beroende på höjden man cyklar!

Låter som en fräck funktion men jag förstår inte vad detta har att göra med din frågeställning i första inlägget?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-07-22 18:57

Antagligen lättare att bestämma/välja vilken bild som ska visas om den har ett begripligt namn.
Tyå Uppe på bergstoppen/nere i dalen under träden/isig kurvig gata...

Ursprungligen av lappen71:

Låter som en fräck funktion men jag förstår inte vad detta har att göra med din frågeställning i första inlägget?

När man tar ett fräckt SS så vill man veta var man varit.
Tex på bilden var jag i Tokyo.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-22 20:11
Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

När man tar ett fräckt SS så vill man veta var man varit.
Tex på bilden var jag i Tokyo.

Tänk va bra ifall du hade haft med denna info redan i första inlägget så hade vi sluppit komma med onödiga förslag som iPhoto.

Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

När man tar ett fräckt SS så vill man veta var man varit.
Tex på bilden var jag i Tokyo.

Äh, det behövs väl inget namn för att se att det där är i Tokyo, det syns ju på munskyddet...

Nej, det bästa du kan göra på en telefon/iPad är nog att skapa lite olika album och sortera in bilderna i dessa, men det kommer ju inte att ta dig hela vägen. Vill du lägga till / komma åt metadata får du nog helt enkelt tanka över bilderna till en dator och jobba vidare med dom där.

Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

När man tar ett fräckt SS så vill man veta var man varit.
Tex på bilden var jag i Tokyo.

Alltså, du är på ett ställe och tar foton och sedan så kör du ett bildspel när du kör på motionscykeln hemma? Låter som en bra motivationsfaktor.

I iPhoto så kan du lägga till bildtexter men jag är osäker på om det hjälper dig.

Ursprungligen av BlackSmp:

Alltså, du är på ett ställe och tar foton och sedan så kör du ett bildspel när du kör på motionscykeln hemma? Låter som en bra motivationsfaktor.

Nja, jag cyklar hemma i källaren så känner min cykel av i vilken hastighet jag cyklar med så visar den mig kontinuerligt nya bilder med hjälp av Google Street View.

När den gör det så kan jag ta ett Screen Shot om bilden verkar fin.

Så att anledningen till varför jag undrar om namn är för att jag skall kunna döpa bilden till platsen som den visar.

Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

Nja, jag cyklar hemma i källaren så känner min cykel av i vilken hastighet jag cyklar med så visar den mig kontinuerligt nya bilder med hjälp av Google Street View.

När den gör det så kan jag ta ett Screen Shot om bilden verkar fin.

Så att anledningen till varför jag undrar om namn är för att jag skall kunna döpa bilden till platsen som den visar.

Aha... Då begriper jag.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-07-23 09:46

Du söker alltså en app som kan ändra IPTC infon på en bild, det är där man lägger in sådant som nyckelord, platser, fotograf och annat. Eller ändra på geotag. Då kan andra program också läsa dessa uppgifter och evt visa på karta om programmet stödjer det. Filnamnet ska du inte ändra.

Prova Photogene.

Senast redigerat 2014-07-23 10:07
Ursprungligen av Mija:

Du söker alltså en app som kan ändra IPTC infon på en bild, det är där man lägger in sådant som nyckelord, platser, fotograf och annat.

Precis!

Det värsta är att jag hade köpt den imorse, så om inte du hade skrivit om den så hade jag berättat om appen här senare!

Men tack så mycket för hjälpen iaf!

Ursprungligen av lappen71:

Nej det går inte. Har aldrig gått och det går inte att göra med tredjeparts program heller.

Ser man inga existerande namn kan man dra slutsatsen att man inte kan skapa heller.

Det går väl visst att skapa namn på bilder?
Eller hur förklarar du Photogene?

Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

Det går väl visst att skapa namn på bilder?
Eller hur förklarar du Photogene?

Det förklaras med att filnamn inte är samma sak som titel/kommentar/nyckeldata/tagg. När du lägger in sådant data i bilden (via t.ex Photogene), så är det inte filnamnet som ändras.

När du säger att du vill "byta namn" så förvirrar du frågeställningen, för då tror alla att du menar filnamnet (som kan vara något i stil med IMG_00078.jpg), och det finns ingen anledning att ändra det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det förklaras med att filnamn inte är samma sak som titel/kommentar/nyckeldata/tagg. När du lägger in sådant data i bilden (via t.ex Photogene), så är det inte filnamnet som ändras.

Okaj, sorry!
Bara jag som verkar vara okunnig på Apple språk, min fråga skulle varit hur ger man en bild en titel.

Men nu är det iaf löst!
Tack alla som hjälpte till!

Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

...jag som verkar vara okunnig på Apple språk...

De begreppen är inte Apple-språk. Det är väl datorspråk eller digitalfotospråk i allmänhet.

Senast redigerat 2014-07-25 11:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-15 14:50

Vidare fråga

Verkligen trist ton i detta forum. Bumpar denna tråd som straff. Bete er hur viktigt ni vill, min fråga är om man kan namnge bildfilen direkt när man tar bilden i kameraappen i iPhone, eller mest troligtvis i någon annan bra app ni känner till? Om en bild på ett dokument tex innehåller viktig nummerinformation, och man vill fotografera det och sortera alla filer efter dessa nummer.

Nån som är sugen?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De begreppen är inte Apple-språk. Det är väl datorspråk eller digitalfotospråk i allmänhet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-15 15:01
Ursprungligen av linush:

Verkligen trist ton i detta forum. Bumpar denna tråd som straff. Bete er hur viktigt ni vill, min fråga är om man kan namnge bildfilen direkt när man tar bilden i kameraappen i iPhone, eller mest troligtvis i någon annan bra app ni känner till? Om en bild på ett dokument tex innehåller viktig nummerinformation, och man vill fotografera det och sortera alla filer efter dessa nummer.

Nån som är sugen?

Då försöker jag att svara på frågan. Tiden när man lagrade information i filnamnet är sedan långt förbi. Numera så lagrar man informationen i metadata istället. Betänkt att filnamnet hade mycket beränsad plats för information. Metadatat är mer eller mindre obegränsat.

Så du vill inte namnge bildfilen, utan du vill lägga till metadata typ "farmor, brygga, 17, soligt" etc till bildfilen. Du vill heller inte sortera filerna, utan du har dom i en stor samling som du sedan gör ett - vid varje tillfälle som du har ett behov - urval beserat på tid, plats (som ju också är metadata), "farmor, brygga, 17, soligt" etc.

Ungefär så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-15 15:16
Ursprungligen av frazze:

Då försöker jag att svara på frågan. Tiden när man lagrade information i filnamnet är sedan långt förbi. Numera så lagrar man informationen i metadata istället. Betänkt att filnamnet hade mycket beränsad plats för information. Metadatat är mer eller mindre obegränsat.

Så du vill inte namnge bildfilen, utan du vill lägga till metadata typ "farmor, brygga, 17, soligt" etc till bildfilen. Du vill heller inte sortera filerna, utan du har dom i en stor samling som du sedan gör ett - vid varje tillfälle som du har ett behov - urval beserat på tid, plats (som ju också är metadata), "farmor, brygga, 17, soligt" etc.

Ungefär så.

Aha, tack för svar! Det verkar inte som så många sorterar filer längre då, inte heller jag strävar efter det. Gillar färdiga lösningar där man inte behöver gräva i det tekniska, a la Apple.
Men i detta fall hade det varit bra, får göra det "manuellt" då.

Mvh

1
Bevaka tråden