Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu har jag köpt en ipad pro

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har haft hörapparater på bägge öronen i snart 50 år så jag tror inte att jag behöver någon lektion i hur det låter.
Ja om man har hörapparater så hör man strålningen,,, men de flesta i detta forum är inte hörselskadade och därför har jag blivit van att alltid behöva förklara för hörande...

När jag gick min första datakurs så blev läraren förvänad över att vi i klassen inte kunde använda slinga och lyssna på läraren när vi satt för nära datorerna...

Efter ett tag slutade några i min klass att använda slinga. Det var bara jag som fortsatte att använda slingan. Efter ett tag hade läraren glömt bort att det inte gick att lyssna på slingan och sitta för nära datorerna och blev arg på mej när jag sa till henne att jag inte kunde ha datorn på när hon pratade.

Och som reboot påpekar, du kommer inte undan strålningen.

Man kan ju andvika vissa saker som att ha en mobiltelefon t.e.x. eller att köpa en halsslinga till den. Då har man inte telefonen så nära kroppen.
/Maria

  • Medlem
  • 2017-08-05 13:00
Ursprungligen av Anna Maria:

Man kan ju andvika vissa saker som att ha en mobiltelefon t.e.x. eller att köpa en halsslinga till den. Då har man inte telefonen så nära kroppen.
/Maria

Strålning som uppstår från din iPhone eller iPad är inte farlig. Det är därför inget fel med att använda halsslinga eller något liknande tillbehör. Som @reboot81 säger så är det skillnad på strålning och strålning, men du behöver inte vara rädd för mobiltelefoner och surfplattor.

Ursprungligen av WiFi:

Strålning som uppstår från din iPhone eller iPad är inte farlig. Det är därför inget fel med att använda halsslinga eller något liknande tillbehör. Som @reboot81 säger så är det skillnad på strålning och strålning, men du behöver inte vara rädd för mobiltelefoner och surfplattor.

Det finns ju de som har använt mobiltelefon länge och som har drabbats av hjärntumör...
Nu ska man ju inte tro på allt som man läser om men en del av dem som har skrivit att de har drabbats av hjärntumör p.g.a. att de har använt mobiltelefon länge kan ju vara sant.
/Maria

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-05 22:23
Ursprungligen av Anna Maria:

Det finns ju de som har använt mobiltelefon länge och som har drabbats av hjärntumör...
Nu ska man ju inte tro på allt som man läser om men en del av dem som har skrivit att de har drabbats av hjärntumör p.g.a. att de har använt mobiltelefon länge kan ju vara sant.
/Maria

Det finns de som inte använt mobiltelefon som drabbats av hjärntumör.
Mobiler har var vanligt i över 20 år, hade det funnits ett tydligt samband mellan den strålningen och hjärntumörer etc så hade det varit bevisat nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-17 08:39
Ursprungligen av reboot81:

I det avseendet är App Store toppen, ingen av app skaparna kommer att kunna kontakta dig.
Och Apple ringer ingen, de mailar.

Och mailen så kan man opt-out eller opt-in för.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-17 08:43
Ursprungligen av IngoX:

För att använda Tvåfaktorautentisering för ditt Apple-ID behöver du ange antingen ett mobilnummer som kan ta emot sms eller ett annat nummer som tar emot vanliga röstsamtal. Det fungerar nog inte med texttelefoni om det är det du använder.

Men tvåfaktorautentisering är bara ett extra säkerhetslager för Apple-ID som gör att man tillsammans med lösenordet identifierar sig med en "betrodd enhet". Det är frivilligt och går utmärkt att använda Apple-kontot med enbart lösenord. I ditt fall ska du alltså inte välja att aktivera tvåfaktorautentisering om du får den frågan.

Det här är lite galet dock, då Apple helatiden försöker få en att sätta på två vägs autentisering. I ett trött läga slog jag på det i misstag. Jag är inte typen som har ett osäkert lösenord och inte heller glömmer jag bort dem. Så för mig är det enbart frustrerande med detta extra lager av säkerhet.

Så var försiktig gällande detta, frågan dyker upp nu som då.

Kanske man kan slå av det, men det är jag för lat för att försöka med.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-17 10:00
Ursprungligen av Anna Maria:

Eftersom jag har hört att mobiltelefoner strålar tänker jag inte ha någon. Och många i som skrev i listan för hörselskadade är döda så nu har listan upphört....De trodde inte att mobiltelefoner strålar bara därför att de inte hörde nån strålning... Kylskåp strålar också om man går bakom dem men jag står inte så ofta framför min spegel som jag har i min hall... Det är bara en tunn vägg mellan köket och hallen. Kylskåpet strålar inte så mycket när jag står framför det.
/Maria

Allt strålar även du själv. Självklart saknas uttömmande forskning gällande strålning, men inget tyder på att man måste undvika tekniska prylar helt.

Strålning är något naturligt. Sen finns det strålning som är skadligt och det som inte är skadligt. Skillnaden mellan skadlig och icke skadlig strålning har med energimängden att göra.

Men strålning finns överallt. Det att du kan lyssna på en radio är tackvare att radion tar emot strålning.
Det att du känner värme från en brasa trots att du inte sitter i den är på grund av att den strålar.

Telefoner strålar också, speciellt under användning, vill man vara säker så förvarar man dem inte vid känsliga områden på kroppen. Men i övrigt finns ingen forskning som visar på att man måste helt undvika telefoner.

Vill man minska på strålningen man utsätts för under samtal, kan man använda headsets som ansluts med tråd. Då minskar man kraftigt på den strålning man utsätter huvudet för. Bluetooth headset kan jag inte detaljerna på men de borde stråla långt mindre än själva telefonen. Så man kan antagligen kraftigt minska strålningen till huvudet även med trådlösa headsets. Hittar man dessutom ett headset med metallhölje så skärmar man av mycket.

Avståndet till apparaten gör stor skillnad. Genom att dubbla avståndet från strålningskällan så minskar man exponeringen till en fjärdedel av den ursprungliga.
Så, t.ex. om du står en meter från en varm brasa, backar du då en meter till från brasan kommer du att mota 1/4 av strålningen du fick vid en meters avstånd.
Har du telefonen en centimeter från örat och ökar avståndet till 2 centimeter får du även då 1/4 av strålningen jämfört med det du fick innan. Dessutom behöver inte telefonen arbeta lika hårt och kan möjligtvis minska på effeckten, men jag vet inte om de fungerar så.

Vad gäller kylskåp har de ofta metall i dörren, därav skärmar det av den strålning de nu må ge. Dator skärmar har inbyggt avskärmning så de strålar inte heller när man är framför dem. Detta gäller specellt de gamla typerna av skärmar och TV aparater.

Ljus är strålning, det att man kan se är tackvare strålning.

All strålning som nämns här är elektromagnetisk strålning, den från brasan, kylskåpet, telefon men även den från Tjernobyl är alla elektromagnetisk strålning. Skillnaden är energinivån. Energinivån dikterar vilka partiklar det är samt våglängden.

Man kan inte undvika strålning, utan strålning så skulle inget liv existera. Strålning är en förutsättning för liv. Men man kan även få för mycket av det.

Vad gäller ditt kylskåp, om inte känslan av strålningen avtar kraftigt med avståndet, så är det inte strålningen du reagerar på utan något annat, men det kan bara du själv ta reda på.

Vill man skydd sig mot strålning från en telefon, kan man ju ha den i en ytterficka i en ryggsäck. Avståndet är tillräckligt för att drastiskt minska på exponeringen. Vill man skärma mer kan man bekläda ryggsidan i ryggsäcken med aluminium folie. Men sätt inte folien för nära telefonen, det kunde få motsatt effekt ifall telefonen måste öka på effekten för att kunna kommunicera.

edit:
Spegeln borde avskärma eftersom ledande mettaller ofta används för att göra speglar. Så den borde minska exponeringen kraftigt. Ifall det är strålning du känner borde du känna mer av det vid sidan av spegeln än rakt framför. Jag antar det är en helkropps spegel vi talar om, och inte en liten ansikts spegel.

Man kan säkert bli överkänslig för strålning det tror jag, våra kroppar är knepiga saker. Men jag önskar att du ställer dig skeptisk till saken, och vågar testa dig tillsammans med någon som förstår vad denne testar. I de flesta fall ligger det något annat bakom.
De fall jag känner till, så är nocebo och placebo effekterna avgörande, men jag vill inte döma någon, vad än som är orsaken bakom så är effekterna verkliga för den som känner av dem, det är inte inbillning som vissa menar, men det behöver inte heller vara strålning.

Senast redigerat 2017-08-17 10:24
Ursprungligen av Json_81:

Det finns de som inte använt mobiltelefon som drabbats av hjärntumör.
Mobiler har var vanligt i över 20 år, hade det funnits ett tydligt samband mellan den strålningen och hjärntumörer etc så hade det varit bevisat nu.

Korrekt. Och även den som har fobier för trådlös datatrafik (t.ex. hemma-router) så 1) det spelar ingen roll om du inte skaffar någon.. dina grannars routrar skulle ändå påverka dig 2) Den statliga myndighet som har ansvar för strålskydd har mätt upp att det inte ens finns på kartan att de värden som produceras av routrar och accesspunkter påverkar människor (värdena som mätts upp ligger på promille-nivå av skadliga nivåer).

Ursprungligen av juanito:

Det här är lite galet dock, då Apple helatiden försöker få en att sätta på två vägs autentisering. I ett trött läga slog jag på det i misstag. Jag är inte typen som har ett osäkert lösenord och inte heller glömmer jag bort dem. Så för mig är det enbart frustrerande med detta extra lager av säkerhet.

Så var försiktig gällande detta, frågan dyker upp nu som då.

Kanske man kan slå av det, men det är jag för lat för att försöka med.

Går att stänga av från appleid.apple.com

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-17 10:46
Ursprungligen av Anna Maria:

Om man sätter hörapparaten i T-läge så hör man strålningen.
/Maria

Det där är en sanning med en stor modifikation, det att du hör något från hörselslingan är tackvare strålning från hörselslingan. Annars skulle du inte höra ett skvatt med hörapparaten i T läget. Utan strålning skulle T läget inte fungera överhuvudtaget. Jag menar ljudet du vill lyssna på, det som någon pratar, sjunger eller spelar det överförs till hörapparaten med strålning.

Det jag skrev här i kursiv är inte fullständigt korrekt, men nära nog.
Det du antagligen menar är bruset som hörs, men det har mer att göra med själva hörselapparaten än den strålning den mottar. Hörsel apparater är inte så väl utvecklade apparater. Det är samma typ av brus som vi hör från en stereo när vi höjer volymen utan att spela någon musik. Det bruset bildas i förstärkaren som används. En hörsel apparat är en förstärkare. Du kanske aldrig hör bruset från en vanlig förstarkare då du behöver hörsel apparat. Men vi som inte behöver en hörsel apparat hör det.

Bruset bildas delvist på grunda av bakgrunstrålningen som ingen kan undvika, den finns överallt, delvist bildas bruset av att komponenterna i apparaten stör varandra och dessa förstärks via förstärkaren. Det går att bygga bort, men så mycket bryr sig tillverkarna inte, blir dyrt också.

Så nej bruset i T läget har väldigt lite med strålning att göra. Däremot pratet, sången eller musiken du hör i T läget, är pågrund av en strålningkälla i rummet du befinner dig i. Strålningkällan är det som kallas hörselslinga och fungerar som en sändande antenn. I hörapparaten har du en motsvarande men mottagande antenn.

Nu är ju T-läget inte någon vanlig antenn utan den tar emot magnetfältet från hörselslingan. Det är lite annorlunda än vanliga antenner men principen är den samma.

Vanliga antenner ger ut eller tar emot en elektromagnetisk strålning med en viss specifik våglängd. Det energi område som änvänds för vanliga antenner kallas radio vågor eller radio signal. Våglängden innom det området varierar mellan mindre än en millimeter till 100 kilometer.
Man bygger olika antenner för olika våglängder där emellan.

Äldre telefoner även iPhones hade olika antenner för bruk i USA eller här i Europa, därför fungara inte alla telefone där emellan. Eller så saknade en moddell stöd för 4G i sverige eftersom man använde en annan våglängd i sverige än i USA. Idag innehåller telefonerna utrustning för att kunna ta emot många olika våglängder.

Lite liksom en radio där du väljer olika frekvenser för olika radio kanaler. Frekvens är ljusets hastighet dividerat med våglängd. Vise versa så är våglängen ljusets hastighet dividerat med frekvensen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Radiov%C3%A5gor
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6rslinga

Jag skall korrigera mitt utallande ovan i kursiv text, eftersom T-läget tar emot svängningar i ett magnetfällt, så kan man även få in strålning från vanliga el ledningar där frekvensen är innom det hörbara intervallet. Mao, man kan höra 50 Hz från elledningarna. Elledningarna fungerar här på liknande sätt som hörselslingan, men i dem är det alltid 50 Hz medan hörselslingan varierar med frekvensen på ljudet som överförs.

Senast redigerat 2017-08-17 11:58

Jag har inte tänkt på att vanliga sladdar låter men nu när du skrev det så var jag tvungen att kolla...

De skrämde mej inte iallafall som den gamla bildskärmen gjorde om jag hade glömt att koppla om mina hörapparater innan jag satte på den.
I vilket fall som helst så strålar inte den platta bildskärmen till datorn. Om det surrar från en hörselslinga så beror det på att man försöker lyssna på den när den inte är påslagen eller så är det andra saker runt omkring som stör som datorer med gamla tjockisskärmar eller någon annan elektrisk apparat. Om hörselslingan är rätt installerad så är det inget brus så fall skulle nästan ingen hörselskadad kunna använda den.

Om det är brus så är signalen till slingan för dålig eller så har man fått hörapparaten inställd på för låg volym när det gäller T-läget eller så är slingan felplacerad i hörapparaten. Jag har svårt att lyssna med halsslinga. Det måste vara stolsslinga med mina nyaste hörapparater.

Sladden till själva halsslingan eller stolsslingan låter inte alls.

Nu hoppas jag att detta är svar på det sista inlägget som skrevs om hörselslingor i denna tråd... Men det får jag veta först när jag har postat det...
/Maria

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-18 08:25

Jo, alla sladdar som leder elektricitet strålar. Att du inte hör just den strålningen betyder inte att den inte finns, bara att din hörapparat inte är känslig för den frekvensen/effekten som strålar just då.
Och allt ljud brusar, men nivån kan vara så låg att du inte hör det. Inte ens om du höjer nivån till max?

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-18 09:16
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag har inte tänkt på att vanliga sladdar låter men nu när du skrev det så var jag tvungen att kolla...

De skrämde mej inte iallafall som den gamla bildskärmen ...

Nu hoppas jag att detta är svar på det sista inlägget som skrevs om hörselslingor i denna tråd... Men det får jag veta först när jag har postat det...
/Maria

Får jag dock fråga dig hur lågnt ifrån kablarna var när du började höra dem?

För mig vore det intressant att veta, det händer sig att jag hanterar utrustning med ansluten hörselslinga, så det intresserar mig.

Om du inte vill att jag ska prata om hörseslingor mera, så kan jag låta bli. Men är det något du undrar över på det teoretiska/tekniska planet så berättar jag gärna det jag vet. Jag hoppas du lika gärna vill dela med dig om dina praktiska erhfarenheter.

Ursprungligen av juanito:

Får jag dock fråga dig hur lågnt ifrån kablarna var när du började höra dem?

För mig vore det intressant att veta, det händer sig att jag hanterar utrustning med ansluten hörselslinga, så det intresserar mig.

Om du inte vill att jag ska prata om hörseslingor mera, så kan jag låta bli. Men är det något du undrar över på det teoretiska/tekniska planet så berättar jag gärna det jag vet. Jag hoppas du lika gärna vill dela med dig om dina praktiska erhfarenheter.

Det är ok att fråga om hörselslingor att jag skrev att jag hoppas att det är det sista inlägget var för att jag var osäker om det blev det sista inlägget som jag kommenterade. Undrar just hur man komenterar de första inläggen? ...
Jag ska ta reda på det. Det var bara tur att det blev rätt inlägg som jag kommenterade.

Eftersom jag inte trodde på att vanliga sladdar låter så lyfte jag upp en sladd och höll den vid örat och satte hörapparaten i T-läge. När jag hade min tjockisskärm var jag altid tvungen att stänga av den när jag pratade i telefonen som står i mitt datarum. Telefonen är 1.5 meter ifrån min dataskärm ungefär. Det är dock bara visssa som jag hör i telefon. De flesta får ringa på texttelefon. De flesta som ringer förstår sej inte på det... Det gör att jag slipper prata med en massa telefonförsäljare och annat .

Eftersom du håller på med slingor ibland borde du skaffa ett stetoclip då kan du själv höra var det är brus nånstans på slingan, Ett kylskåp precis bakom TV är inte bra även om det finns en tunn vägg emellan... Att lyssna på slingan i ett flygplan är nästan omöjligt... Det är problem i en buss också om man sitter för långt fram speciellt om man sitter för nära bakom föraren...

/Maria

Senast redigerat 2017-08-18 10:09
Ursprungligen av juanito:

Det där är en sanning med en stor modifikation, det att du hör något från hörselslingan är tackvare strålning från hörselslingan. Annars skulle du inte höra ett skvatt med hörapparaten i T läget. Utan strålning skulle T läget inte fungera överhuvudtaget. Jag menar ljudet du vill lyssna på, det som någon pratar, sjunger eller spelar det överförs till hörapparaten med strålning.

Det jag skrev här i kursiv är inte fullständigt korrekt, men nära nog.
Det du antagligen menar är bruset som hörs, men det har mer att göra med själva hörselapparaten än den strålning den mottar. Hörsel apparater är inte så väl utvecklade apparater. Det är samma typ av brus som vi hör från en stereo när vi höjer volymen utan att spela någon musik. Det bruset bildas i förstärkaren som används. En hörsel apparat är en förstärkare. Du kanske aldrig hör bruset från en vanlig förstarkare då du behöver hörsel apparat. Men vi som inte behöver en hörsel apparat hör det.

Bruset bildas delvist på grunda av bakgrunstrålningen som ingen kan undvika, den finns överallt, delvist bildas bruset av att komponenterna i apparaten stör varandra och dessa förstärks via förstärkaren. Det går att bygga bort, men så mycket bryr sig tillverkarna inte, blir dyrt också.

Så nej bruset i T läget har väldigt lite med strålning att göra. Däremot pratet, sången eller musiken du hör i T läget, är pågrund av en strålningkälla i rummet du befinner dig i. Strålningkällan är det som kallas hörselslinga och fungerar som en sändande antenn. I hörapparaten har du en motsvarande men mottagande antenn.

Nu är ju T-läget inte någon vanlig antenn utan den tar emot magnetfältet från hörselslingan. Det är lite annorlunda än vanliga antenner men principen är den samma.

Vanliga antenner ger ut eller tar emot en elektromagnetisk strålning med en viss specifik våglängd. Det energi område som änvänds för vanliga antenner kallas radio vågor eller radio signal. Våglängden innom det området varierar mellan mindre än en millimeter till 100 kilometer.
Man bygger olika antenner för olika våglängder där emellan.

Äldre telefoner även iPhones hade olika antenner för bruk i USA eller här i Europa, därför fungara inte alla telefone där emellan. Eller så saknade en moddell stöd för 4G i sverige eftersom man använde en annan våglängd i sverige än i USA. Idag innehåller telefonerna utrustning för att kunna ta emot många olika våglängder.

Lite liksom en radio där du väljer olika frekvenser för olika radio kanaler. Frekvens är ljusets hastighet dividerat med våglängd. Vise versa så är våglängen ljusets hastighet dividerat med frekvensen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Radiov%C3%A5gor
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6rslinga

Jag skall korrigera mitt utallande ovan i kursiv text, eftersom T-läget tar emot svängningar i ett magnetfällt, så kan man även få in strålning från vanliga el ledningar där frekvensen är innom det hörbara intervallet. Mao, man kan höra 50 Hz från elledningarna. Elledningarna fungerar här på liknande sätt som hörselslingan, men i dem är det alltid 50 Hz medan hörselslingan varierar med frekvensen på ljudet som överförs.

Om jag skruvar upp volymen till max på min stereo och har slingan i då hör jag också bruset... Måste tillägga att jag lyssnar naturligtvis inte med min slinga då . Så slipper jag att bli döv eller få tinnitus och även dumma kommentarer på detta inlägg om att lyssna på för hög volym- Jag läste om en som råkade sätta på sej en freestyle och sätta på musik utan att kolla volymkontrollen först... Musiken var alldeles för hög. Hon fick tinnitus som inte försvann...

Hörselskadade hör allt de inte vill höra... Men säg inte det till nån hörselskadad. Som hörselskadad missar man småord och om man missar ordet inte får ju meningen motsatt betydelse...
I värsta fall kan den hörande som säger så bli anmäld till DO.
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

...Undrar just hur man komenterar de första inläggen?...

Man trycker på "Svara" i det inlägg som man vill svara på. Ganska självförklarande.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-18 10:49
Ursprungligen av Anna Maria:

Det är ok att fråga om hörselslingor att jag skrev att jag hoppas att det är det sista inlägget var för att jag var osäker om det blev det sista inlägget som jag kommenterade. Undrar just hur man komenterar de första inläggen? ...
Jag ska ta reda på det. Det var bara tur att det blev rätt inlägg som jag kommenterade.

Eftersom jag inte trodde på att vanliga sladdar låter så lyfte jag upp en sladd och höll den vid örat och satte hörapparaten i T-läge. När jag hade min tjockisskärm var jag altid tvungen att stänga av den när jag pratade i telefonen som står i mitt datarum. Telefonen är 1.5 meter ifrån min dataskärm ungefär. Det är dock bara visssa som jag hör i telefon. De flesta får ringa på texttelefon. De flesta som ringer förstår sej inte på det... Det gör att jag slipper prata med en massa telefonförsäljare och annat .

Eftersom du håller på med slingor ibland borde du skaffa ett stetoclip då kan du själv höra var det är brus nånstans på slingan, Ett kylskåp precis bakom TV är inte bra även om det finns en tunn vägg emellan... Att lyssna på slingan i ett flygplan är nästan omöjligt... Det är problem i en buss också om man sitter för långt fram speciellt om man sitter för nära bakom föraren...

/Maria

Så vi pratar om några centimeter från el kabeln. Det bekräftar i alla fall det jag tänkte.

Det finns ett enkelt trick, om du knyter din högra hand och gör en tumme upp och tänker dig att du håller i en el kabel. Då visar tummen strömens riktning och de andra fingrarna visar i vilken riktning magnetfältet roterar runt kabeln.

Eftersom det är växelström vi pratar om så växlar ström riktningen 100 gånger i sekunden, man kallar detta 50 Hz. På samma sätt påverkas magnetfältet och pulserar i 50 Hz. I USA använder man 60 Hz.

För du hörselapparaten tillräckligt nära för att fånga upp detta magnetfällt som roterar runt kabeln, så kan den känna av dessa svängningar. Dessa svängingar går in i en lite förstärkare som sedan för vidare den förstärkta signalen till en liten högtalare. Högtalaren vibrerar med 50 Hz. Därmed omvandlar den dessa vibrationer i magnetfältet till tryckvågor i luft kanalen i örat.
Eftersom 50 Hz ligger i det hörbara området , 20-20 000 Hz, så kan du höra det.

Orsaken till att du inte på samma sätt kan höra radiokanaler som P3 eller liknande är att de arbetar med flera miljoner Hz. Men allt du behöver göra är att byta typ av antenn, så sickar den radio signaler in i örat, dock ohörbarat. De måste behandlas rätt först för att bli hörbart ljud.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Man trycker på "Svara" i det inlägg som man vill svara på. Ganska självförklarande.

Ja jag har kommit på det nu... Allt verkar enkelt när man har kommit på hur man gör...
/Maria

Ursprungligen av juanito:

Så vi pratar om några centimeter från el kabeln. Det bekräftar i alla fall det jag tänkte.

Det finns ett enkelt trick, om du knyter din högra hand och gör en tumme upp och tänker dig att du håller i en el kabel. Då visar tummen strömens riktning och de andra fingrarna visar i vilken riktning magnetfältet roterar runt kabeln.

Eftersom det är växelström vi pratar om så växlar ström riktningen 100 gånger i sekunden, man kallar detta 50 Hz. På samma sätt påverkas magnetfältet och pulserar i 50 Hz. I USA använder man 60 Hz.

För du hörselapparaten tillräckligt nära för att fånga upp detta magnetfällt som roterar runt kabeln, så kan den känna av dessa svängningar. Dessa svängingar går in i en lite förstärkare som sedan för vidare den förstärkta signalen till en liten högtalare. Högtalaren vibrerar med 50 Hz. Därmed omvandlar den dessa vibrationer i magnetfältet till tryckvågor i luft kanalen i örat.
Eftersom 50 Hz ligger i det hörbara området , 20-20 000 Hz, så kan du höra det.

Orsaken till att du inte på samma sätt kan höra radiokanaler som P3 eller liknande är att de arbetar med flera miljoner Hz. Men allt du behöver göra är att byta typ av antenn, så sickar den radio signaler in i örat, dock ohörbarat. De måste behandlas rätt först för att bli hörbart ljud.

Jag kan höra allt på radion...Sen om jag förstår vad de säger det är en annan sak..
Jag lyssnar bara på musik på radion.

Nyheter läser jag på nätet eller på texttv
En som jag känner hade ofta radion på. Ibland började de prata finska på radion också. Så fort jag hörde det gick jag och stängde av radion.

Jag har svårt för att diskriminera ljud. Jag har svårt för att diskriminera människor också,,, Jag gillar inte diskriminering...

En del som är hörselskadade kan t.o.m. sitta på resturang och prata trots att det är många andra människor som pratar och förstå vad den andra säger. En del av dem använder varken hörselslinga eller är bra på avläsning...
/Maria

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-18 13:08
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag kan höra allt på radion...Sen om jag förstår vad de säger det är en annan sak..
Jag lyssnar bara på musik på radion.

Nyheter läser jag på nätet eller på texttv
En som jag känner hade ofta radion på. Ibland började de prata finska på radion också. Så fort jag hörde det gick jag och stängde av radion.

Jag har svårt för att diskriminera ljud. Jag har svårt för att diskriminera människor också,,, Jag gillar inte diskriminering...

En del som är hörselskadade kan t.o.m. sitta på resturang och prata trots att det är många andra människor som pratar och förstå vad den andra säger. En del av dem använder varken hörselslinga eller är bra på avläsning...
/Maria

Jag pratade inte om din radio där du kan lyssna till p3 i utan om hörselsnäckan som egentligen är en radio i sig själv, med inbygd förstärkare.
Skillnaden är att hörselsnäckan jobbar kring 20-20 000 Hz medan en vanlig radio tar in signaler på ca 88-108 miljoner Hz.
88-108 MHz är inte hörbart. Utan din vanliga radio bearbetar den signal den får in för att skapa ljud kring 20-20 000 Hz.
Hörsel snäckan saknar utrustning för att omvandla radio signalen på 88-108 MHz till hörbart ljud.
Men hörselsnäckan fungerar annars på exakt samma sätt som den radio du har hemma. Radion är bara lite mer komplicerad.

Själv tycker jag att det är väldigt intressant vad vi har klarat av att bygga på denna annars enkla teknik.

Vi har trådlöst bredband med 4G eller WiFi som klarar av att skyffla en massa information på kort tid, enbart byggda på samma principer som en hörapparat eller radio är byggda på.

Självklart blir det mer komplext än så men grunden är den samma.

Ursprungligen av reboot81:

Om du vill kan du maila med din iPad utan Wifi, genom att koppla den till nätverket med sladd. Men då uppstår en annan strålning.

Den som ditt kylskåp och ditt Wifi skapar ligger på 50 respektive 5000000000 Hz. Strålning kan vara farligt, precis som att vatten kan vara farligt. Men det betyder INTE att vatten är farligt. Vatten och strålning är nödvändigt för att överleva. Men inte all sorts vatten eller strålning.

Jo allt sorts vatten är farligt om man hanterar det fel...

Man kan drunkna i vatten. Man kan bränna sej på kokhett vatten... Om man dricker för mycket vatten kan man dö, Man kan halka i vatten. Man kan frysa ihjäl i kallt vatten om man t.e.x. ramlar ner i en vak...

Vatten är ett farligt gift vilket omger Visby stift. Var det Fallstaff Fakir som skrev det första gången?
/Maria

Senast redigerat 2017-08-19 12:51
  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-18 13:24
Ursprungligen av kenjon:

Jo, alla sladdar som leder elektricitet strålar. Att du inte hör just den strålningen betyder inte att den inte finns, bara att din hörapparat inte är känslig för den frekvensen/effekten som strålar just då.
Och allt ljud brusar, men nivån kan vara så låg att du inte hör det. Inte ens om du höjer nivån till max?

Dessutom filtrerar våra hjärnor bort brus. Våra kroppar ger av sig en massa ljud, men våra hjärnor filtrerar bort det så man inte hör det.

Men man kan höra det i vissa specifika ovanliga situationer. 1998 hörde jag allt i min kropp under en kort tid. Det var efter att jag hade svimmat. När jag vaknade upp så filtrerade inte hjärnan bort ljudet till en början. Jag hörde blodet forsa, hjärat slå och mina tarmar vrida sig och innehålet bubbla. 10 minuter senare hördes inget av det.

Hjärnan filtrerar också bort brus i vår omgivning ifall vi utsätts för det under en lite längre tid, kanske någon timme. Men ändras något så märker vi av det.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-18 13:34
Ursprungligen av Anna Maria:

Vatten är ett farligt gift vilket omger Visby stift. Var det Fallstaff Fakir som skrev det första gången?
/Maria

Kul med någon som har samma åsikter om vatten som jag själv. Det ska m.a.o. vara lite vatten, ryssarna kallar vatten Voda, lite vatten kallas Vodka. Ryssarna förstod det här tidigt gällande hur giftigt vattnet är

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-18 15:46
Ursprungligen av Sjolejonet:

Går att stänga av från appleid.apple.com

Bra tackar, vi ska se om laten går ur mig nån dag.

Ursprungligen av juanito:

Kul med någon som har samma åsikter om vatten som jag själv. Det ska m.a.o. vara lite vatten, ryssarna kallar vatten Voda, lite vatten kallas Vodka. Ryssarna förstod det här tidigt gällande hur giftigt vattnet är

Det ska vara lite Vodka också, sprit alltså...Både vodka och vatten kan man dö av eller få svåra hjärnskador av. Jag dricker sällan vatten. Det finns ju annat att dricka juice t,e,x.

Där man håller på med datorer och annan elektronik ska det varken vara vatten eller nåt annat drickbart. En del får sina datorer m.m förstöda därför att de råkar få vätska på dem...
/Maria

Bevaka tråden