Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Både gammalt och nytt tangentbord vägrar skriva vissa bokstäver?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
För att inte min fråga skall bli en hel novell kanske mitt inlägg ser styltigt ut, så ni kan gå direkt in på rätt gissningar och eventuella lösningar.

Jag kör på en iMac mid 2011 Sierra 10.12.6 med trådlöst tangentbord och mus som följde med vid köpet, plus nyköpt tangentbord (Som har samma problem som det gamla som utelämnar bokstaven e)

Det känns som att mitt problem startade efter att jag uppgraderade till Sierran, vilket Applesupportern som försökt hjälpa mig minst tio gånger också är inne på. Om jag hävdar att Applesupportern försökt hjälpa mig minst tio gånger så har dom gjort det och att dom sagt följande.
"Det kan mycket väl vara så att din iMac är för gammal som inte tar till sig allt som uppgraderingarna har i sig. I mitt fall skulle det vara att tangentbordsfunktionerna inte är riktigt kompatibla och att för varje uppgradering hädanefter lär det bli fler saker som inte är kompatibla som därför lär strula, helt enkelt för att Apple vill att jag skall tvingas köpa ny dator om jag inte vill leva med problemet.
För mig låter det logiskt och mest sannolikt.

Ett tips jag fick från någon som lät riktigt proffsigt som jag faktiskt trodde skulle fungera. Att gå in i Systeminställningar- Språk och där radera Svenskt Pro och alla andra språk som fanns i rutan. (Jag har aldrig haft mer än två svenska Pro och USA) Sedan göra en Säker omstart med Shift nertryckt. Efter detta lägga in ett annat språk och starta om datorn. Radera språket och lägga in Svenska Pro igen och starta om datorn, men det blev ingen ändring. Bokstaven e uteblir fortfarande.
Jag har självklart blåst rent båda tangentborden. Det är ju också omöjligt att en smula eller annat skräp inte hamnar på exakt samma ställ i tangentborden, så felet ligger någon annan stans.

Är det så att jag borde köpa en ny iMac för min är förmodligen sönder eller skall jag vänta in High Sierra som kanske har löst buggar där mitt problem kan vara en av buggarna.

Nu får vi en ypperlig chans att se om 99.se experter är bättre än tio Applesupporters.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-27 16:28
Ursprungligen av Waran10:

Hej.
För att inte min fråga skall bli en hel novell

Du får gärna förtydliga felbeskrivningen, just nu lite knapphändig och luddig.

Drabbas bara bokstaven e? I trådrubriken skriver du "vissa bokstäver".
Kan du aldrig skriva bokstaven e? Eller funkar e-tangenten ibland och ibland inte?
Det nyköpta tangentbordet, är det också ett trådlöst Apple-tangentbord? Har du testat med ett USB-anslutet tangentbord, funkar det bättre?

Testa med Tangentbordsvisare, kontrollera varje tangent i tur och ordning om trycken registreras.

Vi behöver din hjälp för att kunna isolera om det är hårdvarufel (trasigt tangentbord), kontaktproblem (radiostörningar i bluetoothkommunikationen) eller mjukvarufel (någon inställning i macOS)

Senast redigerat 2017-08-27 16:43

Tangentbordsstrul

Ursprungligen av IngoX:

Du får gärna förtydliga felbeskrivningen.

Drabbas bara bokstaven e? I trådrubriken skriver du "vissa bokstäver".
Kan du aldrig skriva bokstaven e? Eller funkar e-tangenten ibland och ibland inte?
Det nyköpta tangentbordet, är det också ett trådlöst Apple-tangentbord? Har du testat med ett USB-anslutet tangentbord, funkar det bättre?

Testa med Tangentbordsvisare, kontrollera varje tangent i tur och ordning om trycken registreras.

Jag är nog bra på Bluetooth och det enda man ser om det fungerar är att det fungerar så det funkar nog. Och batterierna är nya.
I Sierran gör man många inställningar under Hjälpmedel men där törs jag inte gå in och rota.

Tyvärr vet jag inte var jag går in för att lokalisera eventuella problem.

Tack i alla fall.

Ursprungligen av IngoX:

Du behöver isolera om det är hårdvarufel (trasigt tangentbord), kontaktproblem (radiostörningar i bluetoothkommunikationen) eller mjukvarufel (någon inställning i macOS)

Tack för att du ställer upp.

Ja det är bara bokstaven e. Ibland skrivs den in men 85 gånger av 100 uteblir e.

Jag har ett gammalt Alu-Tangntbord med kabel men det är sönder eller det har gjort sitt och att köpa ett nytt när jag snart köper ny iMac tycker jag inte är lönt.

Jo jag har kollat varje tangent i Tangntbordsvisarn och den plingar och markerar när jag trycker ner e och andra.

Applesupportern gick in på min iMac där vi tillsammans kollade upp allt som han trodde kunde vara problemet.

Senast redigerat 2017-08-28 00:02
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-27 17:01
Ursprungligen av Waran10:

Tack för att du ställer upp.

Ja det är bara bokstaven e. Ibland skrivs den in men 85 gånger av 100 uteblir e.

Jag har ett gammalt Alu-Tangntbord med kabel men det är sönder eller det har gjort sitt och att köpa ett nytt när jag snart köper ny iMac tycker jag inte är lönt.

Jo jag har kollat varje tangent i Tangntbordsvisarn och den plintars och markeras när jag trycker ner e och andra.

Så när du aktivt testar tangenten e i Tangentbordsvisare så funkar den? Kan jag tolka jag dig som att felet bara uppstår när du skriver snabbt med fingersättning? Och att det då bara är tangenten e som inte registreras vid cirka 85% av nedtryckningarna ?

En snabb gissning kan då bli att du råkat slå på "Tröga tangenter" med en ganska kort inställd fördröjning. Kolla Systeminställningar > Hjälpmedel > Tangentbord > Aktivera tröga tangenter, rutan ska inte vara ikryssad.

Annars låna ett usb-tangentbord och jämför. Svårt att isolera var felet är annars. För jag förstår fortfarande inte vad du har testat med för tangentbord. Hittills har du berättat att du har:
1) Ett trådlöst tangentbord som följde med din iMac 2011
2) Ett nytt tangentbord av okänd sort
3) Ett gammalt Apple aluminium USB-tangentbord som är trasigt.

Tngentbordsstrul

Ursprungligen av IngoX:

Så när du aktivt testar tangenten e i Tangentbordsvisare så funkar den? Kan jag tolka jag dig som att felet bara uppstår när du skriver snabbt med fingersättning? Och att det då bara är tangenten e som inte registreras vid cirka 85% av nedtryckningarna ?

En snabb gissning kan då bli att du råkat slå på "Tröga tangenter" med en ganska kort inställd fördröjning. Kolla Systeminställningar > Hjälpmedel > Tangentbord > Aktivera tröga tangenter, rutan ska inte vara ikryssad.

Supportern beordrade mig att bocka ur Tröga tangenter som sedan dess varit urbockad.

Ursprungligen av IngoX:

Annars låna ett usb-tangentbord och jämför. Svårt att isolera var felet är annars. För jag förstår fortfarande inte vad du har testat med för tangentbord. Hittills har du berättat att du har:
1) Ett trådlöst tangentbord som följde med din iMac 2011 Rätt.
2) Ett nytt tangentbord av okänd sortFel. Jag köpte exakt samma tangentbord från Apple.
3) Ett gammalt Apple aluminium USB-tangentbord som är trasigt.

Jag har inte använt det på flera år och då var det något knas med det, men nu när jag kopplade in kabeln så fungerar alla bokstäver även e.

Senast redigerat 2017-08-28 00:03
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-27 18:01

Hej @Waran10, undvik att skriva dina egna svar inne i citerad text, då missar man din egen text! Både i inlägg #3, #6 och #7 finns nya svar från dig som jag inte sett, insprängd i texten du citerat.

[ quote=xxxxxx] skriv alltså inte dina svar mellan dessa "quote-taggar" när du redigerar din text [/quote]

Mer information om forumets bb-code finns här: http://www.99mac.se/forum/t/301970-dokumentat...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-27 18:07

För att sammanfatta så har du två stycken likadana trådlösa Apple Tangentbord och ett Apple USB-tangentbord. Och alla tre verkar fungera när du testar tangenterna en och en i Tangentbordsvisare? Det talar emot hårdvarufel.

Vidare uppfattar jag att problemet med att e-tangenten inte registreras bara kommer då och då? Problem som bara händer ibland är alltid svårare att felsöka.

Men mest troligt är väl

1) Det är faktiskt är en dålig e-tangent (hårdvarufel, glapp) på det tangentbord du använt mest senaste tiden. Det utesluter du genom att använda något av de andra tangentborden, det är osannolikt att samma tangent glappar på något av de andra tangentborden.

2) Störningar i bluetooth-kontakten. Det borde i och för sig drabba alla bokstäver lika ofta. (man märker det mest på de bokstäver som används oftast).
Det utelstuer du genom att använda ditt USB-tangentbord ett tag, och om problemet då är borta men återkommer med det trådlösa får du börja fundera på vad det finns för störande radiovågor i närheten av din dator.

Har jag missförstått ditt problem? Börja då gärna om din problembeskrivning från början - kortfattat och steg för steg.

Tangentstrul.

Tack för hjälpen. Jag begriper ju inte varför mitt inlägg ställde till med så många missförstånd och fel.

Här kommer den långa versionen.
Jag bor i en Comhem fastighet med perfekt nätverk som aldrig strular med senast routern från Comhem. I min lägenhet på tredje våningen utan berg eller andra hinder med milsvid utsikt antar jag att mitt BlueTooth har perfekta mottagningsförhållanden. Det märks ju när man ansluter trådlösa musen och trådlösa tangentbordet som går blixtsnabbt.

Som redan nämnts har tio olika supporters från Applesupportern hjälp mig gratis, minst hälften av dem har gått in på min iMac med fjärrkontroll och styrt och sett allt jag gör på min dator.
Vi gjorde allt tillsammans, bland annat startade vi om datorn med R nertryckt och en del andra åtgärder där vi återställde saker.
I alla andra OS X har man gjort alla inställningar i egna fönster i Systeminställningar. I Sierran måste man ställa in mus och tangentbordsinställningar i Hjälp. Det tror jag är hela orsaken till mitt strul. Varför skall man ha en skog med alternativ att välja bland.
Applesupportern ville att jag bockade ur Flertangentlås och Tröga Tangenter. Var inte det rätt. Eller.

Appleanvändare som aldrig arbetat i pc (men det visste ju inte du) köper självklart Appleprylar från samma butik som man köpt allt annat.
Så jag har två trådlösa tangentbord ett gammalt och ett nytt med samma fel. Jag hörde någonstans att e är den bokstav man använder mest av alla, men det tror jag inte har med problemet att göra. Jag har dessutom ett urgammalt Alu-Tangntbord md kabel som skriver in e, mn jag tänker inte gå tillbaks till stenåldern. Jag tror inte ens Alu är kompatibelt med Sierran längre.

Tack.

Senast redigerat 2017-08-27 19:05
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-27 19:19
Ursprungligen av Waran10:

Tack för hjälpen. Jag begriper ju inte varför mitt inlägg ställde till med så många missförstånd och fel.

För att du inte har beskrivit ditt problem så att andra som inte sitter vid din dator kan förstå.

Ursprungligen av Waran10:

Här kommer den långa versionen.
Jag bor i en Comhem fastighet med perfekt nätverk som aldrig strular med senast routern från Comhem. I min lägenhet på tredje våningen utan berg eller andra hinder med milsvid utsikt antar jag att mitt BlueTooth har perfekta mottagningsförhållanden. Det märks ju när man ansluter trådlösa musen och trådlösa tangentbordet som går blixtsnabbt.

Som redan nämnts har tio olika supporters från Applesupportern hjälp mig gratis, minst hälften av dem har gått in på min iMac med fjärrkontroll och styrt och sett allt jag gör på min dator.
Vi gjorde allt tillsammans, bland annat startade vi om datorn med R nertryckt och en del andra åtgärder där vi återställde saker

Du skriver väldigt mycket annan text som inte beskriver det problem som du vill ha hjälp med.

Ursprungligen av Waran10:

I alla andra OS X har man gjort alla inställningar i egna fönster i Systeminställningar. I Sierran måste man ställa in mus och tangentbordsinställningar i Hjälp. Det tror jag är hela orsaken till mitt strul. Varför skall man ha en skog med alternativ att välja bland.
Applesupportern ville att jag bockade ur Flertangentlås och Tröga Tangenter. Var inte det rätt. Eller.

Nej, man måste inte göra några inställningar alls i hjälp, grundinställningarna är bäst.
Men jag tror också att ditt strul kan ha att göra med inställgningar du gjort i Hjälp, det var därför jag gissade på "Tröga tangenter".
Det är rätt att Flertangentlås och Tröga Tangenter inte ska vara ibockat.

Ursprungligen av Waran10:

Appleanvändare som aldrig arbetat i pc (men det visste ju inte du) köper självklart Appleprylar från samma butik som man köpt allt annat.
Så jag har två trådlösa tangentbord ett gammalt och ett nytt med samma fel. Jag hörde någonstans att e är den bokstav man använder mest av alla, men det tror jag inte har med problemet att göra. Jag har dessutom ett urgammalt Alu-Tangntbord md kabel som skriver in e, mn jag tänker inte gå tillbaks till stenåldern. Jag tror inte ens Alu är kompatibelt med Sierran längre.

Tack.

Ja, du gjorde rätt slutsats redan i första inlägget att det inte var ett hårdvarufel, du kan strycka mitt angagande 1) i inlägg #9. Där har du gjort en logisk felsökning!
Jo, Alu-tangentbordet är fortfarande kompatibelt med Sierra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-27 19:26

Från ditt första inlägg. För att du ska förstå, det är bara fyra rader som egentligen ger värdefull information angående ditt problem:

Ursprungligen av Waran10:

Jag kör på en iMac mid 2011 Sierra 10.12.6 med trådlöst tangentbord och mus som följde med vid köpet, plus nyköpt tangentbord (Som har samma problem som det gamla som utelämnar bokstaven e)
...
Jag har självklart blåst rent båda tangentborden. Det är ju också omöjligt att en smula eller annat skräp inte hamnar på exakt samma ställ i tangentborden, så felet ligger någon annan stans.

Helt rätt kan man utesluta hårdvarufel.

Resten som följer beskriver inte vad du egentligen har för problem med bokstaven E

Ursprungligen av Waran10:

Det känns som att mitt problem startade efter att jag uppgraderade till Sierran, vilket Applesupportern som försökt hjälpa mig minst tio gånger också är inne på. Om jag hävdar att Applesupportern försökt hjälpa mig minst tio gånger så har dom gjort det och att dom sagt följande.
"Det kan mycket väl vara så att din iMac är för gammal som inte tar till sig allt som uppgraderingarna har i sig. I mitt fall skulle det vara att tangentbordsfunktionerna inte är riktigt kompatibla och att för varje uppgradering hädanefter lär det bli fler saker som inte är kompatibla som därför lär strula, helt enkelt för att Apple vill att jag skall tvingas köpa ny dator om jag inte vill leva med problemet.
För mig låter det logiskt och mest sannolikt.

För mig är detta ologiskt och osannolikt

Ursprungligen av Waran10:

Ett tips jag fick från någon som lät riktigt proffsigt som jag faktiskt trodde skulle fungera. Att gå in i Systeminställningar- Språk och där radera Svenskt Pro och alla andra språk som fanns i rutan. (Jag har aldrig haft mer än två svenska Pro och USA) Sedan göra en Säker omstart med Shift nertryckt. Efter detta lägga in ett annat språk och starta om datorn. Radera språket och lägga in Svenska Pro igen och starta om datorn, men det blev ingen ändring. Bokstaven e uteblir fortfarande.

Är det så att jag borde köpa en ny iMac för min är förmodligen sönder eller skall jag vänta in High Sierra som kanske har löst buggar där mitt problem kan vara en av buggarna.

Nej, det är ingen bug och inget som kommer lösas med macOS 10.12 High Sierra

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-27 19:27

För fortsatt hjälp, kan du beskriva tydligare när du kan skriva bokstaven e och när du inte kan det?
Hur yttrar sig problemet för dig rent praktiskt?

Jag vet inte om du försöker irritera i tråden.
Du undrade om det inte kunde ha med dåliga kontakter med BlueTooth och Nätverket, därför informerade jag dig om hur jag bor utan störande bergväggar och annat och bor i en Comhemfastighet som jag trodde du skull uppskatta, men du tyckte tydligen att jag använde onödigt mycket text som irriterade tråden.
Vi avslutar tråden här och nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-27 21:36
Ursprungligen av Waran10:

Jag vet inte om du försöker irritera i tråden.
Du undrade om det inte kunde ha med dåliga kontakter med BlueTooth och Nätverket, därför informerade jag dig om hur jag bor utan störande bergväggar och annat och bor i en Comhemfastighet som jag trodde du skull uppskatta, men du tyckte tydligen att jag använde onödigt mycket text som irriterade tråden.
Vi avslutar tråden här och nu.

Nej jag försöker uppriktigt hjälpa dig. Men vi talar nog förbi varandra. Vi talar utifrån olika förkunskaper och erfarenheter.

Bra utsikt runt lägenheten är trevligt, men när det gäller bluetooth spelar bara miljön allra närmast datorn roll. Det finns många störningskällor man kanske inte tänker på, exempel en trådlös telefon, en trasig antenn-kabel, usb-hårddisken som snurrar intill datorn. Du kan läsa mer här: Potentiella källor som stör Wi-Fi och Bluetooth

Jag försöker faktiskt förstå ditt problem. För att lösa ett problem behöver man en dialog. Din ingång i tråden föreslår ett lite mer slumpmässigt sätt att lösa problem, kanske därför vi irriterar varandra:

Citat:

För att inte min fråga skall bli en hel novell kanske mitt inlägg ser styltigt ut, så ni kan gå direkt in på rätt gissningar och eventuella lösningar.

Om det är rena gissningar du vill ha så kan du få svaret "det är nog trasigt, köp en ny dator". Men det tror jag inte är sant. Vi kan avsluta tråden om du vill, men jag gör ett sista försök.

För att gå igenom olika möjliga felkällor:

1) Hårdvarufel på tangentbordet. Jag tror vi nu är överens om att det är det minst sannolika.

2) Anslutningsproblem mellan tangentbord och dator. Jag tror inte det är så sannolikt, då skulle du nog även fått felmeddelanden om förlorad anslutning ibland, och du har beskrivit att bluetooth fungerar snabbt och bra. Men om du fortfarande har ett tangentbordsproblem som du vill lösa är mitt ödmjuka råd att du en period använder ditt USB-tangentbord och ser om felet återkommer även då. Fastän du "inte tänker gå tillbaks till stenåldern" så är det det enda sättet att helt utesluta anslutningsproblem.

3) Mjukvarufel. Troligast någon inställning i Hjälpmedel. Kan även vara tredjepartsprogramvara för att göra mus-och tangentbordsinställningar som stör om du har sådant installerat. Tredjepartsprogram kan bugga efter uppdatering till ny version av macOS.

Jag skulle tro att 3) Mjukvarufel är mest troligt. Jag håller med om att inställningarna under Hjälpmedel kan vara förvirrande. Något som borde finnas är en knapp som återställer allt till grundinställningar, det borde Apple fixa. Men grundregeln är att du inte ska ha några Hjälpmedelsfunktioner aktiverade om du inte har några särskilda behov. Ett sätt att felsöka detta är också att skapa en ny användare på datorn (som skapas med grundinställningar) och se om felet återupprepas där.

Om vi ska fortsätta tråden önskar jag att du förtydligar hur problemet yttrar sig nu. För du skriver att:
1) Du kan registrera tangenten E med alla dina tre olika tangentbord när du testar med Tangentbordsvisare
2) Men inte alltid? (bara till 15%)

Kan du förstå att detta är ett svårt problem att felsöka, men också för oss att förstå, vi som inte är där? Om du då vill ha hjälp, kan du försöka beskriva så tydligt som möjligt? Menar du att du testat trycka ner e-tangenten 100 gånger och räknat till 15 registrerade E, eller är det bara en uppskattning du gjort när du ibland irriterat dig på bokstav e-strul? Vilket tangentbord var det du använde då? Är det skillnad om du trycker snabbt flera gånger på E-tangenten eller långsamt? Är det i något särskilt program det inte funkar? Skriver du i denna tråd på din iMac och upplever samma problem nu? Eller har problemet i själva verket gått över efter någon av dina åtgärder?

Senast redigerat 2017-08-27 21:47
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-27 23:42

Måst vara sjuk irritrand att int kunna skriva ?.

-Ett snabbt test, för att utesluta mjukvarufel (på ditt användarkonto på datorn): skapa en ny användare. Se om felet upprepar sig där, eller inte.

Svar på en del strul.

Ursprungligen av IngoX:

Nej jag försöker uppriktigt hjälpa dig. Men vi talar nog förbi varandra. Vi talar utifrån olika förkunskaper och erfarenheter.

Eftersom du visar sådant intresse avslutar jag diskussionen med svar på alla dina frågor. För att inte mina skrivna rader skall blandas ihop med dina använder jag fet stil på mina rader. Men först är det viktigt att nämnda att ingen av de tio experter från Applesupportern som alla spände en timme genom fjärrkontroll inne i min iMac utan att lyckas lösa problemet. Du har heller int lyckats lösa problemet, men det skyller du på mig och mina dåligt ställda frågor. Alltså alla ni tycker att ni har rätt att misslyckas lösa problemet, men jag anses som dum i huvudet bara för att jag misslyckats lika mycket som ni.

Bra utsikt runt lägenheten är trevligt, men när det gäller bluetooth spelar bara miljön allra närmast datorn roll. Det finns många störningskällor man kanske inte tänker på, exempel en trådlös telefon, en trasig antenn-kabel, usb-hårddisken som snurrar intill datorn. Du kan läsa mer här: Potentiella källor som stör Wi-Fi och Bluetooth

Eftersom mitt BlueTooth och nätverk aldrig strulat är det ett bevis på att det är perfekt. Min router står på TV bordets kant två meter bakom mig och min iMac.

Jag försöker faktiskt förstå ditt problem. För att lösa ett problem behöver man en dialog. Din ingång i tråden föreslår ett lite mer slumpmässigt sätt att lösa problem, kanske därför vi irriterar varandra:
Om det är rena gissningar du vill ha så kan du få svaret "det är nog trasigt, köp en ny dator". Men det tror jag inte är sant. Vi kan avsluta tråden om du vill, men jag gör ett sista försök.

Efter allt strul och vittne till alla supporters fjärråtgärder anser jag mig som rena experten på mitt problem, men du har inte kommit med några konkreta tips annat än anklaga mig för att ge dig fel input för att slippa lösa problemet.

För att gå igenom olika möjliga felkällor:

Ja tack.

1) Hårdvarufel på tangentbordet. Jag tror vi nu är överens om att det är det minst sannolika.

Jag tror det är extremt många fel på mitt tangentbord. (Nej jag kommer inte kolla det andra tangentbordet om det har samma fel som mitt jag använder nu, man ledsnar efter en miljon försök. Vi vet att båda utelämnar bokstaven e och det är det som är problemet vi försöker att lösa.
Mitt nya problem är att sprillans nya batterier jag köpte hos Kjell i förra veckan lyser illrött idag en vecka senare. För säkerhets skull lät jag ladda dem fast dom var nya och då visade batteriikonen på 100 procent. Nu lyse det illrött i samma ruta.
Det har det aldrig gjort tidigare redan efter en vecka. Batterierna brukar jag byta och ladda en gång i månaden.

2) Anslutningsproblem mellan tangentbord och dator. Jag tror inte det är så sannolikt, då skulle du nog även fått felmeddelanden om förlorad anslutning ibland, och du har beskrivit att bluetooth fungerar snabbt och bra. Men om du fortfarande har ett tangentbordsproblem som du vill lösa är mitt ödmjuka råd att du en period använder ditt USB-tangentbord och ser om felet återkommer även då. Fastän du "inte tänker gå tillbaks till stenåldern" så är det det enda sättet att helt utesluta anslutningsproblem.

Nej jag strular på med det jag har tills jag köper ny iMac.

3) Mjukvarufel. Troligast någon inställning i Hjälpmedel. Kan även vara tredjepartsprogramvara för att göra mus-och tangentbordsinställningar som stör om du har sådant installerat. Tredjepartsprogram kan bugga efter uppdatering till ny version av macOS.

Jag har lärt mig att aldrig ladda ner tredjepartsprogram som jag gjorde i början som gav en massor strul. LittleStitch var väl ett av dom. Jag har bara 20 program i programmappen som räcker bra för mig.

Jag skulle tro att 3) Mjukvarufel är mest troligt. Jag håller med om att inställningarna under Hjälpmedel kan vara förvirrande. Något som borde finnas är en knapp som återställer allt till grundinställningar, det borde Apple fixa. Men grundregeln är att du inte ska ha några Hjälpmedelsfunktioner aktiverade om du inte har några särskilda behov. Ett sätt att felsöka detta är också att skapa en ny användare på datorn (som skapas med grundinställningar) och se om felet återupprepas där.

Att problemet skull finnas i Hjälp låter inte så värst troligt nu när vi bockat ur en del saker.

Apple skrämde livet ur mig 6000 eller om det var 7000 gånger när jag skulle aktivera iCloud och Apple ID där jag fick ideliga illröda felmeddelanden om fel lösenord. För väldigt länge sedan lärde jag mig att skriva ner användarnamn och lösenord i adressboken men också i en liten dagbok som ligger på hyllan framför mig, ifall att någonting skulle hända.

De senaste månaderna har jag börjat misstänka att mina missade e är orsaken i de lösenord som har ett e i sig, därför har jag börjat kopiera och klistra in nuffrorna.
Detta skrämseläventyr har resulterat i att jag aldrig byter lösenord i onödan, eller skapar ny användare, för om jag gör det kanske jag hamnar i samma strul som med Apple-ID det vill jag inte.

Om vi ska fortsätta tråden önskar jag att du förtydligar hur problemet yttrar sig nu. För du skriver att:
1) Du kan registrera tangenten E med alla dina tre olika tangentbord när du testar med Tangentbordsvisare
2) Men inte alltid? (bara till 15%)

Jag tänker aldrig mer testa alla tre tangentborden, det strulet har jag fått mer än nog av. När jag testade alla tre i Tangentborsdsvisaren så plingar och markerar alla bokstäver jag klickade på. (Även e)

Kan du förstå att detta är ett svårt problem att felsöka, men också för oss att förstå, vi som inte är där? Om du då vill ha hjälp, kan du försöka beskriva så tydligt som möjligt? Menar du att du testat trycka ner e-tangenten 100 gånger och räknat till 15 registrerade E, eller är det bara en uppskattning du gjort när du ibland irriterat dig på bokstav e-strul? Vilket tangentbord var det du använde då? Är det skillnad om du trycker snabbt flera gånger på E-tangenten eller långsamt? Är det i något särskilt program det inte funkar? Skriver du i denna tråd på din iMac och upplever samma problem nu? Eller har problemet i själva verket gått över efter någon av dina åtgärder?

Onödiga frågor som du redan fått svar på. Mitt problem finns överallt jag försöker skriva i Blender, Pages. Mail, Textredigeraren, Gimp och i alla forum.

En ny iMac med sprillans nytt tangentbord och mus, men frågan är om det inte vore bättre att kräva att jag får prylar med kabel. för det börjar bli irriterande att hela tiden köpa nya batterier.

Tack.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2017-08-28 20:37

http://www.99.se/forum/t/321747-varfor-utelam...

Fick lite Deja Vu när jag läste tråden.

Ursprungligen av wurpan:

http://www.99.se/forum/t/321747-varfor-utelam...

Fick lite Deja Vu när jag läste tråden.

?

1
Bevaka tråden