Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Något måste göras åt notiserna

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu är IOS 11 snart här, men tyvärr verkar inte den versionen heller bjuda på någon fiffig lösning gällande notis-helvetet jag lever i.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-01 15:13

Jag har ställt av de flesta notiser. Det är meddelandetjänsten och Omni som kommer igenom idag. Resten väljer jag att kolla upp själv när jag har tid. Men en riktigt smart notisfunktion hade varit cool, så man slapp hålla på och tramsa med inställningar, eller som nu aktivt välja bort nästan allt.

Fast... vi väljer själva att aktivera notiser för varje app. Grundinställningen är ”inga notiser”.

I princip så är alla mina notiser ljudlösa och skickas inte till klockan. Jag scannar igenom de notiser som inte ger en direkt indikation då och då.

Påminnelser, kalendern, Meddelanden , vip mejl, omni och ”stå upp” är i princip det enda som ger en märkbar indikering.

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast... vi väljer själva att aktivera notiser för varje app. Grundinställningen är ”inga notiser”.

I princip så är alla mina notiser ljudlösa och skickas inte till klockan. Jag scannar igenom de notiser som inte ger en direkt indikation då och då.

Påminnelser, kalendern, Meddelanden , vip mejl, omni och ”stå upp” är i princip det enda som ger en märkbar indikering.

Jo det är klart vi gör – väljer alltså. Jag väljer oftast att tillåta notiser till en början, för att se vad det är för sorts notiser och sen avgöra om jag vill ha dem eller inte.

VIP-mejl låter som något jag skulle uppskatta, men i mitt jobb får jag ofta mejl från okända kontakter och det är svårt att avgöra om det är ett intressant mejl, eller bara ett tråkigt massutskick etc. Ibland är det något bra jag behöver tex skriva en nyhet om snabbt, ibland är det skräp jag skickar direkt till papperskorgen.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-08-01 15:58

Jag har slagit av allt utom SMS och Telegram. Funkar för mig.

  • Medlem
  • 2017-08-01 16:12

Slår i regel av notiser på spel och övriga appar utom sms, telefon och chattjänster.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jo det är klart vi gör – väljer alltså. Jag väljer oftast att tillåta notiser till en början, för att se vad det är för sorts notiser och sen avgöra om jag vill ha dem eller inte.

VIP-mejl låter som något jag skulle uppskatta, men i mitt jobb får jag ofta mejl från okända kontakter och det är svårt att avgöra om det är ett intressant mejl, eller bara ett tråkigt massutskick etc. Ibland är det något bra jag behöver tex skriva en nyhet om snabbt, ibland är det skräp jag skickar direkt till papperskorgen.

Jag har ställt in så att vip-mejl ger ljud. Övriga mejl har inget ljud men syns i listan över notiser.

Men jag förstår ditt problem.

Jag har tagit mig ikragen vid jämna mellanrum och stängt av de appar som jag tycker är irriterande. I princip har jag bara notiser från reseappar (boarding cards), nyhetssiter & bankappar.
Så värst jobbigt är det ju inte att gå igenom listan...

Ursprungligen av HåkanE:

Jag har tagit mig ikragen vid jämna mellanrum och stängt av de appar som jag tycker är irriterande. I princip har jag bara notiser från reseappar (boarding cards), nyhetssiter & bankappar.
Så värst jobbigt är det ju inte att gå igenom listan...

Min lista är förstås väldigt lång på grund av mitt jobb. Testar massor av appar här och där och då ingår det förstås att också kolla in notiserna en stund. Skulle vilja att det gick att stänga av notiser för flera appar åt gången, tex alla sociala medier får samma notis-inställningar, alla rese-appar får samma. En och en är bara dumt känner jag.

Ok, det här med notiser skulle fungera mycket smartare (ett område jag själv arbetar med); meeeen… Det här är ju inte så mycket mer än ett tillkrystat gnällstycke som handlar om att du lider av FOMO, inte orkar ändra i inställningarna, inte orkar ta bort appar du inte längre använder; samt att du använder din vanliga mobil för att testa massa ny mjukvara på (och sen varken tar bort dem eller ändrar inställningarna).

När det gäller Apple Watch och notiser så slå av att du får samma på klockan som på mobilen; och slå istället bara på de viktigaste notiserna i klockan. Då kan du köra mobilen helt ljudlös och slipper bli störd av mindre viktiga notiser, men missar ändå inget viktigt som jobbmejl etc.

Ursprungligen av svanstrom:

Ok, det här med notiser skulle fungera mycket smartare (ett område jag själv arbetar med); meeeen… Det här är ju inte så mycket mer än ett tillkrystat gnällstycke som handlar om att du lider av FOMO, inte orkar ändra i inställningarna, inte orkar ta bort appar du inte längre använder; samt att du använder din vanliga mobil för att testa massa ny mjukvara på (och sen varken tar bort dem eller ändrar inställningarna).

När det gäller Apple Watch och notiser så slå av att du får samma på klockan som på mobilen; och slå istället bara på de viktigaste notiserna i klockan. Då kan du köra mobilen helt ljudlös och slipper bli störd av mindre viktiga notiser, men missar ändå inget viktigt som jobbmejl etc.

Nu antar/gissar du dig till en förenklad bild av min situation. Du har rätt i att jag skulle kunna lägga ned tid på att ställa in notiser, avinstallera appar och så vidare. Det är av många skäl (lathet är så klart ett) inte ett alternativ att ha en särskild enhet för att testa grejer i. Kärnan är väl att jag inte tycker att jag ska behöva använda min tid till sånt här – min inställning är att tekniken ska hjälpa mig få tid till sånt jag bryr mig om. IOS 11 kommer hjälpa mig städa bland apparna, så snart behöver jag inte bläddra igenom telefonen och försöka bedöma vad jag använder eller inte. Ett superexempel på hur tekniken kommer hjälpa mig.

Klart notiserna kan fungera bättre (och inte bara för just mig med min speciella uppsättning problem). Jag vill ha mer kontroll, eller nån smart assistent i mobilen som bättre än mig vet vad jag vill ha och när. Jag vill exempelvis få en del notiser från en app, men inte alla och ibland går det att finjustera men oftast inte. Jag vill få notiser om en del mejl, men inte alla vare sig jag känner kontakten eller inte. Jag vill få FB-notiser om en del saker, men aldrig någonsin om vissa andra. Det är väl inte helt orimligt?

Senast redigerat 2017-08-02 11:00

Jag har länge efterlyst en funktion med "Profiler" så att man snabbt kan switcha inställningar beroende på vart man är ("Jobb", "Hemma", "Verkstaden"... etc). Funktion som givetvis funnits i åratal hos andra OS.

Det är visserligen inte ett "smart" system som TS efterlyser. Tvärtom. Det är ganska omständigt och krävande initialt, men synnerligen effektivt när alla inställningarna är gjorda.

Ursprungligen av Ida Blix:

Nu antar/gissar du dig till en förenklad bild av min situation. Du har rätt i att jag skulle kunna lägga ned tid på att ställa in notiser, avinstallera appar och så vidare. Det är av många skäl (lathet är så klart ett) inte ett alternativ att ha en särskilt enhet för att testa grejer i. Kärnan är väl att jag inte tycker att jag ska behöva använda min tid till sånt här – min inställning är att tekniken ska hjälpa mig få tid till sånt jag bryr mig om. IOS 11 kommer hjälpa mig städa bland apparna, så snart behöver jag inte bläddra igenom telefonen och försöka bedöma vad jag använder eller inte. Ett superexempel på hur tekniken kommer hjälpa mig.

Klart notiserna kan fungera bättre (och inte bara för just mig med min speciella uppsättning problem). Jag vill ha mer kontroll, eller nån smart assistent i mobilen som bättre än mig vet vad jag vill här och när. Jag vill exempelvis få en del notiser från en app, men inte alla och ibland går det att finjustera men oftast inte. Jag vill få notiser om en del mejl, men inte alla vare sig jag känner kontakten eller inte. Jag vill få FB-notiser om en del saker, men aldrig någonsin om vissa andra. Det är väl inte helt orimligt?

Det finns egentligen ett helt gäng helt olika frågor här; ett par uppenbara är…

1. Själva problemet som ligger till grund för krönikan är ju att du är ett specialfall, som på grund av ditt yrke måste hantera en mycket större omsättning av appar. Och istället för att hantera den uppstädning som något sådant kräver så blev det en krönika om "någon annan borde fixa det här".

Till mitt försvar, jag har helt klart vaknat på fel sida av sängen i dag.

2. Är smarta notiser rimligt?

Ja, och nej. Problemet är att du i dag har en kultur där notiser rent konceptuellt sett kommer från en strävan efter att få maximal uppmärksamhet från användaren; vilket är starkt knutet till hur du betalar för de flesta appar/tjänster. Du betalar genom att köpa saker som smurfbär, titta på reklam/sponsrat material och page-views (som företagen kan använda för att motivera investeringsrundor/värderingar); och allt det kräver att företagen bakom lyckas engagera dig till max.

Är det rimligt för användare att förvänta sig att få bara det de vill när de vill, med "gratis" som betalmodell?

Ursprungligen av svanstrom:

Det finns egentligen ett helt gäng helt olika frågor här; ett par uppenbara är…

1. Själva problemet som ligger till grund för krönikan är ju att du är ett specialfall, som på grund av ditt yrke måste hantera en mycket större omsättning av appar. Och istället för att hantera den uppstädning som något sådant kräver så blev det en krönika om "någon annan borde fixa det här".

Till mitt försvar, jag har helt klart vaknat på fel sida av sängen i dag.

2. Är smarta notiser rimligt?

Ja, och nej. Problemet är att du i dag har en kultur där notiser rent konceptuellt sett kommer från en strävan efter att få maximal uppmärksamhet från användaren; vilket är starkt knutet till hur du betalar för de flesta appar/tjänster. Du betalar genom att köpa saker som smurfbär, titta på reklam/sponsrat material och page-views (som företagen kan använda för att motivera investeringsrundor/värderingar); och allt det kräver att företagen bakom lyckas engagera dig till max.

Är det rimligt för användare att förvänta sig att få bara det de vill när de vill, med "gratis" som betalmodell?

Fel sida av sängen eller inte, tycker det är intressant att diskutera det här så tar inte illa upp eller något sånt. Jag tror utgångspunkten för min krönika är att jag stör mig extra mycket på grund av min situation, men att jag tror att fler än jag skulle uppskatta lite hjälp med att hantera notiser bättre. Av eller på känns för grovt.

Nu kommer vi till något mycket klurigare! Du har en viktig poäng i att Facebook/Instagram inte har något intresse av att jag spenderar lagom med tid i deras appar, så att de skulle ens anstränga sig för att hjälpa mig är väl inte rimligt eller verklighetsförankrat som världen ser ut.

För sinnesfridens skull är ju notiser av det självklara valet – men det tjänar ju varken användarna eller "andra sidan" något på. Jag hoppas helt enkelt enfaldigt nog att det finns kompromisser att göra här. Är sjäv ambivalent; kan tycka jag är en sorglig varelse som är så fast i min mobil, att vi alla borde vara mer i den verkliga världen, men det finns också något så lockande i det digitala livet. Finns helt klart saker att filosofera kring här.

Ursprungligen av iTiger:

Jag har länge efterlyst en funktion med "Profiler" så att man snabbt kan switcha inställningar beroende på vart man är ("Jobb", "Hemma", "Verkstaden"... etc). Funktion som givetvis funnits i åratal hos andra OS.

Det är visserligen inte ett "smart" system som TS efterlyser. Tvärtom. Det är ganska omständigt och krävande initialt, men synnerligen effektivt när alla inställningarna är gjorda.

Håller helt med dig, det vore en bra början!

Ursprungligen av svanstrom:

Det finns egentligen ett helt gäng helt olika frågor här; ett par uppenbara är…

1. Själva problemet som ligger till grund för krönikan är ju att du är ett specialfall, som på grund av ditt yrke måste hantera en mycket större omsättning av appar. Och istället för att hantera den uppstädning som något sådant kräver så blev det en krönika om "någon annan borde fixa det här".

Till mitt försvar, jag har helt klart vaknat på fel sida av sängen i dag.

2. Är smarta notiser rimligt?

Ja, och nej. Problemet är att du i dag har en kultur där notiser rent konceptuellt sett kommer från en strävan efter att få maximal uppmärksamhet från användaren; vilket är starkt knutet till hur du betalar för de flesta appar/tjänster. Du betalar genom att köpa saker som smurfbär, titta på reklam/sponsrat material och page-views (som företagen kan använda för att motivera investeringsrundor/värderingar); och allt det kräver att företagen bakom lyckas engagera dig till max.

Är det rimligt för användare att förvänta sig att få bara det de vill när de vill, med "gratis" som betalmodell?

PS. Blir också mycket intresserad av att höra mer om vad du jobbar med, om det nu inte är hemligt förstås.

"And still, you could see how it could easily be better. You could tell Outlook to notify you only when you get something from your boss or partner. You could say "never send me coupons," and ask every app to comply. You could have some notifications come through during work and shut off when you get home. Facebook could figure out who you actually care about, and notify you accordingly. In every case, that would lead to fewer and better notifications. Great for you, bad for the companies trying to steal your attention."

Från en krönika från David Pierce på Wired.com i samma ämne från 23 juli.

https://www.wired.com/story/turn-off-your-pus...

Ursprungligen av Ida Blix:

PS. Blir också mycket intresserad av att höra mer om vad du jobbar med, om det nu inte är hemligt förstås.

Inte hemligt, men kanske lite svårt att dra kort.

Jag arbetar sedan ett antal åt med att utveckla lösningar för bättre/effektivare kommunikationskanaler; och en grundläggande del av det är lägga de ekonomiska fördelarna så att de sammanfaller med fördelarna för aktörerna inom systemet.

Ett exempel på raka motsatsen till det är Facebook; som i första hand sprider/begränsar information utifrån vad de tjänar mest på.

Köp en Android!

...för där fungerar knappt notiser överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2017-08-02 20:08

Hahahaha. Skaffa android. Där fungerar notiser faktiskt. Man kan göra så mycket mer med notiserna, de sorteras, och de grupperas så att alla från en app hamnar i en notifikation som man sedan kan expandera. Om man vill stänga av dem så är det bara två klick. Man behöver inte äns gå in på inställningarna.

Men köp inte en samsung. Google Pixel är så mycket bättre.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-04 10:17

Ida är inte en normalanvändare, ej heller är jag med 500+ appar.
Men problemet återstår, notiserna är vilda västern. Ohyfsade och okonstruktiva. Flera förslag har nämnts tidigare här i tråden.
Apple borde kicka in lite AI på det här. Befinner jag mig på arbetsplatsen så ska jag inte få notiser om Spelet X. På helgen när jag aldrig öppna Outlook så ska notiserna hållas på borta, såvida det inte gäller något viktigt.
Att notiser inte klumpas per app eller per funktion i appen, tex per diskussion/grupp i FB Messenger irriterar mig.

Jag tror dock att Svenssons grundproblem är att man alltför ofta klickar tillåt notiser för en app. Här måste en förändring ske. Man borde kunna stänga av notiser för gott för app X i notiscentret, eller på varje enskild notis. Användaren ska inte behöva gå Inställningar -> Notiser -> app X .
Att man inte heller kan söka i Inställningar -> Notiser är även det dåligt. Eller att kunna filtrera och massuppdatera en inställning.
Och hur många vet vad "Appsymbolbricka" betyder?

EDIT: Låter som att jag inte borde gnälla här utan på https://www.apple.com/feedback/iphone.html

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-08-04 20:54
Ursprungligen av reboot81:

Ida är inte en normalanvändare, ej heller är jag med 500+ appar.
Men problemet återstår, notiserna är vilda västern. Ohyfsade och okonstruktiva. [..]

Sannerligen. Jag väljer alltid bort att en ny app ska kunna ge mig notiser då så efterfrågas.

Vissa appar kan dock ändå ge notiser. De inbyggda. Eller de jag inte blockerat. Ok dårå. Men låt mig få se dessa även då jag vill - inte bara då telefonen vill. Alltså även i efterhand.

Ibland då jag tar i min telefon så ser jag en notis (har den så gott som alltid i tyst läge), och den notisen försvinner på en tiondels sekund då jag loggar in med mitt fingeravtryck = då jag började hålla i telefonen och såg skiten.

Inte vet jag vilken app som ville något. Än mindre vad den ville.

Mitt önskemål är att jag någonstans ska kunna bläddra genom senaste notiser. Problems solved. For me.

  • Medlem
  • 2017-08-04 21:20

Min sambo har nästan alltid sin telefon tyst och vibrationsfri för hon vill bestämma när hon vill se på mobilen. Men hon kollar ändå ofta, dock inte då någon ringer å vill något viktigt. hennes telefon skulle behöva rensas på störande notiser så man kan ringa henne iaf

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-04 22:27

@filuren Det är väl bara att dra ner från toppen när du är på Hemskärmen (eller är det bara med iOS11...?).

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-08-07 10:57
Ursprungligen av kenjon:

@filuren Det är väl bara att dra ner från toppen när du är på Hemskärmen (eller är det bara med iOS11...?).

Ibland finns där info - ibland inte.
Jag kör 10.3.3.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-08 14:00
Ursprungligen av kenjon:

@filuren Det är väl bara att dra ner från toppen när du är på Hemskärmen (eller är det bara med iOS11...?).

Att dra ned från toppen irriterar jag mig på. Det är kanske onödigt att fundera på att rensa i den listan, men jag skulle vilja rensa alla notifications på en gång eller att de bara låg där i en dag. Jag har aldrig gått in i listan och letat efter något som skedde för flera dagar sedan.

Ursprungligen av andas:

jag skulle vilja rensa alla notifications på en gång

På höger sida bredvid varje rubrik (typ "recent", "yesterday" etc) så finns det ett (x) för att rensa den grupperingen; om du trycker hårt på den så får du alternativet att rensa alla notiser på en gång.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-08 14:23
Ursprungligen av svanstrom:

På höger sida bredvid varje rubrik (typ "recent", "yesterday" etc) så finns det ett (x) för att rensa den grupperingen; om du trycker hårt på den så får du alternativet att rensa alla notiser på en gång.

Min telefon är för gammal för att trycka hårt. Men att tryck länge hjälper inte, bara en dag åt gången försvinner.

Jag slutade använda notiser 2011 för jag insåg direkt att det inte var en så fantastisk funktion som det såg ut att vara. Jag är musiker och överflödig information är en fiende till min kreativitet. Varje gång jag installerar en app som ber om tillåtelse att skicka notiser så väljer jag nej, sedan 2011. Du måste ju från början ha accepterat notiser annars skulle du inte vara där du är idag. Facebook och notiser lade jag ned direkt för det inser man ju att det mesta bara är fruktansvärt oviktig information. Vi får inte ledas in i frestelsen att tro att vi behöver informeras om en massa saker. Det allra mesta är helt utan värde.

Om du nu i huvudsak har problem med mail som inte är av värde för dig, om jag förstår det hela rätt (?), kan du inte sluta prenumera på de flesta kanaler som inte gynnar dig att vara up to date i ditt jobb?

Ursprungligen av joachim_sallstrom:

Jag slutade använda notiser 2011 för jag insåg direkt att det inte var en så fantastisk funktion som det såg ut att vara. Jag är musiker och överflödig information är en fiende till min kreativitet. Varje gång jag installerar en app som ber om tillåtelse att skicka notiser så väljer jag nej, sedan 2011. Du måste ju från början ha accepterat notiser annars skulle du inte vara där du är idag. Facebook och notiser lade jag ned direkt för det inser man ju att det mesta bara är fruktansvärt oviktig information. Vi får inte ledas in i frestelsen att tro att vi behöver informeras om en massa saker. Det allra mesta är helt utan värde.

Om du nu i huvudsak har problem med mail som inte är av värde för dig, om jag förstår det hela rätt (?), kan du inte sluta prenumera på de flesta kanaler som inte gynnar dig att vara up to date i ditt jobb?

Jag leds in i frestelsen hela tiden. Är rädd att missa saker, men du har helt rätt i att mycket är utan större värde. Men det vet jag ju inte utan att prova först. Jag skulle vilja att exempelvis Siri blev så smart att hon vet vad jag tycker är värdefulla notiser och ger dem till mig vid lämpliga tillfällen. Typ som om hon vore tankeläsare. Det vore nått!

När det gäller mejlen är det irriterande nog så att vissa skickar mycket bra tillsammans med en del som är totalt ointressant. Det är nog bara så det är när man har med exempelvis PR-utskick att göra.

Jag har sedan jag skrev det här fortsatt att finlira på notiserna i min dator/telefon/klocka och har förstås ordnat upp en hel del, men min önskan om lite bättre inställningsmöjligheter och den där tankeläsarassistenten kvarstår.

Bevaka tråden