Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny app låter dig spela in vinylskivor till digitalt format

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Du som äger ett stort bibliotek av vinylskivor och en USB-utrustad vinylspelare bör spana in den nya appen Vinyl Recorder.

Läs hela artikeln här

Fiffigt, men det kommer att - som kidsen säger - faila stenhårt pga kostnaden.

Finns det verkligen inget liknande program för datorn, förresten? Som automagiskt kan dela upp spåren i enskilda låtfiler?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-25 14:28
Ursprungligen av johan_tanying:

Fiffigt, men det kommer att - som kidsen säger - faila stenhårt pga kostnaden.

Finns det verkligen inget liknande program för datorn, förresten? Som automagiskt kan dela upp spåren i enskilda låtfiler?

Troligen.
Mina föräldrar köpte en vinylspelare som kan spara ned direkt på minneskort, men vet inte om den delar upp filerna.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-08-25 14:34

Jag skulle säga så här: vinylskivor är inte direkt mobila och definitivt inte en vinylspelare... Så varför ta fram en app för en mobil plattform? Bara en tanke på fredagseftermiddagen...

De flesta av mina lp-skivor och singlar finns ju trots allt digitalt, och så länge jag har kvar mina ärligen inköpta fysiska plattor har jag inga större samvetskval om jag skulle välja att lägga in dom i iTunes via "alternativa" kanaler...

För de skivor som inte finns tillgängliga digitalt (eller inte är värda mödan att leta efter) har jag helt enkelt löst med att jag skaffat en ny rem till skivspelaren och spelar upp dom den vägen vid behov. Och kompletterat med en Airport Express för att få iTunes-biblioteket at spela genom samma Technics-förstärkare anno 1982. Lite "baklänges" på sätt och vis, men låter gör det! Bara att växla mellan Phono och Aux, men förutsätter förstås att man har datorn nära stereon.

Tillägg: Nu blev jag inspirerad att plocka fram Stanley Clarkes "Modern Man" från 1978 - det var länge sen!

Senast redigerat 2017-08-26 11:42
Ursprungligen av frazze:

Jag skulle säga så här: vinylskivor är inte direkt mobila och definitivt inte en vinylspelare... Så varför ta fram en app för en mobil plattform? Bara en tanke på fredagseftermiddagen...

Framtidstänk ifall det blir som apple vill att folk kör surfplattor istället för en bärbar dator kanske.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-08-25 17:46

USB fanns inte när jag köpte min skivspelare för 35 år sedan.. ?

Jag ser bara att detta är en inspelarapp - finns miljoner sådana och iOS har inbyggd dessutom - PLUS Gracenote...det är Gracenote som är enda grejen liksom...man betalar alltså för att en databas döper filerna istället för att man skriver in det själv...och fylls även metadata in i filerna så kan det ju vara värt besvären.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag ser bara att detta är en inspelarapp - finns miljoner sådana och iOS har inbyggd dessutom

Vilka appar gör det från en USB-utrustad vinylspelare direkt via USB till mobilen/tableten till lossless FLAC-filer samt sparar spåren separat? Du kan väl lista ett par hundratusen såna appar åtminstone? Hur gör man det i det som finns inbyggt i iOS?

1
Bevaka tråden