Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4K HDR 4:4:4 djungeln...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en spel-pc inkopplad till min Philips 4K HDR tv.
Har jag inställning 4:4:4 på tvn försvinner pc-signalen helt.
Måste ha 4:2:0 eller UHDav för att det ska vara bild.
Blir automatiskt HDR i spelen då.
Men för att få HDR på ps4an måste jag ha 4:4:4.
Ställer jag in tvn på att det är en datorsignal från PCn blir bilden grön som ett gammalt Gameboy.

Hur gör man i denna djungeln egentligen? Någon inställning på pcn jag måste fixa?

Ursprungligen av Mackan1984:

Hur gör man i denna djungeln egentligen? Någon inställning på pcn jag måste fixa?

Det finns en lång rad felkällor här där misstanken i första hand ska riktas mot din kabel och ditt grafikkort (som du inte beskriver).

TV:n du har bör ha separata HDMI-ingångar där endast en eller två av dem använder "UHD"-inställningen. De bör också vara separata av/på för dessa ingångar i syfte att hantera sådana här problem. Vad "UHD"-inställningen gör är vanligtvis att den aktiverar kretsuppsättningar för att klarar högre TMDS-bandbredd som är över 300 MHz/10 Gbps samt HDCP 2.2. Det aktiverar också en annan EDID vilket påverkar handskakningsprocessen. Avstängt är det max 300 Mhz och HDCP 1.4.

För att högre bandbredd och HDCP 2.2 ska fungera mot din PC måste den också kunna svarar mot den handskakningen. HDMI-kretsen måste framför allt kunna generera en TMDS-bandbredd över 10 Gbps, vilket i stort sett kräver ett Nvidia GTX 9xx och nyare eller en AMD-kort lanserat från RX4xx och RXxx samt nyare som Vega. Annars är det stopp. Intel har med den allra senaste integrerade grafiken kapacitet för högre bandbredd. Men där måste jag googla runt vilka varianter.

Din HDMI-kabel måste också klara av den bandbredd som krävs för 4:4:4 (eller RGB) i 4K/60, alltså 600 MHz/18Gbps. Gammal kabel eller en väldigt lång kabel? Ofta där vi har grundproblemet.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Det finns en lång rad felkällor här där misstanken i första hand ska riktas mot din kabel och ditt grafikkort (som du inte beskriver).

TV:n du har bör ha separata HDMI-ingångar där endast en eller två av dem använder "UHD"-inställningen. De bör också vara separata av/på för dessa ingångar i syfte att hantera sådana här problem. Vad "UHD"-inställningen gör är vanligtvis att den aktiverar kretsuppsättningar för att klarar högre TMDS-bandbredd som är över 300 MHz/10 Gbps samt HDCP 2.2. Det aktiverar också en annan EDID vilket påverkar handskakningsprocessen. Avstängt är det max 300 Mhz och HDCP 1.4.

För att högre bandbredd och HDCP 2.2 ska fungera mot din PC måste den också kunna svarar mot den handskakningen. HDMI-kretsen måste framför allt kunna generera en TMDS-bandbredd över 10 Gbps, vilket i stort sett kräver ett Nvidia GTX 9xx och nyare eller en AMD-kort lanserat från RX4xx och RXxx samt nyare som Vega. Annars är det stopp. Intel har med den allra senaste integrerade grafiken kapacitet för högre bandbredd. Men där måste jag googla runt vilka varianter.

Din HDMI-kabel måste också klara av den bandbredd som krävs för 4:4:4 (eller RGB) i 4K/60, alltså 600 MHz/18Gbps. Gammal kabel eller en väldigt lång kabel? Ofta där vi har grundproblemet.

Ok tack då är det grafikkortet som är ett gtx 750ti.
Kabeln ska klara av det enligt Webhallens beskrivning vid beställning.
Kan leva med att ps4at blir utan hdr.
Spelar så sällan på det ändå.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Det finns en lång rad felkällor här där misstanken i första hand ska riktas mot din kabel och ditt grafikkort (som du inte beskriver).

TV:n du har bör ha separata HDMI-ingångar där endast en eller två av dem använder "UHD"-inställningen. De bör också vara separata av/på för dessa ingångar i syfte att hantera sådana här problem. Vad "UHD"-inställningen gör är vanligtvis att den aktiverar kretsuppsättningar för att klarar högre TMDS-bandbredd som är över 300 MHz/10 Gbps samt HDCP 2.2. Det aktiverar också en annan EDID vilket påverkar handskakningsprocessen. Avstängt är det max 300 Mhz och HDCP 1.4.

För att högre bandbredd och HDCP 2.2 ska fungera mot din PC måste den också kunna svarar mot den handskakningen. HDMI-kretsen måste framför allt kunna generera en TMDS-bandbredd över 10 Gbps, vilket i stort sett kräver ett Nvidia GTX 9xx och nyare eller en AMD-kort lanserat från RX4xx och RXxx samt nyare som Vega. Annars är det stopp. Intel har med den allra senaste integrerade grafiken kapacitet för högre bandbredd. Men där måste jag googla runt vilka varianter.

Din HDMI-kabel måste också klara av den bandbredd som krävs för 4:4:4 (eller RGB) i 4K/60, alltså 600 MHz/18Gbps. Gammal kabel eller en väldigt lång kabel? Ofta där vi har grundproblemet.

Råkade få tag i ett 970 av kompisen nu för ett bra pris så får se hur det blir efter den är bytt ?

Återupplivar min gamla tråd.
Gtx 970, tv inställd på 4:4:4, HDR på i windows.
Bilden gick från vibrerande färger till lite grådassigt i HDR.
Se bilder (den tråkiga är hdr på)
Nästa steg?
Vad finns det för möjligheter att få uppleva hdr från olika medier?

Smart tv appar?
Den gamla Ps4an är jag inte så pepp på att koppla om.
Apple TV 4 (ej 4K)

1
Bevaka tråden