Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quiz: Vad kan du om klassiska mobiler?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

4/10. Nokia var aldrig min grej.

//Ericsson T28

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-08-18 11:21

7/10 - med lite tur och uteslutningstänkande.

Någon hajfena har jag inte liggandes hemma, men jag har sparat på de flesta bärbara* mobiltelefoner jag under åren ägt - från Motorola 3200.

Kul med Quizarna. ?

* Den första var fast monterad i bilen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-18 12:11

Min första tillhörde också de fast monterade, men jag hade den i en aluminiumram i cykelkorgen....

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-18 12:21
Ursprungligen av Saalad:

Sista frågan ska vara 7110 och inte 8xxx, alltså hade jag 8 rätt ?

Då borde jag ha landat på 9/10 ju

Ursprungligen av Saalad:

Sista frågan ska vara 7110 och inte 8xxx, alltså hade jag 8 rätt ?

Min kollega @ekloev ville också rätta mig där, men det stämmer inte. Det är 8110 som är med i Matrix-filmen.

  • Medlem
  • 2017-08-18 12:45
Ursprungligen av Ida Blix:

Min kollega @ekloev ville också rätta mig där, men det stämmer inte. Det är 8110 som är med i Matrix-filmen.

Hur vet du det? IMDb? Eller känner du igen modellen på bilden? När kartan och terrängen inte stämmer överens så brukar det vara terrängen som gäller.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-18 12:57
Ursprungligen av Ida Blix:

Min kollega @ekloev ville också rätta mig där, men det stämmer inte. Det är 8110 som är med i Matrix-filmen.

Ursprungligen av Alix:

Hur vet du det? IMDb? Eller känner du igen modellen på bilden? När kartan och terrängen inte stämmer överens så brukar det vara terrängen som gäller.

Googlade nu och känner igen att det var 8110 när man ser bilderna.
Men många skriver matrix phone om 7110 med.
Kan det finnas olika klipp beroende på region?

Ursprungligen av Alix:

Hur vet du det? IMDb? Eller känner du igen modellen på bilden? När kartan och terrängen inte stämmer överens så brukar det vara terrängen som gäller.

Dels för att flera källor på internet säger att det är så, men också på grund av bilderna från filmen ja.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_8110

http://matrix.wikia.com/wiki/Nokia_8110

http://neuro.me.uk/bitsnbobs/matrixphone/

Ursprungligen av Json_81:

Googlade nu och känner igen att det var 8110 när man ser bilderna.
Men många skriver matrix phone om 7110 med.
Kan det finnas olika klipp beroende på region?

Nej, 7110 kopplas ihop med Matrix för att det var den första telefonen som faktiskt hade en knapp för att öppna luckan, som 8110 gör i filmen fast den inte kunde det i verkligheten.

Senast redigerat 2017-08-20 21:15
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-18 13:00
Ursprungligen av Alix:

Hur vet du det? IMDb? Eller känner du igen modellen på bilden? När kartan och terrängen inte stämmer överens så brukar det vara terrängen som gäller.

Jag mindes också att kompisar köpte 7110 efter den filmen och fick därför för mig att det var den som användes i filmen, men tittar du på designen ser du att det är 8110 som används i filmen. Ida förklarade för mig att de stoppade in skjut-mekanismen i 8110:an som används i filmen, vilket den faktiska produkten aldrig hade. Men 7110 marknadsfördes med filmen, vilket gör att man inbillar sig att det var den som användes där. Lurigt värre. Av de kompisar som köpte 7110 rapporterade alla att skjut-mekanismen gick sönder inom två veckors tid, vilket jag tror var ett generellt problem med den modellen.

I Matrix är det 8110, hade en själv. Den höll till och med efter en natt ute i regn, det var lite förvånande.
Tror folk blandar ihop modellnamnen, även på nätet när man söker på respektive modell.

https://www.nokia.com/en_int/news/media-libra...

7110:

Citat:

9/10 Korrekta svar!
Hurra, här har vi en som var med när det hände! Du har säkert fortfarande en "hajfena" liggande hemma.

Ingen hajfena. Dock en Nokia 3210 som var i drift fram till 10-talet då det inte gick att köpa ersättningsbatterier längre...

Ni vet väl att skjutmekanismen kom till pga ett Motorolapatent. Motorola hade patent på att svara på samtal med att öppna en lucka (vika upp den) så Nokia gick runt patentet genom att skjuta upp luckan.

Jag tror att det finns fler än jag som lider av OCD (*asgarv*)

  • Medlem
  • 2017-08-18 15:03
Ursprungligen av BlackSmp:

Ni vet väl att skjutmekanismen kom till pga ett Motorolapatent. Motorola hade patent på att svara på samtal med att öppna en lucka (vika upp den) så Nokia gick runt patentet genom att skjuta upp luckan.

Jag hade en sådan Motorola i mitten av nittiotalet! ?

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-18 15:30

Snake fanns ju långt tidigare... eller? Det har jag för mig i alla fall på finska mobiler. Och nej vi köpte inte ericsson för att få stryktåliga telefoner

Ursprungligen av juanito:

Snake fanns ju långt tidigare... eller? Det har jag för mig i alla fall på finska mobiler. Och nej vi köpte inte ericsson för att få stryktåliga telefoner

Tänkte mer att Snake är rätt svar för det var vad "alla" jag kände gjorde med den där utöver att byta skal å sätta på blinkande antenner Snake kom först i Nokia 6110 tydligen.

Senast redigerat 2017-08-18 20:33
  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-08-18 17:36

Poäng och tävlingsmoment är ganska oviktigt för mig då jag är född utan tävlingsgen. Roligt att se vad man minns dock.

Och denna tråd väcker upp gamla minnen som gläder mig. Jisses vad jag då gillade min Ericsson T66 som var så liten att den rymdes i byxans lilla myntficka man annars inte använder.

(snodd bild från internetz)

7/10.

Men den var nära full pott om jag bara inte ändrat mig i sista sekunden.

Ps Nokia 7110 är den enda riktiga Matrix luren ?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2017-08-18 18:19
Ursprungligen av Ida Blix:

Tänkte mer att Snake är rätt svar för det var vad "alla" jag kände gjorde med den där utöver att byta skal å sätta på blinkande antenner Snake kom först i Nokia 6610 tydligen.

6110 väl?

  • Medlem
  • 2017-08-18 19:42
Ursprungligen av filuren:

Poäng och tävlingsmoment är ganska oviktigt för mig då jag är född utan tävlingsgen. Roligt att se vad man minns dock.

Och denna tråd väcker upp gamla minnen som gläder mig. Jisses vad jag då gillade min Ericsson T66 som var så liten att den rymdes i byxans lilla myntficka man annars inte använder.

(snodd bild från internetz)

Jag hade en T18i med Chatboard ☺️

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-18 19:54
Ursprungligen av filuren:

Poäng och tävlingsmoment är ganska oviktigt för mig då jag är född utan tävlingsgen. Roligt att se vad man minns dock.

Och denna tråd väcker upp gamla minnen som gläder mig. Jisses vad jag då gillade min Ericsson T66 som var så liten att den rymdes i byxans lilla myntficka man annars inte använder.

(snodd bild från internetz)

Minns den där, jag hade precis året innan köpt Nokia 8210 som dittills varit den minsta telefonen som kunde köpas. Var för mycket av en Nokia-anhängare på den tiden för att överväga en annan telefon, men T66 lockade lite faktiskt

Ursprungligen av filuren:

Poäng och tävlingsmoment är ganska oviktigt för mig då jag är född utan tävlingsgen. Roligt att se vad man minns dock.

Och denna tråd väcker upp gamla minnen som gläder mig. Jisses vad jag då gillade min Ericsson T66 som var så liten att den rymdes i byxans lilla myntficka man annars inte använder.

(snodd bild från internetz)

Hade den med, och T39 (bäst länge), sen T68i, P800 osv..

Hade Nokia 8810 ett tag också, den var riktigt lyxig med sitt chrome.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-18 20:24

10/10 känns inte bra, inte alls bra ?
Har inte ens sett Matrix, i och för sig har jag dansat till Moby - Matrix them song på danshögskolan.

Ursprungligen av psike:

6110 väl?

Ja! Skrev tydligen fel. Oops!

Gillade denna. Till formatet sett fortfarande den bästa mobil jag ägt!

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-18 21:41
Ursprungligen av kenjon:

Min första tillhörde också de fast monterade, men jag hade den i en aluminiumram i cykelkorgen....

Det fanns ett märke som var långt före de andra. På både NMT och GSM tiden. Deras sista telefon hade större skärm än iPhone hade långt innan iPhone lancerades. Den kunde både hantera email och word.
Deras gamla NMT telefoner hade inbyggt modem. Men deras huvud syssla var att bygga komponenter, som både Ericsson och Nokia hade som leverantör.

Men nu sviker minnet på namnet. Tror det var ett danskt företag. Återkommer bara jag kommer på namnet.

Heh fann det med att bild googla på NMT telefoner.
http://wikivisually.com/wiki/Spectronic

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-08-20 11:30
Ursprungligen av ekloev:

Jag mindes också att kompisar köpte 7110 efter den filmen och fick därför för mig att det var den som användes i filmen, men tittar du på designen ser du att det är 8110 som används i filmen. Ida förklarade för mig att de stoppade in skjut-mekanismen i 8110:an som används i filmen, vilket den faktiska produkten aldrig hade. Men 7110 marknadsfördes med filmen, vilket gör att man inbillar sig att det var den som användes där. Lurigt värre. Av de kompisar som köpte 7110 rapporterade alla att skjut-mekanismen gick sönder inom två veckors tid, vilket jag tror var ett generellt problem med den modellen.

Ja, t o m jag som hade en 7110 när det begav sig svarade fel på frågan! ?

Jag hade den när jag gjorde lumpen och jag minns faktiskt inte att det var några problem med luckan? Såvida det inte hade kommit in smuts nånstans, men det var ju bara att gnida lite på rätt ställe så funkade den igen. ?

Bevaka tråden