Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swedbank lägger ner tjänsten e-kort

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjänsten som låtit kunder skapa tillfälliga virtuella kontokort kommer stängas ner i oktober och ersätts inte av en ny motsvarighet.

Läs hela artikeln här

Visst inte om att den fanns, önskar att jag visste det och att dem inte lägger ner den...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2017-08-25 15:42

Kan ju alltid hoppas att de då istället kommer att stödja Apple Pay, det liknar ju de där virtuella korten i och med att "kortdata" är unikt för en enda transaktion.

Och ja, jag vet att det finns liknande betaltjänster för andra plattformar än Apple och det gör förstås inte mig nåt om de också stödjer dom...

  • Medlem
  • 2017-08-25 17:11
Ursprungligen av json:

Kan ju alltid hoppas att de då istället kommer att stödja Apple Pay, det liknar ju de där virtuella korten i och med att "kortdata" är unikt för en enda transaktion.

Och ja, jag vet att det finns liknande betaltjänster för andra plattformar än Apple och det gör förstås inte mig nåt om de också stödjer dom...

Fördelen med e-kort är dock att butiken i säg inte behöver ha stöd för det, så länge de tar kort fungerar det. Apple Pay hade varit bra det med, men går inte riktigt att jämföra.

Väldigt trist att de lägger ner funktionen iaf. Det var något jag använde väldigt mycket.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2017-08-25 17:30
Ursprungligen av Cim:

Fördelen med e-kort är dock att butiken i säg inte behöver ha stöd för det, så länge de tar kort fungerar det. Apple Pay hade varit bra det med, men går inte riktigt att jämföra.

Väldigt trist att de lägger ner funktionen iaf. Det var något jag använde väldigt mycket.

Det är helt sant. Webb-butiken (tex) måste ha stöd för Apple Pay.

Jag tänkte dock mest på säkerheten och inte direkt på "täckningen" därav jämförelsen.

Själv använde jag aldrig dessa virtuella kort men gjorde man det är det förstås tråkigt att dom försvinner.

Apple Pay hoppas jag dock kunna använda när det dyker upp.

Jag har aldrig sett problemet.

Man har inte korten kopplade till lönekontot och flyttar så mycket pengar som behövs hela tiden.

Tar inte länge tid jämfört med att logga in och skapa nytt e-kort.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-25 18:31
Ursprungligen av Cim:

Fördelen med e-kort är dock att butiken i säg inte behöver ha stöd för det, så länge de tar kort fungerar det. Apple Pay hade varit bra det med, men går inte riktigt att jämföra.

Väldigt trist att de lägger ner funktionen iaf. Det var något jag använde väldigt mycket.

Jag skaffade ett E-kort när Swedbank introducerade tjänsten men har aldrig använt det av anledningar jag inte är helt på det klara med. Jag minns att det lät som en väldigt bra idé men jag har haft intrycket av att det inte varit en tjänst som särskilt många använt, men sedan den här nyheten dök upp har det visat sig att ganska många använder den flitigt. De två gånger under sexton år eller så som mitt bankkort har blivit spärrat på grund av någon bedragare har Swedbank dock varit så pass snabba med att spärra kortet och återföra pengarna att jag inte riktigt känt ett behov av att säkra kortet ytterligare.

Ursprungligen av Redaktionen:

Tjänsten som låtit kunder skapa tillfälliga virtuella kontokort kommer stängas ner i oktober och ersätts inte av en ny motsvarighet.

Läs hela artikeln här

Tycker det är synd. Har precis fått min far att handla online. Far gick tillslut med på att e-kort var ett säkert sätt att inte lämna ut sitt ordinare kortnr här och där.

Fick för några månader sedan användning av det när jag hyrde bil. Hyrbilsföretaget sparade mitt kortnr (e-kortet) och använde det utan min tillåtelse nästa gång, men denna gång var det via företaget jag arbetar på! Istället för via faktura som var överenskommet.

Tack och lov hade jag satt en gräns på ekortet så enbart 1000:- reserverades istället för 3500:-

Blir tyvärr svårare att skydda sig framöver mot andras misstag tyvärr.

Hört av mig till Swedbank och sagt att jag tycker deras resonemang är helt ologiskt.

Ursprungligen av Borttaget:

Jag har aldrig sett problemet.

Man har inte korten kopplade till lönekontot och flyttar så mycket pengar som behövs hela tiden.

Tar inte länge tid jämfört med att logga in och skapa nytt e-kort.

Jag ser det snarare som att du har insett problemet. Varför skulle du annars ha en strategi för att undvika att bli blåst av nätbedrägerier?

Om jag tolkar dig korrekt så har du ett kort som du bara använder för näthandel och där du för över pengar just innan du ska betala.

Dvs. Du ser problemet

Senast redigerat 2018-07-23 15:53

Har aldrig riktigt förstått mig på hur e-kort fungerar. Lite för invecklat betalningssystem.

Ursprungligen av calinou:

Har aldrig riktigt förstått mig på hur e-kort fungerar. Lite för invecklat betalningssystem.

Det är enkelt, bara gå in på beställ tjänster->E-kort. Sen mata in belopp och giltighetstid så kommer ett virtuellt kreditkort upp på skärmen

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag ser det snarare som att du har insett problemet. Varför skulle du annars ha en strategi för att undvika att bli blåst av nätbedrägerier?

Om jag tolkar dig korrekt så har du ett kort som du bara använder för näthandel och där du för över pengar just innan du ska betala.

Dvs. Du ser problemet

Du har så rätt. Får förtydliga.

Jag har inte sett problemet med att välja en bank som inte har alternativet e-kort när det går att skydda sig ändå.

Ursprungligen av Fredrikmac:

Det är enkelt, bara gå in på beställ tjänster->E-kort. Sen mata in belopp och giltighetstid så kommer ett virtuellt kreditkort upp på skärmen

Provade i början och tyckte att det var krångligt att man fick hålla koll på numren och giltighetstid. Har i stället ett separat bankkort för betalningar på nätet.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2017-08-29 07:45
Ursprungligen av calinou:

Provade i början och tyckte att det var krångligt att man fick hålla koll på numren och giltighetstid. Har i stället ett separat bankkort för betalningar på nätet.

Jag har också ett särskilt kort, med låg kreditgräns, det har passat mig bättre. Ett problem för mig har varit att jag hyfsat ofta beställer saker rätt långt i förväg och då har det verkat svårt att ge rätt belopp (pga möjliga valutaförändringar) och giltighetstid (i alla fall har jag tyckt det de gånger jag letat information om virtuella kort).

Men jag skulle gärna ha en tjänst där jag slapp ge ut min (riktiga) kortinformation överhuvudtaget...

  • Medlem
  • 2017-08-29 08:42
Ursprungligen av json:

Jag har också ett särskilt kort, med låg kreditgräns, det har passat mig bättre. Ett problem för mig har varit att jag hyfsat ofta beställer saker rätt långt i förväg och då har det verkat svårt att ge rätt belopp (pga möjliga valutaförändringar) och giltighetstid (i alla fall har jag tyckt det de gånger jag letat information om virtuella kort).

Men jag skulle gärna ha en tjänst där jag slapp ge ut min (riktiga) kortinformation överhuvudtaget...

Man behöver inte göra det så krångligt dock.

Max beloppet på e-kortet kan man sätta till vad som helst. Till exempel, ett köp för 10kr kunde man sätta till beloppet till 1000kr. De enda pengar som hade dragits var då de 10kr som köpet krävde (så vida inte kort infon kom på villovägar d.v.s.). Tror det var lite otydligt att det var just ett "max belopp" man satte och inte att pengarna på något sätt flyttas till e-kortet.

Lika så med datumet, själv kör jag alltid med minst 3 månader på e-korten. Då fungerar det i alla butiker.

1
Bevaka tråden