Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontakter synkar inte med Meddelanden

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2017-08-09 11:47

Tjena, har stött på ett problem som jag inte kan få ordning på och därför behöver jag er hjälp.

En vän till mig har tagit över en äldre iMac och har därefter kopplat ihop sitt Apple-ID och allt synkat från iCloud så fint. Alla kontakter finns, bilder, kalender är i synk. Men när personen får ett meddelande, som för övrigt har satts upp att hen ska kunna svara från sin iMac, synkar inte kontaktinformationen som finns i "Kontakter" utan alla nummer visar med +46 följt av personens hela nummer. Kollar man i "Kontakter" så finns detta nummer men då med vanliga 070XXXXXX.

Vi har testat att lägga till +46 i kontakter och då synkar kontakten i Meddelanden så rätt bild och namn syns i listan. Men då personen har väldigt många kontakter känns detta inte som ett alternativ. För min egen del synkar allt så fint trots att jag kontakter utan landsnummer. Förutom detta har vi testat att stänga av/på iCloud-synken för kontakter, loggat in/ut från Meddelanden, men problemet återstår.

Finns det någon som har någon idé vad som kan göras för att min väns kontaktlista ska synkas med de meddelanden som inkommer till iMacen? För på hens iOS-enhet är inte detta något problem, utan bara på Meddelanden på OS X.

Tacksam för tips och svar!

Ursprungligen av kalmlin:

...en äldre iMac...

Vilken iMac?
Vilken version av macOS (eller OS X)?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2017-08-09 13:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken iMac?
Vilken version av macOS (eller OS X)?

Det är en iMac från 2009 med OS X El Capitan.

Om det är "early 2009" eller "mid 2009" så klarar den inte högre än El Capitan (10.11). Men om det är "late 2009" så klarar den Sierra (10.12), och då kanske en uppgradering gör susen.

Något man också kan prova är att göra en liten "städning" i systemet genom att installera senaste uppdateringen en gång till, vilket i det här fallet skulle vara 10.11.6. Med lite tur så kan det lösa svårförklarade systemproblem. Nedladdning här: https://support.apple.com/kb/dl1885?locale=sv...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2017-08-09 13:45

Det stämmer att det är en "Early 2009" så tyvärr inget stöd för macOS Sierra officiellt. Jag får testa denna städning via den länk du skickade med, men detta beter sig bara som en uppdatering då så jag slipper att installera om allt igen?

Ursprungligen av kalmlin:

Tjena, har stött på ett problem som jag inte kan få ordning på och därför behöver jag er hjälp.

En vän till mig har tagit över en äldre iMac och har därefter kopplat ihop sitt Apple-ID och allt synkat från iCloud så fint. Alla kontakter finns, bilder, kalender är i synk. Men när personen får ett meddelande, som för övrigt har satts upp att hen ska kunna svara från sin iMac, synkar inte kontaktinformationen som finns i "Kontakter" utan alla nummer visar med +46 följt av personens hela nummer. Kollar man i "Kontakter" så finns detta nummer men då med vanliga 070XXXXXX.

Vi har testat att lägga till +46 i kontakter och då synkar kontakten i Meddelanden så rätt bild och namn syns i listan. Men då personen har väldigt många kontakter känns detta inte som ett alternativ. För min egen del synkar allt så fint trots att jag kontakter utan landsnummer. Förutom detta har vi testat att stänga av/på iCloud-synken för kontakter, loggat in/ut från Meddelanden, men problemet återstår.

Finns det någon som har någon idé vad som kan göras för att min väns kontaktlista ska synkas med de meddelanden som inkommer till iMacen? För på hens iOS-enhet är inte detta något problem, utan bara på Meddelanden på OS X.

Tacksam för tips och svar!

Jag har samma problem då och då i enheter. Superstörigt och har inte lyckats hitta någon lösning än. Meddelanden i min jobbdator synkar inte med kontakterna (macos 10.12.6 å en Macbook Pro 15" mitten 2015).

Ursprungligen av kalmlin:

...beter sig bara som en uppdatering då så jag slipper att installera om allt igen?

Japp. Det är bara en uppdatering, så du behöver inte installera om något. Men backup är alltid att rekommendera före alla uppdateringar.

Länken leder till den s.k. combo-versionen av 10.11.6-uppdateringen. Combo betyder att den innehåller inte bara 10.11.6, utan också allt från de tidigare uppdateringarna (dvs 10.11.1, 2, 3, 4 och 5). Det är större chans att "städningen" funkar om man använder combo-versionen, eftersom den helt enkelt uppdaterar fler systemfiler än den vanliga lilla uppdateringen (dvs den som enbart innehåller 10.11.6).

Inget garanterat resultat av detta, men det har hänt att en sådan uppdatering har löst konstiga problem. Det skadar ju inte att prova.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-09 19:20

Har haft samma problem själv. Tipset jag hittade på supportforum var att kolla över region/lands -inställningar.

Mig hjälpte det inte. Dock loggade jag ut och in på iCloud - det hjälpte.

1
Bevaka tråden