Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är iPhone drivande i telefonutvecklingen?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-14 20:49

Har haft iPhone sedan 3Gs och har aldrig tittat på konkurrenterna (har en 7a nu). Alla vet ju att iPhone är bäst. Men jag har haft en ögonöppnare idag.

En kompis till mig bad mig att kolla åt henne vilken Samsung telefon är bäst för att köpa den som present till sin man. Jag var tvungen att gå på deras hemsida och fick reda på att det var en S8.

Dock till min stora förvåning såg jag även att telefonen hade i princip alla funktioner som iPhone bara ryktas att få under höst. Avsaknaden av hemknappen, kantlös skärm, upplåsning med ögonavläsning, trådlös laddning, delad skärm etc. Allt som vi iPhone ägare väntar ivrigt på finns redan där.

Jag undrar därmed är iPhone verkligen marknadsledande längre? Och framför allt driver den utvecklingen framåt? Har de kommit på något andra telefoner inte har? Eller har jag missat något?

Jag tänkte som du gör nu. Och det kostade mig skjortan.

Apple är inte snabbast med sina funktioner, men när dom släpper dom är dom klart bättre. Samsungs tex, deras motto är gärna många flashiga funktioner, som fungerar lite halvdant.

Ursprungligen av timofej:

Har haft iPhone sedan 3Gs och har aldrig tittat på konkurrenterna (har en 7a nu). Alla vet ju att iPhone är bäst. Men jag har haft en ögonöppnare idag.

En kompis till mig bad mig att kolla åt henne vilken Samsung telefon är bäst för att köpa den som present till sin man. Jag var tvungen att gå på deras hemsida och fick reda på att det var en S8.

Dock till min stora förvåning såg jag även att telefonen hade i princip alla funktioner som iPhone bara ryktas att få under höst. Avsaknaden av hemknappen, kantlös skärm, upplåsning med ögonavläsning, trådlös laddning, delad skärm etc. Allt som vi iPhone ägare väntar ivrigt på finns redan där.

Jag undrar därmed är iPhone verkligen marknadsledande längre? Och framför allt driver den utvecklingen framåt? Har de kommit på något andra telefoner inte har? Eller har jag missat något?

Det må så vara att Apple inte ligger alldeles i framkant längre, men Jag upplever att fördelen med iPhone är att IOS och hårdvara interagerar i stort klanderfritt. Dessutom slipper man störande bloatware och reklam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-14 22:43
Ursprungligen av Manne23:

Det må så vara att Apple inte ligger alldeles i framkant längre, men Jag upplever att fördelen med iPhone är att IOS och hårdvara interagerar i stort klanderfritt. Dessutom slipper man störande bloatware och reklam.

Det kan vara ett argument. Får höra med någon som äger luren om personen upplever problem med interaktionen mellan OS och hårdvaran. Kanske blir det telefon från ett annat märke nästa gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-14 22:46
Ursprungligen av _empty:

Jag tänkte som du gör nu. Och det kostade mig skjortan.

Apple är inte snabbast med sina funktioner, men när dom släpper dom är dom klart bättre. Samsungs tex, deras motto är gärna många flashiga funktioner, som fungerar lite halvdant.

Åh, såg inte ditt svar när jag svarade till Manne23. Fungerade funktionerna dåligt menar du? Vilka funktioner var det?

Ursprungligen av timofej:

Åh, såg inte ditt svar när jag svarade till Manne23. Fungerade funktionerna dåligt menar du? Vilka funktioner var det?

Hej,

Svårt säga. IOS känns bättre för mig, så tillslut längtade man hem.

Tog mig c.a en månad inse mitt dyra misstag. ( sålde ipad, imac och iphone7+ )

Men snart släpps ju nästa telefon från Apple, kanske får du upp suget igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-14 23:04
Ursprungligen av _empty:

Hej,

Svårt säga. IOS känns bättre för mig, så tillslut längtade man hem.

Tog mig c.a en månad inse mitt dyra misstag. ( sålde ipad, imac och iphone7+ )

Men snart släpps ju nästa telefon från Apple, kanske får du upp suget igen.

Det är ju det som är grejen. Det är inte så att jag tappat suget. Det är bara så att när Apple presenterade något förut sa jag "Wow! Vad fiffigt!" (förutom borttagningen av hörlurkontakten :-[]) men nu, när jag vet att funktionerna redan finns blir det en gäspning.

Undrar förresten om Samsung har kontakten kvar eller om de apat efter Apple.:-/

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-08-15 00:28
Ursprungligen av timofej:

Har haft iPhone sedan 3Gs och har aldrig tittat på konkurrenterna (har en 7a nu). Alla vet ju att iPhone är bäst. Men jag har haft en ögonöppnare idag.

En kompis till mig bad mig att kolla åt henne vilken Samsung telefon är bäst för att köpa den som present till sin man. Jag var tvungen att gå på deras hemsida och fick reda på att det var en S8.

Dock till min stora förvåning såg jag även att telefonen hade i princip alla funktioner som iPhone bara ryktas att få under höst. Avsaknaden av hemknappen, kantlös skärm, upplåsning med ögonavläsning, trådlös laddning, delad skärm etc. Allt som vi iPhone ägare väntar ivrigt på finns redan där.

Jag undrar därmed är iPhone verkligen marknadsledande längre? Och framför allt driver den utvecklingen framåt? Har de kommit på något andra telefoner inte har? Eller har jag missat något?

Nu är även jag iPhone-ägare sen 3GS men jag försöker hålla mig á jour om andra modeller för förr eller senare kommer det någon som bräcker iPhone.
Jag får också agera IT-support på jobbet där det mest är Samsung som används så lite koll har jag.

Detta är vad jag har läst mig till i tester av S8:
Hemknappen är förflyttad till baksidan, på ett lite udda ställe som tar tid att lära sig.
Kantlös skärm är hur coolt som helst men inte helt praktiskt irl.
Öganscanner är en ren gimmick, iPhones Touch ID fungerar väldigt mycket bättre. Dock har ju S8 också fingeravtrycksläsare som fungerar bra.
Trådlös laddning är ju bra i vissa scenarion, och nästa iPhone ryktas ju ha det också.
Delad skärm har jag ingen erfarenhet av men jag har aldrig hört om någon som faktiskt använder det på sin Samsung, så implementeringen kan väl inte vara helt klockren eller?

Det är ju ofta där iPhone vinner; på hur saker fungerar. iPhone har även i princip inga svagheter, den är den bästa allroundmobilen som finns. Många andra modeller har alltid någon plump i protokollet. Enligt mig iaf!

Jag tror helt enkelt att de hoppar bock...

Vissa saker driver Apple fram, andra driver Samsung et al fram.

VIlket är som det bör vara.

Skillnaden ligger nog mest i företagens attityd eller inställning. Samsung lanserar funktioner (och droppar) dem offentligt medan Apple provar och lägger ner inom sina väggar.

Så jag ser det snarare som att det konkurrensen som är drivande. Inte ett enskilt bolag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-15 07:40
Ursprungligen av EnDumEn:

Nu är även jag iPhone-ägare sen 3GS men jag försöker hålla mig á jour om andra modeller för förr eller senare kommer det någon som bräcker iPhone.
Jag får också agera IT-support på jobbet där det mest är Samsung som används så lite koll har jag.

En värdefull input! Det märks att du har koll på båda.

  • Medlem
  • 2017-08-15 09:58

Det jag gillar med Apple och iPhone är den integrerade mjukvaran som alltid funkar och flyter på. Visst, det finns tillfällen där strul uppstår, men det är inte lika jämförbart med Android enligt mig. Allt ser bara snyggt ut, och det är otroligt enkelt att använda.

Många tycker nog att Samsung ligger före just nu, och på vissa delar gör de det. Det är konstigt att vi inte har en OLED-skärm än, men den kommer i höst. Men när Apple släpper något så slipper man oftast klumpiga misstag som svåråtkomliga fingeravtrycksläsare, och så vidare.

Nej, jag är än så länge ett väldigt Apple-fan, det kan jag medge, men Apple släpper bara fantastiska produkter gång på gång. iPhone driver verkligen branschen och utvecklingen framåt, och det gör många andra tillverkare också, bland annat Samsung.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-15 10:18

Och Samsungs upplåsning med ögonavkänning kunde man väl enkelt gå förbi med ett foto av användaren? Låter ju helt kass....

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-15 13:19

Såhär fungerar det.

Apple jobbar på det -> Information läcker (på ett eller annat sätt) -> Samsung stressar fram en halvdan produkt -> Apple släpper det när det fungerar bra.

Ursprungligen av zappee:

Såhär fungerar det.

Apple jobbar på det -> Information läcker (på ett eller annat sätt) -> Samsung stressar fram en halvdan produkt -> Apple släpper det när det fungerar bra.

Som med OLED-skärmar, trådlös laddning, vattentäta enheter osv.

Apple ligger efter på några punkter, jag tänker på trådlös laddning och tjocka ramar. (Ögonavläsningen i Samsung är ett skämt pga usel säkerhet.)

Samtidigt ligger Apple klart före på andra punkter: Prestanda, säkerhet, uppdateringar, högtalare, etc

  • Medlem
  • 2017-08-15 17:18
Ursprungligen av timofej:

Har haft iPhone sedan 3Gs och har aldrig tittat på konkurrenterna (har en 7a nu). Alla vet ju att iPhone är bäst. Men jag har haft en ögonöppnare idag.

En kompis till mig bad mig att kolla åt henne vilken Samsung telefon är bäst för att köpa den som present till sin man. Jag var tvungen att gå på deras hemsida och fick reda på att det var en S8.

Dock till min stora förvåning såg jag även att telefonen hade i princip alla funktioner som iPhone bara ryktas att få under höst. Avsaknaden av hemknappen, kantlös skärm, upplåsning med ögonavläsning, trådlös laddning, delad skärm etc. Allt som vi iPhone ägare väntar ivrigt på finns redan där.

Jag undrar därmed är iPhone verkligen marknadsledande längre? Och framför allt driver den utvecklingen framåt? Har de kommit på något andra telefoner inte har? Eller har jag missat något?

Jag är ju Samsung fan så här kommer min reflektion ?

Apple gör fantastiska mobiler precis som Samsung och flera andra tillverkare.

Samsung telefoner kommer aldrig att vara lika rappa och snabba som Apple telefoner

Apple kommer aldrig att vara lika funktionsberikade eller anpassningsbar som Samsungs telefoner

Jag gillar anpassningsmöjligheten i Android och med Samsung gränssnitt / teman så använder jag ingen launcher längre typ Nova.
Hade blivit galen att bara kunna byta bakgrund. Sedan gillar jag att Samsung tar fram saker som Dex, Gear VR osv. Dock är jag Note fantast mest

Jag använder delad skärm ofta, tex i jobbet ha prislistan i PDF på ena halvan och mail på andra när jag svarar på offerter

Privat att kunna drag and drop filer eller bilder eller se på tex Samsung Unpacked samtidigt som man surfar ?

S8 har virtuell hemknapp, ansiktsupplåsning, iris upplåsning och fingeravtryckläsaren (tråkig placering). Ansikte och iris skall inte förväxlas

Apple har blivit så stora att de vågar inte ta ut svängarna längre, de är för beroende av iPhone

Se på Samsung för ett år sedan hade de hela Note 7 fadäsen och nu är de starkare än någonsin med Note 8 presentation på tisdag

Tänk om det hade hänt iPhone 7 tex

Sedan har Samsung en mycket större bredd med A, J, S, Note serien mfl

Apple kommer väl att ha 4 modeller i portföljen till hösten vilket är rekord

Apple är däremot trygga, tillverkar inga dåliga telefoner, man får ett operativ som passar som hand i handsken med hårdvara och det funkar (oftast) men lite tråkiga för min smak ?. Men när Apple tar sig an något om än lite sent ibland så brukar de komma med något nytt som många sedan tar efter. Apple gör saker standardiserat och fullt fungerande. Men designmässigt leder de inte utveckling längre och har inte gjort på många år.

S8 och kommande Note 8 har 3.5 mm jack och USB typ C

Nu längtar jag till jag kan boka min efterlängtade Note 8 och lägga min tillfälliga Honor 8 Lite på hyllan ?

  • Medlem
  • 2017-08-15 17:21
Ursprungligen av MakeCoke:

Apple ligger efter på några punkter, jag tänker på trådlös laddning och tjocka ramar. (Ögonavläsningen i Samsung är ett skämt pga usel säkerhet.)

Samtidigt ligger Apple klart före på andra punkter: Prestanda, säkerhet, uppdateringar, högtalare, etc

Blandar du nog ihop ansiktsupplåsning och iris upplåsning?

  • Medlem
  • 2017-08-15 17:23
Ursprungligen av zappee:

Såhär fungerar det.

Apple jobbar på det -> Information läcker (på ett eller annat sätt) -> Samsung stressar fram en halvdan produkt -> Apple släpper det när det fungerar bra.

Note 7 fungerade inte alls men S8 Telefonerna är nog lika framstressade som iPhone 8

  • Medlem
  • 2017-08-15 17:25
Ursprungligen av EnDumEn:

Nu är även jag iPhone-ägare sen 3GS men jag försöker hålla mig á jour om andra modeller för förr eller senare kommer det någon som bräcker iPhone.
Jag får också agera IT-support på jobbet där det mest är Samsung som används så lite koll har jag.

Detta är vad jag har läst mig till i tester av S8:
Hemknappen är förflyttad till baksidan, på ett lite udda ställe som tar tid att lära sig.
Kantlös skärm är hur coolt som helst men inte helt praktiskt irl.
Öganscanner är en ren gimmick, iPhones Touch ID fungerar väldigt mycket bättre. Dock har ju S8 också fingeravtrycksläsare som fungerar bra.
Trådlös laddning är ju bra i vissa scenarion, och nästa iPhone ryktas ju ha det också.
Delad skärm har jag ingen erfarenhet av men jag har aldrig hört om någon som faktiskt använder det på sin Samsung, så implementeringen kan väl inte vara helt klockren eller?

Det är ju ofta där iPhone vinner; på hur saker fungerar. iPhone har även i princip inga svagheter, den är den bästa allroundmobilen som finns. Många andra modeller har alltid någon plump i protokollet. Enligt mig iaf!

Hemknappen är virtuell medan fingeravtryckläsaren sitter lite tokigt på baksidan bredvid kameralinsen är bättre på kommande Note 8

  • Medlem
  • 2017-08-15 17:26
Ursprungligen av kenjon:

Och Samsungs upplåsning med ögonavkänning kunde man väl enkelt gå förbi med ett foto av användaren? Låter ju helt kass....

Blandar fortfarande ihop ansiktsupplåsning och iris upplåsning

  • Medlem
  • 2017-08-15 17:27
Ursprungligen av timofej:

Det är ju det som är grejen. Det är inte så att jag tappat suget. Det är bara så att när Apple presenterade något förut sa jag "Wow! Vad fiffigt!" (förutom borttagningen av hörlurkontakten :-[]) men nu, när jag vet att funktionerna redan finns blir det en gäspning.

Undrar förresten om Samsung har kontakten kvar eller om de apat efter Apple.:-/

USB typ C och 3.5 mm jack

  • Medlem
  • 2017-08-15 17:35
Ursprungligen av kenjon:

Och Samsungs upplåsning med ögonavkänning kunde man väl enkelt gå förbi med ett foto av användaren? Låter ju helt kass....

Ja, tyvärr räcker ett vanligt foto om man aktiverat telefonens face recognition.

Ursprungligen av PaO:

Hemknappen är virtuell medan fingeravtryckläsaren sitter lite tokigt på baksidan bredvid kameralinsen är bättre på kommande Note 8

Men det vet vi inte, produkten är ju inte ens lanserad.

Ursprungligen av PaO:

Note 7 fungerade inte alls men S8 Telefonerna är nog lika framstressade som iPhone 8

Återigen, det vet vi inte alls.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-08-15 18:25
Ursprungligen av PaO:

Hemknappen är virtuell medan fingeravtryckläsaren sitter lite tokigt på baksidan bredvid kameralinsen är bättre på kommande Note 8

Jaså, där ser man. Nåt som jag missat, jag trodde även hemknappen satt på baksidan.

Vad gäller att Samsung har bredd är ju ett tecken på företagens olika filosofier. Samsung ger en bredd i att erbjuda många olika modeller. Apple ger en bredd i att ha den mest mångsidiga mobilen på marknaden. Alla från gammelfarmor till mjukvaruutvecklare kan uppskatta en iPhones kvaliteter. Nackdelen är att det bara finns ett pris att välja på.
Nu har ju dock även Apple ett antal modeller men principen är samma som den alltid varit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-15 19:18
Ursprungligen av PaO:

Jag är ju Samsung fan så här kommer min reflektion ?

Tack för reflektionen PaO! Den var givande!

  • Medlem
  • 2017-08-15 19:27
Ursprungligen av EnDumEn:

Jaså, där ser man. Nåt som jag missat, jag trodde även hemknappen satt på baksidan.

Vad gäller att Samsung har bredd är ju ett tecken på företagens olika filosofier. Samsung ger en bredd i att erbjuda många olika modeller. Apple ger en bredd i att ha den mest mångsidiga mobilen på marknaden. Alla från gammelfarmor till mjukvaruutvecklare kan uppskatta en iPhones kvaliteter. Nackdelen är att det bara finns ett pris att välja på.
Nu har ju dock även Apple ett antal modeller men principen är samma som den alltid varit.

Det håller jag med dig om, bra sammanfattning ☺️

S8 har 3 mjukvaruknappar som döljs när de inte behövs
Bakåt-Hem-Senast där man kan välja att ha bakåt till höger eller vänster. Här är Samsung sena då det blev standard i Android 2011 med mjukvaruknappar

  • Medlem
  • 2017-08-15 20:10
Ursprungligen av WiFi:

Ja, tyvärr räcker ett vanligt foto om man aktiverat telefonens face recognition.

Men det vet vi inte, produkten är ju inte ens lanserad.

Återigen, det vet vi inte alls.

Ett foto räckte för ansiktsupplåsning rätt. Dock är iris upplåsning lika säker eller osäker som fingeravtryckupplåsning. 2013 plockade man fingeravtryck från ett vattenglas och låste upp en iPhone.

Man vet idag exakt hur en Note 8 kommer att se ut. Inga hemligheter en vecka innan.

Jag tror nog att man jobbar in i det sista på denna typen av projekt ja nästan alla projekt nuförtiden ☺️

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-15 21:13
Ursprungligen av PaO:

2013 plockade man fingeravtryck från ett vattenglas och låste upp en iPhone.

Och som vanligt nämns inte all specialutrustning som behövdes för det...

  • Medlem
  • 2017-08-15 21:55
Ursprungligen av PaO:

Ett foto räckte för ansiktsupplåsning rätt. Dock är iris upplåsning lika säker eller osäker som fingeravtryckupplåsning. 2013 plockade man fingeravtryck från ett vattenglas och låste upp en iPhone.

Man vet idag exakt hur en Note 8 kommer att se ut. Inga hemligheter en vecka innan.

Jag tror nog att man jobbar in i det sista på denna typen av projekt ja nästan alla projekt nuförtiden ☺️

Spelar inte någon större roll enligt mig, man släpper inte en funktion som är för osäker. Vanliga användare kan tro att funktionen är säker, men egentligen är man inte så skyddad som man kan tro. Sen så tycker jag att det är en otroligt dålig jämförelse du drar mellan Samsungs face recognition och Apples Touch ID. Det är bra mycket enklare att leta fram ett foto, än att kunna ta ett fingeravtryck från ett vattenglas.

Och återigen, nej, jag tror inte man ska dra sådana slutsatser tills en produkt är släppt. Vi vet inte "exakt" hur en produkt kommer vara, det kan bara Samsung själv bekräfta.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-08-15 23:18
Ursprungligen av WiFi:

Spelar inte någon större roll enligt mig, man släpper inte en funktion som är för osäker. Vanliga användare kan tro att funktionen är säker, men egentligen är man inte så skyddad som man kan tro. Sen så tycker jag att det är en otroligt dålig jämförelse du drar mellan Samsungs face recognition och Apples Touch ID. Det är bra mycket enklare att leta fram ett foto, än att kunna ta ett fingeravtryck från ett vattenglas.

Och återigen, nej, jag tror inte man ska dra sådana slutsatser tills en produkt är släppt. Vi vet inte "exakt" hur en produkt kommer vara, det kan bara Samsung själv bekräfta.

PaO jämförde inte ansiktsigenkänning med Touch ID utan iris scanner med Touch ID. Ganska stor skillnad. Dock förstår jag inte varför Samsung väljer att inkludera båda sätten i S8?

  • Medlem
  • 2017-08-16 05:05
Ursprungligen av WiFi:

Spelar inte någon större roll enligt mig, man släpper inte en funktion som är för osäker. Vanliga användare kan tro att funktionen är säker, men egentligen är man inte så skyddad som man kan tro. Sen så tycker jag att det är en otroligt dålig jämförelse du drar mellan Samsungs face recognition och Apples Touch ID. Det är bra mycket enklare att leta fram ett foto, än att kunna ta ett fingeravtryck från ett vattenglas.

Och återigen, nej, jag tror inte man ska dra sådana slutsatser tills en produkt är släppt. Vi vet inte "exakt" hur en produkt kommer vara, det kan bara Samsung själv bekräfta.

Jag är ledsen men fortfarande blandar du ihop iris och ansikte och finger. Okej vi får väl se på tisdag om Samsung släpper en bomb med Note 8 och har fingeravtryckläsaren under glaset ☺️

Bevaka tråden