Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utredning vill slopa public service-licensen

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lilla publiken.

Ursprungligen av kenjon:

Jag menar att utbudet av program för den lilla publiken kommer att minska då det inte finns några pengar i att satsa på dessa.

Varken den lilla publiken eller oss andra har man någonsin brytt sig om vad vi tycker och vill se. När nya systemet är på plats kan den lilla publiken göra det vi andra gör, välja bland de program vi andra får välja bland.

Självklart skall det finnas en kanal för pensionärer och äldreboenden med kraftig rabatt, ungefär som nuvarande Kunskapskanalen som är gratis.

Senast redigerat 2017-08-26 15:37
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-26 15:38

Pengar finns, det är bara en prioriteringssak...

Pengar finns.

Ursprungligen av kenjon:

Pengar finns, det är bara en prioriteringssak...

Så är det säkert, men det viktigaste är att politikerna inte skall kunna ge oss skräpprogram som ingen bett om. Repriser och förlängda nyhetssändningar som avlöser varandra med 4-5 väderleksrapporter efter varandra bara för att fylla ut tiden så man slipper lägga in nytt program. Detta mygel slipper vi om man får betala för varje program/programtimme. Vill man se nyheter så kan man göra det vilken timme som helst och inte som nu klockan 18.00 och 21.00.
Risken med ett nytt system är att politikerna vältrar över ansvaret på andra aktörer så dom själva slipper ta sitt ansvar. Det går att förhindra med tydliga regler.

Jag gillar Waran10's idé, men precis som Kenjon säger så kommer de där skumma minoritetsprogrammen att försvinna. Det kommer alltså dels bli ännu mer mainstream, dels kommer minoritetsgrupperna att frysas ut ännu mer.

Jag tittar ganska lite på TV själv, det blir mest HBO/Netflix/Viasat, men jag är glad och tacksam för det som SVT visar (även om det är "Språka på samiska" – det är ju faktiskt bara att låta bli att titta).

Senast redigerat 2017-08-26 20:33
  • Medlem
  • Umeå
  • 2017-08-26 18:23

Jag tror att det hela är ett övergående "problem". Statskontrollerad television har ingen framtid oavsett om den finansieras via "licens" eller hamnar på skattsedeln. Tablåmedia spelar en allt mindre roll i en värld där det finns en närmast oändlig ström av nördprogram att ta del av på annat håll.
Övergången till ett annat finansieringssystem är egentligen bara konstgjord andning. Förr eller senare kommer public service att tvingas ändra inriktning helt och hållet.

Både SR och SVT har kommersialiserats rejält under de senaste decennierna i jakten på tittarsiffror. Det är många gånger bara reklamavbrotten som skiljer t ex SR från reklamfinansierade radiostationer. (Det är samma flams och trams och självupptagna, pladdrande programledare överallt utan något egentligt innehåll.) SVT har tappat de stora sändningarna som Fotbolls VM och OS och är inte längre de kanaler som sänder de stora serierna alla pratar om.
I någon mån kommer nog staten att tvingas ta sitt ansvar och fortsätta sända Språka på samiska, viktig samhällsinformation och ett visst annat innehåll. Jag tror att SVT kommer att bli mindre och smalare i framtiden eftersom det kommer att saknas opinion för att fortsätta jakten på tittarsiffror därför handlar det i framtiden bara om att leva upp till kraven i uppdragsbeskrivningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-26 22:23
Ursprungligen av carlsson:

Oavsett vad man tycker om utbudet, så behöver vi allmänna kanaler för utrop av olika slag, t ex olyckor. Detta görs inte av sig självt annars, och det är en sjukt viktig del av "Public Service" som inte många tänker på.

Personligen tycker jag det är helt underbart att den här avgiften slopas och bakas in i skatten! Tänk så många miljarder som vi nu slipper lägga på administration och byråkrati som vi nu kanske lägger på annat.

Vaför behövs det?
Annan media är ju alltid snabbare.

Ursprungligen av carlsson:

När jag har räknat på detta så har jag kommit fram till att ett skattepåslag om 50,- per månad skulle täcka de nuvarande licensavgifterna (fatta hur mycket pengar som går till löner och byråkrati för att hålla igång det där idiotsystemet). Jag lägger gärna 50,- per månad för att kunna lyssna och se på reklamfri radio och tv.
Samtidigt betalar jag skatt så att alla handikappade kan ha det bra, trots att jag inte är handikappad själv. Jag lipar inte för det. Det handlar om att ge och ta.

Vad som är skönt är som sagt att vi slipper den satans legitimiserade byråkratin kring licensavgifterna.

Du får gärna lägga pengar på det, men varför ska jag betala för ditt tv-tittande?

  • Medlem
  • 2017-08-26 23:09

En predestinerad skatt i likhet med begravningsavgiften är inget som regering eller riksdag kan skära ned i en budget. I så fall måste en lagändring komma till stånd. Läs/lyssna mer om saken här.

Senast redigerat 2017-08-26 23:20
Ursprungligen av Waran10:

Det skulle också hindra politikerna att plantera ovälkomna partiledardebatter och " Jag muslim" program. Självklart skall tittare som vill se och betala för denna typ av program få göra det. Vi andra bläddrar vidare i programlistan. Det skulle innebära att politikerna får skärpa till sig för att få några betalande tittare.

Hela grejen med public service är ju att politiker inte ska vara inblandade.

Ursprungligen av kenjon:

Skillnaden mellan public service......

Det är intressant att läsa dina inlägg, men varför tar du inte och klickar i vilket inlägg du svarar på så det blir lättare att läsa?

On topic
Jag gillar inte alls detta i nuläget. Har förr sett en stor fördel med public service men på senare år förstått hur vinklad den är. Jag gillar fortfarande konceptet men tycker att det i nuvarande form är rätt ruttet. Och det säger jag även om jag inte är någon högerpolitisk person.
Jag gillar inte heller sociala medier som bara vinklas åt personens egna intressen. Vi måste utmanas i våra ideologier och våga lyssna på andras tankar. Som det är nu så är det ofta så att det talas inför de som redan är "frälsta". Vänstern når ut till vänsteranhängare och högern når ut till högeranhängare osv. Det enda som talas om när det gäller "andra sidan" är smutskastning.

Vi får väl se om detta meddelandet får vara kvar eller om det var för of topic/känsligt.

  • Medlem
  • 2017-08-27 06:54
Ursprungligen av carlsson:

Jag gillar Waran10's idé, men precis som Kenjon säger så kommer de där skumma minoritetsprogrammen att försvinna. Det kommer alltså dels bli ännu mer mainstream, dels kommer minoritetsgrupperna att frysas ut ännu mer.

Jag tittar ganska lite på TV själv, det blir mest HBO/Netflix/Viasat, men jag är glad och tacksam för det som SVT visar (även om det är "Språka på samiska" – det är ju faktiskt bara att låta bli att titta).

Det jag har svårt att förstå är varför SVT måste jaga tittarsiffror. Det är ju public service

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-27 09:30
Ursprungligen av Sledde:

Hela grejen med public service är ju att politiker inte ska vara inblandade.

Det är intressant att läsa dina inlägg, men varför tar du inte och klickar i vilket inlägg du svarar på så det blir lättare att läsa?

Om jag svarar på inlägget direkt ovanför mitt behöver jag inte citera. Har jag missat det är det just bara ett misstag.

Ansvariga programinköpare

Ursprungligen av Redaktionen:

Utredningen som tillsatts för att lägga fram ett förslag om ny finansiering av public service påstås föreslå att det nuvarande licenssystemet slopas.

Läs hela artikeln här

Nu kan jag ingenting om hur SVT köper in TV program men jag har hört någonstans att dom har en lista med A,B,C och D där A är dyra nya program som folk vill se och D som man får nästan gratis för ingen vill se skräpet.

Det här som SVT börjat med på lördagar på bästa sändningstid som tar upp hela kvällen. Filmer om klassisk musik som inte ser speciellt nygjorda ut, tvärtom gammal skåpmat från 70 talet som inköparna förmodligen fått gratis som inte kräver någon personal förutom programledaren och han som trycker in filmkassetten i maskin. Om licensbetalande tittare vill se detta, det bryr man sig inte ett dugg om. Min egna lilla gissning är den att de flesta stänger av tv eller bläddrar vidare efter något sevärt.
Kanske politiker nallar pengar från tittarnas licenspengar för andra daltprojkt utan att först fråga tittarna.
Jag vill därför att man skrotar nuvarande system och ersätter det med ett programutbud man får välja själv, närhelst man vill.
Vill åldringar på hemmet se program dom längtar efter så gör dom det. Det dom gillar är i regel skåpmat från förr med Gnesta Kalle. Vill en del se tråkiga politiker tjafsa i mun på varandra så väljer man det. Demokratiskt och bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-27 09:49
Ursprungligen av kenjon:

Om jag svarar på inlägget direkt ovanför mitt behöver jag inte citera. Har jag missat det är det just bara ett misstag.

Funkar så länge läsaren har valt linjär vy, men 99mac har även liksom många andra forum inställning för trådad vy (vilket jag skyr som pesten). Det händer ibland att dina inlägg är svåra att placera i sitt sammanhang
//offtopic

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-27 10:52
Ursprungligen av Waran10:

Nu kan jag ingenting om hur SVT köper in TV program men jag har hört någonstans att dom har en lista med A,B,C och D där A är dyra nya program som folk vill se och D som man får nästan gratis för ingen vill se skräpet.

Det här som SVT börjat med på lördagar på bästa sändningstid som tar upp hela kvällen. Filmer om klassisk musik som inte ser speciellt nygjorda ut, tvärtom gammal skåpmat från 70 talet som inköparna förmodligen fått gratis som inte kräver någon personal förutom programledaren och han som trycker in filmkassetten i maskin. Om licensbetalande tittare vill se detta, det bryr man sig inte ett dugg om. Min egna lilla gissning är den att de flesta stänger av tv eller bläddrar vidare efter något sevärt.
Kanske politiker nallar pengar från tittarnas licenspengar för andra daltprojkt utan att först fråga tittarna.
Jag vill därför att man skrotar nuvarande system och ersätter det med ett programutbud man får välja själv, närhelst man vill.
Vill åldringar på hemmet se program dom längtar efter så gör dom det. Det dom gillar är i regel skåpmat från förr med Gnesta Kalle. Vill en del se tråkiga politiker tjafsa i mun på varandra så väljer man det. Demokratiskt och bra.

Jag tror säkert att SVT fortfarande har lite koll på tittarsiffrorna.
"Ditt" programutbud, där man får välja själv tillgodoses med alla de andra (kommersiella) kanalerna. Vitsen just med public service är bl a att tillgodose de som har ett litet "udda" önskemål. Även om jag inte alls är intresserad av Språka på samiska tycker jag de ska finnas kvar.

TV utbud

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror säkert att SVT fortfarande har lite koll på tittarsiffrorna.
"Ditt" programutbud, där man får välja själv tillgodoses med alla de andra (kommersiella) kanalerna. Vitsen just med public service är bl a att tillgodose de som har ett litet "udda" önskemål. Även om jag inte alls är intresserad av Språka på samiska tycker jag de ska finnas kvar.

OK jag kan hålla med dig, men bara om jag får betala 200:- i TV licens för SVT skräp och inte över 3000:- Jag betalar dessutom 300:- varje månad för de andra kanalerna och det tycker jag är rimligt eftersom jag gratis kan byta ut kanaler i mitt Comhem On Demand paket.

Ursprungligen av Borttaget:

Och du har ingen TV, gammal VHS-bandspelare eller PVR/DVR?

Bra, duktigt du!

Man kan ju vägra iaf. Så länge SVT/SVR inte håller sitt politiskt oberoende så varför ska folk betala?

Senast redigerat 2018-07-23 15:53
  • Medlem
  • 2017-08-27 12:39
Ursprungligen av Paulista:

Man kan ju vägra iaf. Så länge SVT/SVR inte håller sitt politiskt oberoende så varför ska folk betala?

Vilka skulle de vara politiskt beroende av? Eller är det helt enkelt så att du inte tycker om deras journalistiska inriktning? I så fall håller jag med dig. Men det innebär inte att de är politiskt beroende av någon eller något. Snarare är det så att värderingarna som styr finns hos personalen.

Ursprungligen av Alix:

Vilka skulle de vara politiskt beroende av? Eller är det helt enkelt så att du inte tycker om deras journalistiska inriktning? I så fall håller jag med dig. Men det innebär inte att de är politiskt beroende av någon eller något. Snarare är det så att värderingarna som styr finns hos personalen.

Lyssna på Janne Josefssons sommarprat om vad han säger om SVT efter att ha jobbat för dem i många år. Man kan inte ha en public servicekanal där 95% av personalen röstar på samma parti och dessutom framför det.

  • Medlem
  • 2017-08-28 10:27
Ursprungligen av Paulista:

Lyssna på Janne Josefssons sommarprat om vad han säger om SVT efter att ha jobbat för dem i många år. Man kan inte ha en public servicekanal där 95% av personalen röstar på samma parti och dessutom framför det.

Det har inget med ”politiskt beroende” att göra. Och jag skrev ”värderingarna som styr finns hos personalen”. Det verkar vara det du menar. Politiskt beroende innebär att exempelvis SVT-chefen utses av regeringen eller en minister och står under någon av dessas direkta styre. Antingen direkt: ”Gör si eller så, annars får du sparken” eller indirekt, att den utsedde chefen är en partikarriärist som tar order eller anpassar sig självmant för att fortsätta karriären. Det är ”politiskt beroende” och sådant har på senare tid orsakat en intensiv debatt i Polen och mellan Polen och EU när det gäller deras public service.

Ursprungligen av Alix:

Det har inget med ”politiskt beroende” att göra. Och jag skrev ”värderingarna som styr finns hos personalen”. Det verkar vara det du menar. Politiskt beroende innebär att exempelvis SVT-chefen utses av regeringen eller en minister och står under någon av dessas direkta styre. Antingen direkt: ”Gör si eller så, annars får du sparken” eller indirekt, att den utsedde chefen är en partikarriärist som tar order eller anpassar sig självmant för att fortsätta karriären. Det är ”politiskt beroende” och sådant har på senare tid orsakat en intensiv debatt i Polen och mellan Polen och EU när det gäller deras public service.

Njae. Tror du verkligen inte att det märks på ett företag om 95% av de anställda tänker likadant? Det lär ju märkas rätt så tydligt på deras omröstningar om vilket program de ska visa om inte annat.

  • Medlem
  • 2017-08-28 11:31
Ursprungligen av carlsson:

Njae. Tror du verkligen inte att det märks på ett företag om 95% av de anställda tänker likadant? Det lär ju märkas rätt så tydligt på deras omröstningar om vilket program de ska visa om inte annat.

Återigen, jag skrev ”värderingarna som styr finns hos personalen”. Jag vill peka på skillnaden mellan politiskt beroende och politiska värderingar.

  • Medlem
  • 2017-08-31 01:09

Dags att lägga ner SVT/"Public Service"(sic)

Grund-idén med "Public Service" var att tillhandahålla objektiv(!) och pålitlig(!) information till allmänheten.

Då allmänheten sedan flera år ej kan lita på SVT att tillhandahåller vare sig objektiv eller pålitlig information, utan levererar exakt samma fördummande hjärntvätt som majoriteten av de kommersiella företagen bör "Public Service" läggas ned.

Allt annat är ett hån mot det svenska folket och ett bedrägeri mot skattebetalarna.

Bevaka tråden