Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarna lanserar Swish-konkurrenten Wavy

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Klarna lanserar nya betaltjänsten Wavy som låter användare skicka pengar via mobilen till familj och vänner utan att de behöver något konto.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-08-01 11:24

Ett alternativ till de som inte har Swish, men nästan alla har väl Swish idag... Inte så smidigt att skriva in informationen varje gång heller, men jag antar att man slipper det om man skapar ett konto. Nej, Swish är överlägset bäst och sen när Apple Pay kommer så får det bli min primära överföringstjänst.

Känns som en flopp med tanke på swish har 5 miljoner användare.

Ursprungligen av _empty:

Känns som en flopp med tanke på swish har 5 miljoner användare.

Den siffran är nog inte alls överdriven. Att hälften av Sveriges befolkning skulle använda Swish är osannolikt.
5 miljoner installationer kanske, folk ominstallerar app/en telefon/köper ny telefon = ny användare.

Konkurrens är bra.

  • Medlem
  • 2017-08-01 12:55
Ursprungligen av _empty:

Känns som en flopp med tanke på swish har 5 miljoner användare.

Tjänsten finns ju i 30 europeiska länder, så den kanske får ett större genomslag där. Men hur det blir hemma i Sverige återstår att se.

Ursprungligen av _empty:

Känns som en flopp med tanke på swish har 5 miljoner användare.

Men det är bra att det kommer konkurrenter för då lär de absolut inte börja ta betalt för swish.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Men det är bra att det kommer konkurrenter för då lär de absolut inte börja ta betalt för swish.

Absolut, kan bara tänka mig hur våra giriga banker vill börja ta betalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-01 14:28

Bra med konkurrens. Och kanske vid något enstaka tillfälle när man ska hantera pengar med någon som inte har Swish. Det som verkligen skulle vara bra är om någon kom ut med en variant av Mobilt BankID. Det tycker jag rent allmänt är farligt att det är näst intill monopol på. Eller är det monopol? Finns det någon annan variant? Staten har ju försökt med en variant som jag just nu inte vet hur det har gått.

Senast redigerat 2017-08-01 14:42
Ursprungligen av keptang:

Den siffran är nog inte alls överdriven. Att hälften av Sveriges befolkning skulle använda Swish är osannolikt.
5 miljoner installationer kanske, folk ominstallerar app/en telefon/köper ny telefon = ny användare.

Konkurrens är bra.

Hur många svenskar har ett bankkonto.
Swish skriver användare och inte installationer. Användningen är kopplad till ett konto och ett telefonnummer. Du kan bara koppla ett telefonnummer till ditt konto.

Men hjälp vad störig deras site är...

Trams, trams och åter trams. Anledningen till att Klarna släpper appen är för att dem finns på flera marknader och dessa marknader saknar Swish. Det är väldigt liten skillnad på att helt sonika använda ens bank-app (varför man nu av för mig okänd anledning skulle vilja använda någons privata kontonummer för en engångs-överföring).

Även säkra bank-appar är relativt ovanliga utanför Norden; många utländska banker kräver bokstavligt talat endast ett användarnamn och lösenord för att ge tillgång till folks konton och för att kunna göra en överföring.

I Sverige är alltså denna app relativt onödig i och med vår redan långt gångna utveckling av denna typ av tjänster.

Jag och @amandareventlid bjuder på ett snabbtest av Wavy.

Läs/se det här: Snabbtest: Så funkar Wavy

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag och @amandareventlid bjuder på ett snabbtest av Wavy.

Läs/se det här: Snabbtest: Så funkar Wavy

Tack!

Nu vet jag att jag kan strunta i den appen.

  • Medlem
  • 2017-08-01 18:59
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag och @amandareventlid bjuder på ett snabbtest av Wavy.

Läs/se det här: Snabbtest: Så funkar Wavy

Krånglig process och endast euro. Blir väldigt svårt att få ett genomslag här i Sverige då, Klarna får verkligen tänka om.

Ursprungligen av WiFi:

Krånglig process och endast euro. Blir väldigt svårt att få ett genomslag här i Sverige då, Klarna får verkligen tänka om.

Njae, det finns ju en gigantisk marknad utanför Sverige där det verkar funka bra (inga alternativ finns..).

  • Medlem
  • 2017-08-01 20:09
Ursprungligen av keptang:

Njae, det finns ju en gigantisk marknad utanför Sverige där det verkar funka bra (inga alternativ finns..).

Tänkte mer på den svenska marknaden, det blir svårt att få ett genomslag här om det är för krångligt, och här får Klarna tänka om. Men självklart, jag förstår din poäng, det blir ju lättare i länder där inga alternativ finns. Men Klarna borde ju i alla fall kunna fixa fler valutor.

Ursprungligen av WiFi:

Tänkte mer på den svenska marknaden, det blir svårt att få ett genomslag här om det är för krångligt, och här får Klarna tänka om. Men självklart, jag förstår din poäng, det blir ju lättare i länder där inga alternativ finns. Men Klarna borde ju i alla fall kunna fixa fler valutor.

Ja, det blir nog omöjligt mot Swish här.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-08-01 20:41

Vill man skicka eller ta emot pengar från utlandet så är ju Paypal ett utmärkt alternativ. Du väljer vilken valuta du vill skicka i. Enda nackdelen är att det kostar. Men hellre nåt som är smidigt och kostar en slant än gratis och alldeles för omständigt.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-08-01 22:43

Hur hittar man folk som vill ge en pengar? Det känns som den viktigaste frågan. Kan jag få en 3000 följare som gör en insättning.

Ursprungligen av WiFi:

Tänkte mer på den svenska marknaden, det blir svårt att få ett genomslag här om det är för krångligt, och här får Klarna tänka om. Men självklart, jag förstår din poäng, det blir ju lättare i länder där inga alternativ finns. Men Klarna borde ju i alla fall kunna fixa fler valutor.

De skickar faktiskt ett meddelande till mig i appen efter ett tag där de säger att de jobbar på att få in fler valutor. Så kanske blir den bättre, men i just Sverige tror jag loppet är kört. Bättre lycka i andra länder.

Ursprungligen av flygarn:

Hur hittar man folk som vill ge en pengar? Det känns som den viktigaste frågan. Kan jag få en 3000 följare som gör en insättning.

Haha, jag är också intresserad Berätta gärna om du knäcker den här nöten.

Ursprungligen av xms67:

Bra med konkurrens. Och kanske vid något enstaka tillfälle när man ska hantera pengar med någon som inte har Swish. Det som verkligen skulle vara bra är om någon kom ut med en variant av Mobilt BankID. Det tycker jag rent allmänt är farligt att det är näst intill monopol på. Eller är det monopol? Finns det någon annan variant? Staten har ju försökt med en variant som jag just nu inte vet hur det har gått.

Jag tror inte att man kan kalla Mobilt Bank-ID för ett monopol eftersom det är så många inblandade parter som har enats kring användning av den applikationen. Men personligen tycker jag snarare att det är farligt att privata aktörer (som står bakom mobilt Bank-ID) får ta sig rätten att utfärda juridiskt allmängiltiga identifikationshandlingar. Där borde staten ta ett större ansvar och lansera ett statligt e-id som alla företag och myndigheter måste använda om de vill kunna ha kunder/medborgare som kan identifiera sig elektroniskt. Skulle någon tycka det är bra om ett privat företag får utfärda pass?

I övrigt så har jag svårt att se nyttan med Klarnas konkurrent till Swish. I Sverige. Deras lösning verkar bara bli krångligare då jag utgår ifrån att de inte kan genomföra direktinsättningar på användarnas bankkonton på samma sätt som Swish gör idag. Men visst, jag kan ha fel och om jag har det så hamnar kanske min initiala reaktion i en annan slutsats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-02 09:01
Ursprungligen av sextontio:

Jag tror inte att man kan kalla Mobilt Bank-ID för ett monopol eftersom det är så många inblandade parter som har enats kring användning av den applikationen. Men personligen tycker jag snarare att det är farligt att privata aktörer (som står bakom mobilt Bank-ID) får ta sig rätten att utfärda juridiskt allmängiltiga identifikationshandlingar. Där borde staten ta ett större ansvar och lansera ett statligt e-id som alla företag och myndigheter måste använda om de vill kunna ha kunder/medborgare som kan identifiera sig elektroniskt. Skulle någon tycka det är bra om ett privat företag får utfärda pass?

Vad gäller BankID är det faktiskt lite märkligt att staten hamnat på efterkälken. Nu vet jag inte hur det fungerar i te.x. Danmark där man säger att digitaliseringen av offentlig verksamhet gått längre än i Sverige. Hur löser danskarna sitt digitala id-system? Då offentlig(och privat)sektor digitaliseras snabbt blir ID-lösningen helt central. Att då vara så beroende av en(ocker, flera inblandade) aktör är klart vanskligt. Dessutom tar väl BankID betalt för varje inloggning? Så företag och myndigheter får betala varje gång en kund/patient/klient använder systemet? Här kan ju en monopolliknande aktör känna sig ganska fri i prissättningen.

Ursprungligen av xms67:

Vad gäller BankID är det faktiskt lite märkligt att staten hamnat på efterkälken. Nu vet jag inte hur det fungerar i te.x. Danmark där man säger att digitaliseringen av offentlig verksamhet gått längre än i Sverige. Hur löser danskarna sitt digitala id-system? Då offentlig(och privat)sektor digitaliseras snabbt blir ID-lösningen helt central. Att då vara så beroende av en(ocker, flera inblandade) aktör är klart vanskligt. Dessutom tar väl BankID betalt för varje inloggning? Så företag och myndigheter får betala varje gång en kund/patient/klient använder systemet? Här kan ju en monopolliknande aktör känna sig ganska fri i prissättningen.

Danmark har NemID som ägs av ett privat bolag, väldigt likt upplägg som BankID har i Sverige alltså.
NemID baserar sig dock på användarnamn/lösenord och engångskoder, inte så sexigt.

Ursprungligen av xms67:

Vad gäller BankID är det faktiskt lite märkligt att staten hamnat på efterkälken. Nu vet jag inte hur det fungerar i te.x. Danmark där man säger att digitaliseringen av offentlig verksamhet gått längre än i Sverige. Hur löser danskarna sitt digitala id-system? Då offentlig(och privat)sektor digitaliseras snabbt blir ID-lösningen helt central. Att då vara så beroende av en(ocker, flera inblandade) aktör är klart vanskligt. Dessutom tar väl BankID betalt för varje inloggning? Så företag och myndigheter får betala varje gång en kund/patient/klient använder systemet? Här kan ju en monopolliknande aktör känna sig ganska fri i prissättningen.

Är det konstigt? Staten har väl aldrig varit stora inom idbranchen? Körkort och pass är ”allt”. Bägge med specifika användningsområden (som iofs spiller över till allmän identifiering).

(Bara en reflektion)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-02 10:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Är det konstigt? Staten har väl aldrig varit stora inom idbranchen? Körkort och pass är ”allt”. Bägge med specifika användningsområden (som iofs spiller över till allmän identifiering).

(Bara en reflektion)

Kanske, kanske inte. Jag kan inte id:s historia. Idag är det ju så att staten ansvarar för det enda(tror jag) helt accepterade id-kortet, Nationellt ID-kort. Möjligen är Pass också fullt ut accepterat.

I och med att digitalisering, rörlighet och kriminalitet ser annorlunda ut idag än igår så ser jag det som ganska naturligt att staten skulle vara mer aktiv vad gäller BankID.

1
Bevaka tråden