Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adapter för 3,5mm?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har ledsnat över att inte kunna använda lurar till min sjua... Det lutar mellan antingen BT-headset eller att skaffa en adapter så jag kan använda mina gamla lurar, alternativt köpa nya. MEN, jag vill inte bara ha en trött adapter som Apple säljer eftersom den saknar DAC. Så, mina äppelvänner - vad har jag för bra val? Pris spelar inte superstor roll, men det får inte skena iväg och bli snordyrt heller, möjligtvis om det finns någon erkänt bra lightning dac som går att använda portabelt så att säga.

Jodå. Visst innehåller adaptern en DAC. Hur skulle det digitala ljudet annars kunnat skickas ut ur den analoga 3.5mm? Kolla t.ex på ifixit https://ifixit.org/blog/8448/apple-audio-adap...

Den här frågan känns nästan borderline som en trollning, men… Varför testade du inte bara Apples pryl (som kommer med telefonen) innan du bestämde dig för att den var dålig?

Även Lightningkontakten på medföljande lurar innehåller DAC - så klart (ALLA hörlurar (elektromagnetiska membran som genererar lufttrycksförändringar) är "analoga"). Adaptern är samma plugg som på medföljande lurar ("Lightninglurarna") plus på-lödd 3,5 mm hona - that's it.
Om medföljande Lightninglurar "analogt" pajar (snäckorna/en snäcka tystnar t.ex.); spara lilla pluggen - det är alltså en DAC...man kan löda/trixa på andra analoga lurar/ljudenheter på den.
Men visst är det imponerande - en DAC av mikroskopisk storlek.

Senast redigerat 2017-07-30 18:00
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-30 21:10

Har kört med audioquests dragonfly red (highend varienten) av samma skäl.. blev trött på den dåliga ljudkvaliten i apples inkluderade dac/3,5mm adapter. Ljudkvaliten är avsevärt mycket bättre MEN tyvärr kan man få lite andra problem. Vid initiala firmwaret så dök det slumpmässiga sprakanden i ljudet. Detta fixades med ett nytt firmware, men med bieffekten att ios då och då krashar när telefonen är idle. (Kanske uppenbart, men man kan heller inte använda sig av mikrofon och fjärrkontroller på sitt headset då man går via en dragonfly dac.) Min rekommendation är att lyssna innan man köper. Kostar en slant, och kräver att du har bra lurar för att verkligen göra skillnad.

Ursprungligen av Jaw_B:

Har kört med audioquests dragonfly red (highend varienten) av samma skäl.. blev trött på den dåliga ljudkvaliten i apples inkluderade dac/3,5mm adapter. Ljudkvaliten är avsevärt mycket bättre MEN tyvärr kan man få lite andra problem. Vid initiala firmwaret så dök det slumpmässiga sprakanden i ljudet. Detta fixades med ett nytt firmware, men med bieffekten att ios då och då krashar när telefonen är idle. (Kanske uppenbart, men man kan heller inte använda sig av mikrofon och fjärrkontroller på sitt headset då man går via en dragonfly dac.) Min rekommendation är att lyssna innan man köper. Kostar en slant, och kräver att du har bra lurar för att verkligen göra skillnad.

Jag köpte en HiFime Sabre 9018 DAC till min iPhone 7 i samma syfte men här försvann ljudet regelbundet med några sekunders intervaller. Skippade sedan den efter några försök med företagets support. Använder nu bara telefonen, Apples adapter och B&W P7 vilket ger acceptabelt ljud. Ibland visar det sig att den enklaste lösningen faktiskt är en av de bättre.

Ursprungligen av Manne23:

Ibland visar det sig att den enklaste lösningen faktiskt är en av de bättre.

Enkla och praktiska lösningar ska aldrig underskattas… Till min iPhone 7 så kör jag oftast med inte så mycket mer än AirPods och en positiv attityd. Smidigheten att alltid ha dem med mig vinner i längden över att alltid sträva efter "perfekt" ljud.

Ursprungligen av suddgummi:

Jodå. Visst innehåller adaptern en DAC. Hur skulle det digitala ljudet annars kunnat skickas ut ur den analoga 3.5mm? Kolla t.ex på ifixit https://ifixit.org/blog/8448/apple-audio-adap...

Jag uttryckte mig rätt dåligt, en rejält mycket kassare dac än den som var i föregångaren

Ursprungligen av svanstrom:

Den här frågan känns nästan borderline som en trollning, men… Varför testade du inte bara Apples pryl (som kommer med telefonen) innan du bestämde dig för att den var dålig?

Va? Jag fick inte med någon sån där med min telefon? Kom den bara till folk som beställde efter release?

Ursprungligen av svanstrom:

Enkla och praktiska lösningar ska aldrig underskattas… Till min iPhone 7 så kör jag oftast med inte så mycket mer än AirPods och en positiv attityd. Smidigheten att alltid ha dem med mig vinner i längden över att alltid sträva efter "perfekt" ljud.

Fast är man helt ointresserad av någon som helst ljudupplevelse hade jag ju kunnat köpa billigaste skräpheadset med blåtand. Har dessutom öron som aldrig passat medföljande lurar, sitter inte kvar, kasst ljud. Sedan 5:an har de därför fått ligga kvar i sin kartong.

Glömde helt bort den här tråden, tack för era svar! Köpte till slut ett par JBL Reflect Aware som jag är sjukt nöjd med. Riktigt dyra, men sjukt bra ljud!

Ursprungligen av trickeh2k:

Va? Jag fick inte med någon sån där med min telefon? Kom den bara till folk som beställde efter release?

Den har följt med alla 7 och 7 Plus.

Om den inte följde med, så har de glömt att lägga dit den i just din kartong.

(Jag beställde på första dagen, och fick leverans på första dagen, och jag fick en adapter)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den har följt med alla 7 och 7 Plus.

Om den inte följde med, så har de glömt att lägga dit den i just din kartong.

(Jag beställde på första dagen, och fick leverans på första dagen, och jag fick en adapter)

Jaha, jag trodde det var något som kom med sen Lite sent och påpeka det nu dock

1
Bevaka tråden