Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Informationen försvinner från USB-sticka

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag köpte ett USB minne från Wish som jag tänkte spara mina foton från min gamla Mac på. När jag drar över bildfilerna till USB-minnet ser det helt normalt ut och de lägger sig snyggt där, men när jag nästa gång sätter på datorn är USB-minnet ändå tomt. Vad beror detta på? Finns det något man kan göra eller är det fel på USB-minnet?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-12 08:06

Troligen bluffminne, väldigt vanligt på ebay så skulle tro att det gäller wish med.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-12 09:24

Precis, ett bluffminne. Var glad att du upptäckte det i tid!

Verifiera äktheten med: https://github.com/insidegui/F3X

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-07-12 09:38
Ursprungligen av reboot81:

Verifiera äktheten med: https://github.com/insidegui/F3X

Är testen förstörande eller går den att köra på USB-minnen med viktiga saker på?

  • Medlem
  • International user
  • 2017-07-12 13:35
Ursprungligen av Mija:

Är testen förstörande eller går den att köra på USB-minnen med viktiga saker på?

Jag hoppas att du har dina viktiga saker sparade på andra ställen än en usb sticka också.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-07-12 16:06
Ursprungligen av juanito:

Jag hoppas att du har dina viktiga saker sparade på andra ställen än en usb sticka också.

Det har jag. Men det är inte svar på frågan. Här kan finnas andra som glatt kör alla program, utan att tänka, som dom blir rekommenderade att ta hem och köra.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-12 19:56

Förstörande så vitt jag vet. Det utgår jag ifrån iallafall.

Vore kanske bra med information om vad det är för USB-minne det handlar om, @aftonande?

Ursprungligen av keptang:

Vore kanske bra med information om vad det är för USB-minne det handlar om, @aftonande?

När jag tittar på datorn benämns den bara "General UDisk". På fakturan står det: "x USB3.0 1TB Really large capacity Waterproof high speed metal business flash drive usb". Det står inget på den, den är bara gyllene och har en nyckelring fästad vid sig.

Ursprungligen av aftonande:

När jag tittar på datorn benämns den bara "General UDisk". På fakturan står det: "x USB3.0 1TB Really large capacity Waterproof high speed metal business flash drive usb". Det står inget på den, den är bara gyllene och har en nyckelring fästad vid sig.

en sak är säkert. 1TB är det inte för det hade varit orimliga pengar.

USB-minnet är max 8-16GB kan jag tänka mig.

Väldigt vanligt man blir lurad på att köpa skitminnen.

Ursprungligen av aftonande:

När jag tittar på datorn benämns den bara "General UDisk". På fakturan står det: "x USB3.0 1TB Really large capacity Waterproof high speed metal business flash drive usb". Det står inget på den, den är bara gyllene och har en nyckelring fästad vid sig.

Kostade den mindre än 8000 kronor? I så fall är det nog fejk.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Kostade den mindre än 8000 kronor? I så fall är det nog fejk.

Den kostade 68 kronor. Får vara glad att jag inte blev blåst på en större summa.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-07-17 10:21

Själv hoppas jag att de som blir blåsta på detta vis skulle anmäla för falsk marknadsföring. Sånt här borde inte få säljas överhuvudtaget. Även om många här på forumet direkt indentifierar dessa produkter som rena lurendrejerierna, så är det långt ifrån alla som besitter den kunskapen. Jag hoppas du tar detta vidare, någon borde hållas ansvarig och de borde leverera en produkt åt dig som överrenstämmer med marknadsföringen, utan extra kostnad. De borde helt enkelt gå back c.a. 8000 för att överhuvudtaget sålt en sådan produkt.
Köpte du minnet i Sverige?

Senast redigerat 2017-07-19 10:52
  • Medlem
  • International user
  • 2017-07-17 14:31

Det bästa är att reklamera, och hoppas tillräckligt många gör det. Jag vet inte om Wish är ett företag i sverige men är de det har de ett ansvar via svenska konsumentskydds lagsstiftningen.

Senast redigerat 2017-07-19 10:52

Om det är wish.com har de en 30 dagars returpolicy. Borde definitivt utnyttjas i så fall.

  • Medlem
  • 2017-07-17 17:49

Har också beställt skitprodukter från Wish så du är inte ensam och ta inte åt dig kritiken för hårt. Du som konsument har blivit lurad och har inte direkt gjort något fel medvetet. Fortsätt att ställa frågor och det är lätt att göra misstag! Tråkigt att tonen är så obeskrivligt dålig här inne.

Senast redigerat 2017-07-19 10:51
Ursprungligen av WiFi:

Har också beställt skitprodukter från Wish så du är inte ensam och ta inte åt dig kritiken för hårt. Du som konsument har blivit lurad och har inte direkt gjort något fel medvetet. Fortsätt att ställa frågor och det är lätt att göra misstag! Tråkigt att tonen är så obeskrivligt dålig här inne.

USB-stickor brukar ju delas ut gratis som reklam och priset på minne sjunker ju i raketfart läser man. Därtill brukar Wish ha vrakpriser på allt möjligt, så det är väl inte så konstigt att jag trodde att de sålde USB-minnen till ett bra pris??

Jag kommer så klart att reklamera, även om kostnaden inte var så stor.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-07-18 19:50
Ursprungligen av aftonande:

USB-stickor brukar ju delas ut gratis som reklam och priset på minne sjunker ju i raketfart läser man. Därtill brukar Wish ha vrakpriser på allt möjligt, så det är väl inte så konstigt att jag trodde att de sålde USB-minnen till ett bra pris??

Jag kommer så klart att reklamera, även om kostnaden inte var så stor.

Bra att du reklamerar det är ju inte för priset, det är ju en strunt summa. Men ingen ska få hålla på med falsk marknadsföring. Det är långt fler än du som hammar i kläm ifall man enbart skiter i det för det var en strunt summa. De kan lätt bli rika på att folk struntar i att reklamera. Jag tycker du ska kräva en produkt som överrenstämmer med marknadföringen. Stå på dig, det kan innebära att du vinner på denna affär.

  • Medlem
  • 2017-07-19 09:22
Ursprungligen av aftonande:

USB-stickor brukar ju delas ut gratis som reklam och priset på minne sjunker ju i raketfart läser man. Därtill brukar Wish ha vrakpriser på allt möjligt, så det är väl inte så konstigt att jag trodde att de sålde USB-minnen till ett bra pris??

Jag kommer så klart att reklamera, även om kostnaden inte var så stor.

Som @juanito skrev, det är bra att du reklamerar. Problemet kommer ju bara att kvarstå om ingen tar handling. Ditt agerande kommer förhoppningsvis leda till att färre konsumenter hamnar i samma fälla.

Tråd rensad på otrevligheter och uppföljning på detsamma, läs igenom våra trivselregler, tack.

1
Bevaka tråden